Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Har en kamerat som allerede ombygger elbiler til kjøreskolebiler som kikker på denne muligheten angående batterioppgraderinger. 

Han ønsker et organ til å kunne godkjenne dette slik at bruktpakkene kan selges med garanti. Så blir spennende å se hvor langt han/de kommer med dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (20 minutter siden):

"Eletrisk parkeringsbrems fungerer ikke, men det er ikke essensielt for å kjøre bilen"

Er det ikke i praksis det som holder bilen i ro når den står parkert? Kan den ikke trille avgårde uten?

Setter du bilen i park så låser du girboksen så bilen triller ingen steder uten brekk, er bare Maxus som er avhengig av brekk for å stå i ro når den er parkert.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

35 tusen for billigste 2011 modell Polo på finn.no som er i god stand..

Jeg personlig ville kansje bytta motoren, men troe nesten alle jeg kjenner hadde kjørt den rett på huggern..

Men å kjøpe den billigste på Finn er noe helt annet enn en bil du allerede kjenner. At bilen er fra 2011 betyr også at det er lettere å skaffe motor fra en kondemnert delebil.

Case in point så finner jeg ikke batteribytte på en bil som toppen er 10 år så utrolig.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, kremt said:

Nei faktisk ikke. Når du setter giret i P låses bilen med en tapp i girkassen. Dette låser forhjulene. P-brems er en mekanisk brems inne i senteret av bremseskiven bak, tenk gammeldags trommelbremse prinsipp. Jeg ville ikke parkert i bratte bakker med dette. Og bilen vil ikke passere EU.

Kjekt å vite!

Vet bare at parkbrems er alt som holder en Tesla i ro, og om den ikke funker får man store advarsler om at bilen kan trille avgårde.

Bra av Nissan å ha mekanisk lås i tillegg.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, perpyro said:

Setter du bilen i park så låser du girboksen så bilen triller ingen steder uten brekk, er bare Maxus som er avhengig av brekk for å stå i ro når den er parkert.

*Og Tesla som nevnt over

Dvs den bruker ikke handbrekket i den forstand, men klemmer inn brekket litt for å holde bilen i ro. Så kan man sette på "brekket" og den vil klemme hardere.

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

*Og Tesla som nevnt over

Dvs den bruker ikke handbrekket i den forstand, men klemmer inn brekket litt for å holde bilen i ro. Så kan man sette på "brekket" og den vil klemme hardere.

 

Artig at Tesla som stammer fra automatkassas hjemmland der en stor grov tannkrans på utgangen av girkassa for låsing av denne er fast inventar i alle automatkasser "over there" har gått for en mere høyteknologisk løsning på dette selv om den gamle metoden åpenbart fungerer og er enklere å forholde seg til.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, perpyro said:

Artig at Tesla som stammer fra automatkassas hjemmland der en stor grov tannkrans på utgangen av girkassa for låsing av denne er fast inventar i alle automatkasser "over there" har gått for en mere høyteknologisk løsning på dette selv om den gamle metoden åpenbart fungerer og er enklere å forholde seg til.

Tja, de går jo hardt inn for å spare penger, og en ekstra mekanisk lås koster vel mer enn å bare bruke brekket som er der fra før.

De har tillogmed spart på små plastklips under den nye Model 3 da de ble betegnet som overflødig. Og det blir færre og færre skruer i batteripakkene. En krone her og en krone der :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det var jo et problem i 1. Genrasjon Kia Soul EV at splinten i kassa som holdt bilen stille i P var så underdimensjonert at den knakk av om du parkerte bilen i en bratt bakke uten håndbrekk og effektivt ødela hele kassa, måten kia fikset det var en tilbakekalling hvor programvaren ble endret til at håndbrekken gikk automatisk på når du skrudde av bilen. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, kremt said:

Til og med varme i kupeen har de utelatt på 2021 (sorry måtte bare)

Haha ja! 

Varmepumpen er vel allerede i 4 eller 5 revisjon så skal ikke se bort fra at de dreit litt på draget med for billige sensorer. Model Y med eldre utgaver av pumpen har vel ikke hatt disse problemene.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Gavekort said:

Men å kjøpe den billigste på Finn er noe helt annet enn en bil du allerede kjenner. At bilen er fra 2011 betyr også at det er lettere å skaffe motor fra en kondemnert delebil.

Case in point så finner jeg ikke batteribytte på en bil som toppen er 10 år så utrolig.

Men gidder folk det? De eneste jeg kjenner som styrer med motorbytte og slikt gjør det på biler de virkelig brenner for. Gamle bmw'er og lignende. 

Kjenner ingen som brenner for Poloen sin.. det er bare ett fremkomstmiddel.

Og det intrykket har jeg av 1gen Leaf og

Men jeg kan jo ta helt feil. Er jo derfor jeg lurte.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Men gidder folk det? De eneste jeg kjenner som styrer med motorbytte og slikt gjør det på biler de virkelig brenner for. Gamle bmw'er og lignende. 

Kjenner ingen som brenner for Poloen sin.. det er bare ett fremkomstmiddel.

Og det intrykket har jeg av 1gen Leaf og

Men jeg kan jo ta helt feil. Er jo derfor jeg lurte.

Jeg har sett mange tilfeller der en helt vanlig bil får større påkostninger enn markedsverdien, så jeg vil si det ja. Det kan være tryggere å reparere en 35.000kr bil for 20.000kr enn å kjøpe en annen bil til 20.000kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reparasjoner kan gjøres ganske billig med brukte deler og diy kunnskap, eller mekaniker som kan veilede litt. Verkstedspriser er jo mentale for tiden med de store som krever over 1500 per time ink mva. Klart det blir dyrt da. Men koster å drive stor seriøs bedrift i Norge også. 

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Gavekort said:

Jeg har sett mange tilfeller der en helt vanlig bil får større påkostninger enn markedsverdien, så jeg vil si det ja. Det kan være tryggere å reparere en 35.000kr bil for 20.000kr enn å kjøpe en annen bil til 20.000kr.

Ja det er jeg enig i. Man aner jo ikke hvordan andre biler har vært behandlet.

19 minutes ago, kremt said:

Reparasjoner kan gjøres ganske billig med brukte deler og diy kunnskap, eller mekaniker som kan veilede litt. Verkstedspriser er jo mentale for tiden med de store som krever over 1500 per time ink mva. Klart det blir dyrt da. Men koster å drive stor seriøs bedrift i Norge også. 

Defininitivt. Har selv byttet motor på bilen min for småpenger. Etter registerhavari fant jeg tak i en motor til 1500kr ganske nært, og med litt pizza og øl var det ikke vanskelig å få med seg noen kompiser på prosjektet. Den bilen fikk mange år til på veien.

Men de fleste jeg kjenner ville vraket bilen\solgt den for vrakpant og kjøpt noe nytt, spesielt i dag hvor motorene er mye mere avanserte å skru på og det er mye trangere i motorommene. 

Folk er kansje og ekstra skaptisk til elbiler? 400V er jo ikke noe å leke med. Det større batteriet må vel gjerne omprogrameres og for å fungere med eldre biler så krever kansje litt kunnskap på data også?

Men sikkert gode guider på nett.

Hva må man ut med for ett 40kWh Leaf batteri i god stand?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Tja, de går jo hardt inn for å spare penger, og en ekstra mekanisk lås koster vel mer enn å bare bruke brekket som er der fra før.

De har tillogmed spart på små plastklips under den nye Model 3 da de ble betegnet som overflødig. Og det blir færre og færre skruer i batteripakkene. En krone her og en krone der :p

Vet ikke helt om de har spart noe på dette for de må nå ha aktuatorer som håndterer parkeringsbremsfunksjonen og det sågar på hvert bakhjul.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, kremt said:

Har sett ca 40 tusen for et 40 kWh batteri. En jeg leste om kostet på 110 tusen inkl bytte og fikk da 62 kWh batteri. Det syns jeg blir i meste laget på en gammel leaf. Men vil jo fort gå 40 mil på sommer da, en roadtrip machine i fåreklær egentlig. 

Så 40 tusen + arbeid for å få en Leaf med litt lengere rekkevidde. Kansje verdt det for noen ja. Mye rekkevidde får man da? 30 mil?

40 mil på en leaf er jo veldig bra. Selv for 150 tusen for bil + oppgrading så finner man vel ikke mye annet som klarer 40 mil til den prisen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...