Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal ikke det fungere? Så lenge de kan identifisere de potensiellt defekte modulene er jo det en helt grei fiks.

De nye modulene er litt mindre slitt enn de eksisterende men det er ikke noe problem cellebalanseringen tar seg av det.

Hvordan kan de være helt sikre på at det bare er de modulene som de identifiserer som er problematiske? Mange som frykter at de resterende cellene i ettertid vil få de samme symptomene. Og det virker det som de har god grunn til å gjøre.

F.eks. var det endel Kona'er og Ampera'er/Bolt'er som hadde batteripakker som ikke skulle være plaget med samme problemer, som også tok fyr. De måtte derfor utvide hvor mange biler som måtte tilbakekalles. Er liten grunn til å tro at det plutselig skal være så anderledes for batteriene i E-Tron'ene som er påvirket.

Selvsagt kan LG ha lært mye av å studere pakkene som har blitt byttet i de andre kampanjene, og at det "rettferdiggjør" å bare bytte noen moduler. Jeg utryker bre en skepsis her, fordi det kan fremstå som et sparetiltak mer enn en godt begrunnet vurdering ut fra økt kunnskap.

En annen ting er at firmaer som mener å ha peiling på batterier, ser ut til å mene at det er uheldig å blande inn nye celler/pakker i et batteri som er brukt en god stund. Det er sunnere å blande inn friske pakker som er ca like mye brukte som batterimodulene/cellene som blir erstattet.

Bl.a. uttalt av Elbilmek, men mener og han i Dala EV har sagt det samme, og samme med det nederlandske firmaet Muxsan som har spesialisert seg på bytting av batterier på Leaf, og som og har løsning for å bytte til CCS ladeløsning på Leafs.

Mener og Muxsan har løsning for å lever batteripakker til Leaf med blade-batterier på innsiden, som da samtidig innfører aktiv væskekjøling på disse. Altså er det fra firmaer ihvertfall jeg har inntrykk av at kan dette langt bedre enn mange andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Snowleopard said:

Hvordan kan de være helt sikre på at det bare er de modulene som de identifiserer som er problematiske? Mange som frykter at de resterende cellene i ettertid vil få de samme symptomene. Og det virker det som de har god grunn til å gjøre.

De må vi naturligvis anta produsenten har kontroll på. Akkurat av samme grunn at vi må anta at de har kontroll på at de må gjøre en recall i første omgang.

Bilprodusenter sporer alt av komponenter.

10 minutes ago, Snowleopard said:

En annen ting er at firmaer som mener å ha peiling på batterier, ser ut til å mene at det er uheldig å blande inn nye celler/pakker i et batteri som er brukt en god stund. Det er sunnere å blande inn friske pakker som er ca like mye brukte som batterimodulene/cellene som blir erstattet.

Det gjelder i hovedsak om du vil rette opp et batteri som er defekt fordi det er utslitt. Hvis du bytter celler som har feilet i et slitt batteri oppnår du bare en kort utsettelse før de øvrige cellene følger etter.

En celle i et batteri bryr seg ikke om hva nabocellene har av historie. Det eneste som skjer i en batteripakke med BMS (som alle biler har) er at de nye cellene holder en noe flatere ladekurve. Vel å merke må man holdfe alle paralelle kjeder i nogenlunde balanse, men det har bilprodusenten alt tenkt på når de designet inn de utbyttbare modulene, så å bytte en modul endrer alle paralelle kjeder likt om dette er en utfordring.

Å drive med å lodde ut celler i en pakke som ikke er designet for reparerbarhet kan imidlertid skape problemer siden man da kan gi ubalanse mellom paralelle kjeder om man ikke tenker seg om og ha en BMS som ikke takler nye celler.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Jeg advarer mot en fare jeg kjenner godt til. Jeg har ikke erfaring med f.eks BMW, men hadde jeg hatt dårlig erfaring med de så ville jeg advart mot de også. Det får eventuelt skuffede eks-BMW-eiere ta seg av.

Min erfaring er at ja, Teslaer bryter sammen usedvanlig raskt, sammenlignet med alle de 5 andre bilmerkene jeg har vært innom. Innenfor garanti er ikke det et kjempe-problem ettersom kostnaden dekkes, bare ganske irriterende at jeg måtte ordne med transport til og fra Tesla i arbeidstida som jeg har andre ting å gjøre. Men etter garantitid så ble det straks mye verre, med kombinasjonen mange feil og verkstedbesøk * høye timepriser og høye delepriser. Det er denne kombinasjonen som er så potent. Gang opp faktorene og resultatet er skremmende.

Jeg gir bare mitt gode dyrekjøpte råd av god vilje til dere andre her. Det er helt frivillig å lære av andres feil, eller satse på å begå de selv. Lykke til! :scared:

Du sier noe der...Selv er jeg veldig skeptisk til å beholde min model 3 utover garantitiden. Så spørs hvor skeptiske andre er til å kjøpe en brukt elbil som ikke har, eller nærmer seg slutten av garantitiden. Nå har jeg heldigvis garanti til november 2029, så har en stund å tenke på enda hehe. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, bzzlink said:

Det er generelt ikke noe særlig å ha millionbiler utenfor garanti, man må regne inn utvidet forsikring i kosten på å ha bilen. Snakker her av erfaring fra Porsche. Kjøpte utvidet garanti og det lønte seg, hadde reparasjoner på 65k som ble dekket av den

Jeg antar at noen skal tjene penger på å selge utvidet garanti/forsikring. Så i lengden vil det gjerne ikke lønne seg å ha det, hvis man har litt å gå på økonomisk. Men de som kalkulerer priser på garantier kan også bomme selvsagt. 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
9 hours ago, Marzo said:

Morsomt om det er original batteriet i denne, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=340920505

Gen1Gen2 eller hva man skal kalle den. Andre generasjon første generasjon Leaf som denne har meget gode batterier så tviler ikke på at det er originale i den der. 9-12 streker da så litt tap har den.

Mere imponerende at noen har klart å kjøre så mye i den med de originale setene. Jeg blir helt lam i stumpen av å sitte for lenge i min så høver greit at den ikke har så veldig god rekkevidde.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Gen1Gen2 eller hva man skal kalle den. Andre generasjon første generasjon Leaf som denne har meget gode batterier så tviler ikke på at det er originale i den der. 9-12 streker da så litt tap har den.

Mere imponerende at noen har klart å kjøre så mye i den med de originale setene. Jeg blir helt lam i stumpen av å sitte for lenge i min så høver greit at den ikke har så veldig god rekkevidde.

Ehm, har du sett kilometerstanden? Over 300k på et batteri som kun klarer rett over 100 km? Det er helt sykt hvis det er originalt batteri. Vi snakker et sted mellom 2 og 3 tusen batterisykluser og 75-ish prosent batterihelse. For å sette det i perspektiv, en bil med WLTP på 500km kunne gått 1 million km med samme antall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 27.2.2024 den 8:07 AM):

Det var en i Tesla kafeen tråden som listet opp verkstedkostnadene på sin X som var ute av garanti. Kort oppsummering er vel ikke kjøp en uten garanti.

Tesla tilbyr utvidet garanti

https://www.tesla.com/no_no/support/extended-warranty

velg en som kvalifiserer / har dette.

Hvis du trenger 7 seter elbil så ville jeg kikket på å lease en Hongqi-donkey. 

7398,- i mnd uten innskudd. (Noe sier meg at du kan prute på elasingprisen også)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=324574929

Takk for svar! 

Jeg har lest ekstremt mye forskjellig på de siste månedene om Tesla X. Ja, en del har helt latterlig mye problemer - andre har ingen problemer og omtaler det som det beste de noen gang har kjørt. Så helt tydelig at produksjonen har vært svært ujevn, men at ting har bedret noe siden de tidligste modellene.

Tesla Y er dessverre altfor liten for oss med 3 barn og hund. Jeg er for å være helt ærlig veldig lite gira på leasing på generelt grunnlag, har mest lyst til å eie bilen min. Ser for meg det er litt av et styr den dagen de skal gjennom bilen ved innlevering, ser vel på absolutt alt med lupe og takserer deretter? Erfaringer? Det er vel også hevet over enhver tvil at leasing på ingen måte er veldedighet, og sannsynligheten for at man som sluttkunde betaler godt for det er vel ikke lav 😃

OM jeg skulle leaset hadde jeg nok sett på BYD tang fremfor Honqi. Utvalget på nye elbiler med 7 seter under en million nypris er litt magert.

Om jeg kjøper Tesla X har jeg som krav at den skal ha 1 eier siden ny (for å redusere risiko for mandagsbil) + NAF test før kjøp.

Endret av Niram
  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Nimrad said:

Ehm, har du sett kilometerstanden? Over 300k på et batteri som kun klarer rett over 100 km? Det er helt sykt hvis det er originalt batteri. Vi snakker et sted mellom 2 og 3 tusen batterisykluser og 75-ish prosent batterihelse. For å sette det i perspektiv, en bil med WLTP på 500km kunne gått 1 million km med samme antall. 

Ja det er ganske bra, men som sakt ikke overaskende med tanke på hvor gode de batteriene er. Disse har en "long Life" modus som stopper lading på 80% og de har buffer i toppen om man lader til 100%. Motorene henter ut lite effekt fra batteriet, og de kan bare saktelades (hurtiglading går sakte). I Norge lever de også ekstra godt siden det er ganske kjølig her.

Om batterier blir behandlet bra så holder de nesten evig. Problemer er at de fleste blir missbrukt.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (12 timer siden):

Jeg tror også at dette et "dyr bil med mye stæsj"-problem, Nissan Leaf har jo vist seg å være veldig pålitelig, så lenge man holder seg unna utenlandsimporterte som har gått i varmt klima (=høyere batteridegradering). El-biler har potensiale til å være mer pålitelige enn fossilbiler (betraktlig færre bevegelige deler), men da kan man ikke legge til masse stæsj som feiler.

Nja. Er vel ikke så mye ekstra "stæsj" på den. Luftfjæring og elektriske dører er vel det viktigste. Luftfjæringen er noenlunde rimelig å reparere nå, man får uoriginale fjærer for ca. 5000,-. Det som feilet på min fantes stort sett på vår gamle Leaf også. F.eks elektrisk parkbrems. Den var superenkel å bytte selv, kaliperen kostet under 6000,-. Jeg var redd for at parkbremsen skulle ryke på den gamle Leafen vår, da det er et svakt punkt på disse. Heldigvis holdt den. Nye deler koster nemlig 28.000,-... 

En eller annen "junction box" gikk dog istykker på Leafen, klarte å få byttet den på goodwill selv om bilen var rett over garantitiden. Heldigvis, for det kostet noe sånt som 14.000,- å få byttet den :( Hovedlys fikk jeg byttet på garanti, heller ingen billig affære om det skjer utenom. 

Både dører og luftfjæring var uproblematiske på Teslaen, det "evige" problemet var knirk i forstilling da det alltid var en eller annen del som var utslitt. Audi har vel hatt mye tilsvarende problemer de siste 10-15 årene. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Nja. Er vel ikke så mye ekstra "stæsj" på den. Luftfjæring og elektriske dører er vel det viktigste. Luftfjæringen er noenlunde rimelig å reparere nå, man får uoriginale fjærer for ca. 5000,-. Det som feilet på min fantes stort sett på vår gamle Leaf også. F.eks elektrisk parkbrems. Den var superenkel å bytte selv, kaliperen kostet under 6000,-. Jeg var redd for at parkbremsen skulle ryke på den gamle Leafen vår, da det er et svakt punkt på disse. Heldigvis holdt den. Nye deler koster nemlig 28.000,-... 

En eller annen "junction box" gikk dog istykker på Leafen, klarte å få byttet den på goodwill selv om bilen var rett over garantitiden. Heldigvis, for det kostet noe sånt som 14.000,- å få byttet den :( Hovedlys fikk jeg byttet på garanti, heller ingen billig affære om det skjer utenom. 

Både dører og luftfjæring var uproblematiske på Teslaen, det "evige" problemet var knirk i forstilling da det alltid var en eller annen del som var utslitt. Audi har vel hatt mye tilsvarende problemer de siste 10-15 årene. 

Luftfjæring tror jeg er et problem på alle biler som har det, har hørt mye bitching fra BMW, MB, Audi-eiere også. Om det er verdt det, får være opp til hver enkelt. 

Parkbremsen på vår Leaf er manuell, ikke elektrisk (pedal). Den satte seg fast første gangen jeg brukte den etter at verkstedet hadde byttet bremseskiver, men fikk verkstedet til å fikse det gratis siden det sannsynligvis hadde med dem å gjøre. Bremseskivebytte er eneste ting som har blitt gjort de 4 årene vi har eid Leafen (2015-modell, kjøpt brukt i 2020).

Ellers virker det som om bilfabrikanter bryr seg niks og nada om det er vanskelig eller lett å bytte ut ting, og det gir jo mening så lenge forbrukere ikke bryr seg heller. Håper den trenden snur. I USA går det gjetord om en del tidlig 2000-talls Toyotaer, de gikk og gikk og hadde aldri feil. Men det er vel dårlig business, særlig når forbrukerne heller vil ha bling. Blir spennende å se hva som skjer med 2020-biler når de blir 10-15 år gamle. 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (7 minutter siden):

Parkbremsen på vår Leaf er manuell, ikke elektrisk (pedal). Den satte seg fast første gangen jeg brukte den etter at verkstedet hadde byttet bremseskiver, men fikk verkstedet til å fikse det gratis siden det sannsynligvis hadde med dem å gjøre.

Ja, Nissan gikk over til manuell parkbrems når den lille oppgraderingen kom (med litt ny batterikjemi osv.). Heldigvis, styreenheten til den gamle elektriske var til og med kodet til bilen slik at det ikke gikk an å kjøpe en brukt. Man måtte gå til Birgen N. Haug og punge ut med 28k...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ja det er ganske bra, men som sakt ikke overaskende med tanke på hvor gode de batteriene er. Disse har en "long Life" modus som stopper lading på 80% og de har buffer i toppen om man lader til 100%. Motorene henter ut lite effekt fra batteriet, og de kan bare saktelades (hurtiglading går sakte). I Norge lever de også ekstra godt siden det er ganske kjølig her.

Om batterier blir behandlet bra så holder de nesten evig. Problemer er at de fleste blir missbrukt.

Der får vi bare være uenige da, i mitt hode er det ganske sensasjonelt. Jeg mener det er et vidunder hvis det faktisk er originalbatteri. De kan godt være behandlet bra, brukt fint og gode batteri, men bare tiden som har gått siden det var nytt vil gi en ganske merkbar dårligere batterihelse selv om det ikke hadde vært i bruk en gang. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Nimrad said:

Der får vi bare være uenige da, i mitt hode er det ganske sensasjonelt. Jeg mener det er et vidunder hvis det faktisk er originalbatteri. De kan godt være behandlet bra, brukt fint og gode batteri, men bare tiden som har gått siden det var nytt vil gi en ganske merkbar dårligere batterihelse selv om det ikke hadde vært i bruk en gang. 

Tja jeg har samme bilen som er like gammel og batterihelsen er ca 90%. 12\12 streker.
En bekjent har og samme bilen like gammel og samme batterihelse som min. Så virker ikke som alderen påvirker de så veldig mye heller.

Min påstår den skal klare 150km på gjettometeret fortsatt, men tror det er litt optimistisk.

Dog kjenner jeg folk med Gen1 og der er står det ikke like bra til med batterihelsen.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Dumper prisen fra 80 til 110 tusen på Honda eNy1

Dette etter å ha solgt kun 94 biler på ett års salg (registrerte biler per nå, en del er trolig demo og ustillingsbiler)

Skulle til å legge inn samme sak! Da er jo dette plutselig blitt en helt ok bil å vurdere, spesielt som nr. 2 bil, eller for de som er enslig mor eller far eller single, og ikke må ha noe fancy greier.

Til gammel pris var det litt for lite for pengene, men dette vil nok få flere til å endre mening!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...