Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lenvar skrev (14 timer siden):

Obygda lufter også muligheten for autopilot.

Ja Autopilot pleier jo å kjøre rett fram i sving. Særlig når det er tørr fin veg med tydelig god vegmerking...

Trolling kaller man sånt.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Seriøst? Hvordan mener du at Autopilot skal greie det der?

Virker mest som useriøs trolling fra din side nå.

Useriøst nei. Jeg har faktisk sett live en Tesla kjøre rett i en slik midtdeler. Alle disse systemer kan feile gitt spesielle kjøreforhold. De "leser" omgivelsene feil. Vi mennesker blir også lurt iblant. F.eks i spesielle situasjoner med motlys. Ikke noe snodig med dette. Ingen systemer er ufeilbarlige..

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Useriøst nei. Jeg har faktisk sett live en Tesla kjøre rett i en slik midtdeler. Alle disse systemer kan feile gitt spesielle kjøreforhold. De "leser" omgivelsene feil. Vi mennesker blir også lurt iblant. F.eks i spesielle situasjoner med motlys. Ikke noe snodig med dette. Ingen systemer er ufeilbarlige..

Som du vet var på Autopilot? Hvordan vet du det?

Skrevet
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Som du vet var på Autopilot? Hvordan vet du det?

Fordi det ble nevnt i omtalen av ulykken. Jeg har ikke tilgang til noen politrapport dessverre...men finner det helt naturlig at kamerabaserte systemer feiler i spesielle situasjoner. Jeg har selv gått på en smell pga motlys. Ingen systemer er ufeilbarlige...tror man bare må ta det til etterretning.

Skrevet
2 hours ago, obygda said:

Ja..hurtigladere bør være enkelt å løse. Utfordringen er mest på hjemmebane. De fleste liker venstre side fordi da har man lader på den siden man skal gå ut av bilen. Jeg foretrekker høyre fordi det passer best i dobbelgarasje da ladeporten kan komme nærmest ytterveggene og man får størst fri passasje mellom bilene. En bil rygges inn og en med front inn. Å få kabler på samme side som man går liker jeg ikke.

I min garasje har jeg 1 Lader og 2 Teslaer.

Garage Door
  |       ↓               ↑           |
  |                                   |
  |          [ LVL2 Charger ]         |
  |            (center back)          |
  |___________________________________|
               Back Wall

Da har jeg nok med en lader og begge biler kan ganske enkelt håndteres selv om jeg må rulle kabelen inn og ut av og til. Jeg vurderer en skinne i taket som kabelen kan henge i, da trenger den ikke henges på laderen når den ikke brukes.

Skrevet
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Jeg anbefaler INGEN å kjøpe den bilen.

Hvorfor ikke? Må vel være et av de beste bilkjøpene til den prisen?

Skrevet

Nokon som veit korleis nye bilar med overvaking av føraren vil handtere systemet? Kan ein slå det av? Kva skjer om ein blokkerer sensor osv?

Heil uaktuelt for min del å ha ein bil som skal plinge og klage for alt mulig rart. Ser også for meg at slikt kan bli misbrukt på ein eller anna måte.

Skrevet
Gazer75 skrev (36 minutter siden):

Nokon som veit korleis nye bilar med overvaking av føraren vil handtere systemet? Kan ein slå det av? Kva skjer om ein blokkerer sensor osv?

Naboen vet jeg bruker et cover til Teslaen sin uten problemer hvertfall.

Tviler på at det finnes noen annen måte å slå det av på, det er vel blitt et EU-krav?

• Liker 1
Skrevet
Locrin skrev (1 time siden):

Garage Door
               Back Wall

Da har jeg nok med en lader og begge biler kan ganske enkelt håndteres selv om jeg må rulle kabelen inn og ut av og til. Jeg vurderer en skinne i taket som kabelen kan henge i, da trenger den ikke henges på laderen når den ikke brukes.

Jeg har 2 ladere i garasjen..en til hver bil. Og jeg ønsker ikke snuble i noen ladekabler. I den settingen er høyre side å foretrekke da kabelen kan være nærmest veggen og fri passasje mellom bilene

Skrevet
Locrin skrev (2 timer siden):

Garage Door
               Back Wall

Vet ikke om jeg skjønte den ordningen helt. Blir det ikke lenger å trekke kabelen helt til garasjedøra for å lade bil 1 her enn om du hadde rygget den inn?

Skrevet (endret)
2 hours ago, Locrin said:

Min ladeplug henger fra taket i garasjen rett ved siden av ladeporten når bilen er parkert. Og slik har det vært omtrent fra dag 2 av eierskap av ladbar bil i 2019. Ut-/innkobling tar sånn ca 3 ekstra sekunder når ladeporten er nærmest rett bak førerdøren.

Om jeg hadde 2 ladbare biler der, hadde det blitt skinne i taket eller liknende, ja. Eller en billiglader nr 2.

Endret av trikola
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

P.g.a.at Volvo's håndtering av alle ulykkene på ingen måte føles betryggende.

Kjører ikke du Tesla da? Tesla har jo hatt mange ganger flere tilfeller, har blitt etterforsket av NHTSA, har vært i flere rettsaker og har håndtert sakene betydelig verre? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
17 hours ago, Aldrack said:

Nå begynner det jo å komme flere biler med god rekkevidde ix3, ex60, glc. Alle disse er store biler (suv). Kjenner dere til om det kommer tilsvarende rekkevidde på mindre modeller, typisk golf-klasse størrelse? 

17 hours ago, Aldrack said:

Ønsket er 400-500 på vinter

Vanskelig å oppnå lang pålitelig rekkevidde i små biler. Batterier tar plass og veier mye. De må ha en del bil rundt seg både for å få plass og å bære de. 

Vær obs på biler som hevder veldig lang rekkevidde i forhold til batteristørrelse. De vil gjerne oppnå det med å designe for testen (samt aero vekttrimming, harde hjul etc) Disse bilene taper relativt mer rekkevidde i ikke-optimale forhold ettersom optimeringene de gjør ikke hjelper så mye mot våte veier og kulde. 

Det er ingen reelle erstatniger for simpelten å ha mer batterikapasitet for å oppnå lang rekkevidde på en pålitelig måte. (men mange måter å ødelegge rekkevidden også med store batterier, men det er det i stor grad slutt på nå, ikke mange igjen av åpenbare effektivitetstyver i bildesignene lengre) 

Skrevet
5 hours ago, obygda said:

Forskjellen ligger nok mest i hvilken grad bilens UI design incentiverer føreren av bilen til å faktisk delta i kjøringen vs å bare 'overvåke'. Mennesker klarer generelt sett ikke å pålitelig være klar til å ta over kjøring som de bare 'overvåker' på mindre enn 20-60s, som er alt for lang tid om systemet gjør en feil. 

Paradoksalt nok kan man forvente at problemer vil oppstå mer jo sjeldenere bilen gjør feil siden en fører som må gripe inn rett som det er er mer med i kjøringen, mens en som bare sitter og følger med en bil som kjører i titalls minutter til timer uten behov for inngripen vil sone ut og ha tankene på helt andre ting enn kjøringen. 

Skrevet
37 minutes ago, sverreb said:

Forskjellen ligger nok mest i hvilken grad bilens UI design incentiverer føreren av bilen til å faktisk delta i kjøringen vs å bare 'overvåke'. Mennesker klarer generelt sett ikke å pålitelig være klar til å ta over kjøring som de bare 'overvåker' på mindre enn 20-60s, som er alt for lang tid om systemet gjør en feil. 

Paradoksalt nok kan man forvente at problemer vil oppstå mer jo sjeldenere bilen gjør feil siden en fører som må gripe inn rett som det er er mer med i kjøringen, mens en som bare sitter og følger med en bil som kjører i titalls minutter til timer uten behov for inngripen vil sone ut og ha tankene på helt andre ting enn kjøringen. 

Så lenge bilene krasjer sjeldnere når de kjører selv enn når mennesker kjører, så kan man argumentere for at det er en fordel om mennesket "soner ut"

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
12 minutes ago, bzzlink said:

Så lenge bilene krasjer sjeldnere når de kjører selv enn når mennesker kjører, så kan man argumentere for at det er en fordel om mennesket "soner ut"

Vi er ikke i nærheten av det enda, ikke i biler man kan kjøpe. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...