Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (På 23.7.2025 den 21.58):

Oppdatering til OVMS appen nå. Ser mere moderne ut. 

Veldig fint at der finnes folk der ute som holder biler glemt av produsenten oppdatert.

Screenshot_20250723_215454_Open Vehicle.jpg

Screenshot_20250723_215509_Open Vehicle.jpg

Ser disse har 4g modul( de som kan "fjernstyres")- vil de da ikke fungerer lenger nå? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Frister med 3 års null rente på Tesla Modell Y juniper nå hmm. Har gått noen runder med kalkulator. Egentlig 1 år for tidlig for min del men tja.

Endret av Theo343
Skrevet
21 minutes ago, daruu said:

Ser disse har 4g modul( de som kan "fjernstyres")- vil de da ikke fungerer lenger nå? 

Hvorfor skulle ikke de fungere lengere? OVMS adaptern har wifi og 4G modem for internett. Du må ha simkort med datatrafikk tillatt i den for å bruke 4G.

Skrevet
Nukleosid skrev (11 timer siden):

Kjeften 😄

Jeg "harryhandlet" for noen måneder siden, men mest for turen sin skyld. Kjørte Oslo - Nordby/Svinesund - Oslo på én lading, og hadde masse rekkevidde igjen når jeg kom hjem. Behøvde ikke å tenke på å måtte tanke i Sverige for å spare penger... jeg sparte uansett MYE mer penger enn de som tanker i Sverige for å spare penger 😉

Herregud, reise til svenskegrensa for turen sin skyld 🥲

Harryhandel er ekstremt kostbart for miljøet, koster AS Norge millioner årlig. Blir som å skryte av at man har svart arbeidskraft 

• Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (9 timer siden):

Entrecote koster fra 500-700 pr kg i norge. Pris i Sverige litt over 300 kg(2000 spart) .Ytrefilet av kalv fra 700-800. Tilbud Sverige 199 kg(1500 spart)
Og jeg skrev vel 3000-4000 spart.
Blitt smakt og fortært av flere .
Kjøpte noen andre kjøttvarer også som flere kilo kjøttdeig, bacon m.m

Selvsagt kan du sette opp slike fine regnestykker hvis du ønsker, men et kjapt søk finner jeg disse prisene her hjemme.

Kalv Ytrefilet fra Norge Kilopris: kr 449,-

Og hos meny som ikke er billigst.

Entrecôte i stykker 479,00 kr/kg, og flere selger dette ned rundt 300 kr/kg rett som det er.

Skrevet
Jalla21 skrev (2 timer siden):

Selvsagt kan du sette opp slike fine regnestykker hvis du ønsker, men et kjapt søk finner jeg disse prisene her hjemme.

Kalv Ytrefilet fra Norge Kilopris: kr 449,-

Og hos meny som ikke er billigst.

Entrecôte i stykker 479,00 kr/kg, og flere selger dette ned rundt 300 kr/kg rett som det er.

Det er som regel 30% billigere i Sverige samt store volumer og aldri tomt. Når jeg skal handle inn til et stor grillfest i helga har jeg ikke tid til å reise fra butikk til butikk i Oslo bare for å finne utsolgte og utplukkede hyller.
Been there, done that 😉

Skrevet (endret)

Kunne ikke brydd meg mindre om hvor du handler. Men hvordan tror du like travle personer på vestlandet gjør dette da? 😪

Det var en snodig begrunnelse. Det kan da ikke være noe annet enn evt bedre utvalg og pris som lokker deg ned.

Enig Syar.

Endret av Jotun
Skrevet
9 minutes ago, Syar-2003 said:

Det er som regel 30% billigere i Sverige samt store volumer og aldri tomt. Når jeg skal handle inn til et stor grillfest i helga har jeg ikke tid til å reise fra butikk til butikk i Oslo bare for å finne utsolgte og utplukkede hyller.
Been there, done that 😉

Og hvis man i tillegg tar med kvoten fra systembolaget så er det i alle fall ikke noe spørsmål.

Skrevet
Jotun skrev (23 minutter siden):

Kunne ikke brydd meg mindre om hvor du handler. Men hvordan tror du like travle personer på vestlandet gjør dette da? 😪

Det var en snodig begrunnelse. Det kan da ikke være noe annet enn evt bedre utvalg og pris som lokker deg ned.

Enig Syar.

Jeg har 5 timer kjøring til nærmeste svenske butikk. Norske "vern" mot sunn internasjonal konkurranse har blitt en stor ulempe for oss som har lang vei og store utgifter med å rømme landet for å gjøre dagligvareinnkjøp. Det går rett og slett ut over levestandarden at maten er så sinnsykt dyr. Norsk "vern" mot sunn konkurranse må avvikles eller så må vi langt unna grensa kompenseres på et eller annet vis.

Skrevet (endret)

Som eg skriver: eg bryr meg ikke. Handle hvor du vil. Stå for det du vil.

Men begrunnelsen at man ikke har tid til å handle i Norge er noe av det tynneste 🤣

Sliter også med å begrunne turen til grensen for å handle. Både økonomisk og tidsmessig blir det tynt ja. 😉

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet (endret)
11 hours ago, bzzlink said:

Interessant test av ADAS systemer

Har ikke fått sett igjennom hele, men kan se ut som kamerabasert funker like godt som LiDAR + kamera.

mange bra testscenarioer

Her er bilene som er med

IMG_3621.thumb.jpeg.37297378ca8cbc46e6a475fcaaa04c25.jpeg

Hast fått sett igjennom nå, og dette må være den mest grundige testen av ADAS systemer som finnes. De bruker en ekte vei, slik at bilene får dratt nytte av premapped område, og de har ekte biler i andre filer osv! Hadde blitt mange kollisjoner der om ikke testsjåførene hadde grepet inn, så gjelder å være oppmerksom om man har en bil med ADAS i nabofilen dersom det er veiarbeid!

Her er resultatlisten av testen

Top Performers: 
Tesla Model 3 (RWD Refreshed) – 5/6
Tesla Model X (2023 LR Refreshed) – 5/6
Xpeng G6 – 3/6
Wenjie M9 – 3/6
Zhijle R7 – 3/6
BYD Z9GT EV – 3/6

Mid-Tier: 
Aion RT (2025) – 2/6
Platinum 3X – 2/6
Avita 12 – 2/6
Wenjie M7 – 2/5
Avita 07 – 2/5

Low Performers: 
Ideal L6 – 1/6
Xiaomi SU7 – 1/5
Wenjie M8 – 1/5
QinLDM – 1/5
iCAR V23 – 1/5
Xiaomi SU7 Ultra (2025) – 1/4
BYD Seagull – 1/4
NIO ES6 – 1/4

Failed All Tests (0 Passes):

Zeekr 001 (2025 YOU Edition) – 0/6
Baojun Enjoy PHEV – 0/6
Lynk & Co – 0/6
Han LEV – 0/5
Zero runing C10 – 0/5
Volkswagen PASSAT – 0/5
GAC Honda P7 – 0/5
Zeekr 7X (2025 100kWh) – 0/5
Xpeng P7+ – 0/4
Song Pro DM – 0/4
Letao L60 – 0/4
Star Era ET – 0/4
Firefly – 0/4

Endret av bzzlink
Skrevet
DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

Harryhandel er ekstremt kostbart for miljøet, koster AS Norge millioner årlig. Blir som å skryte av at man har svart arbeidskraft 

Guilty as charged, av og til oftere en 1 gang per uke. Fordelen ved å bo "på grensa". 😃

Hva andre måtte mene betyr absolutt ingenting. 👍😁

Skrevet
Duriello skrev (11 minutter siden):

Guilty as charged, av og til oftere en 1 gang per uke. Fordelen ved å bo "på grensa". 😃

Hva andre måtte mene betyr absolutt ingenting. 👍😁

hadde helt klart gjort det samme, hvem betaler overpris for "de samme tingene" liksom. Klart, det finnes unntak der en gjerne ønsker noen norske rådvarer som de ikke har over grensa osv. Men for det daglige? No brainer. Verken harry eller noe unormalt. Bare sunn fornuft! 

Her på vestlandet var det mye rart før i tiden, folk tok snekka ut til de store båtene og kjøpte tobakk på taxfree butikken, tok englands båten over for å handle sprit og tobakk osv. 

• Liker 1
Skrevet

@bzzlink Jeg leser lista slik:

Top Performers: 
Amerikansk
Amerikansk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk

Mid-Tier: 
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk

Low Performers: 
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk

Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Tysk
Japansk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk

Det er tydelig at dette er en kinesisk reklame, som er så "høflig" at de tar et par utenlandske referansepunkter. VW og Honda fordi det er et svært kjente utenlandske merker i Kina, men de setter disse i skammekroken for å fremheve de kinesiske. Tesla har høy anerkjennelse for kvalitet i Kina og brukes for å famheve 4 kinesiske modeller som "jevnbyrdige" top performers. Kina er et statskontrollert propaganda-regime. Denne "testen" må taes for hva den er. Nasjonalistisk propagandareklame. Rett og slett skremmende at den leses så naivt som en slags test, etter norske forventninger om nøytraliteten til tester.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Det er tydelig at dette er en kinesisk reklame, som er så "høflig" at de tar et par utenlandske referansepunkter. VW og Honda fordi det er et svært kjente utenlandske merker i Kina, men de setter disse i skammekroken for å fremheve de kinesiske.

Da er det bra imponerende hvor mange av de kinesiske som sliter i testene. 😅

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Duriello skrev (8 minutter siden):

Da er det bra imponerende hvor mange av de kinesiske som sliter i testene. 😅

Kineserne vil være til stede i absolutt alle kategorier. De vil være alt og det eneste. Også når de må ofre noen av sine egne for troverdighet. Du ser jo i "testen" at det nesten ikke finnes noe annet enn Kina og kinesisk. Det er skremmende at man faktisk må påpeke det for at nordmenn skal våkne opp fra den kinesiske virkelighetsbobla som presenteres i videoen. Virkeligheten her i Norge og Europa er at mindre enn 10%* av bilene på veiene er kinamerker.

* korriger meg gjerne om dere har oppdaterte og nøyaktige tall.

• Liker 1
Skrevet
DrAlban3000 skrev (4 timer siden):

Ja, jeg liker å ta litt lengre turer enn frem og tilbake til jobben, innimellom. Og i stedet for å kjøre på måfå et eller annet tilfeldig sted, så er det greit å ha en destinasjon. Jeg er i Sverige kanskje en gang i året, fyller ikke fryseren i kjøleskapet engang, og når jeg handler for mangfoldige titusener i norske matbutikker resten av året, så kan jeg unne meg en rimelig pakke nötfärs og en pose lösgodis for halv pris når jeg likevel er i Sverige. Helt fullstendig 100% lovlig er det også, i motsetning til svart arbeidskraft. Så det var mildt sagt en dårlig sammenligning 😉

Poenget var imidlertid at når man kjører elbil, så sparer man mye penger, og man slipper å stresse etter å finne sted eller tidspunkt der det er mest hensiktsmessig å fylle drivstoff. Strømprisen varierer også, men utslagene blir mye mindre, og smartladere fikser mye av saken selv.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Simen1 said:

@bzzlink Jeg leser lista slik:

Top Performers: 
Amerikansk
Amerikansk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk

Mid-Tier: 
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk

Low Performers: 
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk

Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Tysk
Japansk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk
Kinesisk

Det er tydelig at dette er en kinesisk reklame, som er så "høflig" at de tar et par utenlandske referansepunkter. VW og Honda fordi det er et svært kjente utenlandske merker i Kina, men de setter disse i skammekroken for å fremheve de kinesiske. Tesla har høy anerkjennelse for kvalitet i Kina og brukes for å famheve 4 kinesiske modeller som "jevnbyrdige" top performers. Kina er et statskontrollert propaganda-regime. Denne "testen" må taes for hva den er. Nasjonalistisk propagandareklame. Rett og slett skremmende at den leses så naivt som en slags test, etter norske forventninger om nøytraliteten til tester.

Hva mener du ikke er nøytralt i denne testen?
Har sett igjennom hele med undertekster nå, og de kaster virkelig de kinesiske merkene under bussen, eller i dette tilfellet traileren. Trekker frem de dyreste modellene med mest avansert LiDAR og software, og kler av de i vanlige motorvei scenarioer.

Det er naturlig at de tar med de mest solgte modellene for det kinesiske markedet vel?

Honda, Mercedes, Toyota og Volkswagen vies naturlig nok liten oppmerksomhet, det er forventet at de ligger etter, og det gjør de, de pløyer igjennom de fleste hindre som om det skulle vært klar bane. 

Denne testen viser klart at Vision only er overlegent LiDAR basert både på dag og natt. Det er software som teller, ikke hardware. Model 3 og Model X er de eneste som klarer seg noenlunde helskinnet igjennom denne testen.

Endret av bzzlink
Skrevet
2 minutes ago, bzzlink said:

Vision only er overlegent LiDAR basert både på dag og nat

Det er vel derfor Robotaxi ikke kjører når det er mørkt. Eller når det regner. Eller under kompliserte trafikkforhold. Eller....., eller....

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...