Gå til innhold

Nora Mørk truer med å trekke seg på landslaget.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og jeg unnskylder vel heller ikke handlingene? Men påpeker at man noen ganger bør tenke seg om før man "blåser det opp i media".

Og jeg sier vel ingen steder at man ikke skal anmelde dette, og forfølge dette rettslig?

Du skjønner ikke at dette medfører at du delegitimerer hennes reaksjon? Bidrar til å rette fokus mot offerets handlinger og ikke mot det som er galt ved andres handlinger? Skjønner du ikke at det er problematisk?

 

Foruten dette, så har ikke Mørk noe kontroll over hva media gjør med denne informasjonen. Det som styrer medias oppførsel er penger, og penger får de av å melke denne kua. Å få nakenbilder spredd er selvsagt svært stressende, nedverdigende, potensielt traumatiserende. Det blir enda verre når alt foregår utenfor ens kontroll. Kan det tenkes at hun gjør dette for å gjenvinne kontroll, selv om dette innebærer at media motarbeider henne enda mer? Jeg sier ikke at det er slik, men det er altså mulig å tenke at hun er et rasjonelt, oppegående menneske i en fortvilet situasjon. Skjønner ikke hvorfor det er noe å godte seg over, eller hvorfor dette rettferdiggjør å videreføre den krenkelsen hun har blitt utsatt for, som jo er det som følger med denne typen forklaringer (i den forstand at mange bruker dette mot henne for å rasjonalisere at de selv krenker hennes integritet ved å oppsøke bildene hennes).

Lenke til kommentar

 

Og jeg unnskylder vel heller ikke handlingene? Men påpeker at man noen ganger bør tenke seg om før man "blåser det opp i media".

Og jeg sier vel ingen steder at man ikke skal anmelde dette, og forfølge dette rettslig?

Du skjønner ikke at dette medfører at du delegitimerer hennes reaksjon? Bidrar til å rette fokus mot offerets handlinger og ikke mot det som er galt ved andres handlinger? Skjønner du ikke at det er problematisk?

 

Foruten dette, så har ikke Mørk noe kontroll over hva media gjør med denne informasjonen. Det som styrer medias oppførsel er penger, og penger får de av å melke denne kua. Å få nakenbilder spredd er selvsagt svært stressende, nedverdigende, potensielt traumatiserende. Det blir enda verre når alt foregår utenfor ens kontroll. Kan det tenkes at hun gjør dette for å gjenvinne kontroll, selv om dette innebærer at media motarbeider henne enda mer? Jeg sier ikke at det er slik, men det er altså mulig å tenke at hun er et rasjonelt, oppegående menneske i en fortvilet situasjon. Skjønner ikke hvorfor det er noe å godte seg over, eller hvorfor dette rettferdiggjør å videreføre den krenkelsen hun har blitt utsatt for, som jo er det som følger med denne typen forklaringer (i den forstand at mange bruker dette mot henne for å rasjonalisere at de selv krenker hennes integritet ved å oppsøke bildene hennes).

 

 

Nei, jeg mener det må være mulig å ha flere tanker i hodet samtidig, og samtidig som man støtter henne i sitausjonen, hjelpe til med hva som er konsekvensen av egne handliger i situasjonen, og diskutere dette.

Dette ligger kanskje først og fremst på de rundt henne, da hun selv tydeligvis er veldig satt ut av situasjonen, og dette sannsynligvis er en ukjent situasjon for henne.

 

Jeg har også såpass tro på norsk media, at hvis man hadde bedt dem ligge lavt om dette, hadde det blitt frontet i mye mindre grad, i det minste anonymisert, og kanskje helt forbigått i stillhet. Går man bredt ut i media, må man forvente at trykket blir stort, enn om man ber om at "dette ønsker vi å ta internt". 

 

At noen evt. bruker dette som argument for selv å oppsøke bildene for stå for deres regning, men mener det er naivt å tro at ikke flere vil gjøre det jo mer oppmerksomhet det blir om saken, samme hvor umoralsk eller ulovlig det måtte være.

 

Litt av det opprinnelige poenget med #MeeToo var vel at også de som ikke ønsket å stå frem selv, anonymt kunne få opp sine saker og belyse temaet, nettopp for å unngå ytterligere belastning? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så du har aldri lest og sett i Se og hør feks? Eller enkelte oppslag i VG/Dagbladet?

Har ikke lest i et Se&Hør siden jeg var liten guttunge. Og slike oppslag har jeg ca. 0 interesse for. Men hadde jeg hatt det så er det jo fremdeles ikke nakenbilder.

 

Ja det er den virkelige verden vi lever i dessverre. Og hvordan mennesker og demmes psykologi er vanskelig og endre. Så derfor må nesten Nora tilpasse seg samfunnet/verden for samfunnet/verden vil ikke tilpasse seg Nora.

Det blir for svakt å skylde på "den virkelige verden". Selvsagt lever vi i den virkelige verden. Og i den virkelige verden er det ikke ok å laste ned nakenbilder av andre som man vet ikke samtykker til at du ser dem. Og man kan heller ikke gjøre noe galt og i ettertid si at man "har" en psykologi som gjør at man fraskriver seg ansvar.

 

Enten er du en feminist eller så er du bare lite opplyst, kanskje begge deler da det ofte henger sammen. De aller fleste som har fått disse bildene har ant fred og ingen fare, og fått tilsendt dette uten uten å ha bedt om det. Det er vel litt å ta i, å kalle det for grafset til seg.

Som om de som har sett bildene bare tilfeldigvis har fått de i fanget. Nei, du, folk har faktisk oppsøkt bildene selv. Noen har blitt eksponert for de uten å ha oppsøkt de selv og uten å ha hatt noe interesse av å se dem. Men hvis det er så mange som du sier som har fått tilsendt bildene må det jo også tilsi at det er mange som sprer nakenbilder uten hennes samtykke?

 

Trenger ikke laste ned, det er da veldig år 2000.

Man har google, og skriver man navnet på kjendisen etterfulgt av celebrity leaks så får man opp så meget.

 

Jeg sitter ikke på noen moralsk hest. Og nei du misforstår internet. De blir ikke spredd. De er lastet opp på en data i utlandet der norske myndigheter ikke har myndighet. Fra den datan drives det en internet side som har disse bildene. Det er mange slags slike data i verden som ligger utenfor den "vestlige" verdens lover.

Det var han som fikk bildene i starten som har lastet de opp, og dermed når de først er der ute er de der for alltid.

 

Så for og stoppe dette må man stoppe han som tok bildene, det gjør man med og være forsiktig. De vil si lagre de under kryptering, på en usb eller lignende. Ikke send bildene via wifi eller andre signaler annet en kabel. Ha antivirus og firewall up to date. Helst ikke ta med usb ut om ikke nødvendig. Er du virkelig paranoid kan du ha en safe også. Safe, kryptering.

 

Hun burde fokusere sine krefter på og bli opplyst på data sikkerhet og formidle dette. Ikke saksøke 16 åringer og være en tulling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger ikke laste ned, det er da veldig år 2000.

Man har google, og skriver man navnet på kjendisen etterfulgt av celebrity leaks så får man opp så meget.

Når man gjør det, så laster man ned. Dessuten forandrer det jo selvsagt ikke det faktum at det er å med vitende og vilje krenke en annens integritet.

 

Jeg sitter ikke på noen moralsk hest. Og nei du misforstår internet. De blir ikke spredd. De er lastet opp på en data i utlandet der norske myndigheter ikke har myndighet. Fra den datan drives det en internet side som har disse bildene. Det er mange slags slike data i verden som ligger utenfor den "vestlige" verdens lover.

Hvorfor skal det være et problem, når det er lastet opp på en "data" i utlandet, fra Norge? Og hadde det vært tilfelle er det selvsagt ikke en atferd som bør aksepteres.

 

Det var han som fikk bildene i starten som har lastet de opp, og dermed når de først er der ute er de der for alltid.

"Er der for alltid" betyr spredt av andre. Det gjør det selvsagt ikke noe bedre.

 

Hun burde fokusere sine krefter på og bli opplyst på data sikkerhet og formidle dette. Ikke saksøke 16 åringer og være en tulling.

Nei, synes det er helt riktig at hun går etter de som sprer nakenbilder av henne, spesielt på hennes egen arbeidsplass. Det er ikke sånn at bare fordi man gjør det på internett så står man fri fra alt ansvar. Eller at det er greit "fordi andre gjør det". Er ikke sånn det funker.
Lenke til kommentar

Hvorfor tar hun slike bilder av seg selv i utgangspunktet? Er det for å "reklamere" egen kropp til potensielle dater?

 

Det er jo for øvrig  "stikk i strid" med det som samfunnet forfekter og prøver lære bort:

 

"jenter/kvinner er mer enn bare seksualobjekt"

 

og "skolen lærer tenåringer om å la være nakenfotografering"

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at dette kan være en personlig tragedie for Mørk og at hun nok ønsker hevn og oppreisning, men på mange måte er nok reaksjonen kontraproduktiv i den forstand at hun skaper enorm oppmerksomhet om noe som kunne vært forbigått i relativ stillhet, og at hun gjør dette til en større sak enn jeg tror mange mener er rimelig. Det er tross alt ikke så lenge siden spredning av stjålede nakenbilder av mannlige kjendiser var nasjonale "morrosaker" der selv NRK deltok i hetsen, så jeg synes kanskje det blir litt urimelig å hevne seg på de som eventuelt deler bilder som allerede ligger på nettet. Ironisk fremstiller hun som hang ut de mannlige ofrene seg selv i dag som en form for ofrenes førstekjemper, dog primært om det gjelder kvinner kan det se ut til. 

 

https://www.vg.no/rampelys/tv/nrk-brukte-nakenbilde-av-conradi-i-tv-program/a/533197/

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I følge advokaten hennes så gjorde jeg meg til kriminell for ca. 5 minutter siden. Kanskje jeg skal melde meg til politiet så de får gitt meg en smekk på fingern.

 

"Det er forøvrig straffbart i Norge dersom det kan lastes ned eller ses i Norge uansett hvor i verden det legges ut."

Lenke til kommentar

 

Nå har hun visstnok satt UD på saken mot de østeuropeiske avisene.

Tror hun har det skikkelig tøft nå, mye hun må gjennomgå og jeg tror nok helt sikkert at hun bebreider seg selv for det som har skjedd.

Ingen her er i stand til å skjønne det som foregår i hennes verden nå, alt blir veldig lite og fokusert, intenst kan du si.

Hvorfor skulle hun ville minne alle på dette igjen hvis det virkelig gikk så hardt inn på henne? Er som å sitte å ripe opp ett stygt sår og skylde på neglene du brukte til å rive det opp med istedenfor deg selv. 

 

Jeg skulle gjerne visst hvorfor hun vil seg selv så vondt. Å ta denne skittentøysvasken offentlig virker regelrett idiotisk. Dra opp dette igjen og igjen, og flere og flere kjenner til saken, søker, deler og ser bilder. Hver eneste gang. At hun ikke skjønner dette.

Eller så skjønner hun det men hun elsker egentlig oppmerksomheten og sympatien hun får siden hun er i en offerrolle. Hun kan gråte og klage på alt som finnes og likevel være ekte og få medfølelse hver gang. Vi får håpe hun har noen som rådgir seg selv om det ikke virker sånn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De fleste hadde vel allerede glemt disse bildene, men når drar hun det bare opp igjen.

 

Jeg undrer meg også.  Ser hun nå akkurat har skrevet kontrakt med Red Bull.  Kanskje hun følte behov for å booste PR-verdien litt i forkant? 

 

Hvis hun virkelig genuint føler seg ekstremt plaget av de bildene (som hun selv tok?), så skjønner jeg ikke hun selv fortsetter å bringe det i fokus.  

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper hun kan gå videre etter denne episoden betydelig styrket psykisk og økonomisk. Kanskje kan det også være planlagt, er en mulighet, men kanskje lite trolig. Er utrolig hva folk gjør for penger, så også her. Hvis hun kan tjene en 2-3 millioner på det og samtidig få flere lastebillass medlidenhet på kjøpet vil hun nok være glad for dette likevel, om det skulle være sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står det noen plass hvordan telefonen ble hacket? Vil gjerne lese om det.

 

Jeg lurte også på det, siden jeg synset meg frem til at det sikkert bare var bruker feil i form av idiot passord. Fant en tråd på Reddit Norge tror jeg det var. Der en annen antok at det var Android telefon med emoji add-on. Men Mia Landsem(?) la inn innlegg der hun avkreftet at det var Android telefon, eller add-on. Men skikkelig "coy" på hva som har skjedd. Ingen som "trenger" å vite det visstnok..

 

Som igjen får meg til å tenke at det var idiot passord.. Og et stort behov for å ikke ha fokus på det. Fordi da vil folk fiksere på at det tross alt er litt hennes egen skyld også..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nora må få lov til å ta de bildene hun vil privat. Hvis noen innvaderer hennes telefon og stjeler private bilder så er det disse som må bære hele ansvaret.

 

Nora må få lov til å være forbannet over at noen stjeler private bilder, og å lufte denne frustasjonen offentlig så ofte hun vil.

 

Jeg tror at det er _uklokt_ å ta og oppbevare intime digitale bilder av deg selv hvis du er en ung, kvinnelig kjendis som ikke vil at bildene skal bli offentliggjort.

 

Jeg tror at det er uklokt å ha dårlig sikkerhet på digitalt utstyr og tjenester.

 

Jeg tror at det er uklokt å lage mye buzz rundt slike bilder hvis du ønsker at saken skal dø ut uten at hele Norge ser på bildene.

 

Jeg kjenner ikke dama og ser ikke på sport, så jeg har ingen forutsetning til å vurdere om dette er et PR-stunt. I tråd med mitt generelle menneskesyn velger jeg å tro at det hun gir uttrykk for er det hun genuint opplever som veldig trasig.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor tar hun slike bilder av seg selv i utgangspunktet? Er det for å "reklamere" egen kropp til potensielle dater?

 

Det er jo for øvrig  "stikk i strid" med det som samfunnet forfekter og prøver lære bort:

 

"jenter/kvinner er mer enn bare seksualobjekt"

 

og "skolen lærer tenåringer om å la være nakenfotografering"

I sex og singelliv så er det en episode hvor Samantha er skikkelig besatt av utseende sitt (mer enn vanlig) og tenker på alle slags forbedringer, nekter å spise ordentlig osv, så ender episoden med at hun får tatt nakenbilder av seg selv og bestiller en burger hjem (karen som leverer maten kommenterer bildet til og med og sier at hun har en nice ass).,

 

Grunnen til hvorfor Samantha tok bildet var nok rett og slett fordi hun har lyst til å bevare sin skjønnhet på en eller annen måte, samtidig som hun kan gi seg med å være besatt av å alltid måtte se sånn ut. Det er en grunn til hvorfor vi tar bilder i utgangspunktet, er det så rart at noen har lyst på sexy bilder av seg selv de kan se tilbake på når de er blitt gammel og grå? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en annen (gammel) sak som jeg egentlig mener er grovere.

Her har man bevisst tatt private bilder, og laget et moroshow ut av det:
https://www.vg.no/rampelys/tv/nrk-brukte-nakenbilde-av-conradi-i-tv-program/a/533197/

 

Men Conradi sin manager har kun en ting å si:
"Vi har ingen kommentar. Dette er noe vi tar internt, er det eneste han ønsker å si."

 

Den gangen var det tydeligvis også lov å komme med advarsler om å oppbevare slike bilder på telefonen, uten at man ble halshugget for det:
"- Det er nok bare skjødesløshet. Å ha bilder på sin mobiltelefon eller PC innebærer en viss form for risiko. Jo mer kjent du er, jo mer interessant er det for andre, sier Dæhlen.

Han påpeker at de som ønsker å oppbevare denne typen bilder på mobiltelefonen, må sørge for at de ikke mister telefonen. Dersom du har privat materiale på datamaskinen må du også ta noen enkle forholdssregler for å hindre at uvedkommende kan få tilgang til materialet."

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...