Gå til innhold

Anbefalt cognac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg sansen for Bache-Gabrielsen X.O.

 

Hei, jeg ønsker å prøve noe cognac, men er helt fersk på dette emnet. Har prøvd en del whiskey, men er ikke noe kjempefan av det Finnes det noe cognac eller for all del whiskey som ikke har den sterke alkohol-smaken som noen kan anbefale? Ikke så farlig med pris (innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig)

Jeg syns Cognac har mindre "alkoholpreg" enn whiskey, så mulig du vil ha mer sansen for det. 
Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

 

Smakt denne en gang tidligere, syntes den smakte så og si som vanlig whiskey? en kompis hadde en flaske med et eller annet han fant på polet, var brunt og så ut som en cognacflaske, den var veldig god. Smaker all cognac som den her omtrentlig?? Kanskje det er en form for likør jeg tenker på?

Lenke til kommentar

Når du er uvant meg å drikke bart brennevin, smakar nok det meste ganske likt. Også vi meir rutinerte kvir oss for å stille opp i ein blindtest. Det går an å ta feil, faktisk også mellom whisky og konjakk.

Men ikke gje opp, øvelse gjer meister. Ta bitte små supar, konsentrer deg for å få med deg smaken. Drikk/skyll med vatn, og prøv så eit anna brennevin. Du lærer mykje meir om du drikk to eller tre om kvarandre, framfor med ei vekes mellomrom. 

Ver elles klar over at det finst to hovudtyper av konjakk: tradisjonell og brut. Den tradisjonelle er mørkare av farge pga. tilsett karamell. Dessutan er litt sukker tilsett for å maskere feil, og "tresmak" for å etterlikne lagring. Brut er utan tilsetningar, og har i dei siste åra auka påfallande i popularitet og tilgjenge. 

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

 

 

Smakt denne en gang tidligere, syntes den smakte så og si som vanlig whiskey en kompis hadde en flaske med et eller annet han fant på polet, var brunt og så ut som en cognacflaske, den var veldig god. Smaker all cognac som den her omtrentlig? Kanskje det er en form for likør jeg tenker på?

 

 

Hvordan en Cognac "skal" smake er rimelig vanskelig å svare på, men prøv gjerne en Cognac og Whiskey side om side :)

Lenke til kommentar

Favoritten min, etter å ha besøkt Cognac i Frankrike og 3-4 destillerier: Martell Cordon Bleu! (men denne er ganske dyr, dessverre).

 

Hvis du synes Cognac blir for stramt i smak kan du også forsøke deg på en god rom. Da snakker vi ikke billig skvip og blank rom, men mørk rom lagret på fat. Denne drikkes også bar i et cognac-glass, og skal ikke blandes ut. Den har en smak som kan minne om cognac, men er noe søtere og rundere i smaken. Prøv f.eks. Havana Club 7 år som er nokså rimelig...

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Smaker all cognac som den her omtrentlig?

 

Nå er ikke jeg noen ekspert eller liker cognac, men de jeg har smakt har vært ganske forskjellige i "sidesmakene". "Grunnsmaken" på cognac og whiskey er noenlunde like alltid. Når det er sagt så har jeg merket større forskjell på whiskey, de billigste smaker så ille at jeg brekker meg, mens de noe dyrere (bedre) typene går an å få ned.

 

Det finnes også en del forskjellige "miksturer" som mange tror er whiskey eller cognac, "falsk whiskey/cognac". F.eks.

https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/USA/Southern-Comfort/p/1212001

Lenke til kommentar

Min favoritt blandt billig "norsk" Cognac er Soerlie X.O.. Koster 400 kroner for 50 Cl på Vinmonopolet.

 

Château de Montifaud er også veldig god. Anbefaler denne til 460 kroner for 70 Cl.

 

Jeg er ingen elite-type, kan ikke noe særlig om Cognac, bortsett fra at jeg synes det er veldig godt, så jeg tipper disse er fine for nybegynnere.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...