Gå til innhold

944 «el-overfølsomme» har fått fritak fra smarte strømmålere


Anbefalte innlegg

Når vi snakker om stråling man kan kjenne så låg jeg i oktober i en MR maskin der de skulle ta bilder av den ene hånda mi, det kjente jeg faktisk på kroppen og noe av de elektromagnetiske pulsene oppfattet jeg som svakt stikkende, men her snakker vi elektromagnetisk stråling av en helt annen skala en hva husholdningselektronikk avgir.

Det var en forsker, tror det var på folkeopplysningen, som hadde oppdaget at han kunne merke stråling fra en boks han hadde laget. Han kjørte også en blindtest så vidt jeg husker og bestod.

 

Så vibrasjonsdempet han platen han holdt på og kjente ingenting etterpå ;)

Vanskelig å si hva som som skjedde, men at du opplevde stikking kan være mye, ikke nødvendigvis stråling.

 

Men igjen, er latterlig kraftige, så det kan tenkes, men det er ikke sammenlignbart med f.eks en smart strømmåler...

MRI10.jpg

(ja, det er en pall på en jekketralle)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje placebo effekten er svaret her også ? At noen markedsfører en dings til 49,- som tapes fast til strømmåleren, så er det løst.

Finnwa haugevis av slike produkter.

Både de man legger i skapet og dytter i kontakt for å rense stråling.

 

Fant f.eks denne som skal beskytte hele huset mot stråling:

p-2146-SCPHS-2.jpg

 

Og ja, den fungerer også som nattlys...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje placebo effekten er svaret her også ? At noen markedsfører en dings til 49,- som tapes fast til strømmåleren, så er det løst.

Finnwa haugevis av slike produkter.

Både de man legger i skapet og dytter i kontakt for å rense stråling.

 

Fant f.eks denne som skal beskytte hele huset mot stråling:

 

 

Og ja, den fungerer også som nattlys...

 

 

Så den beskytter både mot stråling og monster under sengen. Ikke verst

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Aggh!! Fikk installert en av disse helvetesmaskinene nylig, og det tok ikke mer enn ca. 4-5 dager før jeg våknet en morgen og følte meg utrolig slapp og kjip. Var 100% fin kvelden før og hadde et skikkelig artig julebord, men så dagen etter hadde tydeligvis kroppen fått nok av den nye strømmåleren så søndagen ble skikkelig uggen. :grumpy:

Tyder på at du hadde fått i deg alt for mye strøm.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg foreslår du leser posten min en gang til, psykisk sykdom er også en sykdom, og også disse trenger hjelp, og å gjøre narr av det hjelper ikke. Det videre underbygger at psykisk sykdom ikke er "ekte sykdom".

 

AtW

Jeg har stor sympati for mennesker som har psykiske lidelser. Disse må selvsagt få hjelp til å kurere evt lindre sine problemer.

 

Jeg er ikke sikker på om det er meningsfullt eller respektfullt å sette alle med overbevisninger som "vi" (majoriteten, de som har noe fagkunnskap, skeptikere, de som har ex. phil eller en annen gruppe) mener det ikke finnes dekning for inn i samle-begrepet "psykisk lidelse". Jeg synes til tider at det er vanskelig å forstå at noen har en religion, at de spiser nesehorn for potensen, at de ikke vil bo på rom nr 13, at de bruker store summer på penge-spill med forventet avkastning mye mindre enn 1x, at de bruker ti-tusener på strømkabler til CD-spilleren. Det betyr ikke at disse menneskene har en psykisk lidelse, de kan muligens bedre beskrives som et utslag av menneskets natur. Sånn er vi bare, og vi må finne en måte å leve med oss selv og hverandre på.

 

Når mennesker med slike overbevisninger står fram offentlig og forventer at samfunnet skal ta deres selv-diagnose på alvor (jeg står nært wifi-ruteren og føler meg slapp, ergo påvirker stråling i 2.4GHz-området hjernen min) og endog at vi skal gjøre kompromisser basert på at deres diagnose er sann ("siden jeg er el-overfølsom så må dere leve med dårligere/dyrere tjenester på mobilen") så må det være lov å kritisere påstanden, endog å komme med morsomheter rundt _påstanden_. Å latterliggjøre _personen bak_ påstanden er mer problematisk.

 

Jeg tenker at moderate spark oppover er greit. Når Gro Harlem Brundtland erklærer seg som el-overfølsom og samtidig ikke ønsker å delta i eksperimenter som kunne bevise at det er fysisk begrunnet så er det ikke hvem som helst. Hun er utdannet lege, tidligere statsminister i Norge, og har vært sjef i WHO. Hun har en posisjon, økonomi og presumptivt selvbilde som gjør at det kan være greit å være moderat morsom på hennes bekostning for å få fram et generelt poeng.

https://www.digi.no/artikler/gro-har-skapt-stralefrykt-i-befolkningen/199169

 

Finn Kalvik-nytt på åpen post viser at det _kan_ være problematisk å fokusere gjentatte ganger på en person - selv personer som selv har satt seg i offentlighetens lys.

https://no.wikipedia.org/wiki/Åpen_post

 

I andre tilfeller så er det opplagt snakk om personer som sliter på mange måter i livet. Å gå på person og latterliggjøre i slike tilfeller er ikke greit.

 

I det øyeblikk man (med rimelig vigør) greier å dokumentere fenomener som skeptikerne (dvs meg) har ansett som "nært umulig" så må de (jeg) spise ymse hodeplagg og tåle tilsvarende stikk. Jeg tror at om "Folkets strålevern" (sic) hadde brukt i nærheten av så mye ressurser på forskning som de i dag bruker på lobby og PR så hadde det enten kunnet vise at sånne som meg tar feil, eller i det minste vist at de selv har trua på det de driver med...

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg foreslår du leser posten min en gang til, psykisk sykdom er også en sykdom, og også disse trenger hjelp, og å gjøre narr av det hjelper ikke. Det videre underbygger at psykisk sykdom ikke er "ekte sykdom".

 

AtW

Jeg har stor sympati for mennesker som har psykiske lidelser. Disse må selvsagt få hjelp til å kurere evt lindre sine problemer.

 

Jeg er ikke sikker på om det er meningsfullt eller respektfullt å sette alle med overbevisninger som "vi" (majoriteten, de som har noe fagkunnskap, skeptikere, de som har ex. phil eller en annen gruppe) mener det ikke finnes dekning for inn i samle-begrepet "psykisk lidelse". Jeg synes til tider at det er vanskelig å forstå at noen har en religion, at de spiser nesehorn for potensen, at de ikke vil bo på rom nr 13, at de bruker store summer på penge-spill med forventet avkastning mye mindre enn 1x, at de bruker ti-tusener på strømkabler til CD-spilleren. Det betyr ikke at disse menneskene har en psykisk lidelse, de kan muligens bedre beskrives som et utslag av menneskets natur. Sånn er vi bare, og vi må finne en måte å leve med oss selv og hverandre på.

 

Når mennesker med slike overbevisninger står fram offentlig og forventer at samfunnet skal ta deres selv-diagnose på alvor (jeg står nært wifi-ruteren og føler meg slapp, ergo påvirker stråling i 2.4GHz-området hjernen min) og endog at vi skal gjøre kompromisser basert på at deres diagnose er sann ("siden jeg er el-overfølsom så må dere leve med dårligere/dyrere tjenester på mobilen") så må det være lov å kritisere påstanden, endog å komme med morsomheter rundt _påstanden_. Å latterliggjøre _personen bak_ påstanden er mer problematisk.

 

Jeg tenker at moderate spark oppover er greit. Når Gro Harlem Brundtland erklærer seg som el-overfølsom og samtidig ikke ønsker å delta i eksperimenter som kunne bevise at det er fysisk begrunnet så er det ikke hvem som helst. Hun er utdannet lege, tidligere statsminister i Norge, og har vært sjef i WHO. Hun har en posisjon, økonomi og presumptivt selvbilde som gjør at det kan være greit å være moderat morsom på hennes bekostning for å få fram et generelt poeng.

https://www.digi.no/artikler/gro-har-skapt-stralefrykt-i-befolkningen/199169

 

Finn Kalvik-nytt på åpen post viser at det _kan_ være problematisk å fokusere gjentatte ganger på en person - selv personer som selv har satt seg i offentlighetens lys.

https://no.wikipedia.org/wiki/Åpen_post

 

I andre tilfeller så er det opplagt snakk om personer som sliter på mange måter i livet. Å gå på person og latterliggjøre i slike tilfeller er ikke greit.

 

I det øyeblikk man (med rimelig vigør) greier å dokumentere fenomener som skeptikerne (dvs meg) har ansett som "nært umulig" så må de (jeg) spise ymse hodeplagg og tåle tilsvarende stikk. Jeg tror at om "Folkets strålevern" (sic) hadde brukt i nærheten av så mye ressurser på forskning som de i dag bruker på lobby og PR så hadde det enten kunnet vise at sånne som meg tar feil, eller i det minste vist at de selv har trua på det de driver med...

 

-k

Bra innlegg!
Lenke til kommentar

Til info: De nye "smarte" vannmålerne sender hvert 16de (kort datapakke) eller 98de (større datapakke) sekund på 868 MHz

https://www.kamstrup.com/no-no/products-and-solutions/water-meters/residential-water-meter

 

Watt-effekt står ikke oppført men produsenten oppgir på spm om mW/cm2:

Den kan sende med to forskjellige styrker.

1. 10 milliwatt dette kaller vi Drive by modus.
2. 25 milliwatt dette kaller vi for fast nettverk modus.

 

 
 
Mye info samles om forbruk ift tid, vanntemperatur, gjennomstrømmingshastighet osv.
Sammen med annen info vil det være relativt greit å se når noen er på besøk hos deg, kartlegge tider du er i boligen osv.
 
Infrastrukturen for avlesning er dog ikke på plass på et par år ennå - så man får ingen fordeler som månedlig betaling eller lign.  Tvert imot vil vel fastleddet øke for å dekke kostnad for tidlig bytte av forrige type vannmålere som hadde mange års levetid igjen.
Lite miljøvennlig litium batteri som ikke kan byttes (hele vannmåleren inkl batteri må byttes selv om ultrasonisk avlesning ikke har noen bevegelige deler som vil slites)
 
Avlesning er trolig ikke veldig sikker slik at dette kan bli et nyttig verktøy for tyver (ingen vannforbruk siste døgn = ingen hjemme).
Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Til info: De nye "smarte" vannmålerne sender hvert 16de (kort datapakke) eller 98de (større datapakke) sekund på 868 MHz

https://www.kamstrup.com/no-no/products-and-solutions/water-meters/residential-water-meter

 

Watt-effekt står ikke oppført men produsenten oppgir på spm om mW/cm2:

Regulatorisk er grensen på 868MHz båndet +14dBm (25mW)med en duty cycle på max 1% (en sender kan bare være på maks 1% av tiden)

 

Avlesning er trolig ikke veldig sikker slik at dette kan bli et nyttig verktøy for tyver (ingen vannforbruk siste døgn = ingen hjemme).

Med hvilket grunnlag hevder du dette? Meteringleverandører tar sikkerhet svært alvorlig, om ikke annet fordi det finnes strenge regulatoriske krav til sikkerhet for slike. De har også rikelig egeninteresse i.o.m. at avlesingsdata danner fakturagrunnlag og man ønsker ikke å gi muligheter for juks.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
G skrev (På 24.8.2017 den 23.17):

I en annen jobb så måtte jeg innom en bedrift som hadde NDT som spesialitet. Der hadde de også et eget avlukke av lecablokker med stort radioaktivt skilt på inngangen. Gikk selvsagt aldri inn dit, men bare det å passere det skiltet i gangen ga meg lyst til både å holde pusten, og å komme meg raskt inn og ut derfra. Så ja nocebo er sterke saker, og akkurat den siste opplevelsen her i NDT-bedriftslokalene så er jeg selvsagt bevisst på at det må ha vært nocebo. No doubt!

det var neppe noe radioaktiv strålig når du gikk forbi og det er uansett meget lav stråling utenfor bunkersen. det området er for og skille operatør fra stråling under eksponering av utstyr når det tas rønkebilder av de ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...