Gå til innhold

944 «el-overfølsomme» har fått fritak fra smarte strømmålere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ikke bruk strøm om natten?

Feil konklusjon. Branner kan oppstå i elektrisk anlegg på natten uavhengig av forbruk

Sannheten er et sted i mellom. Man bør være varsom med strømforbruk om natta og slå av det som ikke trenger å stå på. Det reduserer risikoen for branner. Tørketromler, komfyrer, kaffetraktere, vannkokere, frittstående ovner og komfyr-ventilatorer er høyrisiko-ting som ikke bør stå på om natta.

 

 

La oss ta vannkokeren. Hva mener du med det du sa vedrørende den? Jeg har en termostat som slår av varmeelementet ved nådde 100 grader Celcius. Når vannet er ferdig oppkokt, som bare tar noen få minutter, skal jeg da ikke kunne ha støpselet på den stående i 24/7 ?

 

Jeg synes dette er et interessant apparat å ta utgangspunkt i, da jeg ikke anser akkurat dette apparatet som særlig faretruende på nattestid. Ikke spretter jeg ut av senga heller for å koke vann hvert tiende minutt med den heller, for så å krype i seng og å risikere at den tar fyr mens jeg sover.

Endret av G
Lenke til kommentar

Termostater ryker fra tid til annen og det har jeg blitt fortalt er en ganske vanlig brannårsak, men du har nok rett i at når vannkokeren er slått av så forholder den seg nok av med mindre husdyr, unger eller annet kommer borti påknappen. Jeg tror brannårsakene skyldes kombinasjonen bruk uten oppsyn i kombinasjon med termostat som feiler. Selv tar jeg alltid vannkokeren av sokkelen sin etter hver bruk. Som alternativ til å plugge ut kabelen eller montere bryter på kabelen eller på vegg.

 

Mange av brannårsakene skyldes nok brukerfeil. Utkobling av alt unntatt det nødvendige er derfor en ekstra beskyttelse når man legger seg. Brann når noen sover er risikofylt og farlig, selv om man har fungerende røykvarslere.

Lenke til kommentar

Jeg tipper at nyere sikringsbokser i hus vil ta høyde for å kunne ha mulighetene for å slå av nattestrøm en eller annen vakker dag. Men det kommer vel ikke av seg selv, også må man planlegge kursene ekstra nøye. Må jo omtrent vite hvilke apparater som kommer til å tas i bruk. Samt at man gjerne må når huset oppføres legge opp noen ekstra kurser, med eller uten kobberledningen trukket i trekkerør. Slik at dersom en kurs ikke skal ha tids- eller brukeraktivert nattmodus, så har man anledning til enkelt og kostnadseffektivt få til utvidelser av anlegget i etterkant.

 

Jeg savner litt en sånn smart tankegang hvor man har noen pene paneler, som man bare fjerner, og der er det bredde og dybde for å montere på ekstra kurser (legge ekstra ledninger), som er gjennomgående til alle rom i huset. Noe metallblikk og noen estetiske paneler kan da ikke koste så fryktelig mye mer å snekre på plass. Samme gjelder for vannrør. Det er jo idiotisk at slike ting ikke lar seg nå uten å måtte rive opp vegger. Men det er min måte å tenke på. Byggherrer skal jo helst ha så få stikkontakter i et oppholdsrom som mulig for å spare noen tikroninger/hundrelapper..

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg tipper at nyere sikringsbokser i hus vil ta høyde for å kunne ha mulighetene for å slå av nattestrøm en eller annen vakker dag. Men det kommer vel ikke av seg selv, også må man planlegge kursene ekstra nøye. Må jo omtrent vite hvilke apparater som kommer til å tas i bruk. Samt at man gjerne må når huset oppføres legge opp noen ekstra kurser, med eller uten kobberledningen trukket i trekkerør. Slik at dersom en kurs ikke skal ha tids- eller brukeraktivert nattmodus, så har man anledning til enkelt og kostnadseffektivt få til utvidelser av anlegget i etterkant.

 

Jeg savner litt en sånn smart tankegang hvor man har noen pene paneler, som man bare fjerner, og der er det bredde og dybde for å montere på ekstra kurser (legge ekstra ledninger), som er gjennomgående til alle rom i huset. Noe metallblikk og noen estetiske paneler kan da ikke koste så fryktelig mye mer å snekre på plass. Samme gjelder for vannrør. Det er jo idiotisk at slike ting ikke lar seg nå uten å måtte rive opp vegger. Men det er min måte å tenke på. Byggherrer skal jo helst ha så få stikkontakter i et oppholdsrom som mulig for å spare noen tikroninger/hundrelapper..

På større bygg brukes gjerne inspeksjonsluker i tette himlinger og vegger man bør ha tilgang til i ettertid, men det er ikke særlig estetisk eller mye brukt i boliger. I boliger tar man heller kostnaden ved å fjerne en veggplate eller to. Det er jo ikke all verdens arbeid. Det som derimot kunne vært gjort bedre, både i boliger og større bygg, er dokumentasjon på hvor rørene går. Dvs. bilde av veggene med rør før de lukkes. Eksisterende rør har ofte litt reservekapasitet. Dvs. det går an å trekke en kabel gjennom et rør som det allerede ligger noe i. Litt trangt og ekstra jobb, men det går ofte greit.

Lenke til kommentar

Eksisterende rør har ofte litt reservekapasitet. Dvs. det går an å trekke en kabel gjennom et rør som det allerede ligger noe i. Litt trangt og ekstra jobb, men det går ofte greit.

El-forskriften/normen begrenser hvor mye strøm du kan trekke i hvert rør, av hensyn til varmgang. Selv om det er fysisk plass i et rør, så er det ikke nødvendigvis lurt å trekke flere kurser der.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg argumenterer ikke mot seriekoblede brannvarslere hvis det var det du trodde. Brannvarsling er viktig uansett, men et forebyggende forbruksmønster er også viktig.

Å unngå bruk på nattestid er ikke egentlig et forebyggende forbruksmønster. Utstyr brenner ikke oftere på nattestid enn på dagtid.

Å unngå nattebruk kan derimot minimere konsekvensene, men et mye viktigere punkt for å minimere konsekvensene av _alle_ brannforløp er deteksjon og varsling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Riktignok ikke hele bygget, men jeg har fått beskjed om at det åpner seg i hele leiligheten her, ved visse forutsetninger (styrt fra en brannsentral). Det er mulig det er feil. Ved x grader på én sprinkler vil bare den åpne seg.

 

Det er uansett mer presist å spyle en stråle mot akkurat der det brenner. Da kan man ta ut flammen mens den er så liten som et stearinlys, og deretter slutte å spyle. Det vil åpenbart redde verdier fra å bli vannskadet.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

På større bygg brukes gjerne inspeksjonsluker i tette himlinger og vegger man bør ha tilgang til i ettertid, men det er ikke særlig estetisk eller mye brukt i boliger. I boliger tar man heller kostnaden ved å fjerne en veggplate eller to. Det er jo ikke all verdens arbeid. Det som derimot kunne vært gjort bedre, både i boliger og større bygg, er dokumentasjon på hvor rørene går. Dvs. bilde av veggene med rør før de lukkes. Eksisterende rør har ofte litt reservekapasitet. Dvs. det går an å trekke en kabel gjennom et rør som det allerede ligger noe i. Litt trangt og ekstra jobb, men det går ofte greit.

 

 

Det er forsåvidt sant at det noen ganger går å trekke dobbelt antall med ledninger, eller av og til mer ettersom hva rørtykkelse og amper som skal gå der. Men EL-forskriftene begrenser en del i forhold til ampere, og da følger jo også hensyn til hvilket tverrsnitt man kan benytte. Jeg har ikke inngående kunnskap om det, men vet at det i enkelte situasjoner kan føre til at ledningene skal legges i eget trekkerør, men selvsagt langt i fra alltid.

 

Det beste synes jeg hadde vært å ha en slags estetisk plate på vegg eller tak som lar seg løsne uten rivningsarbeid, og den bør være langsgående i hele bredden eller høyden på minst en vegg/tak i hvert bidige rom, som også berører hverandres kabelgate disse rom i mellom. Helst slik at den langsgående krysser alle indre veggstolper (det er ikke umulig å avslutte veggstolpene litt lavere og ha et par tverrgående trestolper øverst ved tak eller nederst ved gulv. Det vil hjelpe ihvertfall elektriker litt, da det blir mindre søk etter ledige hulrom (dersom uisolerte innervegger) Altså færre berørte vegger som må trikses med. Elektriker får mindre ytterkabling å måtte legge. Alternativt færre blindlokk å montere for å finne fram i hulrom. Alternativt også færre vegger å måtte rive opp, dersom det kun er akseptabelt hos kunde at alt må ligge skjult for en hver pris.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fikk en dirrende følelse i hodet i høst. Periodevis høy puls. Torsdag fikk jeg et drypp. På sykehuset trodde de først ikke at det var et drypp. Jeg er så langt unna målgruppen du kan komme. Jeg har ekstremt lav kolesterolnivå. Jeg lever veldig sundt. Legene målte bloddtrykket til å være svært lavt. 96/53 på det laveste, som er ekstremt lavt. Men MR lyver ikke. Det var drypp. Vel hjemme igjen slår det meg at dirringen i hodet og den høye pulsen oppstår i nærheten av AMS måleren, som ble montert i august. Den er rett ved soverommet mitt. Jeg måler blodtrykk og puls langt fra måleren. Normalt. Så måler jeg den ved AMS-måleren. 156/104 og 98 i puls. Jeg gjentok forsøket flere ganger. Hver gang med lignende resultat. Så kom ikke her og si at AMS måleren ikke kan påvirke menneskets fysiologi. Enten er NVE en ondsinnet organisasjon som bevisst sprer sykdom og ødeleggelse, eller så er de kunnskapsløse og dumme som sprer sin dumhet på befolkningen.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en dirrende følelse i hodet i høst. Periodevis høy puls. Torsdag fikk jeg et drypp. På sykehuset trodde de først ikke at det var et drypp. Jeg er så langt unna målgruppen du kan komme. Jeg har ekstremt lav kolesterolnivå. Jeg lever veldig sundt. Legene målte bloddtrykket til å være svært lavt. 96/53 på det laveste, som er ekstremt lavt. Men MR lyver ikke. Det var drypp. Vel hjemme igjen slår det meg at dirringen i hodet og den høye pulsen oppstår i nærheten av AMS måleren, som ble montert i august. Den er rett ved soverommet mitt. Jeg måler blodtrykk og puls langt fra måleren. Normalt. Så måler jeg den ved AMS-måleren. 156/104 og 98 i puls. Jeg gjentok forsøket flere ganger. Hver gang med lignende resultat. Så kom ikke her og si at AMS måleren ikke kan påvirke menneskets fysiologi. Enten er NVE en ondsinnet organisasjon som bevisst sprer sykdom og ødeleggelse, eller så er de kunnskapsløse og dumme som sprer sin dumhet på befolkningen.

 

Men all annen stråling som oppstår rundt deg konstant gir ingen påvirkning? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk en dirrende følelse i hodet i høst. Periodevis høy puls. Torsdag fikk jeg et drypp. På sykehuset trodde de først ikke at det var et drypp. Jeg er så langt unna målgruppen du kan komme. Jeg har ekstremt lav kolesterolnivå. Jeg lever veldig sundt. Legene målte bloddtrykket til å være svært lavt. 96/53 på det laveste, som er ekstremt lavt. Men MR lyver ikke. Det var drypp. Vel hjemme igjen slår det meg at dirringen i hodet og den høye pulsen oppstår i nærheten av AMS måleren, som ble montert i august. Den er rett ved soverommet mitt. Jeg måler blodtrykk og puls langt fra måleren. Normalt. Så måler jeg den ved AMS-måleren. 156/104 og 98 i puls. Jeg gjentok forsøket flere ganger. Hver gang med lignende resultat. Så kom ikke her og si at AMS måleren ikke kan påvirke menneskets fysiologi. Enten er NVE en ondsinnet organisasjon som bevisst sprer sykdom og ødeleggelse, eller så er de kunnskapsløse og dumme som sprer sin dumhet på befolkningen.

Hvordan fungerer bluetooth for deg? hva med WI-FI og mikrobølgeovn, samt kosmisk stråling?

Lenke til kommentar

NRK har gjort en blindtest på oppdiktet mobilmast og hodebånd med lissom elektronikk med ingen funksjon i et skjermet rom.

2 av deltagerene gikk ut av rommet pga ubehaget dette ga.

Så som det meste innen alternativ bullshit, det er faktisk mulig å gjøre seg selv syk, bare man står på.

Kan kanskje virke morsomt med sånne folk, men det som er irriterende er at disse tomskallene opptar plass hos fastleger, spesialister osv som kunne vært brukt på de som faktisk er syke istedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...