Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

 

 

 

Det er jo bare dersom kortene er kraftig flaskehalser pga liten båndbredde.

 

I så fall burde jo oc av minnet gi mye større utslag enn det har gjort hittil.

OC av minne på mine TX har ikke akkurat gjort underverker for å si det sånn, men mulig flaskehalsen er enda et steg opp i minnehastigheten?

 

Det høres jo veldig rart ut om det fungerer slik. Vi får jo nærmest 1:1 mellom kjernefrekvens og ytelse og bittelitt med minne, selv på 4k.

 

Kan jo hende jeg tar feil men jeg skjønner ikke hvordan båndbredde plutselig blir superviktig over natten.

 

Prøver bare å nøste opp her nå, men dette startet utifra denne kommentaren:

 

Med HBM2 tror jeg både Vega og "Big Pascal" vil knuse 1080en (som i virkeligheten er en kraftig overklokket Maxwell med GDDR5X). 50% eller mer er i hvert fall mine forventninger.

Så dette har ikke noe med minneklokking av TX. Heller om GDDR5X (slowmode) ville ha vært hinder i 1080ti / Pascal Titan.

 

Så igjen... Spekuleringer :)

 

Redigert (hvorfor jeg skrev slowmode - forklart): GDDR5X kommer fra 10 - 14 Gbps. I 1080 vil det være 10 Gbps, men da den ble vist frem var minnet likevel klokket til ~11 Gbps. Så kan det ha noe for seg med enda raskere minne til 1080ti / Pascal Titan? ...mulig noen med kompetanse kan svare? Jeg vet ikke.

 

Men er ikke GDDR5X allerede raskere enn GDDR5?

 

Til Gabriel: Det finnes jo noen titler som får utbytte av minnehastighet, men det er ikke flertallet slik jeg har fått det med meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er ikke GDDR5X allerede raskere enn GDDR5?

Joda! Det er det. Jeg tror kanskje vi missforstår hverandre litt. Eller om jeg missforstår kanskje.

 

Men det jeg mente var at GDDR5X kunne være begrensningen på en eventuell 1080ti.

 

Ut ifra La Menthe sitt svar om at med HBM2 med GP100/GP102 (Big Pascal) eller Vega vil forventet ytelse være +50% fra 1080.

 

-Dette var utspranget til diskusjon om oc av minnet burde være mer utslagsgivende. Men det er meningsløst å vurdere da vi ennå er langt unna lansering på noen av dem :)

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

 

Tør vi tippe opp mot 50 % økning fra 980ti til 1080ti? :D

Med HBM2 tror jeg både Vega og "Big Pascal" vil knuse 1080en (som i virkeligheten er en kraftig overklokket Maxwell med GDDR5X). 50% eller mer er i hvert fall mine forventninger.

Huh, har jeg missforstått helt her nå, eller påstod du nettopp at 1080 er en forbedret maxwell brikke???
Lenke til kommentar

Ingen har vel påstått det.

Var vel dog en test linket her som påstod "Maxwell on speed", antar at testene, ytelsen og frekvensen minner mest om det.

Rart å si det om Pascal :p

Jeg kan gjerne kjøpe meg et billig 980ti, men da må det være til en fornuftig pris, med tanke på at 1070 blir like bra eller bedre(noe annet vil jo ikke være logisk).

Lenke til kommentar

 

Ingen har vel påstått det.

Var vel dog en test linket her som påstod "Maxwell on speed", antar at testene, ytelsen og frekvensen minner mest om det.

Rart å si det om Pascal :p

Jeg kan gjerne kjøpe meg et billig 980ti, men da må det være til en fornuftig pris, med tanke på at 1070 blir like bra eller bedre(noe annet vil jo ikke være logisk).

 

Er egentlig ikkje så rart å si at 1080 er "maxwell on speed" siden det ikkje virker som at 1080 yter noe særlig mye bedre "clock for clock" enn toppmodellene av maxwell. Hastighet i megahertz ser det ut som om Pascal tar helt av med! Derav "speed"

Lenke til kommentar

 

Men er ikke GDDR5X allerede raskere enn GDDR5?

Joda! Det er det. Jeg tror kanskje vi missforstår hverandre litt. Eller om jeg missforstår kanskje.

 

Men det jeg mente var at GDDR5X kunne være begrensningen på en eventuell 1080ti.

 

Ut ifra La Menthe sitt svar om at med HBM2 med GP100/GP102 (Big Pascal) eller Vega vil forventet ytelse være +50% fra 1080.

 

-Dette var utspranget til diskusjon om oc av minnet burde være mer utslagsgivende. Men det er meningsløst å vurdere da vi ennå er langt unna lansering på noen av dem :)

 

 

Jeg kjenner ikke ryktemøllen så godt angående 1080Ti, men teknisk sett er det lite i veien for å gi den GDDR5X. Husk på at både 980 og 1080 har 256bit minnebuss. Mens 980Ti har 384bit. Om 1080Ti også kommer med 384bit så vil det bety at selv med like raske minnebrikker som på 1080, vil 1080Ti ha 50% høyere minnebåndbredde. Om dette er aktuelt er en annen sak. På den ene siden vil en slik konfigurasjon også måtte ha 12GB minne om jeg har forstått riktig. Og det ville jo vært en fornuftig måte å skille den ut fra Pascal Titan sine 16GB med HBM2 minne. På den annen side er det mulig 1080Ti vil ha behov for raskere latency enn GDDR5X kan gi.

 

 

 

Tør vi tippe opp mot 50 % økning fra 980ti til 1080ti? :D

Med HBM2 tror jeg både Vega og "Big Pascal" vil knuse 1080en (som i virkeligheten er en kraftig overklokket Maxwell med GDDR5X). 50% eller mer er i hvert fall mine forventninger.

Huh, har jeg missforstått helt her nå, eller påstod du nettopp at 1080 er en forbedret maxwell brikke???

 

 

Uavhengig av om arkitekturen er endret eller ei, så ser det foreløpig ut som at ytelsen er identisk med Maxwell cuda cores ganger frekvens. Nå sa jo Jen Hsun Huang at Pascal var resultatet av tusenvis av ingeniørers arbeid. I så fall en sannhet med rimelig mange modifikasjoner..

Lenke til kommentar

Utrolig spent på 1080 kortet og hva det får til i 4k oppløsninger. Jeg drømmer om dagen der vi har 4K G-Sync 144hz IPS skjermer og skjermkort som faktisk klarer 144fps, da snakker vi. Utifra hvordan nVIDIA snakker om Pascal så virker det som vi allerede er her. Spennende tider gitt

Lenke til kommentar

Utrolig spent på 1080 kortet og hva det får til i 4k oppløsninger. Jeg drømmer om dagen der vi har 4K G-Sync 144hz IPS skjermer og skjermkort som faktisk klarer 144fps, da snakker vi. Utifra hvordan nVIDIA snakker om Pascal så virker det som vi allerede er her. Spennende tider gitt

 

Lov å drømme :p

Lenke til kommentar

 

 

 

Uavhengig av om arkitekturen er endret eller ei, så ser det foreløpig ut som at ytelsen er identisk med Maxwell cuda cores ganger frekvens. Nå sa jo Jen Hsun Huang at Pascal var resultatet av tusenvis av ingeniørers arbeid. I så fall en sannhet med rimelig mange modifikasjoner..

 

Å? Pascal bruker jo veldig mye mindre strøm enn maxwell, så ville ikkje tro at "finfet" var en dagsjobb akkurat...

Lenke til kommentar

Utrolig spent på 1080 kortet og hva det får til i 4k oppløsninger. Jeg drømmer om dagen der vi har 4K G-Sync 144hz IPS skjermer og skjermkort som faktisk klarer 144fps, da snakker vi. Utifra hvordan nVIDIA snakker om Pascal så virker det som vi allerede er her. Spennende tider gitt

Med tanke på at det kreves 3-way Titan X og 5960x @4500 for å få opp til 100fps i The Divisjon med alt på max i "bare" 3440x1440, så må du nok vente lengre enn Volta for å si det slik :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Uavhengig av om arkitekturen er endret eller ei, så ser det foreløpig ut som at ytelsen er identisk med Maxwell cuda cores ganger frekvens. Nå sa jo Jen Hsun Huang at Pascal var resultatet av tusenvis av ingeniørers arbeid. I så fall en sannhet med rimelig mange modifikasjoner..

 

Å? Pascal bruker jo veldig mye mindre strøm enn maxwell, så ville ikkje tro at "finfet" var en dagsjobb akkurat...

 

 

Nei, men det er der jeg mener "modifikasjonene" kanskje ligger. Jen Hsung spesifiserte ikke at det var tusenvis av Nvidia ingeniører som hadde jobbet for å gjøre Pascal mulig. :p

 

Mener GloFo ga ut en pressemelding om at deres 14nm node kunne gi enten høyere frekvens, eller lavere strømforbruk, eller en kombinasjon. Om det er tilsvarende med TSMC, så er det jo de som står for det meste av ytelsesøkningen for Pascal.

 

Som jeg skrev i en tidligere post, så har 1080 25% flere cuda cores og ~42% raskere frekvens. Slår man det sammen så ender man opp med noe sånt som dette. Vanskelig å lese nøyaktig tall ut fra strekene, men noe sånt som 70 - 80% raskere i Witcher 3 og Rise?

 

Det er vanskelig å si noe sikkert. GTX980/Ti booster jo mye høyere ut av boksen enn Nvidia oppgir. Om det samme er tilfellet for GTX1080. At den booster til ~1800MHz for eksempel, selv om Nvidia oppgir 1733MHz. Så betyr jo det også at IPC blir dårligere enn hva vi kan regne ut fra tallene vi foreløpig er gitt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så, det er egentlig litt dumt å kjøpe 1080 foran 1070, pga at det snart kommer 1080Ti som får hbm2 minne, som igjen vil yte myyye bedre enn gddr5X?

 

"Snart" er jo rimelig relativt. Og jeg har ikke fått med meg at det er sikkert at 1080Ti skal få HBM2. Om den får det, og AMD snubler med Vega. Så ser vi uansett ikke 1080Ti før i mars? 2017 kanskje..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...