Gå til innhold

944 «el-overfølsomme» har fått fritak fra smarte strømmålere


Anbefalte innlegg

Klart ikke, men så lenge strømforbruket øker så vil en på et eller annet tidspunkt møte et punkt der det er fysisk umulig å dytte flere elektroner gjennom kraftlinjene uten de brenner av. Så kan vi enten redusere strømforbruk, som vil eliminere problematikken, eller bruke eksisterende infrastruktur mer effektivt (som vil redusere problematikken/utsette den). For å bruke den mer effektivt må folk endre vaner.

 

Norge er et bittelite land, jeg tviler på det er teknisk utfordrende å levere strøm til små byer og landsbyer spredt rundtom :)

 

 

Men når netteiere er privateide så vil de jobbe for at kundene betaler så mye som mulig, og for å redusere utgifter til et absolutt minimum.

 

Du kan derfor regne med at strømprisen vil fortsette å stige :-)

 

Jeg betaler rundt 1 kr Kw/h nå, er spent på å se hvor mye dette stiger i vinter.

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Carpe Dam: Har du kilder på at målet er å øke inntektene? I følge linken under er målet at du skal betale for den strømmen du bruker, når du bruker den (så kraftselskapene slipper å gjette seg frem til når du brukte den), og for at vi som forbrukere skal spre forbruket over hele døgnet. Et kjapt søk på nett viser at det er datasikkerheten folk har problemer med (som jo er en annen diskusjon igjen).

 

http://www.side3.no/teknologi/ams-alt-du-ma-vite-om-strmmaleren-du-snart-far-hjemme-hos-deg/3423310413.html

Kjenner du til ett eneste selskap som ikke har som mål å øke inntektene? Saken er jo den at for et kraftverk i en vestlandsdal så er timesprisingen utelukkende et markedsfenomen, siden kraftverket er nedbetalt og driftskostnadene mer eller mindre de samme per kWh uavhengig av effekt. Det hele er en blåruss-greie, og jeg skal holde mine meninger om slikt borte fra sivilisert konversasjon...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har litt erfaring fra nettdrift og vet toppene i belastning er typisk julaften og spesielt kalde morgener i januar, dette i Vestfold. Da er mange trafostasjoner i nærheten av max og man følger ekstra godt med på nettet for å sette inn tiltak - for det finnes. Dette forbruket er veldig mye større enn ellers. 

 

Ut i fra dette så bør jo ikke nettleie variere i døgnet annet enn kun disse få dagene? Som ikke en gang skjer hvert år. Hvis man kobler dette med pris og utbygging av nett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Carpe Dam: Har du kilder på at målet er å øke inntektene? I følge linken under er målet at du skal betale for den strømmen du bruker, når du bruker den (så kraftselskapene slipper å gjette seg frem til når du brukte den), og for at vi som forbrukere skal spre forbruket over hele døgnet. Et kjapt søk på nett viser at det er datasikkerheten folk har problemer med (som jo er en annen diskusjon igjen).

 

http://www.side3.no/teknologi/ams-alt-du-ma-vite-om-strmmaleren-du-snart-far-hjemme-hos-deg/3423310413.html

Kjenner du til ett eneste selskap som ikke har som mål å øke inntektene? Saken er jo den at for et kraftverk i en vestlandsdal så er timesprisingen utelukkende et markedsfenomen, siden kraftverket er nedbetalt og driftskostnadene mer eller mindre de samme per kWh uavhengig av effekt. Det hele er en blåruss-greie, og jeg skal holde mine meninger om slikt borte fra sivilisert konversasjon...

 

Siden kraftselskapene selv har prisdifferensiering, hvorfor skal ikke du? Strømmen er dyrere når det er høy etterspørsel, og billigere når det er lav etterspørsel. Jeg tror dere krisemaksimerer en del - ja, kraft/nettselskapene skal tjene penger de og, og ja, noen ser sikkert sitt snitt i å tjene mer - men summa summarum driver de butikk på lik linje med alle andre. Og er prisen på kraften for høy, så er det bare å bytte selskap. Mitt kraftselskap (Haugaland Kraft) har et fast påslag på innkjøpt kraft + skatter.

 

"Strømprisen som kundene betaler er lik markedspris pluss fortjeneste til kraftleverandøren og merverdiavgift til staten."

 

Siden kraftprisen på Nordpool varierer med +/-10% i løpet av et døgn, må de sette en "gjennomsnittspris", der de antar når på døgnet den dyreste kraften blir brukt. Kanskje er den i kundens favør, men basert på dere her inne så må jeg jo bare anta at den ligger meget mye høyere enn nødvendig. Således vil det være en fordel å få AMS, da skal jeg jo betale for nøyaktig de elektronene jeg forbruker.

 

http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table

Lenke til kommentar

 

Carpe Dam: Har du kilder på at målet er å øke inntektene? I følge linken under er målet at du skal betale for den strømmen du bruker, når du bruker den (så kraftselskapene slipper å gjette seg frem til når du brukte den), og for at vi som forbrukere skal spre forbruket over hele døgnet. Et kjapt søk på nett viser at det er datasikkerheten folk har problemer med (som jo er en annen diskusjon igjen).

 

http://www.side3.no/teknologi/ams-alt-du-ma-vite-om-strmmaleren-du-snart-far-hjemme-hos-deg/3423310413.html

Kjenner du til ett eneste selskap som ikke har som mål å øke inntektene? Saken er jo den at for et kraftverk i en vestlandsdal så er timesprisingen utelukkende et markedsfenomen, siden kraftverket er nedbetalt og driftskostnadene mer eller mindre de samme per kWh uavhengig av effekt. Det hele er en blåruss-greie, og jeg skal holde mine meninger om slikt borte fra sivilisert konversasjon...

 

Nå er vel de færreste nettselskaper selvforsynte med kraft. Haugaland Kraft, f.eks., produserer lite selv og kjøper resten på markedet. Du kan jo og tenke deg, hvis et kraftselskap kan selge kraften på nordpool når strømmen er dyr, så kan de jo kjøpe den tilbake når den er billig. Det gjør at markedsprising er relevant for dem og.

 

Nettlinjene er nedbetalte, ja, kanskje på samme måte som en bensinstasjon er nedbetalt. Du må fremdeles betale markedspris + påslag + skatter der og.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du har fulgt helt med. Dette har ingenting med "kraftselskapene" å gjøre, men med netteierselskapene. Det er disse som installerer og tar betalt for dette. I gode gamle dager var dette samme selskap, helt til en eller annen blåruss fant ut at man kan jo la folk i Tyskland kjøpe strømmen fra Tafjord, så kan folk i Tafjord kjøpe strøm fra Tyskland, og så lager vi et helt nytt marked for en vare som i 99% av tilfellene blir brukt på nærmeste forbrukspunkt uavhengig av hvilket navn som står på fakturaen.

 

Dette "tiltaket for å gi folk billigere strøm om de er smarte" er ikke noe annet enn en ny runde med flåing av de norske innbyggere som allerede har betalt flerfoldige ganger for både kraftverk og linjer gjennom skatter og avgifter, i sin tid et samfunnstiltak som har blitt overtatt av børshaier og annet snyltende kjeltringpakk.

Lenke til kommentar

Fulgt med på hva?

 

Et kraftselskap er et selskap som produserer kraft, et nettselskap er et selskap som bygger og drifter nett. Det var du som blandet inn nedbetalte kraftstasjoner - og implisitt påstår at det er kraftselskapene som bestemmer prisen. Det er det ikke - det er markedet som bestemmer prisen, slik det er for alle andre varer.

 

At du fremlegger voldsomme konspirasjoner får nesten du stå for, jeg lar ikke denne AMS-situasjonen gå innpå meg.

 

Edit: Enn så lenge er det et fellesnordisk kraftsamarbeid, noe som resulterer i høyere leveransedyktighet siden man har et marked, (eller Pool om du vil) å kjøpe kraft fra. Hvem som produserer kraften er da likegyldig, selv om elektronene går rett fra stasjonen og rett ned i veien til Tante Magda.

 

Edit edit (satser på at dette er oppklarende nok):

 

DET NORDISKE KRAFTMARKEDET

 

Norge er en del av et felles nordisk engrosmarked for elektrisk kraft. Nord Pool er en felles nordisk kraftbørs, og her kjøpes og selges strøm akkurat på samme måte som på en ordinær børs.

 

Sluttbrukermarkedene for strøm er imidlertid nasjonale, de kundene selv kan velge leverandør av kraft. Det lokale nettselskapet skal imidlertid overføre kraften, uansett hvilken kraftleverandør forbrukeren velger.

 

En viktig forutsetning for et fritt kraftmarked er at overføringsnettet stilles til disposisjon for alle brukere på et ”likt-for-alle” vilkår. Dette betyr at alle ”like kunder” skal behandles likt. Dette innebærer blant annet at uansett hvilken kraftleverandør man velger skal det ikke ha innvirkning på nettleien.

 

Et av målene med et fritt kraftmarked er å gjøre prisen på strøm så lik som mulig for sammenlignbare forbrukergrupper, samt å redusere diskriminering mellom ulike kunder. Dessuten er målet at produksjon og distribusjon av elektrisitet skal drives mest mulig effektivt. NVEs oppgave er å sørge for at aktørene i kraftmarkedet opererer i henhold til de lovene og forskriftene som gjelder.

 

 

 

Kilde: NVE

Endret av unik42
Lenke til kommentar

Fulgt med på hva?

 

Et kraftselskap er et selskap som produserer kraft, et nettselskap er et selskap som bygger og drifter nett. Det var du som blandet inn nedbetalte kraftstasjoner - og implisitt påstår at det er kraftselskapene som bestemmer prisen. Det er det ikke - det er markedet som bestemmer prisen, slik det er for alle andre varer.

 

At du fremlegger voldsomme konspirasjoner får nesten du stå for, jeg lar ikke denne AMS-situasjonen gå innpå meg.

 

Edit: Enn så lenge er det et fellesnordisk kraftsamarbeid, noe som resulterer i høyere leveransedyktighet siden man har et marked, (eller Pool om du vil) å kjøpe kraft fra. Hvem som produserer kraften er da likegyldig, selv om elektronene går rett fra stasjonen og rett ned i veien til Tante Magda.

 

Edit edit (satser på at dette er oppklarende nok):

 

DET NORDISKE KRAFTMARKEDET

 

Norge er en del av et felles nordisk engrosmarked for elektrisk kraft. Nord Pool er en felles nordisk kraftbørs, og her kjøpes og selges strøm akkurat på samme måte som på en ordinær børs.

 

Sluttbrukermarkedene for strøm er imidlertid nasjonale, de kundene selv kan velge leverandør av kraft. Det lokale nettselskapet skal imidlertid overføre kraften, uansett hvilken kraftleverandør forbrukeren velger.

 

En viktig forutsetning for et fritt kraftmarked er at overføringsnettet stilles til disposisjon for alle brukere på et ”likt-for-alle” vilkår. Dette betyr at alle ”like kunder” skal behandles likt. Dette innebærer blant annet at uansett hvilken kraftleverandør man velger skal det ikke ha innvirkning på nettleien.

 

Et av målene med et fritt kraftmarked er å gjøre prisen på strøm så lik som mulig for sammenlignbare forbrukergrupper, samt å redusere diskriminering mellom ulike kunder. Dessuten er målet at produksjon og distribusjon av elektrisitet skal drives mest mulig effektivt. NVEs oppgave er å sørge for at aktørene i kraftmarkedet opererer i henhold til de lovene og forskriftene som gjelder.

 

 

 

Kilde: NVE

 

 

Netteiere har monopol og de styrer prisen, ikke markedet :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

AMS har ikke en døyt med Norpool å gjøre. Det er nettleie det er snakk om her, og den styres som IntelAmdAti skriver helt separat fra kraftprisen. Man kan velge "kraftleverandør" så mye man vil, men det eneste alternativet til din lokale netteier er å koble seg helt fra og kjøre off-grid. Altså står netteier i praksis fritt til å skru skruen så hardt til som de tror de kan komme unna med, gjerne begrunnet med en eller annen utbygging eller oppgradering eller noe annet tull som i realiteten skulle være dekket opp av all den nettleien som har kommet inn opp gjennom årene. Og du kan være helt rolig for at når nettleien først blir skrudd opp med en slik unnskyldning, så kommer den ikke til å bli skrudd ned igjen når utbyggingen er nedbetalt.

 

Det er ikke en konspirasjon. Det er kapitalisme i praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan dere slutte med svada nå? Det er først og fremst differensiert kraftpris det er snakk om, og den har en sammenheng med markedspris. At noen selskaper vil benytte "rushavgift" er helt i tråd med hensikten med AMS. At dere er uenige i det får dere bare vær, men ikke far med løgn og fanteri.

 

De 25kr. dere må betale ekstra på hver regning er for å dekke inn de 3500 det koster å bytte måler. Er det dem dere henger dere opp i????

 

-------

 

Hva skjer hvis nettselskapet tar inn for mye eller for lite nettleie?

NVE bestemmer hvilken inntekt hvert nettselskap kan hente inn fra sine kunder. Nettselskapene fastsetter nettleien basert på denne såkalte inntektsrammen hvert år.

 

En rekke forhold, som lavere strømforbruk enn forventet, kan imidlertid føre til at de faktiske inntektene avviker fra NVEs vedtak. Er nettselskapets inntekter høyere enn angitt i inntektsrammen, skal pengene tilbakeføres kundene i form av redusert nettleie i de kommende år. Blir nettselskapets inntekt lavere enn bestemt av NVE, kan de manglende inntektene hentes inn fra kundene i form av økt nettleie de kommende år.

 

NVE har regler for hvordan nettselskapene skal behandle for høy eller lav inntekt, og du som er strømkunde trenger ikke å forholde deg dette. I NVEs regelverk står det blant annet at selskapene skal styre den såkalte mer- og mindreinntekten mot null over tid, og de skal ha utarbeidet en plan for hvordan det skal gjennomføres. Mer- og mindreinntekt blir rentebelastet og nettselskapene taper økonomisk dersom mer- eller mindreinntekt overstiger 25 prosent av inntektene angitt i inntektsrammen.

 

Siden nettselskapene er pålagt å styre mer- og mindreinntekten mot null, vil nettleien over tid være slik nettselskapenes inntektsrammer tilsier. For eksempel vil for høy nettleie et år gi lavere nettleie enn inntektsrammen tilsier et annet år. Pengene som er innbetalt på grunn av for høy nettleie er altså IKKE en personlig fordring som kan kreves tilbake, men kommer nettkundene til gode gjennom senket nettleie i framtiden.

Endret av unik42
Lenke til kommentar

Kan dere slutte med svada nå? Det er først og fremst differensiert kraftpris det er snakk om, og den har en sammenheng med markedspris. At noen selskaper vil benytte "rushavgift" er helt i tråd med hensikten med AMS. At dere er uenige i det får dere bare vær, men ikke far med løgn og fanteri.

 

De 25kr. dere må betale ekstra på hver regning er for å dekke inn de 3500 det koster å bytte måler. Er det dem dere henger dere opp i????

 

-------

 

Hva skjer hvis nettselskapet tar inn for mye eller for lite nettleie?

NVE bestemmer hvilken inntekt hvert nettselskap kan hente inn fra sine kunder. Nettselskapene fastsetter nettleien basert på denne såkalte inntektsrammen hvert år.

 

En rekke forhold, som lavere strømforbruk enn forventet, kan imidlertid føre til at de faktiske inntektene avviker fra NVEs vedtak. Er nettselskapets inntekter høyere enn angitt i inntektsrammen, skal pengene tilbakeføres kundene i form av redusert nettleie i de kommende år. Blir nettselskapets inntekt lavere enn bestemt av NVE, kan de manglende inntektene hentes inn fra kundene i form av økt nettleie de kommende år.

 

NVE har regler for hvordan nettselskapene skal behandle for høy eller lav inntekt, og du som er strømkunde trenger ikke å forholde deg dette. I NVEs regelverk står det blant annet at selskapene skal styre den såkalte mer- og mindreinntekten mot null over tid, og de skal ha utarbeidet en plan for hvordan det skal gjennomføres. Mer- og mindreinntekt blir rentebelastet og nettselskapene taper økonomisk dersom mer- eller mindreinntekt overstiger 25 prosent av inntektene angitt i inntektsrammen.

 

Siden nettselskapene er pålagt å styre mer- og mindreinntekten mot null, vil nettleien over tid være slik nettselskapenes inntektsrammer tilsier. For eksempel vil for høy nettleie et år gi lavere nettleie enn inntektsrammen tilsier et annet år. Pengene som er innbetalt på grunn av for høy nettleie er altså IKKE en personlig fordring som kan kreves tilbake, men kommer nettkundene til gode gjennom senket nettleie i framtiden.

Jeg tenker på privatiseringen.

 

Snart skal vannforsyningen også privatiseres og du må betale både for nettleie og forbruk, samtidig som vannkvaliteten vil bli dårligere.

 

 

Hvis veinettet privatiseres kan det opprettes bomstasjoner overalt, særlig i kryss du ikke kan unngå. Så langt håper jeg ikke privatiseringen går :)

Lenke til kommentar

Okei. Ser den, og der kan jeg være enig. Samtidig finnes det reguleringer som, ja, regulerer hva et kraft/nettselskap skal gjøre.

 

Privatisering av infrastruktur er en ganske ekkel vei å trø opp. Får satse på årvåkne politikere til å regulere det..... :-P

 

Ja, privatisering er ikke noe nytt det foregår i hele verden med samme resultat - økte priser og dårligere tilbud.

Når det kommer til infrastruktur får aktørene monopol.

Vanligvis er dette ulovlig men korrupte offentlig ansatte lager smutthull i loven og tillater monopolet.

 

...

 

Når skremselskampanjen om farlig drikkevann starter og folk blir bedt om å koke eller hamstre vann, da er de private selskapene klare til å ta over.

Folk kommer til å bli skremt og sinte på kommunen og glad for at private kan komme til unnsetning. Er de lur venter er prisene lave innledningsvis men blir skrudd opp etterhvert.

Jeg tror det skjer rundt år 2020 men det er vill gjetning. De er godt i gang nå, jeg tror kanskje de venter til kommunene har oppgradert og bygget ut nettet så de slipper den investeringen.

 

Jeg er selvforsynt med vann og satser på å bli det med strøm også, jeg kan ikke endre politikken i landet men jeg kan endre hvordan jeg direkte blir påvirket.

 

 

Jeg ville ikke hatt for store forhåpninger til verken politikere eller reguleringer, jeg tror de tenker at ditt ve og vel er ditt eget ansvar :-)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Feil konklusjon. Branner kan oppstå i elektrisk anlegg på natten uavhengig av forbruk.

Sørg for skikkelig deteksjon og varsling av brann i alle rom (seriekoblete røykvarslere med optisk deteksjon og eventuelt varmedeteksjon). Det er en billig forsikring som bør anskaffes uavhengig av forbruk.

Lenke til kommentar

Ikke bruk strøm om natten?

Feil konklusjon. Branner kan oppstå i elektrisk anlegg på natten uavhengig av forbruk

Sannheten er et sted i mellom. Man bør være varsom med strømforbruk om natta og slå av det som ikke trenger å stå på. Det reduserer risikoen for branner. Tørketromler, komfyrer, kaffetraktere, vannkokere, frittstående ovner og komfyr-ventilatorer er høyrisiko-ting som ikke bør stå på om natta.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

Ikke bruk strøm om natten?

Feil konklusjon. Branner kan oppstå i elektrisk anlegg på natten uavhengig av forbruk

 

Sannheten er et sted i mellom. Man bør være varsom med strømforbruk om natta og slå av det som ikke trenger å stå på. Det reduserer risikoen for branner. Tørketromler, komfyrer, kaffetraktere, vannkokere, frittstående ovner og komfyr-ventilatorer er høyrisiko-ting som ikke bør stå på om natta.

 

Det er riktig at sannsynligheten for brann i disse artiklene er høyere enn i andre artikler, men det utelukker ikke at andre ting også kan ta fyr. Utgangspunktet må derfor være at hva som helst kan brenne om natten, og at detektsjon/varsling må dimensjoneres deretter. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...