Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
25 minutes ago, Simen1 said:

40 kWh el-innmaten kom vel rundt 2015

Nei, i 2015 til 2018 hadde modellen 24 kwh. Fra 2018 ca kom det store batteriet på 40 kwh.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

Blir litt lange stopp med sånn 10-15kW "hurtiglading" 😅

Pft. En må ha såpass for å være opplagt til å kjøre neste 45minutt!

  • Liker 2
Skrevet

 Eg trudde Renault 5 var mindre, men den var ganske komfortabel å sitte i ass. Må tilbake og prøvekjøre den...

EV3 var fin og. Men jaggu meg den føltes svær og romslig ut. Er det meir eller mindre en Ioniq 5 i ny drakt?

Skrevet
2 minutes ago, Drunkenvalley said:

 Eg trudde Renault 5 var mindre, men den var ganske komfortabel å sitte i ass. Må tilbake og prøvekjøre den...

EV3 var fin og. Men jaggu meg den føltes svær og romslig ut. Er det meir eller mindre en Ioniq 5 i ny drakt?

Ev3 er på størrelse med nye kona så vil si den er nærmere den enn ioniq 5.

ev5 derimot er mer som ioniq 5

Skrevet
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

 Eg trudde Renault 5 var mindre, men den var ganske komfortabel å sitte i ass. Må tilbake og prøvekjøre den...

EV3 var fin og. Men jaggu meg den føltes svær og romslig ut. Er det meir eller mindre en Ioniq 5 i ny drakt?

EV3 er vel mer som en e-Niro/Niro-EV i lengden, men er mer som e-Soul/Soul-EV i format. Men romsligere innvendig.

Ioniq 5 er lengre, men de kan kanskje føles vel lik ut, det ville kanskje ikke forundret meg så mye!

Skrevet
Salvesen. skrev (22 timer siden):

Akkuratt, fokuser mer på deg selv enn andre folk. Å lyve på nett gir kortvarig glede.

Det må du fortelle mere om. Det er sikkert flere som lurer på det!

Skrevet
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

 Eg trudde Renault 5 var mindre, men den var ganske komfortabel å sitte i ass.

Trodde jeg også, selv om jeg har sett den flere IRL flere ganger under utviklingsfasen de siste årene. Vet ikke helt hva som har lurt meg, muligens at jeg har sett den i mer lukkede lokaler, og ikke på veien. Skulle ønske den var 30cm kortere, for ikke å snakke 10-15cm lavere.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Er litt kult med selvkjørende biler da, som Tesla model S vist nok skal være.

https://www.tesla.com/models

Merket meg at selgerene bruker ganske (veldig) dårlig språk, så brukte chatGPT til å forklare dette litt bedre

image.thumb.png.bf2d88937683feca9368ae74bc1d1197.png

 

Selv om en misliker Musk, tenker jeg det blir ganske spennende fremover med Tesla. Slik jeg forstår det, så er Tesla en motorvei bil - uten at jeg har veldig mye peiling på hva Tesla model S egentlig skal være

 

Endret av lania
Skrevet
lania skrev (3 minutter siden):

Er litt kult med selvkjørende biler da, som Tesla model S vist nok skal være.

https://www.tesla.com/models

Merket meg at selgerene bruker ganske (veldig) dårlig språk, så brukte chatGPT til å forklare dette litt bedre

image.thumb.png.bf2d88937683feca9368ae74bc1d1197.png

 

Selv om en misliker Musk, tenker jeg det blir ganske spennende fremover med Tesla. Slik jeg forstår det, så er Tesla en motorvei bil - uten at jeg har veldig mye peiling på hva Tesla model S egentlig skal være

 

Har vel strengt tatt aldri skjedd så lite med Tesla som nå. Model S er 13 år gammel....

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Drunkenvalley skrev (3 timer siden):

 Eg trudde Renault 5 var mindre, men den var ganske komfortabel å sitte i ass. Må tilbake og prøvekjøre den...

Skal leafen byttes ut blir det renault 5. Nostalgi. Og tilsynelatende har de laget en knallbil!

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Høres bra ut @Duriello. Men er det vanlig med rampe på siden av bilen i Norge? De gangene jeg ser biler for rullestolbrukere (sjåfør) så er det rampe bak. Parkeringsplass for rullestolbrukere skal være 4,5 meter bred og 6 meter lang. Det ser knapt ut med tanke på at man må jo ha plass til å kunne rotere rullestolen utenfor enden av rampa. Så bil ca 2,2 meter med speil + 2 meter rampe = 30 cm å rotere stolen på utenfor rampa.

En annen ting er at passasjersetet foran mest sannsynlig må fjernes for at rullestolbrukeren skal klare å manøvrere seg fram til førersetet.

Så selv om det er en god idé så er jeg spent på om den faktisk vil bli tatt i bruk i Norge.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Høres bra ut @Duriello. Men er det vanlig med rampe på siden av bilen i Norge? De gangene jeg ser biler for rullestolbrukere (sjåfør) så er det rampe bak. Parkeringsplass for rullestolbrukere skal være 4,5 meter bred og 6 meter lang. Det ser knapt ut med tanke på at man må jo ha plass til å kunne rotere rullestolen utenfor enden av rampa. Så bil ca 2,2 meter med speil + 2 meter rampe = 30 cm å rotere stolen på utenfor rampa.

En annen ting er at passasjersetet foran mest sannsynlig må fjernes for at rullestolbrukeren skal klare å manøvrere seg fram til førersetet.

Så selv om det er en god idé så er jeg spent på om den faktisk vil bli tatt i bruk i Norge.

Dersom rullestolbruker kjører selv så er det vel vanligst med heis på siden, tror jeg. Brodern til eks satt i rullestol, han hadde heis på siden. Men det er vel variasjoner. 🙂

Samtlige innen pasienttransport har heis bak iallefall.

 

Edit* Kun for morro, han var råner. Ikke så mange rullestolbiler med fett anlegg, fete felger og neonlys. (Hysj hysj. 😂)

Endret av Duriello
Skrevet (endret)

Jeg kikker av og til innom statssalg sine auksjoner av tidligere rullestoltilpassede biler (NAV som eier og selger unna etter endt bruk). Jeg har sett sikker 50 sånne biler men aldri noen med rullestolrampe på siden. Typisk innredning er sånn at stolraden bak sjåføren er som regel bevart, men resten er tatt ut. Rullestolen parkeres og sikres som regel på passasjersiden og så klyver brukeren over til sjåførsetet.

Eksempel

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Jeg kikker av og til innom statssalg sine auksjoner av tidligere rullestoltilpassede biler (NAV som eier og selger unna etter endt bruk). Jeg har sett sikker 50 sånne biler men aldri noen med rullestolrampe på siden. Typisk innredning er sånn at stolraden bak sjåføren er som regel bevart, men resten er tatt ut. Rullestolen parkeres og sikres som regel på passasjersiden og så klyver brukeren over til sjåførsetet.

Ah okei. På hans bil var seteradene midt i fjernet, var kun en seterad helt bakerst som blokkerte bakdør, der evt passasjerer kunne sitte. Da var det bare for ham å heises inn på siden, og så snu førersetet. Bilen var en mercedes iallefall, usikker på model, vito? 🤷

Men har ikke satt meg så inn i dette, du har sikkert rett. 👍

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet

Noen som har testet biler fra Zeekr? Synes dem ser bra ut, og attraktiv prising. Ser ut som det kan bli en potent utfordrer hvis dem satser skikkelig i Norge!

Skrevet (endret)
10 hours ago, RaymondK said:

Noen som har testet biler fra Zeekr? Synes dem ser bra ut, og attraktiv prising. Ser ut som det kan bli en potent utfordrer hvis dem satser skikkelig i Norge!

Testa 7x og likte den men ikke helt enig at det er attraktiv prising, fullt utstyrt awd med hengerfeste er fort nesten 700k, da er du fort på nivå med audi og bmw og de er ikke helt der enda spør du meg, annet problem at de har kun 3 forhandlere, antar at etterhvert at flere bilia blir zeekr forhandlere men er jo ikke sikkert hvis de ikke selger bra.

Endret av onkel_jon
Skrevet
14 hours ago, RaymondK said:

Noen som har testet biler fra Zeekr? Synes dem ser bra ut, og attraktiv prising. Ser ut som det kan bli en potent utfordrer hvis dem satser skikkelig i Norge!

Prøvesatt en 7x, og den var overraskende bra bygget. Interiøret holdt høy kvalitet og masse utstyr.

Men som @onkel_jon skriver så koster den jo litt penger. at den koster like mye som konkurrerende Audi er jeg ikke helt med på, men ingen billig bil.

For min del måtte det blir leasing dersom jeg skal ha Kina bil. Stoler ikke helt på ettermarkedet, og verdifall.

Og det virker det ikke som Zeeker gjør heller når man ser på restverdien de setter på leasing.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...