Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (7 minutter siden):

Briggs and Stratton sin bil var jo litt kul da.
Blybatteriene var så tunge at det måtte ett ekstra hjulsett til 😅

Den der er dritkul! I følge denne artikkelen hadde den et blandet forbruk på 30 mpg (ca. 0,78 l/mil), som kanskje var imponerende for en 80-talls amerikansk bil, men min gamle 80-talls Mazda har et blandet forbruk på 0,65 l/mil, så i global kontekst var det ikke spesielt bra, ikke engang den gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 timer siden):

BMW i3 Rex gjorde mye riktig på batterisiden, men presterte å dytte inn en bensinmotor med elendig virkningsgrad og en tank som var så liten at ordet rekkeviddeforlenger nesten ble selvmotsigende.

i3 skulle også hatt en range extender som kunne levert litt mer energi, for slik jeg forstår det så mistet man fortsatt batteri med range extenderen aktivert til man ender opp i en ekstrem form for turtle mode der bilen ble like kvikk som en Trabant 601.

Lenke til kommentar

Her er en veldig lang, men underholdende og lærerik video om Chevrolet Volt (Opel Ampera 1. gen)
Eller som han sier selv: "In which a strange man rambles on for far too long about what may or may not be a good thing?"
Vel verdt en titt om man har 37 minutter til overs :)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått bestilt meg en Peugeot e-2008 som jeg vil få levert april/mai. Ser veldig fram til det! 😄

Sitter og ser på hjemmeladere, og at det finnes to forskjellige typer. Type 1 kontakt og type 2 kontakt. Jeg har søkt og søkt, men finner ikke ut hvilken type Peugeot e-2008 har. 

Noen som vet om Peugeot e-2008 og Ford Mustang Mach-E har samme type lader?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
After8 skrev (23 minutter siden):

Nå har jeg fått bestilt meg en Peugeot e-2008 som jeg vil få levert april/mai. Ser veldig fram til det! 😄

Sitter og ser på hjemmeladere, og at det finnes to forskjellige typer. Type 1 kontakt og type 2 kontakt. Jeg har søkt og søkt, men finner ikke ut hvilken type Peugeot e-2008 har. 

Noen som vet om Peugeot e-2008 og Ford Mustang Mach-E har samme type lader?

image.png.3eb351b0f4c6e87b26b7c898b2fadb18.png

Den har type 2 ja, står i spesifikasjonene: https://media.ndp.awsmpsa.com/file/50/4/kundeprisliste-e2008.pdf

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Europeisk Mach-E bruker type 2 kontakt :)

Tusen takk for svar! Slet litt med å finne info om dette og. Fant kun bilder av ladeporten, og da ser man tydelig at det er type 1. 
Synes det er greit når alle forholder seg til samme lader, enten det gjelder bil eller mobil 😄

Skjermbilde 2021-01-22 kl. 18.35.08.png

Endret av After8
Lenke til kommentar
After8 skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for svar! Slet litt med å finne info om dette og. Fant kun bilder av ladeporten, og da ser man tydelig at det er type 1. 
Synes det er greit når alle forholder seg til samme lader, enten det gjelder bil eller mobil 😄

 

Type 1 er det de bruker i USA , Type 2 er Europeisk, så tror alle nye biler som du får kjøpe i Norge nå har Type 2. Noen må gjerne rette på meg om jeg tar feil her, men for Mach-E sin del er det vertfall type 2 port her i norge :)

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Type 1 er det de bruker i USA , Type 2 er Europeisk, so tror alle nye biler som du får kjøpe i Norge nå har Type 2. Noen må gjerne rette på meg om jeg tar feil her, men for Mach-E sin del er det vertfall type 2 port her i norge :)

Kom på nå at det egentlig ikke har så veldig mye å si for min del uansett. Mine foreldre har planer om å bestille Mach-e, mens jeg allerede har bestilt en e-2008 som jeg får i april/mai. Jeg kommer til å flytte ut i løpet av året, så i verste fall om de hadde bestilt hjemmelader type 1 så kunne jeg ha ladet min bil med vanlig ledning fra stikkontakten 

Lenke til kommentar

Ser på youtube og div. at det eksempelvis i UK virker til å være en veldig vanlig ting å oppgradere batteripakkene på eldre 24 kwh leafer til enten 30 kwh eller 40 kwh pakkene da de har identisk footprint, litt forskjellige utføringer på plugg for signalkabel og fester, men har får en kjøpt prefabrikkerte overganger og braketter. Selve jobben med riktig utstyr virker til å ta rundt en time fra original batteriet er ute til nytt er inne, ingen stor komplisert jobb.

Tror jeg aldri har sett dette blitt gjort eller tilbydt i Norge? Må jo være fantastisk å få pustet nytt liv i en 10 år gammel leaf med en 40 kwh batteripakke tenker jeg. Hva er det som gjør dette knapt er utbredt i elbil landet Norge? Er det Statens vegvesen som setter kjepper i hjulene her i forhold til godkjenning? 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...