Gå til innhold

Skulle bygge «verdens største datasenter». Nå er planene skrotet: – Ekstremt naivt av kommunen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en kommune der befolkningen synker, gammel industri er nedlagt, befolkningen eldres og en stor andel av innbyggerne er uføre (ca.40%), så er det klart at det er fristende å få på plass et nytt og fremtidsrettet prosjekt. Men 3000 arbeidsplasser er det ytterst få datasentre som har. Da skal man ihvertfall ha mange kantiner, rengjøringspersonale etc, men selv da er man omtrent ti ganger unna målet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kommuner med ansatte som ikke har kompetanse på områdene de har beslutningsmyndighet. Er det rart det går galt ?

Hva gjorde kommunen galt her da? De gav vekk en tomt og det ligger klarer føringer for hva som må skje på den tomten. Skjer ikke det, så får kommunen tomten tilbake.

Lenke til kommentar

 

Kommuner med ansatte som ikke har kompetanse på områdene de har beslutningsmyndighet. Er det rart det går galt ?

Hva gjorde kommunen galt her da? De gav vekk en tomt og det ligger klarer føringer for hva som må skje på den tomten. Skjer ikke det, så får kommunen tomten tilbake.

Det er et spørsmål om hva som kreves for at aktivitetsplikten er oppfylt. Er den satt på en slik måte at det skal lite til - så har kanskje kommunen gjort en dårlig deal.

 

Men samtidig er det også slik at alternativverdien for kommunen av tomta kanskje ikke er så mye. Og i en kommune som Ballangen vil også 10 - 15 arbeidsplasser være positivt, 3 000 hadde de ikke klart å håndtere.

 

Og en kommune trenger ikke kompetanse på den aktuelle virksomheten. Det en kommune trenger er å skrive gode kontrakter/avtaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men 3000 arbeidsplasser er det ytterst få datasentre som har. 

 

Nå er det også ytterst få datasentre som på et gitt tidspunkt er verdens største. Relativt skråsikker på at antallet er "ett". 

 

Hvis jeg ikke gjetter feil blir nok bedre om påstanden er at ingen datasentre i seg selv har 3000 arbeidsplasser, slik at man fra det kan rettferdiggjøre en hypotese om at man ikke trenger det her heller. Co-location krever jo heller ikke spesielt mange arbeidstimer utover montering av hardware og drifting av infrastruktur, sammenlignet med andre tjenestenivåer der man også spesifiserer, konfigurerer og drifter programvare/OS. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er et spørsmål om hva som kreves for at aktivitetsplikten er oppfylt. Er den satt på en slik måte at det skal lite til - så har kanskje kommunen gjort en dårlig deal.

 

Men samtidig er det også slik at alternativverdien for kommunen av tomta kanskje ikke er så mye. Og i en kommune som Ballangen vil også 10 - 15 arbeidsplasser være positivt, 3 000 hadde de ikke klart å håndtere.

 

Og en kommune trenger ikke kompetanse på den aktuelle virksomheten. Det en kommune trenger er å skrive gode kontrakter/avtaler.

Men hva galt gjorde kommunen, som Scott Johansen hevder.

Lenke til kommentar

Det er et spørsmål om hva som kreves for at aktivitetsplikten er oppfylt. Er den satt på en slik måte at det skal lite til - så har kanskje kommunen gjort en dårlig deal.

 

Men samtidig er det også slik at alternativverdien for kommunen av tomta kanskje ikke er så mye. Og i en kommune som Ballangen vil også 10 - 15 arbeidsplasser være positivt, 3 000 hadde de ikke klart å håndtere.

 

Og en kommune trenger ikke kompetanse på den aktuelle virksomheten. Det en kommune trenger er å skrive gode kontrakter/avtaler.

 

Det virker som alternativverdien på tomta faktisk kan være ganske mye, i alle fall dersom man tenker langsiktig. Hvis man forespeiles 3000 arbeidsplasser er det klart man kan strekke seg langt, men se på plasseringa her vis a vis sentrum. 

 

Med fare for å uttale meg om et område jeg aldri har vært i, her er Ballangen sentrum: 

 

2106-09-03-ballangen-flyover-00-00-06-71

 

Dette er tomta: 

ballangsdsadsa.jpg

 

Plasseringen av tomta deler området rundt fjorden i to. Den har tilgang til havn, har en etablert flystripe og dekker en stor del av det flate, attraktive området i bukta. Det er en relativt stor andel av utvidelsesmulighetene til stedet som de har gitt bort gratis. Det betyr kanskje ikke noe på 20 års sikt, men hva om 200-300 år, med fortsatt befolkningsvekst, migrasjon og tørke globalt?  

 

Nå virket kommunen på radioen i dag tidlig som om de mente de fortsatt hadde sikret seg om det ikke går veien, men det vil jo vise seg om f.eks. aktivitetskravene er så gode som de mener selv. 

 

Jeg synes dette faller pent på linje med Danny Hayes/Borealis Engineering-saken fra Bodø. De skulle også bygge en rekke datasenter i Nordland/Arktis men milliardene har ingen sett noe til. Teknikken synes å være sprette opp selskaper i Norge, hente inn investorer som skal spytte inn halvparten "for lokal forankring", brenne av pengene på konsernfakturering i noen måneder og kollapse selskapet like raskt som de ble startet opp. 

 

Jeg har sånn smått fått med meg at det skal sprette opp store datasenter overalt i Norge - hvor mange av disse faller inn under samme kategori? Alt dette virker å være etterdønninger av Bitcoin-boosten for et år siden. Det spørs bare om ikke det som vokser opp av datasenter utelukkende kjører opp mining, tar med seg det de måtte grave ut og forsvinner like raskt så snart de lokale investorenes penger er brukt opp. Eller, kanskje jeg bare mangler visjoner og er overdrevet skeptisk. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Selskapet har nå som målsetning å drive med kryptoutgravning på tomta. Det vil tilføre mellom ti og 15 arbeidsplasser"

 

Og "arbeidet" består altså i å produsere tall?

 

Er det da ikke bedre å produsere reel velstand for denne energien som skulle sløses bort på Bitcoin-"produksjon" ?

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hva galt gjorde kommunen, som Scott Johansen hevder.

 

Sier ikke at de gjorde noe galt. I og med at vi faktisk ikke vet inneholde i aktivitetsplikten etc - så har vi ingen mulighet til å si noe om det. Vi vet heller ikke om det er andre forhold i avtalen som kan skape problemer.

 

Men uansett så har Arne O. Holm poenger som er viktige. Når det er snakk om arbeidsplasser blir norske kommunepolitikere og administrasjoner lange i blikket og svært naive.

 

@tommyb:

 

Alternativverdien på den tomta er nærmere null - selv om man tenker langsiktig - svært

langsiktig. Ballangen er en utkantkommune i Nordland hvor folketallet er redusert med nærmere 40 % siden 1960. I samme periode er folketallet i Norge økt med 48 %. Som andre utkantkommuner med samme utvikling har faktisk ikke tomtearealer særlig verdi - det er nok arealer for det meste.

 

Flystripa her er en enkel stripe for småfly av typen enmotors og mikrofly - lengde 600 m og grus. Altså har den heller ikke verdi for andre enn lokal flyklubb.

 

Havna det er snakk om er en enkel kai med grunnforhold maks til båter på 15 - 20 meter.

 

Ellers er den primære grunnen til "bitcoin" og annen kryptovaluta i Norge - subsidiering av energi (strøm).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ut fra bildet ville jeg være forsiktig med å bygge noe stort noe så langt nede mot vannspeilet. Jeg kan forestille meg at det området fort kan stå under vann. Ser ikke ut til å være helt trygt for et datasenter.

^^; 

Husker jeg tenkte noe tilsvarende tidligere en gang... 

 

 

 

DATASENTER I DORA

Ubåtbunker ble datasenter

Bombesikkert fra Atea.

 

1200038516.999x671.jpg

 

https://www.digi.no/artikler/ubatbunker-ble-datasenter/197768

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er helt i tråd med regjeringens politikk. Strømavgifter går til å bygge ut fornybar energi, som så selges billig for å tiltrekke seg arbeidsplasser. At dette går til utenlandske selskapers valutaspekulasjon for et fåtall lokale arbeidsplasser istedenfor å begrense klimagassutslipp, bryr de seg ikke om. Regjeringen er fornøyde om de klarer å lure nok velgere til å tro at dette er et grønt skifte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Sier ikke at de gjorde noe galt. I og med at vi faktisk ikke vet inneholde i aktivitetsplikten etc - så har vi ingen mulighet til å si noe om det. Vi vet heller ikke om det er andre forhold i avtalen som kan skape problemer.

 

Men uansett så har Arne O. Holm poenger som er viktige. Når det er snakk om arbeidsplasser blir norske kommunepolitikere og administrasjoner lange i blikket og svært naive.

 

@tommyb:

 

Alternativverdien på den tomta er nærmere null - selv om man tenker langsiktig - svært

langsiktig. Ballangen er en utkantkommune i Nordland hvor folketallet er redusert med nærmere 40 % siden 1960. I samme periode er folketallet i Norge økt med 48 %. Som andre utkantkommuner med samme utvikling har faktisk ikke tomtearealer særlig verdi - det er nok arealer for det meste.

 

Flystripa her er en enkel stripe for småfly av typen enmotors og mikrofly - lengde 600 m og grus. Altså har den heller ikke verdi for andre enn lokal flyklubb.

 

Havna det er snakk om er en enkel kai med grunnforhold maks til båter på 15 - 20 meter.

 

Ellers er den primære grunnen til "bitcoin" og annen kryptovaluta i Norge - subsidiering av energi (strøm).

 

Scott Johansen hevdet at ansatte med manglende kompetanse i kommunen var årsaken til at dette ikke ble noe av, så jeg spurte han om hva de hadde gjort feil, men intet svar et kommet, så jeg plassere Scott Johansen i kategorien brønnpisser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...