Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dekkmann har skiftet navn til Bestdrive by Continental. De har en samarbeidsavtale / medlemsavtale med rabatter på Continental, for NAF-medlemmer, antagelig med noe kickback for NAF. NAF eier magasinet motor som driver disse testene og testene gjøres i samarbeid med Continental. Søk på Dekkmann så finner du nok flere referanser fra før navneskiftet. Continental vinner "alltid" disse testene. År etter år. 

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Dekkmann har skiftet navn til Bestdrive by Continental. De har en samarbeidsavtale / medlemsavtale med rabatter på Continental, for NAF-medlemmer, antagelig med noe kickback for NAF. NAF eier magasinet motor som driver disse testene og testene gjøres i samarbeid med Continental. Søk på Dekkmann så finner du nok flere referanser fra før navneskiftet. Continental vinner "alltid" disse testene. År etter år. 

Du svarer egentlig ikke på det jeg spør om. Det faller på sin egen urimelighet at testene gjøres i samarbeid med en av dekkprodusentene. Det kan du da ikke tro på selv? De gjør testene sammen med de to som allerede er nevnt er Aftonbladet og Auto Motor Sport i Sverige, et finsk magasin og noen ganger et fra Østerrike. At du tror alle er kjøpt av en produsent er din rett, men så lenge du ikke kan legge frem noen håndfaste bevis snakker du på nivå med Trump.

Endret av Jalla21
  • Liker 5
Skrevet

Er det folk som skal kjøre med 1 pedal som sliter med dette? Det er jo ikke helt som en vanlig bil å kjøre slik. Se også bildet av den Audien i artikkelen, inne på en Rema butikk. Ser man bare at folk blir dårligere og dårligere til å kjøre bil?

Skrevet
kremt skrev (24 minutter siden):

Er det folk som skal kjøre med 1 pedal som sliter med dette? Det er jo ikke helt som en vanlig bil å kjøre slik. Se også bildet av den Audien i artikkelen, inne på en Rema butikk. Ser man bare at folk blir dårligere og dårligere til å kjøre bil?

Jeg tenker at det er den brå umiddelbare akselerasjonen på elbiler som folk ikke er forberedt på etter et langt liv i en treg dieselbil. Folk (særlig eldre) kan nok bli såpass satt ut når bilen plutselig skyter fart som et prosjektil, at de ikke får foten av fartspedalen. Særlig når de tenkte å trykke ned bremsepedalen.

Kina sitt nye krav om begrenset akselerasjon på nye biler har nok noe for seg.

• Liker 3
Skrevet
Hanhijnn skrev (59 minutter siden):

Kina sitt nye krav om begrenset akselerasjon på nye biler har nok noe for seg

Ja, jeg tror også det. Aks ut over en viss grense bør bare kunne aktiveres aktivt så man er klar over hva man gjør. Teslas launch mode er en god ting selv om man kan diskutere hva som er riktig maksnivå uten aktivering.

Skrevet
Simen1 skrev (51 minutter siden):

Ja, jeg tror også det. Aks ut over en viss grense bør bare kunne aktiveres aktivt så man er klar over hva man gjør. Teslas launch mode er en god ting selv om man kan diskutere hva som er riktig maksnivå uten aktivering.

Jepp! Jeg ble ganske satt ut første gangen jeg fikk prøvekjøre en demo Model S med Ludicrous mode. Skulle kjøre forbi en trailer i en lang oppoverbakke. Blinket, la meg ut og la pedalen flatt. POFF, så var jeg forbi FIRE trailere, og svingen kom mot meg i en vanvittig fart. Det gikk bra, men det kunne ha gått riktig ille.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at det er den brå umiddelbare akselerasjonen på elbiler som folk ikke er forberedt på etter et langt liv i en treg dieselbil. Folk (særlig eldre) kan nok bli såpass satt ut når bilen plutselig skyter fart som et prosjektil, at de ikke får foten av fartspedalen. Særlig når de tenkte å trykke ned bremsepedalen.

Kina sitt nye krav om begrenset akselerasjon på nye biler har nok noe for seg.

Kjørte en stund bensin og elbil om hverandre. Bensinbilen 185hk turbo og el bilen 340hk el. Det rare var at bensinbilen var bråere ved start og fikk lettere hjulspinn. Tror dette har med programmering av momentforløp på elbilen.

På BMW er også normalen at man manøvrerer bilen med foten på bremsen. Jeg vil tro at det er tryggere. Man må holde bremsen inne for å sette bilen i D. Da skal det noe til å være så utålmodig at man flytter foten og gir full gass når man kryper frem uten å flytte foten

• Liker 3
Skrevet
Jalla21 skrev (4 timer siden):

Du svarer egentlig ikke på det jeg spør om.

Ble stille gitt.

Ellers: One pedal drive bør begrenses. Den burde ikke kunne fullstendig bremse ned. Folk glemmer å bruke bremsepedalen og i en nød-/stresset situasjon kan man komme til å gulve wattpedalen i stedet for brems..

• Liker 5
Skrevet
4 hours ago, Jalla21 said:

Du svarer egentlig ikke på det jeg spør om. Det faller på sin egen urimelighet at testene gjøres i samarbeid med en av dekkprodusentene. Det kan du da ikke tro på selv? De gjør testene sammen med de to som allerede er nevnt er Aftonbladet og Auto Motor Sport i Sverige, et finsk magasin og noen ganger et fra Østerrike. At du tror alle er kjøpt av en produsent er din rett, men så lenge du ikke kan legge frem noen håndfaste bevis snakker du på nivå med Trump.

De har tydeligvis også kjøpt og betalt ADAC:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/sommerreifen/225-50-r17-2026/

At Continental kanskje bare lager gode dekk kan umulig være et alternativ :p

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
On 4/12/2026 at 10:14 PM, Snowleopard said:

Oj, nytt spennende EV-Pickup-alternativ, KIA Tasman:

https://www.elbil24.no/nyheter/kia-tasman-blir-elektrisk/84478913

Her er de forventede spesifikasjonene for Tasman EV:

• Batteri: Ca. 100 kWh netto
  • Rekkevidde: Mellom 450 og 500 km (WLTP)
  • Hengervekt: 3 500 kg (tilsvarende de tøffeste diesel-pickupene)
  • Nyttelast: Rundt 1 000 kg
  • Vadehøyde: Imponerende 80 cm

84480143.webp?imageId=84480143&x=18.38&y=23.55&cropw=64.05&croph=65.28&width=1960&height=1118

Jeg lurer på om det var denne jeg så i Panama tidligere i år. Den hadde skikkelig "presence". Synes designspråket til KIA er veldig vellykket på mange av modellene.

IMG_4773.jpeg

IMG_4774.jpeg

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Snowleopard said:

Vurderer du på oppgradere batteriet på gammel i3 til nye celler, og øke fra 60 Ah til 154ah? Selges visstnok som kit fra MTG - Martiqi EV Battery Replace fra Kina. De benytter moduler fra CATL.

De har visstnok kit til både e-Golf og Zoe og!

https://mtgbattery.com/

Av det jeg kan skjønne av prisen, så er det billigere å selge bilen, og kjøpe noe som går lenger.
Kult at det jobbes med da, og kan nok bli billigere etter hvert. 

Satt forresten og så på noen Nederlendere som putta inn en gammel Model S motor i båten sin. Så ettersom prisene går nedover på batteri, så kommer det til å gi mening å oppgradere gamle platformer med mer moderne batterier og teknologi

• Liker 1
Skrevet
Myriad skrev (3 timer siden):

Ble stille gitt.

Ellers: One pedal drive bør begrenses. Den burde ikke kunne fullstendig bremse ned. Folk glemmer å bruke bremsepedalen og i en nød-/stresset situasjon kan man komme til å gulve wattpedalen i stedet for brems..

Nei, One Pedal er ikke problemet her, det er det å kunne sette bilen i gang uten å måtte "starte" bilen, og uten å måtte aktivt velge gir. Kjører One Pedal i min Kona 2019 (Regen Nivå 3), og kan ikke tenke meg noe som er bedre IMHO. Men skjønner selvsagt, og respekterer, at det ikke passer for alle. 

Lord Britishface skrev (1 time siden):

One pedal drive er en uting på generell basis; det er en mindre effektiv og mindre komfortabel måte å kjøre på. Kan forstå det i saktegående start/stopp-trafikk, men at mange bruker det hele tiden er merkelig. 

Mindre effektivt er det ikke, så lenge man setter krav om å ikke bryte satt fartsgrense selv i nedoverbakke. Riktignok er det noe mer effektivt å la bilen trille opp i fart i nedoverbakker, men da bryter man fartsgrensene hist og pist. Og så vinner man litt av differansen når man ikke får regenerert effektivt, men må over på fysiske bremser.

At det er litt mer slitsomt å måtte styre farten med foten på pedalen, er jeg forsåvidt enig i, men det merker man mest når det er gått lenge siden sist man kjørte. Dog, med god ACC så kan man kjøre lenge uten å faktisk måtte bremse eller gasse, for det tar bilen seg av, så styrer man farten i små steg med bryterne på rattet, eller i kombo med gass/brems og knapp på rattet.

Det siste løser og problemet med at ACC på min bil ikke er smart nok til å dempe farten før skarpere svinger, men det har de fleste nye og moderne biler med god ACC løst allerede.

Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Av det jeg kan skjønne av prisen, så er det billigere å selge bilen, og kjøpe noe som går lenger.
Kult at det jobbes med da, og kan nok bli billigere etter hvert. 

Satt forresten og så på noen Nederlendere som putta inn en gammel Model S motor i båten sin. Så ettersom prisene går nedover på batteri, så kommer det til å gi mening å oppgradere gamle platformer med mer moderne batterier og teknologi

Må innrømme at jeg glemte å sjekke prisen, ble bare så fascinert av at man kunne få kjøpt helt nye batterimoduler med mer energi, slik at man kunne forlenge levetiden og samtidig oppgradere nytten på den gamle bilen, som nok må forventes å kunne leve lenge pga all kompositten den består av. Egentlig burde de og hatt som tillegg en løsning for å bruke det gamle batteriet som "Powerwall"-alternativ. :thumbs:

Ja, lavere priser på batterier vil gjøre det langt mer aktuelt å sette slikt i båter, men tror ikke det helt tar av uten hydrofoil-løsning, og gjerne i kombo med faststoffbatterier, fordi vekt i båt fortrenger tilsvarende volum i vann som må "flyttes" ettersom båten går fremover.

Med hydrofoil så vil mye av båtturen gjøres når bare motoren og hydrofoilen er i vannet. Men uansett om det er med eller uten, så vil det være viktig å ha så lette batterier som mulig, for den mengden man må medbringe.

Skrevet (endret)
7 hours ago, Simen1 said:

Hva med å pålegge obstacle aware acceleration som Tesla har?

Tror nok det hindrer en del ulykker.

Screenshot_20260415-185235_Chrome.png

Endret av Complexity
  • Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Nei, One Pedal er ikke problemet her, det er det å kunne sette bilen i gang uten å måtte "starte" bilen, og uten å måtte aktivt velge gir. Kjører One Pedal i min Kona 2019 (Regen Nivå 3), og kan ikke tenke meg noe som er bedre IMHO. Men skjønner selvsagt, og respekterer, at det ikke passer for alle. 

Du er ikke enig at det kan forårsake at man glemmer å bruke bremsepedalen og i en nød-/stresset situasjon kan man komme til å gulve wattpedalen i stedet for brems?

Kina har nylig kommet med et krav knyttet til dette

Sitat

China has introduced a new national standard for passenger car braking systems, GB 21670-2025, which will impact the “single-pedal driving” mode favoured by some electric vehicle manufacturers, including Tesla. The new standard, approved by the State Administration for Market Regulation and the Standardisation Administration of China, prohibits vehicles from defaulting to a single-pedal mode that allows deceleration to a complete stop solely by releasing the accelerator pedal.

The new standard, set to be implemented in phases, will take effect for most new vehicle type approvals on January 1, 2026, with the specific provisions regarding single-pedal mode becoming effective on January 1, 2027. For vehicles that have already received type approval, the new standard will apply from January 1, 2027.

However, safety concerns have emerged. Long-term reliance on single-pedal driving can lead to delayed driver reactions and a potential misapplication of pedals in emergencies. In situations requiring sudden braking, drivers accustomed to single-pedal operation might not react quickly enough to switch to the brake pedal, increasing the risk of accidents.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Snowleopard said:

Må innrømme at jeg glemte å sjekke prisen, ble bare så fascinert av at man kunne få kjøpt helt nye batterimoduler med mer energi, slik at man kunne forlenge levetiden og samtidig oppgradere nytten på den gamle bilen, som nok må forventes å kunne leve lenge pga all kompositten den består av. Egentlig burde de og hatt som tillegg en løsning for å bruke det gamle batteriet som "Powerwall"-alternativ. :thumbs:

Ja, lavere priser på batterier vil gjøre det langt mer aktuelt å sette slikt i båter, men tror ikke det helt tar av uten hydrofoil-løsning, og gjerne i kombo med faststoffbatterier, fordi vekt i båt fortrenger tilsvarende volum i vann som må "flyttes" ettersom båten går fremover.

Med hydrofoil så vil mye av båtturen gjøres når bare motoren og hydrofoilen er i vannet. Men uansett om det er med eller uten, så vil det være viktig å ha så lette batterier som mulig, for den mengden man må medbringe.

Har ikke sjekka frakt og moms og installasjon, så dette er gjetting fra min side:

Nettsiden sier $6300 https://evplusetech.com/product/bmw-i3-154ah/

59000,- + 3000,-? (frakt) + moms = 75000,-
Innstallasjon 10000,-?
Totalpris 85 000,-

De folka i videoen med båten bruker elmotoren i et hybridsystem. Utvekslingen på Model S motoren lar den ligge mellom 0-5000 RPM som er der den trives best på forbruk. og gi perfekt marsfart RPM på propellen på båten.

(En model S motor har ca 4000 o/min I 65 km/t når den sitter i bilen)

Så de bruker diesel motoren for å akselerere. Clutcher ut dieselmotoren og så elmotoren for å holde hastighet. 

Spent på neste video for å se forbruket, og hvor mange timer de kan kjøre på el i marsjfart på en lading.

Screenshot 2026-04-15 at 19.18.28.png

Screenshot 2026-04-15 at 19.23.55.png

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet
Myriad skrev (1 minutt siden):

Du er ikke enig at det kan forårsake at man glemmer å bruke bremsepedalen og i en nød-/stresset situasjon kan man komme til å gulve wattpedalen i stedet for brems?

Kina har nylig kommet med et krav knyttet til dette

Jeg vil selvsagt ikke garantere at det ikke kan skje, på samme måte som at jeg ikke garanterer for at folk vil kjøre utfor bryggekanter, selv der det er skiltet om at det ikke er lovlig å kjøre bil! Men faren for det, er forsvinnende liten.

Når man holder foten på gassen og slipper denne, så vil bilen bremse ganske kraftig. Trykker man inn gassen, så vil selvsagt bilen gå fremover. Men man har jo altså foten på gassen, så da vet man at man må flytte foten til venstre for å bremse.

Det blir uansett en annen dynamikk, så da er det og vanskeligere å ikke skjønne at det er gassen man trykker på når den går fremover. Og refleksen iu å slippe gassen, vil være innøvd!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...