Gå til innhold

17 mai. Kaller vi den fortsatt en nasjonaldag?


Anbefalte innlegg

Sovna skrev (4 timer siden):

Nasjon: er en betegnelse med flere betydninger: en gruppe mennesker med felles sosial og kulturell identitet; en statsdannelse eller en stat som omfatter en gruppe med felles identitet.

Det er mange grunner til at jeg har et skråblikk på en feiring av 17 mai. Nøyer meg med gleden av at det er en fridag.

ikke synes jeg flagget er noe fint

- den opprinnelige grunnloven var drøyt diskriminerende og ekskluderende.

- jeg er heller ikke enig med større deler av dagens lovverk. Mye meningsløst. På den ene siden altfor tafatt, på den andre for streng.

- barneskole korpsene spiller mye surere og jævligere enn før i tiden. Fri barneoppdragelse? Disiplin er skjellsord.

Jeg sverger heller til Åge Aleksandersens hyllest til 17 mai med sangen "Hold Kjeft spis is.." That´s it. Noe annet enn fri og en is finner jeg ikke grunn til å feire..🙃

En historieløs og likegyldig holdning som stinker kunnskapsløshet……

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sovna skrev (2 timer siden):

"Skolekorps uten disiplin låter dritt."

Har et i nabolaget der barna spiller låter de selv liker, forskjellige låter samtidig. Jaggu godt jeg har skuffen full av ørepropper. Dirigenten har null påvirkningskraft ser/høres det ut til..

Bra nett-trollene avslører seg selv….

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (1 minutt siden):

For lyst til å si "Din fuc***** i***t! Men skriver bare: jeg skrev "Please". Hvordan er det kansellering?

Og slutt å spille ytringsfrihetens vokter. 

??? Wow, det var da et voldsomt sinne. Why? Og hvorfor skal jeg slutte å stå opp for ytringsfrihet? Jeg syns alle skal det om de kan og orker. Det er ingen som har nevnt muslimer eller innvandrere i denne tråden, før du selv gjorde det, og det sier så mye mer om deg enn TS. Skjønner at du hater meg fra før av pga diskusjon i en annen tråd... men seriøst, skjerpings!

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (5 minutter siden):

??? Wow, det var da et voldsomt sinne. Why? Og hvorfor skal jeg slutte å stå opp for ytringsfrihet? Jeg syns alle skal det om de kan og orker. Det er ingen som har nevnt muslimer eller innvandrere i denne tråden, før du selv gjorde det, og det sier så mye mer om deg enn TS. Skjønner at du hater meg fra før av pga diskusjon i en annen tråd... men seriøst, skjerpings!

Ja, sinne er en viktig følelse.

Fordi slike tråder ender opp med Document.no og gamle Resett argumenter. 

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (46 minutter siden):

Ja, jeg husker og vet det 😊 Jeg har jo selv vokst opp litt på utsiden av samfunnet (med narkomane/alkoholiker og voldelige foreldre, samt at jeg selv har aspergers syndrom), så har ofte observert ting fra utsiden uten å delta selv. Eller en blanding av begge deler samtidig, både deltaker og observatør. Det gjør at man ser endel ting andre ikke legger merke til, samtidig som man går glipp av endel fellesskap. Uansett er alle synspunkter verdifulle og verdt å lytte til 😊

Ja stemmer du hadde også en sånn barndom ja ☹️ ja stemmer er riktig ord vi er observatører ja de legger ikke merke til det sånt oppleves kun på utsiden så ja de er verdt og lytte til 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (2 minutter siden):

Ja, sinne er en viktig følelse.

Fordi slike tråder ender opp med Document.no og gamle Resett argumenter. 

Ja, du er jo på god vei selv til å dra en helt legitim og OK diskusjon/meningsutveksling ned i søla med forutinntatthet og offermentalitet. Ingen her som har nevt document eller resett, kun deg selv. Viktig å ta sorgene på forskudd skjønner jeg! Foreslår som noen nevnte til noen andre i tråden at du tar deg en is, får opp blodsukkeret og går ut i sola og nyter den og en ellers strålende flott dag 🙃

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (4 minutter siden):

Ja, du er jo på god vei selv til å dra en helt legitim og OK diskusjon/meningsutveksling ned i søla med forutinntatthet og offermentalitet. Ingen her som har nevt document eller resett, kun deg selv. Viktig å ta sorgene på forskudd skjønner jeg! Foreslår som noen nevnte til noen andre i tråden at du tar deg en is, får opp blodsukkeret og går ut i sola og nyter den og en ellers strålende flott dag 🙃

17. mai er ikke over. Bare vent og se. Når folk kommer hjem skal du se at det blir fart på sakene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (3 minutter siden):

17. mai er ikke over. Bare vent og se. Når folk kommer hjem skal du se at det blir fart på sakene.

Ok? Hva mener du med dette utsagnet? Er det en trussel? Eller forventer du at folk er kjipe? Man skaper selv sin egen virkelighet, så im du går rundt og forventer det, så skjønner jeg at det er det du ser og tolker av andre. Kan bare på nytt oppfordre deg til å evne å skille sak og person.

Registrerer at du ikke svarer på noen av spm mine (akkurat som i en annen tråd...), du gjør deg selv til en dust man ikke kan ta alvorlig med snakket ditt og manglende svar. Så da tenker jeg at du kanskje har fått litt for mye alkohol innabords i dag... Har selv drukket litt i dag, men jeg blir i motsetning til deg glad og humoristisk, ikke hatefull og forutinntatt 😁 Står fortsatt for at du burde ta deg en is og komme deg litt ut i sola 🌞

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Kristi Nåde være med oss alle tenker jeg. Hvorfor tenker jeg det? ja godt spørsmål. Det bare skjer liksom

17 Mai har virket greit og ok det, men det skjer mange slags utslag i forbindelse med økt bevissthet om alt mulig.
"Økt kunnskap gir økt smerte" som det heter. Det ble også brukt som forord i boka "Jeg velger sannheten"  med Zapffe og Tønnessen.
 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 minutter siden):

"Økt kunnskap gir økt smerte" som det heter. Det ble også brukt som forord i boka "Jeg velger sannheten"  med Zapffe og Tønnessen.
 

Matteus 5:3‒

3 Salige er de fattige i ånden, for himlenes rike er deres. 

Noen ganger skulle jeg ønske jeg var mer blind ja... Ignorance is bliss osv. Kristi nåde og Guds fred være med deg @Delvis, og takk for påminnelsen om bergprekenen 😊 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ikke bare feirer vi grunnlov og uavhengighet, men de som ofret alt for Norge, og de som kom før oss og som bygde landet som vi har i dag. 17. mai er en dag for feiring og ettertanke.

La ut denne i annen tråd i dag
Kong Haakon 17.Mai 1940 fra Trangen Hytte, Tromsø
(Utdrag fra kongens 17. mai tale. Sendt på Tromsø radio, på dette tidspunktet den eneste frie radiostasjonen i Norge)

Hele talen her....
https://www.kongehuset.no/tale.html?tid=27732


Utdrag fra Kong Haakons 17. Mai tale 1945 


Enough said.....

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

En ting folk alltid glemmer, eller rettere sagt ikke vet er at det er flere typer nasjonalisme. La oss gjøre det enkelt og si det finnes en konservativ nasjonalisme basert på Romantikken og en liberal basert på Opplysningstiden og 17. mai hører til sistnevnte, det er en (relativt) venstrevridd og inkluderende form for nasjonalisme knyttet til rettigheter og friheter ikke til gener/«blod» og tribalisme.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (2 minutter siden):

Ikke bare feirer vi grunnlov og uavhengighet, men de som ofret alt for Norge, og de som kom før oss og som bygde landet som vi har i dag. 17. mai er en dag for feiring og ettertanke.

La ut denne i annen tråd i dag
Kong Haakon 17.Mai 1940 fra Trangen Hytte, Tromsø
(Utdrag fra kongens 17. mai tale. Sendt på Tromsø radio, på dette tidspunktet den eneste frie radiostasjonen i Norge)

Hele talen her....
https://www.kongehuset.no/tale.html?tid=27732


Utdrag fra Kong Haakons 17. Mai tale 1945 


Enough said.....

Viktig å huske.

Det var Krigen som gjorde 17. mai så viktig for hele landet. Før Krigen feiret stort sett borgerskapet 17. mai og arbeiderne 1. mai, etter Krigen feiret alle 17. mai.

Lenke til kommentar

Til og med en festdag som 17. mai klarer altså noen grinebitere på forum å rakke ned på. 

Jeg har vært ute og feiret sammen med tusenvis av folk, fra alskens nasjonaliteter og bakgrunner. Hvis vi ikke skal kalle det nasjonaldag, så vet ikke jeg. En feiring som i dag er en av de stadig færre tingene som faktisk knytter oss sammen. 

Håper alle hadde en fin dag, uansett om du feiret med barnetog, gikk i fjellet eller fant på noe hyggelig hjemme. 

🇳🇴🇳🇴

Og, gi skolekorpsene litt slack. Det er stort sett barneskoleelever som gjør så godt de kan. Ja, så låter det surt noen ganger. Fotballaget til gutter 9 år er ikke akkurat en gjeng med Ronaldoer de heller, men foreldrene står ikke på sidelinja og kritiserer høylytt. Skjerpings. 

🎶🎶

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (23 minutter siden):

Ok? Hva mener du med dette utsagnet? Er det en trussel? Eller forventer du at folk er kjipe? Man skaper selv sin egen virkelighet, så im du går rundt og forventer det, så skjønner jeg at det er det du ser og tolker av andre. Kan bare på nytt oppfordre deg til å evne å skille sak og person.

Registrerer at du ikke svarer på noen av spm mine (akkurat som i en annen tråd...), du gjør deg selv til en dust man ikke kan ta alvorlig med snakket ditt og manglende svar. Så da tenker jeg at du kanskje har fått litt for mye alkohol innabords i dag... Har selv drukket litt i dag, men jeg blir i motsetning til deg glad og humoristisk, ikke hatefull og forutinntatt 😁 Står fortsatt for at du burde ta deg en is og komme deg litt ut i sola 🌞

Han mener nok bare at denne tråden blir sintere når flere brukere dukker opp utover kvelden. Når de mest uttalte høyre- og venstrevridde brukerne kommer inn på diskusjon med en flaske sjampis innabords. 🤪

(Han drikker ikke alkohol 😅)

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (45 minutter siden):

Ja, sinne er en viktig følelse.

Fordi slike tråder ender opp med Document.no og gamle Resett argumenter. 

Det kan de gjøre men det er jo ikke noen naturlov.

Synes det er litt kjipt at dere to krangler siden begge er bra folk 😭 tror dere snakker litt forbi hverandre 🤔

Pleier å ha full forståelse når du blir sint i tråder siden ting er personlig, men i dette tilfellet er det litt rart bare. 17. mai er en inkluderende dag, ikke en ekskluderende nasjonalistisk dag. 🙂

Lenke til kommentar
Entern skrev (Akkurat nå):

Han mener nok bare at denne tråden blir sintere når flere brukere dukker opp utover kvelden. Når de mest uttalte høyre- og venstrevridde brukerne kommer inn på diskusjon med en flaske sjampis innabords. 🤪

(Han drikker ikke alkohol 😅)

Jada, tenkte meg det jeg også. Men siden vedkommende ikke svarer på noe av det jeg spør om og uttrykker seg så lite spesifikkt begynner jeg å lure og må spørre 🙄 Uansett syns jeg det er dårlig å dømme en diskusjon/meningsutveksling nord og ned FØR noen har uttalt seg dårlig om de tingene han er redd for (utifra hans første post), i tillegg til å selv dra samtalen ned på et slikt nivå. Syns alle burde holde seg for gode for slikt "hat" mot meningsmotstandere, det sier bare mer om en selv enn sine eventuelle motstandere. Og generellt liker jeg ikke at noen som helst skal bestemme over hva man får lov å snakke om og ikke. Jeg er anarkist av hjerte og pragmatiker i mitt hode.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (6 minutter siden):

Det kan de gjøre men det er jo ikke noen naturlov.

Synes det er litt kjipt at dere to krangler siden begge er bra folk 😭 tror dere snakker litt forbi hverandre 🤔

Pleier å ha full forståelse når du blir sint i tråder siden ting er personlig, men i dette tilfellet er det litt rart bare. 17. mai er en inkluderende dag, ikke en ekskluderende nasjonalistisk dag. 🙂

Neida, han misliker meg fra før av pga meningsutveksling i en annen tråd, hvor han heller ikke svarte på spm mine... Men er enig med deg i at 17mai i utgangspunktet er en inkluderende dag. Det var ikke jeg som startet med å ville ekskludere og slette hele tråden, just saying 😆

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...