Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Tja, det han sier er at Amd ikke har nektet for 16 kjerners, han påpeker blant annet at dette var et tema som ble tatt opp da Lisa Sue (inkludert videoen og teksten i samtalen ) snakket offisielt om 12 kjerners cpu'en og da kom hun og påpekte at de hadde snakket om såpass mange produkter at de valgte å vente litt med 16 kjerners ( noe i den duren ). Med andre ord de lanserer trolig de fleste cpu'ene nå og kanskje 16 kjerners også, eller sistenevnte utsettes litt.

At Noreng kommer med "dårligere produkter" utsagnet må nok basere seg på at han ikke har hørt det som ble sagt, men slik oppfattet jeg det i alle fall ikke, men skal innrømme at jeg bare hørte 50% av det før jeg mente jeg hadde fått med meg nok til å svare her.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AdoredTV fyren påpekte også at han synes det var rart at både 3800X og 3900X har 105W TDP, når den ene har 8 kjerner og den andre 12, samt at klokke frekvensene er ganske nær hverandre. Han mente at alle modellene som ble lansert nå er av den dårligste kvaliteten. At AMD sparer de beste kjernene til EPYC (og kanskje Threadripper).

 

Kan jo stemme det, for ryktet er jo at AMD kommer med en CPU med 5.0 Ghz boost i Mars 2020. Men hvorfor skulle dem gjøre det, hvis ikke den CPU'en er en del av Ryzen 4000 serien som også skal komme neste år...? Regner med at 7nm+ CPU'ene til AMD klokker bedre, akkurat som Intel klarte med 14nm+ og 14nm++.

Lenke til kommentar

Tja, det han sier er at Amd ikke har nektet for 16 kjerners, han påpeker blant annet at dette var et tema som ble tatt opp da Lisa Sue (inkludert videoen og teksten i samtalen ) snakket offisielt om 12 kjerners cpu'en og da kom hun og påpekte at de hadde snakket om såpass mange produkter at de valgte å vente litt med 16 kjerners ( noe i den duren ). Med andre ord de lanserer trolig de fleste cpu'ene nå og kanskje 16 kjerners også, eller sistenevnte utsettes litt.

 

At Noreng kommer med "dårligere produkter" utsagnet må nok basere seg på at han ikke har hørt det som ble sagt, men slik oppfattet jeg det i alle fall ikke, men skal innrømme at jeg bare hørte 50% av det før jeg mente jeg hadde fått med meg nok til å svare her.

 

Noreng traff sånn ca. 99,5% midt på spikeren. Jim åpner på slutten av videoen opp for at kanskje/forhåpentligvis så vil XFR3/PBO som AMD enda ikke har nevnt med et ord, gjøre at frekvensene går høyere enn det som er oppgitt til nå. Ellers er han super salty over at "lekkasjen" hans er feil, og klarer ikke innrømme det enda. Ikke offentlig ihvertfall, "privat" på discord kanalen innrømmet han øyeblikkelig etter Lisa Su's keynote, at "lekkasjen" måtte være fake. Men så sov han på saken, og kom frem til at AMD bare hadde "forskjøvet" line-up'en, og var sur over at folk fokuserte på alt som var feil, i stedet for "alt" han hadde fått rett...

 

Trist å se egentlig, fyren taklet ikke å bli "berømt", og nå har han sin egen boble med ryggsleikere inne på sin egen discord som heller ikke klarte å akseptere realitetene, og derfor støtter ham i vrangforestillingene heller enn å få han ned på jorden igjen... :(

  • Liker 4
Lenke til kommentar

La meg gjette:

  1. Han er skuffet over at AMD ikke lanserte en 12-kjerner med 5.0 GHz boost?
  2. Lekkasjene hans var sanne, men AMD bestemte seg for å lansere dårligere produkter for å tjene mer penger.

:sleep2:

Så hele videoen og synes du traff bra.

 

Han snakker hovedsaklig om dårlige bins med høy TDP og at nesten alt han har sagt siden desember stemmer. Samt at prisene er for høye ift. dårlige bins (høy TDP), at AMD har begynt å ta seg godt betalt for 2. sorterings produkter. Samt litt bla, bla rundt ytelse i spill som GTAV, CSGO, PUBG ol.

 

Han påpeker også dette med 5.0 GHz boost men tenker at det kanskje vises på E3.

Ellers at AMD ikke klokker bedre enn boostverdiene man får oppgitt.

 

Ting han nevner som positivt er eks. at dårlige bins med høy TDP kan være gode klokkere.

 

EDIT:

Også så jeg ikke en hel side med svar på det :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

The Ryzen 5 3600 is AMD's weakest Zen 2 processor ;)

Hjelper dessverre lite på sakene.

Boost til 4.6 GHz vil hjelpe selvfølgelig, men vil ikke være nok til å sørge for paritet dessverre.

Hvis benchmarken skalerer bortimot lineært med klokkefrekvens vil 5.0 GHz boost være nok for å gi AMD paritet.

 

Geekbench er også svært sensitivt til minne, i alle fall på AMD, min maskin får 6600 på minne-delen av Geekbench for eksempel, denne testen gjort her har memory score på 5000

Lenke til kommentar

Hjelper dessverre lite på sakene.

Boost til 4.6 GHz vil hjelpe selvfølgelig, men vil ikke være nok til å sørge for paritet dessverre.

Hvis benchmarken skalerer bortimot lineært med klokkefrekvens vil 5.0 GHz boost være nok for å gi AMD paritet.

 

Geekbench er også svært sensitivt til minne, i alle fall på AMD, min maskin får 6600 på minne-delen av Geekbench for eksempel, denne testen gjort her har memory score på 5000

 

Her er det brukt 2133MHz DDR4 så hva kan vi vente på høyere minnehastighet? Og ja, AMD Zen elsker raske minnebrikker.

 

 

Edit: nå er jo 3600 low end CPU så..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Noreng traff sånn ca. 99,5% midt på spikeren. Jim åpner på slutten av videoen opp for at kanskje/forhåpentligvis så vil XFR3/PBO som AMD enda ikke har nevnt med et ord, gjøre at frekvensene går høyere enn det som er oppgitt til nå. Ellers er han super salty over at "lekkasjen" hans er feil, og klarer ikke innrømme det enda. Ikke offentlig ihvertfall, "privat" på discord kanalen innrømmet han øyeblikkelig etter Lisa Su's keynote, at "lekkasjen" måtte være fake. Men så sov han på saken, og kom frem til at AMD bare hadde "forskjøvet" line-up'en, og var sur over at folk fokuserte på alt som var feil, i stedet for "alt" han hadde fått rett...

 

Trist å se egentlig, fyren taklet ikke å bli "berømt", og nå har han sin egen boble med ryggsleikere inne på sin egen discord som heller ikke klarte å akseptere realitetene, og derfor støtter ham i vrangforestillingene heller enn å få han ned på jorden igjen... :(

Som sagt mange ganger før; Priser, lineup/modellnavn osv kan fort endres og det sa vel Jim da han kom med de opprinnelige lekasjene for ~6 mnd siden. Det som ikke endres så lett er klokkefrekvenser, men det er for tidlig å si enda om det ble bom og evt hvor mye. Ikke umulig vi får noen 3x50X modeller med høyere klokkefrekvenser etterhvert.

 

Lisa Su annonserte Ryzen 9 som en "familie". Så langt har vi bare vist et produkt som ikke er nok til å kalles en familie.

Det er ikke umulig at AMD har satt prisene litt høyt slik at de har litt å gå på om det skulle bli mer konkurranse fra Intel.

Det er en stund til vi får se Threadripper 3. så det er ikke umulig at AMD prøver å forhindre at Ryzen 3000 utklasser nåværende TR 2 i mellomtiden.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

@PantZman, Malvado, og Betroz:

La meg komme med en forutsigelse for Ryzen 4000-serien

4900XT 16C/32T - 4.0 GHz / 5.0 GHz - 125W

4900X - 16C/32T - 3.8 GHz / 4.8 GHz - 105W

4800X - 12C/24T - 3.9 GHz / 4.8 GHz - 105W

4800   - 12C/24T - 3.5 GHz / 4.6 GHz -   65W

4700X -   8C/16T - 3.9 GHz / 4.7 GHz - 105W

4700   -   8C/16T - 3.6 GHz / 4.6 GHz -   65W

 

Skal jeg opprette en Patreon?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...