Gå til innhold

Nora Mørk truer med å trekke seg på landslaget.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

...hvorfor skulle hun ha naken bilde av seg selv på mobilen, i tilfelle hun glemmer hvordan hun ser ut naken?!

heheheheheeee :) upvoted!!
I samme leia: hvorfor går søsteren din ut på byen med kjole og blir beruset, hvis hun ikke vil bli grafset på av gamle gubber?

 

Svar:

Det er i hennes fulle rett å gjøre akkurat det. Det juridiske og moralske ansvaret for å ha stjålet bilder på en privat telefon ligger ene og alene på den som gjør det.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det er i din fulle rett å reise på en ukes ferie med alle dører og vinduer i huset ulåst.

Men like fordømt får du avkorting fra forsikringsselskapet om du blir rundstjålet...

 

Er du en av de som synes at det ikke er tyveri å ta sykler som ikke er låst (eller er dårlig låst)?

 

 

Hvordan i alle dager klarer du å tolke det fra innlegget hans/hennes?

 

Selv for diskusjon.no så stiller det der i en helt særegen klasse når det gjelder stråmenn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det er i din fulle rett å reise på en ukes ferie med alle dører og vinduer i huset ulåst.

Men like fordømt får du avkorting fra forsikringsselskapet om du blir rundstjålet...

 

Er du en av de som synes at det ikke er tyveri å ta sykler som ikke er låst (eller er dårlig låst)?

 

Hva jeg synes om saken eller ikke er irrelevant. Vi vet to ting:

1: Det å ta andres eiendeler uten deres samtykke er definisjonen på tyveri, som vi som samfunn har bestemt er galt og derfor forbudt under trussel om straff.

2: Det finnes plenty av folk som ikke bryr seg om 1.

 

Strafferettslig vil tyven bli dømt like strengt uavhengig av hvorvidt eier har sikret eiendelene.

Men du skal lete lenge for å finne noen som mener at det er lurt å sette fra seg en ulåst sykkel i Oslo sentrum natt til lørdag. Eller reise fra huset over lengre tid uten å låse. Fordi man erkjenner eksistensen av faktum 2 ovenfor.

 

Det er ingen tvil om at det er tyven som stjeler, voldtektsmannen som voldtar, "hackeren" som lirker tak i nakenbildene til kjendisene, eller hva som helst ellers. Men det har ingen ting å si for konsekvensene til den som blir utsatt for det. Det handler, der som ellers i livet, om å gjøre seg til et mindre attraktivt mål. Låse døra og ha alarm eller hund, være noenlunde edru og ikke alene med fremmede, og ha litt tanke for sikkerheten til egne sensitive data.

 

Husk, det er ikke så mange årene siden det samme skjedde med både Kåre Conradi og Rune Rudberg. Det ble ikke tre måneder med medieoppslag og "noen må svi" og "dette er nesten som voldtekt" og alt dette andre da. Det ble klistret opp som humor i beste sendetid i NRK. Ingen leet et øyelokk over at man stilte spørsmål ved hvorvidt det var så fordømt lurt å la disse bildene eksistere.

Men du vet, de var jo menn. Det er jo aldri synd på menn når slikt skjer. Bare kvinner.

 

Dobbeltmoral er dobbelt så bra som vanlig moral.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

du skal lete lenge for å finne noen som mener at det er lurt å sette fra seg en ulåst sykkel i Oslo sentrum natt til lørdag. Eller reise fra huset over lengre tid uten å låse.

 

Absolutt. Jeg reagerer likevel på at noen (ikke nødvendigvis du) later til å mene at man må regne med å få bilder stjålet om man er så dum å oppbevare de på telefonen sin. Akkurat hvordan bildene til Mørk ble stjålet er det vel ingen av oss som vet.

Lenke til kommentar

Regne med og regne med. Om man er en offentlig figur så er man av en eller annen merkelig grunn mer interessant for kjeltringer, og burde dermed treffe tilsvarende kraftigere forhåndsregler enn en tilfeldig slask i gata kan komme unna med. Jeg tipper hun kommer til å ha litt andre rutiner fremover.

Litt sånn som folk flests forhold til backup.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er i din fulle rett å reise på en ukes ferie med alle dører og vinduer i huset ulåst.

Men like fordømt får du avkorting fra forsikringsselskapet om du blir rundstjålet...

Poenget er at tyven får ikke avkorting på straffen fordi du lot dørene stå ulåst. Det juridiske og etiske ansvaret ligger ene og alene på dem.

 

Når skribenten skrev:

"...hvorfor skulle hun ha naken bilde av seg selv på mobilen, i tilfelle hun glemmer hvordan hun ser ut naken?!"

 

Så framstår det som lite empatisk. Hun kan ha hatt alle mulige grunner til å ta slike bilder og å oppbevare dem på mobilen. Vi kan gjerne diskutere at hun burde ha hatt bedre sikkerhet og heller ha hatt dem som papirbilder i en skuff.

 

-k

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når skribenten skrev:

"...hvorfor skulle hun ha naken bilde av seg selv på mobilen, i tilfelle hun glemmer hvordan hun ser ut naken?!"

 

Så framstår det som lite empatisk. 

 

 

Kommer vel an på øyet som leser.

 

For meg fremsto det som en spøk. Eller ihvertfall et forsøk på en.

Lenke til kommentar

 

Det er i din fulle rett å reise på en ukes ferie med alle dører og vinduer i huset ulåst.

Men like fordømt får du avkorting fra forsikringsselskapet om du blir rundstjålet...

Poenget er at tyven får ikke avkorting på straffen fordi du lot dørene stå ulåst. Det juridiske og etiske ansvaret ligger ene og alene på dem.

 

Poenget er at uansett hvor lenge tyven sitter inne så kan du ikke få tilbake asken etter bestefar som tyven solgte som "Kokain 2.0" i Skippergata...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

A) Alle er vel enige i at når noen bryter seg inn i min mobil og henter mine private bilder så er det disse som har begått et lovbrudd og et etisk overtramp.

 

B) Alle er vel enige i at det er mulig og antagelig smart å gjøre noen tiltak som gjør det vanskeligere å få tilgang på slike bilder.

 

Forskjellen ligger dermed på i hvor stor grad man betoner brukerens "dumhet" i punkt B). Dette er akkurat samme debatt som vi hadde for et par år siden med (typisk) kvinner som var tynt kledd og ble beruset ute på byen og så utsatt for overgrep. Da som nå var det noen som betonet det juridiske/etiske, mens andre betonet ansvaret for å beskytte seg selv ved å ikke sette seg i en utsatt posisjon.

 

Da som nå reagerer jeg på forsøk på å latterliggjøre offeret: ("...hvorfor skulle hun ha naken bilde av seg selv på mobilen, i tilfelle hun glemmer hvordan hun ser ut naken?!"). Hvis kvinner i min familie eller omgangskrets føler for å gå på byen i miniskjørt og drikke seg sanseløs så er det deres fulle rett. Hvis noen (typisk menn) ser det som en invitt til begå overgrep så er det disse mennene som er latterlige individer, og det er alle oss andre (menn såvel som kvinners) plikt å gjøre hva vi kan for å stoppe dem, å passe på at de og deres menneskesyn blir stilt ut til spott og spe og marginalisert i størst mulig grad.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 6
Lenke til kommentar

A) Alle er vel enige i at når noen bryter seg inn i min mobil og henter mine private bilder så er det disse som har begått et lovbrudd og et etisk overtramp.

 

B) Alle er vel enige i at det er mulig og antagelig smart å gjøre noen tiltak som gjør det vanskeligere å få tilgang på slike bilder.

 

Forskjellen ligger dermed på i hvor stor grad man betoner brukerens "dumhet" i punkt B). Dette er akkurat samme debatt som vi hadde for et par år siden med (typisk) kvinner som var tynt kledd og ble beruset ute på byen og så utsatt for overgrep. Da som nå var det noen som betonet det juridiske/etiske, mens andre betonet ansvaret for å beskytte seg selv ved å ikke sette seg i en utsatt posisjon.

 

Da som nå reagerer jeg på forsøk på å latterliggjøre offeret: ("...hvorfor skulle hun ha naken bilde av seg selv på mobilen, i tilfelle hun glemmer hvordan hun ser ut naken?!"). Hvis kvinner i min familie eller omgangskrets føler for å gå på byen i miniskjørt og drikke seg sanseløs så er det deres fulle rett. Hvis noen (typisk menn) ser det som en invitt til begå overgrep så er det disse mennene som er latterlige individer, og det er alle oss andre (menn såvel som kvinners) plikt å gjøre hva vi kan for å stoppe dem, å passe på at de og deres menneskesyn blir stilt ut til spott og spe og marginalisert i størst mulig grad.

 

-k

 

Kvinner er i deres fulle rett til å gå som dem vil og drikke seg sanseløse på lik linje med menn. Hvorvidt det er fornuftig er jo en annen ting. Så lenge verden er full av "latterlige individer" så synes jeg at man bør ta det i betraktning før man sender damene ut på byen.

Er jo klart at dersom en av disse mennene blir tatt etter en voldtekt så skal dem straffes eller alle kunstens regler, men kona/søster/dattera di er fortsatt voldtatt og skadet for livet.

 

Jeg har to små døtre som en dag vil ut og kose seg på byen eller fest. Jeg er for kvinners rett til å gjøre som dem vil, men jeg er også veldig obs på at dem i visse sammenhenger er sårbare. Sånn er det bare. Jeg kommer derfor til å ta mine forholdsregler når dem skal ut for å i best mulig grad minske muligheten av at det skjer dem noe.

 

Dvs som f.eks: sørge for at dem går "skikkelig" kledd ( i den grad jeg kan), faste innetider, hente og bringe dem til fest, sørge for at dem ikke er alene etc.

 

Gruer meg litt til hele opplegget skal jeg være ærlig....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er ikke lov til å stjele, men det er heller ikke ulovlig å bruke hue. Selv om trafikkreglene sier at biler alltid skal stoppe ved fotgjenger overgang, så ser man seg alltid til høyre og venstre før man faktisk går over. Det er å bruke hue. Har Nora sin fulle rett til å oppbevare naken bilder av seg selv på mobilen, ja. Brukte hun hue, nei. Ferdig snakka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...