Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (22 minutter siden):

Synes du virkelig det? 250k på 3 år for en bil til en million kroner høres veldig bra ut i mine ører. Jeg ser «veiledende» pris på nettsiden er over 12k/mnd pluss 128k startleie. 6995 er 1300 kroner mindre i mnd enn å fullfinansiere bilen over 10 år med lån på 0% rente.

Om den koster en million tenker jeg den er ekstremt overpriset ift konkurenter.

Tror ikke vi ser den på topplistene med det første..

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
50 minutes ago, bzzlink said:

Ladesteder ja, men som regel så står det en champagnefarget Leaf og lader til 100% på den ene 350kW ladestolpen, og en Bz4X på den andre :)

Tror aldri jeg har ladet på noe som ikke var en 800V lader de siste årene. I den grad det finnes gamle 400V ladere igjen er det netopp de som fortsatt har ChaDeMo så å bli hindret av en leaf er ihvertfall ikke noe tema. Der det er en blanding er det gjerne bare noen få 400V enheter og en hel rad nye 800V uttak.

• Liker 1
3 minutes ago, Salvesen. said:

Om den koster en million tenker jeg den er ekstremt overpriset ift konkurenter.

Tror ikke vi ser den på topplistene med det første..

Polestar 3 er 4.9m lang SUV med 111kWh batteripakke og ca 600km WLTP rekkevidde. Det plasserer den i ca samme selskap som BMW ix og EQE SUV. Men prisingen starter nok på 800 000 ikke en million.

Med den konfigurasjonen får jeg en startpris på 873 000 kr. Et verditap på 252 000 på 3 år på en sånn er jo omtrent som forventet. Det virker realistisk for en så dyr bil. Finregner jeg på det så tilsvarer det 10,7% verditap per år.

I mine øyne en det dyr bil uavhengig av eieform, men hvis det er riktig prisklasse for deg så virker det som litt hipp som happ om man velger eie eller leasing.

Hvis derimot verditapet på eierskap blir større, f.eks 12% per år, så er klart leasing å foretrekke.

3 minutes ago, Salvesen. said:

Wow bare 600 med så stor pakke, og den prisen. Heftig.

Det er fysikk. Du slipper ikke unna at du skal flytte unna en del luft og flytte på en del masse. 600 er forøvrig snittet mellom performancce og vanlig. Den som avtaslen gjkelder er nok den med 640km. Hvis du skal tyne rekkevidde kan du også spare 80000 og kjøpe bakhjulstrekkeren med 706km.

Endret av sverreb
  • Liker 1
sverreb skrev (Akkurat nå):

Det er fysikk. Du slipper ikke unna at du skal flytte unna en del luft.

Det er absolutt ikke bare fysikk...

Bilen har såvidt større frontalareal enn en model Y sånn kjapt regnet. Men batteriet er nesten 50% større.

Det er helt klart dårlige tall for så stor mengde energi på lager. Men muligens netto er lav?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Det er absolutt ikke bare fysikk...

Bilen har såvidt større frontalareal enn en model Y sånn kjapt regnet. Men batteriet er nesten 50% større.

Det er helt klart dårlige tall for så stor mengde energi på lager. Men muligens netto er lav?

Trodde alt var fysikk med elbiler...alt fra vekt,luftmotstand til batteri...

Men kanskje det er psykologi for noen...

obygda skrev (Akkurat nå):

Trodde alt var fysikk med elbiler...alt fra vekt,luftmotstand til batteri...

Men kanskje det er psykologi for noen...

Joda, såklart. Men her tolket jeg setningen din som frontalareal da du snakket om å flytte luft. Klart det er fysikk når en snakker om inneffektivitet i drivlinje etc.

Dog ser det ut som du bommet på wltp med bildet over og at bilen har dårligere WLTP enn model Y også som igjenn bare forverrer det hele..

Men for all del, det er andre ting som spiller inn. Tenker bare det er en nær konkurrent som Volvo selv bekrefter med å dra tesla inn i kampanjen.

Sikkert en bra bil, men virker dyr. Får kanskje ku seter dog for de som ønsker slikt og krystall vekselvender mot automagisk😅

• Liker 1
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Hm, 560 tidligere var vell 600 nevnt? Har den dårligere WLTP enn model Y med 50% større batteri?

Det er vel flere utgaver av den sikkert? 🤷

Long range med performance pakken som er testet (tror jeg), den har 560km wltp.

Long range single motor har 706. (Helt sikkert ikke realistisk)

Uansett så er -4% meget bra.

Endret av Duriello
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Dog ser det ut som du bommet på wltp med bildet over og at bilen har dårligere WLTP enn model Y også som igjenn bare forverrer det hele..

Du kan ikke sammenligne denne bilen med Model Y. Om du skal se opp mot Tesla så er det Model X som konkurrerer med denne, og det er ikke særlig bra konkurranse fra Tesla sin side.

• Liker 3
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne denne bilen med Model Y. Om du skal se opp mot Tesla så er det Model X som konkurrerer med denne, og det er ikke særlig bra konkurranse fra Tesla sin side.

Det var Volvo selv som sammenlignet denne med model Y... 

Edit: leste kampanjen igjen, det var 0 innskudd ikke 0 rente. My bad! 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
2 hours ago, Duriello said:

Så nettopp min første Zeekr X da jeg gikk tur og luftet bikkja. Jeg synes ikke den er spesielt pen, for å si det mildt..

Den har litt rariterer ala Tesla da, som at den kan spille lyder på høytaler under bilen, og har lysshow.

Også kan man slå på ventilering på seter som ikke har det 😅 men polering av software kommer kansje etterhvert.

Audi e-tron blir vel forøvrig innkaldt nå for å få en software update nå som vistnok reduserer ladehastigheten.. 🥴

Men Q8 e-tron får vist nå bilde av en Q8 e-tron på skjermen sin og ikke den gamle e-tron. Er vel bare 2 år siden Q8 kom så var vel på tide å fikse kansje..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Complexity skrev (10 minutter siden):

Også kan man slå på ventilering på seter som ikke har det 😅

Hehehe😅

Complexity skrev (11 minutter siden):

Den har litt rariterer ala Tesla da, som at den kan spille lyder på høytaler under bilen, og har lysshow.

Blir den finere med lysshow? 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...