Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lord Britishface skrev (3 timer siden):

Synes det er mye usaklig krangling her nå. For å snakke om noe annet brukte jeg ladekortet mitt fra BMW for første gang idag, og da oppdaget jeg noe interessant! Designerne har nemlig hentet masse inspirasjon fra nøkkelkortet til Tesla, bare se på dette: 

spacer.png

Nå kommer det sikkert noen besserwissere som vil påstå at bankkort eksisterte i flere årtier før det første nøkkelkortet til Tesla, men disse lever i fornektelse eller sitter med Anti-Tesla-briller, siden de ikke vil/kan se det. Og jo da, kanskje nøkkelkortet til Tesla var bittelitt påvirket av bankkort, men bare fordi BMW-kortet også ligner på hundre tusen andre, eldre kort betyr ikke det at det ikke er 100% inspirert av Tesla. 

Jeg er besserwisser nå bare for moroskyld og kaster litt ved/bensin/diesel eller whatever på bålet

223_459904a8-60c9-4240-bf70-6185c1a3f348.jpg.f7379f42eb3952de87292d58e868bb6d.jpg

Man kan ikke fornekte at inspirasjon av et moderne nøkkelkort må ha kommet fra franskmenn.

*Insert passende smilefjes som skriker en spøkefull tone her*

• Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (På 17.5.2025 den 1.20):

https://m.arenaev.com/compare.php3?idDrive1=828

Om dette gir deg svar på resten du spør om er vel usikkert, men står dær at det er LFP.

Nei, som nevnt har de et 62 og et 64 kWh batteri, som er hhv. LFP og NCM, og som benyttes om hverandre i forskjellige markeder.

Men nå ser jeg at MG Norge lister opp NCM for long range, så da har jeg den delen av svaret der. Men uansett veldig rart at ikke bilnettstedene nevner dette, samtidig som de omtrent slakter Mazda for å bruke NCM i 6e sin long range-utgave.

https://www.mgmotor.eu/nn-NO/model/mgs5

Endret av Saftis
Saftis skrev (15 minutter siden):

Nei, som nevnt har de et 62 og et 64 kWh batteri, som er hhv. LFP og NCM, og som benyttes om hverandre i forskjellige markeder.

Men nå ser jeg at MG Norge lister opp NCM for long range, så da har jeg den delen av svaret der. Men uansett veldig rart at ikke bilnettstedene nevner dette, samtidig som de omtrent slakter Mazda for å bruke NCM i 6e sin long range-utgave.

https://www.mgmotor.eu/nn-NO/model/mgs5

Har ikke hørt at kritikken er fordi de bruker NCM. Kritikken går vel mer på at de bruker et batteri på LR som lader betydelig saktere, noe som forefaller seg som ulogisk for de fleste av oss, også for oss brukere som synes batteriene er i det lavere sikte på rekkevidde.

De som trenger lengre rekkevidde, er vel mer i løypa for også å ønsker høyere ladefart. Spesielt de som også ønsker å trekke tilhenger, der man fort opplever en halvering i rekkevidde med henger bak.

Skrevet (endret)
13 hours ago, Duriello said:

Jeg håper ingen gjør det, og at dette fikses fort. Hva i all verden tenkte de på/med?!

Mercedes har sikkert ikke plass :)
Bare vent, de som kan lade på 400v har ikke frunk 😛 

11 hours ago, Hansien said:

Jeg er besserwisser nå bare for moroskyld og kaster litt ved/bensin/diesel eller whatever på bålet

223_459904a8-60c9-4240-bf70-6185c1a3f348.jpg.f7379f42eb3952de87292d58e868bb6d.jpg

Man kan ikke fornekte at inspirasjon av et moderne nøkkelkort må ha kommet fra franskmenn.

*Insert passende smilefjes som skriker en spøkefull tone her*

Reanult Espace er og blir en kul bil. Mener Citroen også hadde en sånn familiefrakter som brukte kort, hva het den?

Endret av bzzlink
  • Liker 1
14 minutes ago, Jotun said:

Var vel Laguna som var først?

Husker et eldre søskenbarn som hadde den. Utrolig kult på den tiden.

Og ufattelig mye tull med den bilen 🙈

Jeg var medeier i en bruktbilsjappe en gang i tiden. Det var stående ordre om å ikke finne på å kjøpe opp, eller ta en i innbytte, uansett hvor god deal det så ut som.

Reanult Liggunna, var navnet den fikk.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Hanhijnn skrev (23 minutter siden):

Ja her har jo noen sagt noe som kan tolkes som positivt om Tesla, så da jo du jobbe på helt til du VET at den ballen er lagt død en gang for alle.

Huff, du må ha det slitsomt. Føler med deg. NOT!

Men kjære vene, jeg har da ikke sagt hva min mening om verken designet på Polestar 5 eller Tesla Model S er engang, for alt du vet så syns jeg Polestar 5 er en grisestygg bil. At Model S blir sammenlignet med Aston Martin istedenfor må vel være å regne som den største rosen en kan finne med hva angår bildesign. 

• Hjerte 1

Tesla eiere er fotoboks verstinger

Stemmer det at førere av merket tesla råkjører mer enn andre førere?

• En ny rapport viser at Tesla-eiere er de som oftest blir tatt i fotobokser på norske veier.
  • Data fra Utrykningspolitiet og ATK-sentralen viser at 4,3 prosent av alle Teslaer ble fanget av fotobokser i fjor.

Skrevet (endret)
13 minutes ago, kremt said:

Nå har ikke jeg mer enn 2 semester med statistikk, men det bør vel vektes mot km kjørt, og antall på veien. 

Kanskje også mot geografi

spennende å se om den innebygde fotoboksvarslingen som kom med en oppdatering i fjor virker inn

Endret av bzzlink
  • Liker 1
2 hours ago, bzzlink said:

Nå har ikke jeg mer enn 2 semester med statistikk, men det bør vel vektes mot km kjørt, og antall på veien. 

Kanskje også mot geografi

spennende å se om den innebygde fotoboksvarslingen som kom med en oppdatering i fjor virker inn

Så vidt jeg kan lese var det vektet mot antall biler. Ikke mot kilometer kjørt, men jeg vet ikke at det egentylig er riktig å vekte mot heller.

"De viser at 4,3 prosent av alle Teslaer ble tatt i fotoboks i fjor. Deretter følger Mercedes og Audi." I.e de måler prosent av bilpopulasjonen.

2 hours ago, kremt said:

Imponerende ettersom bilen både plinger og varsler om fotobokser samt viser gjennomsnittshastighet på strekninger som måler slikt. 

Skal være bra uoppmerksom da (eller deaktivert funksjonene)

Digger kartet på Leafen min som varsler meg om fotobokser som ble fjærnet for 10 år siden, og ikke fotobokser som faktisk er der 😅 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...