Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Kickdown var ofte bare en bryter som ikke var koblet til noe. Ga bare følelsen i pedalen og bilen brukte 100% nedtrykt pedal som "kickdown" signal.

Den var nok koblet til noe som ga ett eller to trinn med i gear. Hadde volvo hatt dette hadde man hatt håndfast bevis for pedal forvirring. Logging av gasspedal signal er heller ikke bra nok. Hadde de logget med 100HZ kunne de ha dokumentert om bremsen ble trykket inn av et normalt menneske. De logger visstnok ikke pedal posisjon men torque demand som er utregnet og kan komme fra flere steder enn gasspedal  som cruisecontroll 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første brukes ikke disse boltene enda, og kanskje vil de dukke opp steder hvor mannen i gata ikke bør åpne som f.eks områder med høy spenning. Og det vil garantert dukke opp verktøy for dette raskt. Ser jo egentlig enkelt ut å lage selv hvis man ikke har mer enn to tommeltotter.

Skrevet
Jalla21 skrev (4 minutter siden):

For det første brukes ikke disse boltene enda, og kanskje vil de dukke opp steder hvor mannen i gata ikke bør åpne som f.eks områder med høy spenning. Og det vil garantert dukke opp verktøy for dette raskt. Ser jo egentlig enkelt ut å lage selv hvis man ikke har mer enn to tommeltotter.

Utrolig mye enklere enn hjulbolt låse boltene

Skrevet (endret)
On 12/21/2025 at 1:37 PM, kremt said:

Bilens hjerne har tolket signalet på gassen til 100 %. Det betyr ikke nødvendigvis at gassen har vært tråkket, eller at den har vært tråkket mindre. Det kan være korrupte signaler eller feil tolkning eksempelvis. 

Med så mye kameraer som er rundt om på bilene nå, forundrer det meg at det ikke er kamera over pedalene. Volvo-eiere bør ihvertfall vurdere å montere uavhengig dashboardkamera som viser pedalbevegelsene.

Tesla kunne vel strengt tatt kuttet ut hele pedalene, og bare brukt billedgjenkjenning på fotbevegelsene mot to puter😉

Endret av J-Å
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det var en ny opplevelse. Skulle i julelunsj med storfamilien, men det ble underkjølt regn så bestillte taxi til og fra. Taxi fra nabobyen var tilfeldigvis i traktene så fikk skyss med den. 

Voyah Dream. Komfortabel bil å være passasjer i, men estimert forbruk en bit over 30kwh/100 ved 5 grader i lufta var jo ikke helt bra. 🥳 (Sjåfør hadde aldri sett ladehastighet over 120kW)

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (13 minutter siden):

Det var en ny opplevelse. Skulle i julelunsj med storfamilien, men det ble underkjølt regn så bestillte taxi til og fra. Taxi fra nabobyen var tilfeldigvis i traktene så fikk skyss med den. 

Voyah Dream. Komfortabel bil å være passasjer i, men estimert forbruk en bit over 30kwh/100 ved 5 grader i lufta var jo ikke helt bra. 🥳 (Sjåfør hadde aldri sett ladehastighet over 120kW)

Såpass ja! Må være en skikkelig dream å hurtiglade den bilen da med det forbruket og ladehastighet vil jeg tro 😏😅

Meeen…hva med Smart #5 Brabus versjon?! Sett noe på den? 

God jul og godt nyttår til alle dere godtfolk her inne forresten! 🥳🎄

Endret av Iterion
  • Liker 1
Skrevet
14 minutes ago, Duriello said:

Xpeng x9 er nok mye bedre med samme mpv format men kan lade 400kw+

• Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (6 minutter siden):

Såpass ja! Må være en skikkelig dream å hurtiglade den bilen da med det forbruket og ladehastighet vil jeg tro 😏😅

Har kun sett videoer av Smart#5, og vet at den ikke er helt komfortabel for sjåfører med lange bein. 👍 Men har sans for pris og design. (Velger å se på den som tysk bil, selv om den deler mye med geely(?))

God jul til alle i tråden. Håper dere får en fin tid. 🥳🥳🎄🎄

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Har kun sett videoer av Smart#5, og vet at den ikke er helt komfortabel for sjåfører med lange bein. 👍 Men har sans for pris og design. (Velger å se på den som tysk bil, selv om den deler mye med geely(?))

Stemmer. Den har fått bra anmeldelser av både Motor og Topgear(8/10), i alle fall. Men hadde vært litt skeptisk med å kjøpe den for det om pga usikkerhet på kvalitet osv. Designmessig så ser man jo veldig likheter til Mercedes GLB. Og ja Smart bilene er et samarbeid mellom Mercedes og Geely :) 

Ikke noen høydare designmessig for min del, men den er ganske så interessant. Virker som det er mye bil for pengene. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Iterion skrev (9 minutter siden):

Stemmer. Den har fått bra anmeldelser av både Motor og Topgear(8/10), i alle fall. Men hadde vært litt skeptisk med å kjøpe den for det om pga usikkerhet på kvalitet osv. Designmessig så ser man jo veldig likheter til Mercedes GLB. Og ja Smart bilene er et samarbeid mellom Mercedes og Geely :) 

Ikke noen høydare designmessig for min del, men den er ganske så interessant. Virker som det er mye bil for pengene. 

Ja den får bra omtale, og ble kåret til årets bil tror jeg det var.

Jeg synes den er en god del penere, iallefall eksteriøret, en nært alle Mercedes EV'ene. Brabus interiøret er litt kjedelig da. (Men pulse er bedre)

Holder en knapp på ioniq 5 inntil videre. 👍😆 Den som pr dags dato tikker flest bokser. (Eller juniper)

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (1 time siden):

Det er jo en Kinabil. Men unngår en del an Kina "shame" pga mercedes samarbeidet.

I min bok er den dog like Kinabil som BYD og xpeng 😉

• Liker 3
Skrevet (endret)
OC-Freak skrev (18 minutter siden):

Det er jo en Kinabil. Men unngår en del an Kina "shame" pga mercedes samarbeidet.

I min bok er den dog like Kinabil som BYD og xpeng 😉

Den blir reddet av Mercedes sine setejusteringsbrytere for min del. 😂

Ikke at det er viktig, det er uansett ingen Ioniq5 eller Juniper. 👌

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (2 timer siden):

Kjørt denne Smart #5 Brabus en del og forbruket er høyt samt at jeg synes det skramlet litt fra dørene på grusveier. Videre er skjermene ekstremt blanke med voldsomt gjenskinn. Det var det negative. Det positive var gode seter og veldig komfortabelt i baksete. Dyr service er det visstnok,men kun hver 30k.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Kjørt denne Smart #5 Brabus en del og forbruket er høyt samt at jeg synes det skramlet litt fra dørene på grusveier. Videre er skjermene ekstremt blanke med voldsomt gjenskinn. Det var det negative. Det positive var gode seter og veldig komfortabelt i baksete. Dyr service er det visstnok,men kun hver 30k.

👍👍

Litt småmorsomt at "alle" siterer meg på smart#5, det var jo ikke jeg som nevnte den først nå. Men takk for info. 👍😅

Skrevet (endret)
Iterion skrev (8 timer siden):

Prøvekjørte #Smart 5 men den falt ikke helt i smak. Syntes liksom ikke den var særlig god å kjøre med tanke på handling og pedalfølelse, føltes litt rar ut og lite responsiv. Det var noen andre ting også jeg tenkte at neh, men husker ikke hva det var nå, men jeg prøvde den nok ikke lenge nok heller.

Syntes også at utseende og særlig bakenden ikke var særlig pen, men der er folk forskjellig.

Prøvde en MG Im6 rett etter og den syntes jeg var bedre, rart nok. Men det ble ingen av dem. Storfornøyd med Teslaen som jeg endte opp med. 

Endret av OddZen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Nydelig når man tar leafen på en litt lengre tur man har tatt mange ganger før, sjekker lademulighetene, de er akkurat som før.

Smn bortsett fra at alle chademo punkter er borte.

Måtte snu og kjøre 45km tilbake for å finne et punkt og så vidt klare meg helt hjem 😅

Den er ikke en langtur bil. Hver lengre motbakke tok km etter km innover 🥳

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...