Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Snowleopard said:

Alle skjønner at den ikke dør som i at enkeltbiler slutter å fungere, men at icebilen som et kjøpsobjekt er død. At markedet for disse forsvinner, og de etterhvert  ikke kommer til å selges mer.

Og alt som skal til er at alle land i verden innfører enorme avgifter på alt med forbrenningsmotor og samtidig fritar elbiler for alle avgifter.

Dette er som å påstå at langrennsski er fremtidens transportmiddel fordi det selger godt i Norge. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Lord Britishface skrev (2 minutter siden):

Og alt som skal til er at alle land i verden innfører enorme avgifter på alt med forbrenningsmotor og samtidig fritar elbiler for alle avgifter.

Dette er som å påstå at langrennsski er fremtidens transportmiddel fordi det selger godt i Norge. 

Nei, det er ikke nødvendig. Som jeg skrev noen få innlegg tidligere, så er BEV-batteriene i ferd med å bli så billige, at BEV-bilene blir billigere å produsere enn icebiler.

De er allerede lansert i Kina, så tar det selvsagt litt tid før de kommer i nye biler som selges til oss sluttforbrukere. Men de er altså på vei. Gi det ett til tre år, så vil de kunne konkurrere prismessig, uten den hjelpen de nå får med avgiftsreduksjoner eller kjøpsincentiver i form av subsidier fra myndighetene.

Tross alt, alle nye biler må forholde seg til nye og strenge krav til både passiv og aktiv sikkerhet, så det blir likt for alle drivlinjer. Derved blir også dette utstyret billigere med stort volum, selv om endel av det utstyret nå er kostbart.

  • Innsiktsfullt 1
On 4/29/2025 at 9:53 AM, Falfal said:

Føler jeg hører mye om fremgangen til BYD hele tiden, men har de noen gode biler i Norge nå for en som meg som vil ha en halvveis rimelig, pålitelig bil med 500 km ++ rekkevidde? Tesla Model 3 virker som det mest prisgunstige, men jeg er ikke helt oppdatert.

Har sett på BYD lenge, men ble ikke helt overbevist etter prøvekjøring. Synes den var bedre enn MG, men selv ett underdog merke som Renault imponerte mer.  Renault Scenic, kia ev3 og kommende Toyota chr står på lista over mulig ny bil.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
9 hours ago, bzzlink said:

Vet ikke om dette har vært oppe i tråden.

Ser ut som Mercedes CLA som akkurat ble lansert ikke kan lade på 400V ladere. Det hørtes litt stress ut

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-mercedes-benz-cla-unable-use-400v-dc-chargers

Om noen år er det sikkert ikke så stress men akkurat nå er det jo enda det..

Virker dog som den norske utgaven får 800V booster. Så blir det spennende å se hvor kraftig den blir. 50kW er vel bedre enn å ikke få ladet..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvilke modeller gir best valuta for pengene, bruktbil til maks 300 000kr?

Og er det noe poeng i å strekke seg f.eks. 50k opp for å få en to år nyere bil eller en større bil med større batteri? (som f.eks. ID3 2024 i stedet for 2022 modell, eller ID4 2022 modell med 77kwh batteri i stedet for 2024 ID3 med 58kwh batteri, men da betydelig lavere kilometerstand).

Endret av mandela
Skrevet (endret)
17 minutes ago, mandela said:

Hvilke modeller gir best valuta for pengene, bruktbil til maks 300 000kr, og er det noe poeng i å strekke seg f.eks. 50k opp for å få en to år nyere bil?

For 50 opp får du deg jo en helt ny bil..

F.eks: https://www.tesla.com/no_NO/m3/order/LRW3192_0b37e59a091c2b7b92c141544db94010?postal=0571&coord=59.9016,10.7343&region=NO&titleStatus=new&redirect=no#overview

Lite som slår Tesla på bang for buck, men du må nesten gi oss litt mere info før vi kan annbefale bil til deg. Skal du har firehjulstrekk eller ikke? Skal det være en pickup eller liten bybil?

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
1 hour ago, mandela said:

OK, det visste jeg ikke. Tittet tidligere på nettsiden til Tesla og modell 3 begynte på 383k. Ser nå at de har noe lavere priser på ferdigbygde biler, 373k med vinterhjul i din lenke.

Sjekk pris på vinterhjul på nettet, sparer kansje en slant da. Og du kan få noen andre felger enn hva alle andre har.

Og sjekk finn.no sikkert mye å spare på noen nesten ubrukte hjul der.

F.eks: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/402375955?

Endret av Complexity
  • Liker 1
2 hours ago, mandela said:

OK, det visste jeg ikke. Tittet tidligere på nettsiden til Tesla og modell 3 begynte på 383k. Ser nå at de har noe lavere priser på ferdigbygde biler, 373k med vinterhjul i din lenke.

Spørs jo litt på hvor du bor, men ser ut som du kan komme unna med 5000 spenn for et vinterhjulsett på originale Tesla felger.

  • Innsiktsfullt 1
3 hours ago, Complexity said:

Om noen år er det sikkert ikke så stress men akkurat nå er det jo enda det..

Virker dog som den norske utgaven får 800V booster. Så blir det spennende å se hvor kraftig den blir. 50kW er vel bedre enn å ikke få ladet..

Vil jo gå noen år også, ikke så lett å finne tall, men tipper 70-80% av alle ladestolper i Norge er 400V? 

  • Liker 1
bzzlink skrev (13 timer siden):

Vet ikke om dette har vært oppe i tråden.

Ser ut som Mercedes CLA som akkurat ble lansert ikke kan lade på 400V ladere. Det hørtes litt stress ut

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-mercedes-benz-cla-unable-use-400v-dc-chargers

Premium vet du, kan ikke bli sett på de stusselige 400V laderene 😂

  • Liker 1
  • Hjerte 1
1 hour ago, bzzlink said:

Vil jo gå noen år også, ikke så lett å finne tall, men tipper 70-80% av alle ladestolper i Norge er 400V? 

Tesla sine V4 ladestolper støtter vel 1000V så om Tesla finner ut de vil opp fra 400V så blir vel mange av dem oppgradert.

Men ja er tåpelig å støtte kun 800V i dag..

  • Liker 1
Skrevet (endret)
36 minutes ago, Complexity said:

Men ja er tåpelig å støtte kun 800V i dag..

Begynner å bli langt mellom steder som bare har 400V ladere. Tror ikke dette er noe stort problem egentlig, men sikkert lurt å sjekke ruter du vet du trenger lading på.

Med en rekkevidde (WLTP) på over 700km kommer de fleste til å stå veldig fritt på hvor de vil lade om de i hele tatt trenger å lade underveis.

Endret av sverreb
1 hour ago, sverreb said:

Begynner å bli langt mellom steder som bare har 400V ladere. Tror ikke dette er noe stort problem egentlig, men sikkert lurt å sjekke ruter du vet du trenger lading på.

Med en rekkevidde (WLTP) på over 700km kommer de fleste til å stå veldig fritt på hvor de vil lade om de i hele tatt trenger å lade underveis.

Ladesteder ja, men som regel så står det en champagnefarget Leaf og lader til 100% på den ene 350kW ladestolpen, og en Bz4X på den andre :)

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Kanskje til leasing å være, holder meg borte fra slikt. Men virker dyrt vs billån og verditap.

Synes du virkelig det? 250k på 3 år for en bil til en million kroner høres veldig bra ut i mine ører. Jeg ser «veiledende» pris på nettsiden er over 12k/mnd pluss 128k startleie. 6995 er 1300 kroner mindre i mnd enn å fullfinansiere bilen over 10 år med lån på 0% rente.

Endret av Nimrad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...