Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Det er veldig lite for all core med Zen. 2700X ligger på rundt 1.4 på 4.2Ghz og 1800X låg på 1.4 på 4Ghz. Så mann har vel rundt 100-200Mhz å gå på før mann er oppe i det samme med 3*00X. 3*00X på 4.5Ghz alle kjerner +15% IPC er det samme som en 2700X sku vert på ca. 5.2Ghz.

Det er ikke lite i det hele tatt, ca 50 mV unna "maksimal spenning" på Zen og Zen+

På Zen og Zen+ er det også slik at man trenger minst 50mV per 100 MHz for de siste hakkene på multiplier, som også typisk er tilfelle på Intel-prosessorer.

For referanse:

 

Hvis Zen 2 oppfører seg lignende (som jeg forventer), og 1.35V er nødvendig for 4.5GHz, har jeg vanskelig for å tro at 4.8 GHz vil være oppnåelig med mindre man kjører 1.50V

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja syntes det er sammenlignbart med tanke på at 2600k kosta en brøkdel av prisen og er eldgammel.

Selv det å ta youtube videoer til fullscreen i 4k tar ørlite grann lengre tid.

Den var heller ikke klokket til maks, kunne få den opp i 5ghz men gikk rask opp til tj max med min kjøleløsning.

 

Får overklokket min 2700x til 4,25 på aller kjernene, på 4.3 så får jeg hvis jeg er heldig kjørt cinebench 2-3 ganger før den krasjer.. Virker som om den ikke liker temperaturer over 75c.

PBO enabled gjør lite for meg, men hvis jeg tar performance enhancer på level 3 så låser den enkeltkjernehastigheten til 4.35. men er ingen spill som kun bruker 1 kjerne så ved spilling så får jeg 4.1

 

Man må være veldig heldig å få bra binnet minne for at disse skal være brukenes til spill ser det ut som.

i7 2600K kostet $317 da den kom mens Ryzen 2700X kostet $329. Dollarkursen er ca 50% høyere i dag enn i 2011, men det kan vel ikke AMD klandres for.

 

Uansett, i det opprinnelige innlegget sammenlignet du en stock (1 core) boost mot en 4.8 Ghz overklokk på alle kjerner;

 

 

Den boosten var bare tull,  4,3 er på kun en kjerne og det ikke på kontinuerlig load(kun spike) og hvis den lasta 2 eller flere kjerner så er det bare glemme å se 4,3 med stock bios instillinger.

Fikk faktisk dårligere spillytelse med 2700x enn eld gamle 2600k%4,8ghz.

Jeg gikk selv fra en i5 6600k (4c/4t) klokket til 4.6 Ghz på alle kjerner til en R5 2600X (6c/12t) som booster mellom 4.0~4,25 på alle kjerner med performance enhancer lvl 2.

4 kjerner/tråder var i hvertfall begynt å bli en flaskehals noen steder (f.eks Battlefield 1 og garantert BFV).

Opplevde litt dårligere ytelse i War Thunder, men det er et spill som legger meste/all last på 1 kjerne (mulig det er patchet, synest det går bedre nå).

6600Ken måtte også deliddes for å få et levelig støynivå med den overklokken.

Lenke til kommentar

Men for meg som går fra en i3570K til noe nytt, blir det nok et kvantesprang i forhold.

 

For ikke å snakke om i fra min i5-6200u "suge balle" grafikk, og 2-kjernet læppis cpu  :p.

Hadde en kampanje laptop med Pentium 4-kjerne før som egentlig hadde bedre ytelse synes jeg pga. antall kjerner (men plutselig begynte Win10 å klage på å slite med etter en fordømt vår/sommer-oppdatering, så da migrerte jeg vekk så den støver på hylla), men hadde enda verre suge balle grafikk enn denne 2-kjerne Intel lattis-cpu'en.

 

Jeg kan ikke kjøre noe så simpelt som City Skylines en gang på denne 2-kjerne maskinen. Det suger. Men å dra en annen Win10 i en VMware-gjest gjør den mer enn gjerne "sprettlett (litt småseigt kanskje) på 16 Gig RAM".

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor øker Cas latency for hver "jævlade" minnegenerasjon egentlig?  :)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency#Effect_on_memory_access_speed jo høyere hastighet, jo lavere setter høyere setter man latency, hastighet vil gi større båndbredde, raskere W\C\R-hastighet (skriv-kopier-les). F.eks har 3200cl16 og 3600cl18 ca samme latency, men sistnevnte har høyere båndbredde og W\C\R. Derav kommer poenget med å f.eks kjøpe 3200cl14-kit som kan overklokkes til 4400cl18 ;)

 

Det finnes en helt haug med subtimings på minne som kan ha mye å si for ytelsa som Nizzen er inne på. Et eksempel er tRFC som for spillytelse kanskje er den viktigste timingen nest etter CL, den alene kan endre spillytelsa med flere prosent.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Vil man lære om minneoverklokk, så er her plassen for Amd:

https://www.overclock.net/forum/#/topics/1628751?page=1

 

 

Og her for intel:

https://www.overclock.net/forum/#/topics/1569364?page=1

 

 

Kort fortalt:

 

Man vil ha høyest mulig hastighet med lavest (strammest) mulig timings i forhold til hva imc (minnekontrolleren til cpuen) klarer.

Sweetspot hastigheter som man kan ta utgangspunkt i:

 

For x99 er hastighet 3200-3400mhz

X299 4000

Z370/z390 4266/4400mhz

Ryzen 1 3200

Ryzen 2 3433

 

Er man for nær max hastighet, så blir det værre å tweake "undertimings" og krever da ofte veldig mye spenning til minnekontrolleren og cpuen.

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da burde Ryzen 3000 klare 3600 på RAM da Nizzen, og forhåpentlig mer.

 

Når HK-produsentene har gått ut med støtte for 4000-4400 så vet vi at den greier det :) Spørsmålet blir om den fremdeles vil være en del mer kresen enn Intel og "kreve" B-die fra Samsung for å greie det eller om den kan takle høy hastighet (4000ish) fra andre brikker og :) For 2000-serien var det vell kun Hynix som leverte et sett hvor noen kunne greie 3600-3800 med middels timings foruten Samsung B-die.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency#Effect_on_memory_access_speed jo høyere hastighet, jo lavere setter høyere setter man latency, hastighet vil gi større båndbredde, raskere W\C\R-hastighet (skriv-kopier-les). F.eks har 3200cl16 og 3600cl18 ca samme latency, men sistnevnte har høyere båndbredde og W\C\R. Derav kommer poenget med å f.eks kjøpe 3200cl14-kit som kan overklokkes til 4400cl18 ;)

 

Det finnes en helt haug med subtimings på minne som kan ha mye å si for ytelsa som Nizzen er inne på. Et eksempel er tRFC som for spillytelse kanskje er den viktigste timingen nest etter CL, den alene kan endre spillytelsa med flere prosent.

 

Merker det er tungt stoff det der. Den der må jeg sikkert dvele en del på, lese om igjen noen ganger og sånn, for egentlig å prøve å fatte  :)

Lenke til kommentar

Merker det er tungt stoff det der. Den der må jeg sikkert dvele en del på, lese om igjen noen ganger og sånn, for egentlig å prøve å fatte  :)

Hehe, enig med deg! Veldig mye jeg ikke kan om det, for både Intel og AMD virker det dog som om hastighet, første timing CL og tRFC er de viktigste å tweake for ytelse. Heldigvis har man ryzen calculator for ryzen så man kan plotte inn ferdige verdier og få gode resutlater. Kunne tenkt meg en Intel calculator kjenner jeg :)

Lenke til kommentar

Det er ikke lite i det hele tatt, ca 50 mV unna "maksimal spenning" på Zen og Zen+

På Zen og Zen+ er det også slik at man trenger minst 50mV per 100 MHz for de siste hakkene på multiplier, som også typisk er tilfelle på Intel-prosessorer.

For referanse:

 

Hvis Zen 2 oppfører seg lignende (som jeg forventer), og 1.35V er nødvendig for 4.5GHz, har jeg vanskelig for å tro at 4.8 GHz vil være oppnåelig med mindre man kjører 1.50V

Overklokkere skal jo være entusiaster, det betyr at ønsker man virkelig en god en må man ha litt flaks eller kontakter som vet hvilken versjon / slipp har de beste egenskapene og prøve å få tak i en slik en.

 

Husker selv en eldre Amd jeg hadde som lot seg overklokke fint fra 1.6 Ghz til ca 3.2 eller mer. 1 Kjerne på den tiden ( 2003/4 mener jeg ) så det er mye som har endret seg siden da.

 

For oss som ikke vurderer at VI ER NØDT TIL Å HA en høy hastighet, kan vi klokke og justere på volten til vi får det vi ønsker, personlig kommer jeg sikkert til å sette ned volten for å få en fin kombinasjon mellom ytelse og stabilitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dette stemmer, så er det rimelig lik ytelse som 9900k, kanskje ørlite grann bedre (og noe litt dårligere) når man ser på hastigheten på minnet. Det kan bety at man får 9900k ytelse i spill bare med 12 kjerner til 9900k pris. En vinner rett og slett.

Nå har ikke jeg særlig god kjennskap til AMD CPUer og derav et par spørsmål til det skjermbildet som dere sikkert vet bedre.

 

1. Hvorfor står det 21% overclock? Er ikke dette boostspeed hvis det er 3900X?

    Selv om boost i praksis er en overklokking så skal det vel ikke markeres som overklokking?

 

2. Hvis det er overclock, skulle vi ikke også sett spenning?

 

3. Gjelder hastigheten alle kjernene eller hvor mange?

 

4. Er boost på disse AMD cpuene kun begrenset til 1 kjerne? Jeg vet boost generelt ikke tar alle kjernene.

 

 

 

EDIT:

Leste artikkelen som ble linket litt senere og den oppklarte det.

 

4.8GHz is achievable on all cores

~4.4GHz performs similar to a 5Ghz 9900k – in Cinebench

5.0GHz is doable, but it’s a challenge

Overclock for overclocking, Ryzen 3000 is still faster

5GHz boost isn’t infeasible

5Ghz all core is pretty much a no-go.

1.35V for all core 4.5Ghz

Memory is being run very loose and slow to assure the stability for testing

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noen som har noe erfaring med Micron e-die sin ram? Ballistix Elite. Ser flere har veldig bra resultater med det for tiden. 

F.eks 3200c12 ser eg en del greier. Og ble vel satt ny rekord med de her nå i Mai og. https://www.techspot.com/news/80127-micron-ddr4-memory-breaks-world-speed-record-overclocked.html

 

Frister å prøve med de og se. 

Få på OCN som har testet enda. Om noen sender et kit til meg, så kan jeg overklokke dritten ut av dem :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så, hvilken av de nye går man for når man primært gamer, men også kommer til å bruke endel photoshop/illustrator ifbm jobb, samt muligens noe programmering/dataanalyse. Gjerne i kombinasjon med 32 gig minne?

 

Vent litt til norske priser ang. CPU og minneconfig/tester foreligger ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...