Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (43 minutter siden):

Model Y LR har 565km med 19 toms standardfelgene. Som er veldig imponerende gitt hvor høy den er

Jeg hentet tallene fra Tesla selv. Ja, jeg er klar over at de oppgir tallene basert på de største dekkene den kan leveres med, og derfor får bedre tall med de minste dekkene, men det er ikke de offisielle WLTP-tallene.

https://www.tesla.com/no_no/modely

image.thumb.png.57242d58886be6dd866913c52a3bfdcb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk en litt spennende nyhet: Isuzu D-Max BEV pickup

Ikke voldsomme specs, men greit nok: 66 kwh, Awd, 1 tonn payload, 3.5 tonn hengervekt. Trolig en bil som går ca 25 mil. Med D-cab, 5 seter og pris rundt 500 kan det bli bruktbart. En del av dette kan trolig forandres før lansering, men bilen kommer jo ikke før neste år. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Her er jeg uenig. Alt for mange er så alt for merkelojale. Hadde langt flere vært mer pragmatisk og helt illojal til merke, hadde konkurransen fungert bedre. Da hadde nemlig bilprodusentene måtte jobbe enda hardere for å lage biler som fenger brukerne, og dårlige løsninger hadde kanskje blitt luket ut.

Jeg har lett flere ganger etter tallene siden dette har kommet opp i forumet noen ganger, men en av de store importørene i Norge viste en statistikk til meg på at nybilkunder som er helt uinteressert i bilens merke eller svært lite opptatt av hva som stod i grillen var på totalt 48 prosent. Disse kundene skulle rent ha et fremkomstmiddel og hadde ingen eller svært få krav til merke i anskaffelsesfasen. De orienterte seg utelukkende på nett og var mer opptatt av rekkevidde, plass eller andre praktiske ting, og ikke minst pris. De kjøpte gjerne på nett og det var naturlig å anta at de bl.a så på rekkevidde eller plass pr krone. Kundene som gang etter gang velger det samme merket har blitt færre og færre.

Fantomtegningen skrev (3 timer siden):

Gjerne du har svart på det før, men du jobber tilfeldigvis ikke hos BOS? :p

Vet du når i sommer den kommer til Norge? Er det snakk om tidlig Q3?

Har tilknytning til flere importører da jeg har vært i bransjen siden 90-tallet, men jobber tett med bl.a BOS og er på Lørenskog ca ukentlig. Var litt tilfeldig at jeg plukket opp dette med 5008 i går, men lovte å ikke røpe detaljer før embargo endte i natt.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (9 minutter siden):

Faktisk en litt spennende nyhet: Isuzu D-Max BEV pickup

Ikke voldsomme specs, men greit nok: 66 kwh, Awd, 1 tonn payload, 3.5 tonn hengervekt. Trolig en bil som går ca 25 mil. Med D-cab, 5 seter og pris rundt 500 kan det bli bruktbart. En del av dette kan trolig forandres før lansering, men bilen kommer jo ikke før neste år. 

Skulle til å legge inn om denne. Eneste var at batteriet virket litt lite til å få noe særlig med rekkevidde på denne. Her hadde jeg håpet på ihvertfall 80 kWh, helst nærmere 100.

Retroman skrev (5 minutter siden):

Jeg har lett flere ganger etter tallene siden dette har kommet opp i forumet noen ganger, men en av de store importørene i Norge viste en statistikk til meg på at nybilkunder som er helt uinteressert i bilens merke eller svært lite opptatt av hva som stod i grillen var på totalt 48 prosent. Disse kundene skulle rent ha et fremkomstmiddel og hadde ingen eller svært få krav til merke i anskaffelsesfasen. De orienterte seg utelukkende på nett og var mer opptatt av rekkevidde, plass eller andre praktiske ting og ikke minst pris. De kjøpte gjerne på nett og det var naturlig å anta at de bl.a så på rekkevidde pr krone eller sammenlignet priser.

Tallene kjenner jeg ikke til, men man ser jo at både VW og Toyota tydeligvis selger i bøtter og spann. Selv på modeller med relativt store negativiteter på elbil-spesifikke egenskaper (rekkevidde/forbruk, både E-Tron og BZ4X). Jeg tenker derfor mitt om akkurat dette!

Spesielt Tesla har utfordret disse "kjempene", og selvsagt ser vi at mange trekker mot dette merket nettopp pga mye bil og rekkevidde for kroner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Moderat batteri tilsier moderat pris og vekt. F150 f.eks koster ca 1.2 mill med 98 kWh. Man har jo T90 allerede nå til en grei pris men mange løsninger på den virker skremmende gammeldags. Kanskje ikke problem for alle, men uansett. F.eks ikke parkfunksjon på gearkasse, ikke navigasjon, ingen form for cruise control verken manuell eller automatisk. Av det jeg har sett på Maxus biler har de også skremmende lav levetid og holdbarhet. Sett 2-3 år gamle maxuser som har rustet noe enormt. 7-8 år gamle slike kan fort være å bare kjøre rett i pressa. Da spørs det hvor mye det hjelper at prisen var "billig". 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (17 minutter siden):

Moderat batteri tilsier moderat pris og vekt. F150 f.eks koster ca 1.2 mill med 98 kWh. Man har jo T90 allerede nå til en grei pris men mange løsninger på den virker skremmende gammeldags. Kanskje ikke problem for alle, men uansett. F.eks ikke parkfunksjon på gearkasse, ikke navigasjon, ingen form for cruise control verken manuell eller automatisk. Av det jeg har sett på Maxus biler har de også skremmende lav levetid og holdbarhet. Sett 2-3 år gamle maxuser som har rustet noe enormt. 7-8 år gamle slike kan fort være å bare kjøre rett i pressa. Da spørs det hvor mye det hjelper at prisen var "billig". 

Absolutt greie punkter, og også ting å vurdere. 

Nå er jo dessverre størrelse og form slik at den nok fort får endel høyere forbruk enn f.eks. Kona som jeg har nå, som har 64 kWh netto. Altså snakker vi sannsynligvis under 400 km rekkevidde, og sannsynligvis godt nedover. Skal uansett bli spennende å se.

For egen del frister selvsagt denne godt mere enn Maxus sin T90, bl.a. fordi jeg forventer høyere kvalitet og langt bedre løsninger på masse, siden vi tross alt snakker om en velkjent produsent som nok ønsker å fremstå som kvalitetsleverandør.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Faktisk en litt spennende nyhet: Isuzu D-Max BEV pickup

Ikke voldsomme specs, men greit nok: 66 kwh, Awd, 1 tonn payload, 3.5 tonn hengervekt. Trolig en bil som går ca 25 mil. Med D-cab, 5 seter og pris rundt 500 kan det bli bruktbart. En del av dette kan trolig forandres før lansering, men bilen kommer jo ikke før neste år. 

Siden den skal komme først til Norge så håper jeg de får tilbehøret hardt tak over snøsamleren fra første stund. Det er et viktig tilbehør for mange. Med så lite batteri så spår jeg lunken velkomst. Håper det blir opsjon for et større i framtida. Med batteripriser på rundt 100$/kWh så trenger det ikke koste veldig mye mer, selv med et generøst påslag på 100%.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Retroman said:

Jeg tror personlig at et annet merke kommer (først) med en elbil på STLA Medium med denne kombinasjonen..

Hvilket merke er det du sikter til?
 

Samt, leser litt rundt omkring nå at versjonen med minste batteri og AWD ikke kommer før etter nyttår(?), samme greie som med E-3008. Skulle ikke FWD (210/230hk SR) og AWD SR lanseres på likt?

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar
12 hours ago, Retroman said:

Jeg har lett flere ganger etter tallene siden dette har kommet opp i forumet noen ganger, men en av de store importørene i Norge viste en statistikk til meg på at nybilkunder som er helt uinteressert i bilens merke eller svært lite opptatt av hva som stod i grillen var på totalt 48 prosent. Disse kundene skulle rent ha et fremkomstmiddel og hadde ingen eller svært få krav til merke i anskaffelsesfasen. De orienterte seg utelukkende på nett og var mer opptatt av rekkevidde, plass eller andre praktiske ting, og ikke minst pris. De kjøpte gjerne på nett og det var naturlig å anta at de bl.a så på rekkevidde eller plass pr krone. Kundene som gang etter gang velger det samme merket har blitt færre og færre.

Jeg leste noe lignende for det amerikanske markedet, men finner ikke igjen tallene. 

En veldig stor andel av volumet i nybilmarkedet er ute etter en bil med «nok plass og Apple CarPlay» billigst mulig. Dette gir litt hodebry for både produsenter og forhandlere.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Jeg leste noe lignende for det amerikanske markedet, men finner ikke igjen tallene. 

En veldig stor andel av volumet i nybilmarkedet er ute etter en bil med «nok plass og Apple CarPlay» billigst mulig. Dette gir litt hodebry for både produsenter og forhandlere.

 

Det er jo gode nyheter, da er det jo sjans for god konkurranse. Et bilkjøp bør ikke være som å velge seg ut hvilket fotballag man heier på resten av livet.

Men det må være noen fler kompleksiteter her, feks. så kan jo problemer med bil fort bli veldig dyrt, så en viss "evig eies kun et dårlig rykte" effekt må finnes? Jeg har et par merker/forhandlere jeg aldri kommer til å ha noe å gjøre med igjen. Igjen, så tror jeg det er sunt, da må både merkene og forhandlerene tenke seg litt mer om før de f*cker opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Kalle Klo said:

Det er jo gode nyheter, da er det jo sjans for god konkurranse. Et bilkjøp bør ikke være som å velge seg ut hvilket fotballag man heier på resten av livet.

Men det må være noen fler kompleksiteter her, feks. så kan jo problemer med bil fort bli veldig dyrt, så en viss "evig eies kun et dårlig rykte" effekt må finnes? Jeg har et par merker/forhandlere jeg aldri kommer til å ha noe å gjøre med igjen. Igjen, så tror jeg det er sunt, da må både merkene og forhandlerene tenke seg litt mer om før de f*cker opp. 

I større markeder finnes det sider som lar deg specce bil, eller bare velge en biltype og så sende til forhandlere og sette de opp mot hverandre.

https://www.carsdirect.com/ford/maverick?acode=USD40FOT211A0

Å bruke flere dager på å oppsøke fysiske forhandlere, og prute for i det hele tatt å få en fornuftig pris er mange nok ikke interessert nok i bil til å ha lyst til å gjøre.

For at jeg skal kjøpe noe annet enn Tesla, så må det komme en slik tjeneste i Norge. 

 

Grelt eksempel akkurat nå, er f.eks BMW
Hvis du går i konfiguratoren og bygger deg i4 Fully Charged, så betaler du en helt sinnssyk overpris, med tilhørende fryktelig verditap.

Fully charged koster 768' I konfiguratoren

Men de har kampanje til 599' 

 

 

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke at det nødvendigvis er så mange som er merkelojale, men mange er nok forhandler lojale. Min far hadde Ford i alle år og hadde kjøpt bil fra samme forhandler siden 70 tallet, når den forhandleren sluttet med Ford på det tidlige 2000 tall kjøpte han Opel. Når sjefen for bilforhandleren som han alltid hadde handlet bil med gikk av med pensjon var han dog rask å bytte forhandler å gikk ved siste bilkjøp for Toyota.

Slik lojalitet er kanskje ikke like relevant for oss i yngre alder lenger som handler litt mer vidt og bredt, men jeg har vertfall lært meg å styre unna 2 forhandlere gjennom bilkjøp, nemmelig Nardo og Møller da min behandling som kunde i disse konsernene var hårreisende dårlig. Auto 8-8 fristet det mye å komme tilbake til når jeg skulle handle bil igjen da jeg ble behandllet som en verdsatt kunde, men da måtte det blitt en ny Leaf etter den siste ble vraket da de på det stadiet ikke tilbydde andre elbiler i mitt prissjikte, jeg ønskte å prøve noe annet så da ble Bertel O Steen prøvd med Kia, fristet ikke betydelig med gjenntagelse der, men var ikke like graverende behandling som jeg fikk med Nardo og Møller, men fortsatt litt unødvendig krangling om garantisaker, dog er jeg usikker på om feilen der ligger hos BoS eller Kia Norge. Bavaria som nå er min forhandler er jeg så langt ekstremt fornøyd med, veldig kjekke og imøtekommende folk, fikk eget kontor å jobbe på sist når BMWen var inne på noe småplukk (en liten knirk i interiør og anntydning til fukt i ei baklykt) og tilbud å servering av både kaffe og noe lite å spise på. Koster dem nok ikke mye å tilby litt slikt, men som kunde blir en sittende igjen med ett ekstremt mye bedre inntrykk :)

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Snowleopard said:

Her er jeg uenig. Alt for mange er så alt for merkelojale. Hadde langt flere vært mer pragmatisk og helt illojal til merke, hadde konkurransen fungert bedre. Da hadde nemlig bilprodusentene måtte jobbe enda hardere for å lage biler som fenger brukerne, og dårlige løsninger hadde kanskje blitt luket ut.

Tror ikke det er egentlig så mye merkelojalitet som det er forhandlerlojalitet, og det bygger igjen på at for de fleste er det helt andre ting enn det du kan vite fra databladet når du kjøper bilen som egentlig betyr mest. Tekniske spesifikasjoner er egentlig ikke så viktig for mange. Det betyr neppe mye om en bil går 400 eller 600 km eller om den lader på 100 eller 200kW for kjøpere som trenger en hverdagsbil. Særlig gjelder det i de litt mer moderate bilklassene som ikke brukes så mye til lange turer.

Det som betyr mye er pålitelighet og service. Det aller aller viktigste med en bil er at den virker, og når noe trengs å gjøres så er forhandler der og stiller opp. Dette er ikke noe du finner i databladet eller av en youtube reviewer. Men det er utvilsomt enkelte importører og merker som har bedre rykte enn andre.

Lenke til kommentar

Ja den eldre generasjonen er/var nok mye mer lojale til en spesifikk bilforhandler og kanskje merke ift til dagens generasjon. Idag er det nok mye mer kamp om kundene og folk er mer kresne. Så god kundeservice er alfa omega. Merka det selv når jeg var på biljakt for noen år tilbake, var utrolig mye dårlig og surr hos mange av de lokale forhandlerne. Derfor ble det heller ikke noe kjøp i lokalbyen.  Skal sies at de ikke har Tesla der uansett, men jeg var åpen for mange forskjellige merker men ingen klarte å overbevise meg noe særlig. Toyota forhandleren fikk meg til å prøvekjøre en jækla Toyota Corolla sportsversjon til over 400k, jeg ble egentlig bare satt ut. Mens han ene forhandleren i Bilia skulle bytte jobb så fikk ikke noe særlig respons der heller. 

Lenke til kommentar
Just now, Iterion said:

Ja den eldre generasjonen er/var nok mye mer lojale til en spesifikk bilforhandler og kanskje merke ift til dagens generasjon. Idag er det nok mye mer kamp om kundene og folk er mer kresne. Så god kundeservice er alfa omega. Merka det selv når jeg var på biljakt for noen år tilbake, var utrolig mye dårlig og surr hos mange av de lokale forhandlerne. Derfor ble det heller ikke noe kjøp i lokalbyen.  Skal sies at de ikke har Tesla der uansett, men jeg var åpen for mange forskjellige merker men ingen klarte å overbevise meg noe særlig. Toyota forhandleren fikk meg til å prøvekjøre en jækla Toyota Corolla sportsversjon til over 400k, jeg ble egentlig bare satt ut. Mens han ene forhandleren i Bilia skulle bytte jobb så fikk ikke noe særlig respons der heller. 

Den eldre generasjonen har gjerne noen dårlige erfaringer under beltet fra den gangen de ikke var den eldre generasjonen. De er neppe noe mindre kresne, men det er andre ting de er kresne på.

Lenke til kommentar

Det var vel mer vanlig at man kjøpte en bil og hadde den til den var moden for utskiftning, og ikke bare fordi "jeg ville prøve noe nytt" eller "den nye versjonen er MYE  bedre"...

Så var dog det tekniske mer feil med, var ikke så mye programvare-"utfordringer" som nå. En god forhandler med flinke mekanikere var dermed langt mere verdt for den enkelte.

Nå kan jo endel problemer fikses OTA, så da ser man jo ikke verkstedet eller forhandler. Og i langt større grad er det greit å bruke ikke-merkeverksted ihvertfall når bil er utenfor garanti/reklamsjonsretten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var nettopp ute på en handletur i Fiat 500. Setter meg i bilen og begynner å kjøre hjem. Plutselig begynner den å oppdatere seg. Ingen forvarsel eller valg om å utsette, bare beskjed om at den nå oppdaterer seg og da bør den parkeres og stå i Park. Holdt på en liten time. Heldigvis hadde jeg møte på jobb jeg kunne delta på, men det der var ikke særlig smidig for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Var nettopp ute på en handletur i Fiat 500. Setter meg i bilen og begynner å kjøre hjem. Plutselig begynner den å oppdatere seg. Ingen forvarsel eller valg om å utsette, bare beskjed om at den nå oppdaterer seg og da bør den parkeres og stå i Park. Holdt på en liten time. Heldigvis hadde jeg møte på jobb jeg kunne delta på, men det der var ikke særlig smidig for å si det mildt.

Italienske biler vekker følelser :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...