Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Men om du leser litt over så kommer ikke min med originale vinterdekk...450 er nok nærmere realiteten.

Det fikk jeg med meg, men nekter å tro det utgjør så veldig mye på prisen. Nye, uoriginale vinterdekk og felger er det vel ikke så mye mer enn 5 K å spare på, og det trekker uansett i bruksfradraget. Det viktigste er at dekkene følger med, og mønstrene er gode fremdeles, så man slipper å måtte regne med kostnad til nytt dekksett eller nye dekk.

Ja, mulig jeg feilvurderer og at 450,- er riktigere pris. Ihvertfall om Tesla fortsatt har storleveringer i slutten av kvartalet fremfor å komme i gang med mer jevne utleveringer. For mange som handler brukt, er det viktig å kunne forlate butikken med ny bil, og ikke må vente mange uker eller måneder. Da er det ikke alle som pruter like hardt.

For egen del ville jeg nok heller vurdert en RWD nå enn brukt LR, med mindre jeg fikk en fin, kortkjørt og "spotless" LR i midnight grey til en pris som er noe mellom denne  og en ny LR (485,- vs 565,- for ny uten EAP). Derfor tenkte jeg 535-530 K ville være nær riktig pris for mange.

Om bilen er behandlet (coatet eller foliert) og med noe ekstrautstyr som f.eks. ledbar, ville det absolutt trukket opp. Ser dog ikke at det er nevnt på "din" bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Det fikk jeg med meg, men nekter å tro det utgjør så veldig mye på prisen. Nye, uoriginale vinterdekk og felger er det vel ikke så mye mer enn 5 K å spare på, og det trekker uansett i bruksfradraget. Det viktigste er at dekkene følger med, og mønstrene er gode fremdeles, så man slipper å måtte regne med kostnad til nytt dekksett eller nye dekk.

Ja, mulig jeg feilvurderer og at 450,- er riktigere pris. Ihvertfall om Tesla fortsatt har storleveringer i slutten av kvartalet fremfor å komme i gang med mer jevne utleveringer. For mange som handler brukt, er det viktig å kunne forlate butikken med ny bil, og ikke må vente mange uker eller måneder. Da er det ikke alle som pruter like hardt.

For egen del ville jeg nok heller vurdert en RWD nå enn brukt LR, med mindre jeg fikk en fin, kortkjørt og "spotless" LR i midnight grey til en pris som er noe mellom denne  og en ny LR (485,- vs 565,- for ny uten EAP). Derfor tenkte jeg 535-530 K ville være nær riktig pris for mange.

Om bilen er behandlet (coatet eller foliert) og med noe ekstrautstyr som f.eks. ledbar, ville det absolutt trukket opp. Ser dog ikke at det er nevnt på "din" bil.

Det utgjør 30k på nyprisen. Dekkene jeg leverte inn betalte jeg 12000 for.

Jeg hadde den bilen på finn, fikk maks 500k i bud. Og dette var før pris nedgang. Så tror ikke en får mer enn 450 nå.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Dubious said:

Jeg valgte blå og fikk flere måneders leveringstid, men om en velger hvit eller svart så kan en få ny bil i januar-februar, så det er ganske tydelig hvilke farger de satser på å selge. 

De lager vel ikke blå i Tyskland, så velger man det får man bil fra Kina som nok tar lengere tid.

Lenke til kommentar

Det blir jo veldig individuelt, men for min egen del, så må en bruktbil som er 1år gammel med 20000km på telleren, være 70k-100k kr billigere enn en ny en. 

Såfremt leveringstiden på en ny er "så lang tid toget bruker fra Berlin"

Finansieringspris og alternativer vil også spille inn endel.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Såfremt leveringstiden på en ny er "så lang tid toget bruker fra Berlin"

Vel, den skal jo produseres også. De lagerfører vel ikke ferdige biler på fabrikken. Vet ikke hvor lang tid fabrikken bruker fra den får en bekreftet bestilling til den ferdige bilen triller ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet lager ikke tesla biler på bestilling. Biler produseres fortløpende i litt forskjellige farger og når de er på vei med frakt blir de matchet til kunde. Det er jo derfor de har så få valgmuligheter da det blir mye enklere å produsere og matche en bil mot kunde.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 18.1.2023 den 14.58):

Ser 2019 modellene av Model 3 begynner å komme ned i pris....

 

.....Dette må da presse konkurrentene nedover? Eller er det slik at dere ville valgt en 

BMW i3, Kia e-niro, Kona eller Leaf til samme pris som Model 3?

 

Du forutsetter da at folk gjør som deg og sammenligner en lavt priset Tesla med de høyest priset av de andre.

Et realistisk søk der du ønsker lav km og lav pris viser at de tre du nevner er alle billigere enn Tesla.

Men til det hypotetiske spørsmålet, vil noen velge noe annet enn Tm3, hvis Tesla er billigst? Ja.

Lavere nypris gir lavere bruktpris. Nyere biler påvirkes mye, 4 år gamle en del mindre. Kort leveringstid betyr også slutt på unaturlig høye bruktpriser 

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

 

Dronevideo fra giga berlin, ser ut for at det er typ 70% hvite 20% svarte og 10% andre farger som står ferdig produsert utfor fabrikken. Så er vel en grunn til at hvit er eneste farge uten pristillegg. 🤣

Om byggekvaliteten er like dårlig som det er rotete rundt fabrikken så trenger man ikke ha for høye forventninger. Greit nok at fabrikken og området ikke er ferdig, men syns likevel det var svært rotete.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 18.1.2023 den 14.58):

Dette må da presse konkurrentene nedover? Eller er det slik at dere ville valgt en 

BMW i3, Kia e-niro, Kona eller Leaf til samme pris som Model 3?

Model 3 har noen vesentlig bedre egenskaper enn de andre du nevner, men de har også et service-apparat som behandler kunder som fiender. Det settes sjelden en pris på den biten. Det samme med høyere delepriser og timepriser. Man burde ta det med i prisen som en vesentlig merkostnad sammenlignet med de andre. Da ser plutselig ikke regnestykket like greit ut lengre. Dette går under radaren for de fleste før kjøp og fører dermed til skuffelser senere. Aldri mer Tesla på meg i hvert fall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Model 3 har noen vesentlig bedre egenskaper enn de andre du nevner, men de har også et service-apparat som behandler kunder som fiender. Det settes sjelden en pris på den biten. Det samme med høyere delepriser og timepriser. Man burde ta det med i prisen som en vesentlig merkostnad sammenlignet med de andre. Da ser plutselig ikke regnestykket like greit ut lengre. Dette går under radaren for de fleste før kjøp og fører dermed til skuffelser senere. Aldri mer Tesla på meg i hvert fall.

Absolutt ikke min erfaring. Verken dårlig apparat eller høye priser. Dog er det muligens verre på de mer belastede områdene på østlandet etc. Her på det rolige vestland får en hjelp fort og billig. Service er jo nesten gratis. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du har vel aldri eid en Tesla utenfor garantitida? Det har jeg.

Dessuten mangler det jo ikke på godt dokumenterte historier om Tesla som saksøker norske kunder, stjeler/kobler ut egenskaper fra bilene deres, har totalt urimelige vilkår for arbeid på bilene osv. Jeg har selv blitt utsatt for flere av disse tingene. At noen er blodfan og ignorerer det som ellers ville blitt kalt totalt uakseptabel kundebehandling får nå være disse personenes sak, men det kan ikke ta fra oss med dårlige opplevelser at vi har blitt dårlig behandlet. Dett er ikke et soloutspill. Jeg har bare føyd meg inn i den lange rekka av Teslaeiere som advarte meg tidligere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...