Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Nimrad said:

Jeg tror behovet for å spille høyoppløselige musikkfiler fra en ekstern disk i en bil er forsvinnende liten. Diskusjonen om høyoppløselig musikk i bil blir litt et sidespor og også et definisjonsspørsmål. Hadde jo vært interessant og ringt bilselgere og spurt om bilen de selger støtter FLAC-filer fra ekstern disk sortert i mapper og se hvor mange spørsmålstegn vi ser.

 

1 hour ago, uname -i said:

Ok. Du trenger ikke støtte for musikk på disk og da trenger ingen det. Fint 

@uname -i Du tolket den øverste quoten til å bli den nederste. Du vridde er helt objektivt innlegg til å virke subjektivt og feil. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Axefjord skrev (7 minutter siden):

 

@uname -i Du tolket den øverste quoten til å bli den nederste. Du vridde er helt objektivt innlegg til å virke subjektivt og feil. 

 

La meg minne deg om at temastarter klagde over mangelfull mp3-støtte og at det hjelpsomme svaret var at folk flest hører på Spotify og at tv-apparater sjeldent kommer med vhs spiller inkludert. 

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Snowleopard said:

Fattigmanns 50-årskrise? 😂

Har som dere sikkert har lagt merke til, visst hva som er likt og hva som skiller denne fra Kona, så ja, jeg tror og det er biler i dette segmentet den vil konkurrere mot.

Fartsressursene taler veldig i pluss, og mulighet for bra med last på både tak og med henger, og rask lading, kombinert med lav pris, vil gjøre den til et klart valg for de som ellers ikke har særlig mer behov for plass enn en bag med treningstøy og ettpar handleposer.

Jeg tenker som så at TM3 er litt mere for den som også har et behov for å se litt mer kul og vellykket ut, selv om det og er blitt en bil for massene. Og til tross for en litt upraktisk bagasjeromsåpning, er det jo temmelig bra med plass i den.

Jeg tror derfor de ikke direkte konkurrerer, men at det som sagt vil bli andre som taper. Men igjen, jeg tror denne vil lokke mange flere til å velge el fremfor en sliten diesel eller masete bensiner, for de som ikke er avhengig av særig bagasjeplass. Men for de så vil den ta mange kjøpere.

Og samme med de som bare trenger en nr. 2-bil siden man ikke klarer seg med 1.  Og nr. 1-bilen er det fort den bedre halvdel som stikker av med i det daglige.

Men det kommer veldig an på hvordan de priser den.

"Fra" priser er jo bare bra om man ikke legger utstyr man forventer i en dyr tilleggspakke...

Hos Polestar ser jo ikke FRA prisen så verst ut, helt til du finner ut at 
Varmepumpe koster 40.000,-
Adaptive Cruise koster 20.000,-

Så den billigste koster ikke 432', den koster 492'.
Eller mer enn 500.000,- da når man legger til vinterhjul.

Kilde

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
34 minutes ago, uname -i said:

La meg minne deg om at temastarter klagde over mangelfull mp3-støtte og at det hjelpsomme svaret var at folk flest hører på Spotify og at tv-apparater sjeldent kommer med vhs spiller inkludert. 

Og da fikk han svar på hvorfor dette er en nedprioritert funksjon. Og det var ingen konstruktive innlegg, fordi ingen vet om noe konstruktivt å gjøre med dette. Og få andre sympatiserer, siden få andre her på forumet har dette behovet.

Det gir uansett ikke noen grunn til å vri på andres innlegg og meninger.

Endret av Axefjord
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (12 timer siden):

Så lenge det ikke kreves ekstra hardware så ser jeg ikke hvorfor det ikke støttes. Usb porten er jo der allerede.Og usb er fint for å lagre musikk i høykvalitet. Kom gjerne med alternativer som ikke har abonnements kostnader eller reklame. 

Nettopp!
Trenger ikke være behovet for høyere lydkvalitet som betinger bruken av USB heller:
Medbrakt musikk i bilen har faktisk mange fordeler som Spotify ikke har! Jeg har nesten 8000 sanger på samme USB som min Model 3 bruker til Dashcam, og nyyyter det!
Dette er musikk jeg allerede har på både serveren hjemme og på telefonen! Dette er CD'er jeg har rippet, og lastet ned fra ymse plasser siden årtusen skiftet, så hvorfor skulle jeg betale Spotify for å høre musikk jeg allerede har?

Andre fordeler annet enn å spare penger er at min musikk også spiller fint gjennom lange tuneller og i fjellheimen uten mobildekning, der alle andre sin Spotify blir pinlig stille! Og min musikk vil også være der selv om Spotify plutselig fjerner artister pga en krangel med artisten eller copyright spissfindigheter.

I min Tesla kan jeg spille USB-musikk basert enten på ID3-tag: Artist, album, sang, - eller jeg kan gå direkte på mappestrukturen (på en stooor skjerm!)
Shuffle funker også på alle de overnevnte. Dette har Tesla tenkt nøye gjennom for oss "særinger"👍

Når det gjelder hi-res eller FLAC, så ser ikke jeg personlig behovet i en bil med støy fra vei og ventilasjon. Jeg bruker det hjemme, men i bilen har jeg AAC med variabel bitrate rundt 100-150 kbs Holder i massevis!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (25 minutter siden):

Men det kommer veldig an på hvordan de priser den.

"Fra" priser er jo bare bra om man ikke legger utstyr man forventer i en dyr tilleggspakke...

Hos Polestar ser jo ikke FRA prisen så verst ut, helt til du finner ut at 
Varmepumpe koster 40.000,-
Adaptive Cruise koster 20.000,-

Så den billigste koster ikke 432', den koster 492'.
Eller mer enn 500.000,- da når man legger til vinterhjul.

Kilde

Men nå har Volvo tatt en "japse"-strategi på EX30. De kjører 3 drivlinjealternativ, SR 2WD, LR 2WD og LR 4WD. Utenom det så har du 3 utstyrsversjoner, Core, Plus og Ultra, og utover det, er det vel bare kroken og annet ekstern tilleggsutstyr som takstativ, lastebøyler, sykkelstativ etc som man kan legge til, men ikke må.

Altså kan du ikke skreddersy den slik du kan på de større og dyrere modellene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Snowleopard said:

Men nå har Volvo tatt en "japse"-strategi på EX30. De kjører 3 drivlinjealternativ, SR 2WD, LR 2WD og LR 4WD. Utenom det så har du 3 utstyrsversjoner, Core, Plus og Ultra, og utover det, er det vel bare kroken og annet ekstern tilleggsutstyr som takstativ, lastebøyler, sykkelstativ etc som man kan legge til, men ikke må.

Altså kan du ikke skreddersy den slik du kan på de større og dyrere modellene.

Ja akkurat det jeg sier.

Så potensielt må du ha Ultra pakka for å få varmepumpe og den pakka koster 60.000kr. Ingen mulighet til å konfigurere varmepumpe utenom.

Man har en fra pris, men reelt så er man nødt til å gå for en pakke til 60.000,-

fra prisen er kun konkurransedyktig om den er reel. Ikke om du defacto ikke kan kjøpe en bil til den prisen

Her er pakken du må kjøpe som er den eneste måten å få varmepumpe på Polestar 2….

 

 

Polestar 2 Design din bil i konfiguratoren Polestar NO.pdf

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
ozone skrev (30 minutter siden):

Nettopp!
Trenger ikke være behovet for høyere lydkvalitet som betinger bruken av USB heller:
Medbrakt musikk i bilen har faktisk mange fordeler som Spotify ikke har! Jeg har nesten 8000 sanger på samme USB som min Model 3 bruker til Dashcam, og nyyyter det!
Dette er musikk jeg allerede har på både serveren hjemme og på telefonen! Dette er CD'er jeg har rippet, og lastet ned fra ymse plasser siden årtusen skiftet, så hvorfor skulle jeg betale Spotify for å høre musikk jeg allerede har?

Andre fordeler annet enn å spare penger er at min musikk også spiller fint gjennom lange tuneller og i fjellheimen uten mobildekning, der alle andre sin Spotify blir pinlig stille! Og min musikk vil også være der selv om Spotify plutselig fjerner artister pga en krangel med artisten eller copyright spissfindigheter.

I min Tesla kan jeg spille USB-musikk basert enten på ID3-tag: Artist, album, sang, - eller jeg kan gå direkte på mappestrukturen (på en stooor skjerm!)
Shuffle funker også på alle de overnevnte. Dette har Tesla tenkt nøye gjennom for oss "særinger"👍

Når det gjelder hi-res eller FLAC, så ser ikke jeg personlig behovet i en bil med støy fra vei og ventilasjon. Jeg bruker det hjemme, men i bilen har jeg AAC med variabel bitrate rundt 100-150 kbs Holder i massevis!

Nettop.

Når jeg bestilte MG 4 tenkte jeg ikke over at dette var noe som kunne være ett problem i det hele tatt. Jeg tok det som en selvfølge at dette var noe som fungerte når det fungerte på min 12 år gamle bil, så softwaren var allerede på plass da.

Nå vet jeg det og jeg er ikke alene om å klage på det (flere kommentarer på det også på mgevs.com forumet), men det er ikke lett å få kommunisert dette til MG, de har ingen direkte feedback mulighet annet enn via forhandlerne. Har så klart tatt dette videre til Kverneland Bil som er min forhandler.

Om MG kommer til å gjøre noe med det er en helt annen sak, da det er innrapportert ganske mange forskjellige  tilbakemeldinger på software som kunne vært forbedret, så langt har det ikke kommet noen oppdateringer til infotainment etter nyttår. Det er vel største ankepunkt mot kinesiske biler, tilliten til at software problemer blir forbedret etter bilen forlater fabrikken. Her har de (og de fleste andre produsenter) MYE å lære av Tesla, da dette er noe Tesla er svært gode på.

Det har kommet oppdateringer til andre systemer som BMS som forbedrer lane assist og fikser ett problem hvor man kunne bli innelåst i sin egen bil fordi bilen mistet kontakt med nøkkelen. Disse ble lagt inn før jeg fikk bilen, naturlig nok.

I det store og hele er jeg dog godt fornøyd med MG 4, den er svært god å kjøre i forhold til pris. Den ser også svært bra ut, ikke helt fan av bakenden med den svære plastbjelken over hele, men ellers er den finere enn Tesla 3/Y etter min smak, og finere enn nesten alle tilsvarende konkurrenter (kona, Niro EV, ID 3, Renault megane, byd atto mm). Det kommer trolig en AWD utgave til høsten med 3,9s 0-100, spørsmålet er bare pris - den må kunne konkurrere mot blant annet nye Volvo EX30 som har tilsvarende ytelser. EX30 er dog en mindre bil enn MG 4, spesielt i baksetet og bagasjerommet

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 minutter siden):

fra prisen er kun konkurransedyktig om den er reel. Ikke om du defacto ikke kan kjøpe en bil til den prisen

 

Kjaa, det er nå et definisjonsspørsmål hva man kan kjøpe og ikke. Synes det er å dra det litt langt å si at man defacto ikke kan kjøpe bil til den prisen. Det er jo ikke umulig å kjøre en bil uten varmepumpe. Men det er viktig å se hva man faktisk får til "fra-prisen". Dessverre (men forståelig nok) er det jo ikke noe man er flinke å hensynta i diverse oversikter som sammenligner elbiler. Polestar 2 leveres jo faktisk uten elektrisk justerbare seter som standard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Nimrad said:

Kjaa, det er nå et definisjonsspørsmål hva man kan kjøpe og ikke. Synes det er å dra det litt langt å si at man defacto ikke kan kjøpe bil til den prisen. Det er jo ikke umulig å kjøre en bil uten varmepumpe. Men det er viktig å se hva man faktisk får til "fra-prisen". Dessverre (men forståelig nok) er det jo ikke noe man er flinke å hensynta i diverse oversikter som sammenligner elbiler. Polestar 2 leveres jo faktisk uten elektrisk justerbare seter som standard.

At man ikke får elektriske seter, fører profiler, keyless osv. er greit, men akkurat varmepumpe og cruise control burde de holdte seg for god for å putte i en utstyrspakke.

At på til i to forskjellige utstyrspakker.

Denne taktikken går igjen hos mange bilmerker. Jeg ville ikke turt å kjøpe en bil av VAG uten å dra til en forhandler. Blir superforvirret av å forsøke å spesifisere en bil, og redd for å ikke få med noe jeg ville anta var standard.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (43 minutter siden):

Ja akkurat det jeg sier.

Så potensielt må du ha Ultra pakka for å få varmepumpe og den pakka koster 60.000kr. Ingen mulighet til å konfigurere varmepumpe utenom.

Man har en fra pris, men reelt så er man nødt til å gå for en pakke til 60.000,-

fra prisen er kun konkurransedyktig om den er reel. Ikke om du defacto ikke kan kjøpe en bil til den prisen

Her er pakken du må kjøpe som er den eneste måten å få varmepumpe på Polestar 2….

 

 

Polestar 2 Design din bil i konfiguratoren Polestar NO.pdf 5.81 MB · 1 Last ned

Vet du sikkert at varmepumpen kun er i Ultra, eller konstruerer du argumenter nå? Det høres faktisk slik ut. Snakk om å ta sorgene på forskudd. 

Ifølge Motor sin oppsummering, så høres det nemlig ut som at den er standard. Her er hva de sriver om utstyrsnivåene:

"Core, Plus og Ultra er utstyrsversjonene EX30 kommer i. LED hovedlys, parkeringssensorer bak og infotainmentsystem fra Google er blant standardutstyret på innstegs­versjonen, mens Plus gir elektrisk bakluke, lydplanke fra Harman Kardon og en ny generasjon Pilot Assist.

Ultra betyr ombordlader på 22 kW, 360-graders kamera, automatisk parkering, panoramatak og 19-tommers felger.

Neste år kommer EX30 dessuten i Cross Country-utgave med høyere bakkeklaring, utvendige stylingdetaljer i sort og sølv, og et lite svensk flagg på siden av panseret. Den burde passe Norge godt."

Heller ikke Volvo sine spesifikasjoner viser noe om at varmepumpe kun er forbeholdt noen av nivåene.

https://www.volvocars.com/no/build/ex30-electric?cbv=1&token=14955161926227700535

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Familieabbonent. Hva man definerer som familie kan jo diskuteres.. ;)

Koster vel forøvrig 119,- ellers og ikke 189,-



Premium Individual (1 konto) koster 119,-
Premium Duo (2 kontoer) koster 149,-  ( per person - kr. 74,5)
Premium Familie (6 kontoer) koster 189,- ( per person hvis 6 -  Kr. 31,5)
Premium Student ( 1 konto) koster 65,-

Spotify bruker lossy formatet OGG Vorbis fra 96kpps til 320kpps som er samme range som mp3.
Med nedlastet spotify offline innhold/låter i høyeste kvalitet (Very High 320kbps) er man sidestilt med mp3 i høyeste . Ogg er litt bedre audiomessig og bruker mindre plass.

Jeg hadde rundt 3000 sanger i nedlastet very high spotify på en iPhone m/256GB og musikken brukte kanskje bare rundt 30GB
Avspilling i bil uten behov for streaming av audio over mobilnettet , men istedet fra lokal spotify krypterte offline cache i telefonen. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Snowleopard said:

Vet du sikkert at varmepumpen kun er i Ultra, eller konstruerer du argumenter nå? Det høres faktisk slik ut. Snakk om å ta sorgene på forskudd. 

Ifølge Motor sin oppsummering, så høres det nemlig ut som at den er standard. Her er hva de sriver om utstyrsnivåene:

"Core, Plus og Ultra er utstyrsversjonene EX30 kommer i. LED hovedlys, parkeringssensorer bak og infotainmentsystem fra Google er blant standardutstyret på innstegs­versjonen, mens Plus gir elektrisk bakluke, lydplanke fra Harman Kardon og en ny generasjon Pilot Assist.

Ultra betyr ombordlader på 22 kW, 360-graders kamera, automatisk parkering, panoramatak og 19-tommers felger.

Neste år kommer EX30 dessuten i Cross Country-utgave med høyere bakkeklaring, utvendige stylingdetaljer i sort og sølv, og et lite svensk flagg på siden av panseret. Den burde passe Norge godt."

Heller ikke Volvo sine spesifikasjoner viser noe om at varmepumpe kun er forbeholdt noen av nivåene.

https://www.volvocars.com/no/build/ex30-electric?cbv=1&token=14955161926227700535

Jeg konstruerer ikke argumenter. 

Jeg illustrerer argumentet mitt med hvordan det samme selskapet spekulativt bruker "fra" priser på et eksisterende produkt i markedet.

Argumentet mitt: 
Prisen på EX30 virker veldig bra. Men dersom man må legge på 40.000 kr for å få varmepumpe, så er den ikke så oppsiktsvekkende bra

Leste igjennom standard og ekstra utstyret nå. De nevner ikke varmepumpe, så hvem vet om bilen har det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Jeg konstruerer ikke argumenter. 

Jeg illustrerer argumentet mitt med hvordan det samme selskapet spekulativt bruker "fra" priser på et eksisterende produkt i markedet.

Argumentet mitt: 
Prisen på EX30 virker veldig bra. Men dersom man må legge på 40.000 kr for å få varmepumpe, så er den ikke så oppsiktsvekkende bra

Leste igjennom standard og ekstra utstyret nå. De nevner ikke varmepumpe, så hvem vet om bilen har det i det hele tatt.

Nå er ikke Volvo og Polestar samme selskap, selv om Volvo eier Polestar.

Men du sier det jo egentlig selv, du illustrerer argumentet (konstruerer det) ved å vise til en annen bil fra søstermerket, til tross for at du ikke aner noen ting om hva det i praksis betyr at man går over til rene pakker fremfor mer skreddersøm.

Kom tilbake med den samme kritikken når du ev. finner at man må skreddersy eller velge en dyr pakkeløsning for å få dette med. og inntil er dette altså en ikke-sak. Jeg tipper dette defineres som standardutstyr på nordiske versjoner.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 timer siden):

https://www.motor.no/bil/lading-og-rekkevidde-vinnere-og-tapere-i-elbiltesten/250605?fbclid=IwAR1t4Pe9w-s8I0_DXAK7GUxM-jCZaP9f4mcy7i3PplCkpEYoYStMmTX69VA

Motor og NAF samler alle nye elbil-modeller til test av rekkevidde og lading i to omganger, på vinterstid og sommerføre.

Ja, dette har de holdt på med siden 2019. Gir et godt bilde og totaloversikten finner man her:

https://www.motor.no/elbil/motors-store-rekkeviddetester-av-elbiler/192825

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
1 hour ago, Retroman said:

Ja, dette har de holdt på med siden 2019. Gir et godt bilde og totaloversikten finner man her:

https://www.motor.no/elbil/motors-store-rekkeviddetester-av-elbiler/192825

Ikke se alt for mye på den oppnådde rekkevidden. Biler som ender på 300-450km stopper på en vesentlig høyere høyde over havet enn de som kommer over venabygdfjellet og dermed kan rulle ned igjen 1156 høydemeter til ringebu, og da går det ikke mye oppover igjen før ved ca 600km* merket. Denne forskjellen vil slå ut i at oppnådd effektivitet for bilene som stoppet før venabygdfjellet vil tendere til å være dårligere enn hva en som ikke planlegger å gå tom for strøm på et fjell vil oppnå (de aller fleste vil jeg anta). NAFs test kan vise at en bil kan komme lengre enn en annen, men noe særlig mer enn det er den ikke brukbar til.

1156 høydemeter med en 2.5 tonns bil er nesten 8kWh i potensiell energi, og det er en vesentlig forskjell om bilen får anledning til å omsette dette i distanse eller ikke.

*) Basert på høydeprofilen postet her: https://nye.naf.no/elbil/elprix Det hefter noe usikkerhet ved tallene siden profilen nødvendigvis ikke er helt riktig da start og sluttpunktet på den sisten sløyfen ikke har samme høyde noe som naturlig nok er umulig.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...