Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

stue skrev (2 timer siden):

image.png.ce0f7255c3b789a7dcd44cf22afb45ab.pngDet er rabatt på EL7 også ser jeg...kan få den for 571 500. 

 

Men 450 000 for ES8 er sinnsykt...det er sykeste prisen jeg har sett så langt. 

Står info her om ES8...øverst: https://www.nio.com/no_NO/configurator/ES8

Viktig å få med seg at de muligens sitter på noen "gamle" modeller som de prøver å bli kvitt først.

Er et innlegg på elbilforum som tar opp dette. En eier som ikke er helt fornøyd med at han ikke får oppdatering til sin modell, som hadde løst endel problemer, men det skal være fikset på den nyere modellen. Dette var vel ES8.

Sjekk innlegg #2 i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=65341.0;topicseen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (3 minutter siden):
stue skrev (1 time siden):

Som er at du alltid aldri har ferskt og nytt batteri i hele bilens levetid.

Fikset det for deg ;)

Sant nok, men du får alltids bytta i et batteri som skal være sjekket at er fungerende, og hvis et batteri "feiler" på sjekken, så er det i utgangspunktet NIO sitt problem om man ikke ser at det kan klandres kunden.

Problemet, for de som leier, er at ved videresalg av bilen, må ny kjøper tegne leieavtale, eventuelt velge å kjøpe ut batteriet. Det tror ikke jeg er så gunstig, og vil skremme bort kjøpere.

"Lukter" thorn-fella her. Etter en viss tid er varen så godt som nedbetalt og de har hatt god fortjeneste på deg som kunde, men du fortsetter og betale for "gammel" vare, og ingen som bryr seg om du begynner på 3. eller 4. runde på nedbetalingen om du ikke benytter muligheten til å bytte batteriet innimellom.

Og er heller ingen som kan si at "nå har du betalt så mye leie, så nå anser vi varen for din, og slutter å sende regning på denne."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Problemet, for de som leier, er at ved videresalg av bilen, må ny kjøper tegne leieavtale, eventuelt velge å kjøpe ut batteriet. Det tror ikke jeg er så gunstig, og vil skremme bort kjøpere.

 

Det tror jeg også. Å kjøpe en bruktbil hvor det følger med et evig abm på 2000 kroner er jeg spent på hva vil si. Og disse prisene vil jo fort stige.

Lenke til kommentar

Når en og har en total av 25 stasjoner i hele europa som gjør disse batteribyttene, 5 i norge hvorpå storparten er lokalisert i den østlige delen av landet vårt så er jo det litt upraktisk for de av oss som ikke bor akkurat i den klyngen. Men for de som bor nær en slik "swap" stasjon kan kanskje et batteri abonnement være levedyktig.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (18 minutter siden):

Når en og har en total av 25 stasjoner i hele europa som gjør disse batteribyttene, 5 i norge hvorpå storparten er lokalisert i den østlige delen av landet vårt så er jo det litt upraktisk for de av oss som ikke bor akkurat i den klyngen. Men for de som bor nær en slik "swap" stasjon kan kanskje et batteri abonnement være levedyktig.

Batteribytte er sikkert fint for de som skal kvitte seg med bilen innen 3 år, eller som har vansker med å finansiere kjøp av bil med batteri, der det er lettere å få finansiert uten batteri da leiekosten ikke påvirker lånegraden.

Jeg kan og se at det er en fordel i land der sliter med plassproblemer og dårlig ladeinfrastruktur, inkludert dårlige muligheter for lading hjemme.

Men nå begynner rekkevidden å bli så lang, og ladetiden tilsvarende går nedover, så vil det bli mindre og mindre interesse for batteribytte. Ikke mange årene frem i tid, vil vi se på dette som er rar event. "da man trodde batteribyttestasjoner var tingen".

Jeg kan tildels se det som et valg der man har moped eller mc, og batterier som er så små og lette at man selv kan ta ut batteriet, sette på plass i et stativ og hente ut et nytt og oppladet batteri, og fortsette turen forbi normal rekkevidde.

Men ikke for biler med batterier på flere hundre kilo, og man trenger en gedigen robot med tilsvarende lagringsplass med lading for batterier som skal byttes i.

Lenke til kommentar

Som det sies over her, og som jeg har sagt før i denne tråden, så er batteribytte så mye mer komplekst og ikke minst merke og modell spesifikk i forhold til lading, at jeg har vanskelig for å se at Nio, eller noen andre, skal spre sine helautomatiske batteribyttestasjoner så veldig mye rundt i Norge...
For min del faller dette i kategorien "Kommer aldri til å ta av!"

Lenke til kommentar

Om NIO legger ned, så vil jeg forvente at de først tilbyr kundene som leaser batterier, muligheten for å kjøpe ut dette for restkostnaden. De har jo ikke akkurat muligheten til å komme og hente dette. De kan jo og fortsette og lease ut batteriet, men tror ikke det er mest ønskelig.

Det de kan gjøre er selvsagt å plukke ned disse byttestasjonene og ta med seg de og batteriene disse har inne. De kan, om de vil være H..t.u. sperre bilene via fjerntilgang, men ser det som lite sannsynlig. Gjeld på biler som ikke er ferdig nedbetalt vil alltids bli overtatt av andre kreditorer, så personkunder slipper å tenke på om de slipper å betale mer på bil og eventuelt batteri-leasingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ozone said:

Som det sies over her, og som jeg har sagt før i denne tråden, så er batteribytte så mye mer komplekst og ikke minst merke og modell spesifikk i forhold til lading, at jeg har vanskelig for å se at Nio, eller noen andre, skal spre sine helautomatiske batteribyttestasjoner så veldig mye rundt i Norge...
For min del faller dette i kategorien "Kommer aldri til å ta av!"

Batteribytte gir ikke mening i det hele tatt. Det hele virker som en nachspiel-ide som burde blitt skrota når man ble edru.

Biler lever i 15-20 år. 
Skal man ha batterier tilhørende disse modellene i alle ladestasjoner i 15år? Eller skal man beholde batterietdesignet i 15år? Ingen av de er skalerbare på hver sine områder.

Batteribytte gir meget begrenset nytte kontra hurtiglading, utover store byer hvor man må basere seg totalt på hurtiglading. Men i den konteksten så gir abonnement på bilnivå mer mening, at man bytter inn hele bilen til en som er ferdig ladet, og tilpasset formålet for den uken.

Det går ikke noe raskere enn å lade
Batteribytte på tur for å forlenge rekkevidde gir i dag kun en marginal fordel kontra å hurtiglade bilen. Vi snakker 30 minutter på 1000km. Og det er hvis du har med matpakke og ikke går på do. (Du må sitte i bilen for batteribytte, så dobesøk og handle mat må egentlig legges til batteribyttetiden)

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei alle sammen. Jeg vurderer å kjøpe en Tesla Model Y, men er usikker på hvilken modell jeg burde velge. Noen her som har tips eller erfaringer å dele? Jeg trenger litt ekstra plass til barnesetet og barnevognen, så jeg ser på modellene med 5 eller 7 seter. Men jeg liker også utseendet på den nye Performance-modellen. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Osaloai skrev (9 minutter siden):

Hei alle sammen. Jeg vurderer å kjøpe en Tesla Model Y, men er usikker på hvilken modell jeg burde velge. Noen her som har tips eller erfaringer å dele? Jeg trenger litt ekstra plass til barnesetet og barnevognen, så jeg ser på modellene med 5 eller 7 seter. Men jeg liker også utseendet på den nye Performance-modellen. Hva synes dere?

Jeg personlig ville gått for Long Range. Performance er kult i utseende, men den har svære felger og er derfor ekstra stiv og mindre behagelig å kjøre (noe som allerede er en svakhet på Model Y generelt). Hvis du derimot ikke har behov for rekkevidden og 4-hjulstrekk så er standardutgaven også et godt kjøp. Litt opp til deg akkurat der egentlig. 7-seter er vel ikke mulig å bestille her til lands enda, og kan for alt vi vet være årevis unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Batteribytte gir ikke mening i det hele tatt. Det hele virker som en nachspiel-ide som burde blitt skrota når man ble edru.

Biler lever i 15-20 år. 
Skal man ha batterier tilhørende disse modellene i alle ladestasjoner i 15år? Eller skal man beholde batterietdesignet i 15år? Ingen av de er skalerbare på hver sine områder.

Batteribytte gir meget begrenset nytte kontra hurtiglading, utover store byer hvor man må basere seg totalt på hurtiglading. Men i den konteksten så gir abonnement på bilnivå mer mening, at man bytter inn hele bilen til en som er ferdig ladet, og tilpasset formålet for den uken.

Det går ikke noe raskere enn å lade
Batteribytte på tur for å forlenge rekkevidde gir i dag kun en marginal fordel kontra å hurtiglade bilen. Vi snakker 30 minutter på 1000km. Og det er hvis du har med matpakke og ikke går på do. (Du må sitte i bilen for batteribytte, så dobesøk og handle mat må egentlig legges til batteribyttetiden)

Kollega har hatt EL7(100 kWh) siden forrige vinter nå og skal få oppgradert til 150 kWh når det kommer nå. 
Helt genialt spør du meg. Men om man trenger de stasjonene til daglig? Nja.. Kunne kanskje hatt utstyret på verkstedet sitt så man kan oppgradere/nedgradere(billigere i mnd) etter behov hadde vært smart. 

Lenke til kommentar
Osaloai skrev (1 time siden):

Hei alle sammen. Jeg vurderer å kjøpe en Tesla Model Y, men er usikker på hvilken modell jeg burde velge. Noen her som har tips eller erfaringer å dele? Jeg trenger litt ekstra plass til barnesetet og barnevognen, så jeg ser på modellene med 5 eller 7 seter. Men jeg liker også utseendet på den nye Performance-modellen. Hva synes dere?

Eg har bestilt LR til oss med behov for to bilstolar. Standardversjonen er òg godt prisa om du ikkje treng rekkevidda eller AWD som LR har.

Er det forskjellar i design på Performance?  Eg ville ikkje valgt det som familiebil, men det spørs på bruk og behov. 21” på TMY synest eg blir alt for stivt på ein bil som allereie er relativt stiv og eg har ikkje behov for den slags akselerasjon. Kan fort bli dyrt med dekk om du kjører aktivt med ein Performance på 21”. Er ikkje volum, plass osv. likt mellom dei tre utgåvene av Model Y?

7-seter er ikkje eit alternativ i Norge.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Zeph said:

Eg har bestilt LR til oss med behov for to bilstolar. Standardversjonen er òg godt prisa om du ikkje treng rekkevidda eller AWD som LR har.

Er det forskjellar i design på Performance?  Eg ville ikkje valgt det som familiebil, men det spørs på bruk og behov. 21” på TMY synest eg blir alt for stivt på ein bil som allereie er relativt stiv og eg har ikkje behov for den slags akselerasjon. Kan fort bli dyrt med dekk om du kjører aktivt med ein Performance på 21”. Er ikkje volum, plass osv. likt mellom dei tre utgåvene av Model Y?

7-seter er ikkje eit alternativ i Norge.

Performance har bredere dekk bak en foran. Så det medfører stort dekkbudsjett siden man ikke kan rotere dekk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
stue skrev (11 timer siden):

Kan få bilen splitter ny for 450 000 kroner. Og så må man leie batteri for 1400 kroner pr måned. Det er sinnsykt bra pris.

Månedsprisen kan oversettes til "kjøpepris" ved å se på det som et lån over bilens levetid. Kjapt og humpete: Med 5% rente, 10 års levetid på bilen / nedbetalingstid og 1400 kroner per måned, uten gebyrer av noe slag så tilsvarer det et lån på 132 000 kr. (https://laanekalkulator.no/)

Så prisen på 450 000 kr kan egentlig jamføres med vanlige elbiler som koster 582 000 kr.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (10 timer siden):

"Pris uten batteri" er jo litt dealbreaker for meg, liker å eie hele bilen selv 😅

Samme her, men en ennå større dealbreaker for meg er å kjøre rundt i en 100% diktator-vogn, der jeg har skyflet en årslønn fra min konto til Xi Jinping sin. Direkte flaut å være så ignorant at man bor i og nyter godt av et demokrati, men støtter fullt opp om diktaturer bare fordi de hadde en grei deal på bilkjøp.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Samme her, men en ennå større dealbreaker for meg er å kjøre rundt i en 100% diktator-vogn, der jeg har skyflet en årslønn fra min konto til Xi Jinping sin. Direkte flaut å være så ignorant at man bor i og nyter godt av et demokrati, men støtter fullt opp om diktaturer bare fordi de hadde en grei deal på bilkjøp.

 
Who is the biggest shareholder of NIO?
 
 
Largest shareholders include Baillie Gifford & Co, BlackRock Inc., Vanguard Group Inc, VWIGX - Vanguard International Growth Fund Investor Shares, State Street Corp, Goldman Sachs Group Inc, Morgan Stanley.
Lenke til kommentar

Tja..synes det er verre å direkte støtte en høyreekstrem gærning fra USA, enn å indirekte støtte onde hedgefonds fra samme land. Men hver sin kopp te :)

Batteri kan man kjøpe med bilen, men ser det store batteriet koster 200k. Tror jeg ville gått for batterileie selv, men ser også usikkerheten ved gjensalg om noen år. Tror det kan være kompliserende å få solgt en 5 år gammel bil som har en månedskostnad på 1400 eller 2000 som kommer i tillegg. Håper også prisen på batterileie er garantert i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...