Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Corporal virker midt i blinken for mitt bruk, i alle fall om jeg kunne fått den litt mindre. Jeg har aldri bygget selv, men som jeg har forstått det er det bare å velge et mini-ITX-HK (MSI B250I Pro) og en modulær strømforsyning (Fractal Design Integra M 450W), så skal alt fint få plass i et kabinett som Fractal Design Core 500. Er det noe i veien med dette oppsettet? 

 

Og vil jeg trenge noe mer kjøling? Ser at det anbefalte kabinettet kommer med to vifter, mens mitt valgte har en.

Dette var ikke lurt, bare sånn til advarsel. Grufullt støynivå. Skal følge anvisningen og gå for lydisolert kabinett neste gang.
Lenke til kommentar

Hei Lord Britishface. Du bruker helt sikkert den medfølgende kjøleren på Intel-prosessoren? Det er to måter å redusere støynivå på. Du kan enten gå for lydisolering, slik som i tråden, eller du kan sørge for at komponentene i seg selv ikke lager så mye støy. :) Jeg vil anta at det er CPU som bråker mest i dette tilfellet. Strømforsyningen du har valgt er heller ikke den mest stillegående, men vil tro at den bråker mindre enn CPU likevel. Skjermkortet skal normalt være veldig stille.

 

Min anbefaling blir å skaffe Be-Quiet Pure Rock, og se om det ikke blir vesentlig bedre for din del. :)

Lenke til kommentar

Det skal ikke være behov for støydempet kabinett med mindre man benytter harddisk.

 

Et kabinett med god luftflyt fører til lavere turtall på vifter og fornuftig valg av komponenter hjelper mtp ytelse/watt.

 

Spørs jo litt på hvor opptatt man er av støy, noen kan ha behov for det, andre ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man får i liten grad dempet viftesus fra inntak og eksos. Hvis luftflyten i et kabinett med støydemping er lavere må enten turtallet opp på inntak/eksos eller så må turtallet opp på CPU/GPU og da får man støy som sjenerer mer enn kabinettets dempefunksjon. Harddisker avgir støy i form av lyd og vibrasjon og lar seg i større grad dempe i et tilpasset kabinett.

 

Det beste er optimale komponenter mtp ytelse/TDP og et kabinett med god luftflyt slik at vifter kan operere på lavest mulig turtall. Det er ikke behov for å dempe det som ikke støyer og støydempinga virker dårlig mot viftesus i forhold til støy fra harddisk.

 

Den beste kur mot støy å kjøpe seg en USB-hub og en lang DP-kabel og flytte PC-en til et annet rom enn det man arbeider eller spiller i. Helst kombinert med å ha en PC som avgir lite støy i utgangspunktet.

 

Det hjelper også mot støy å justere ned romtemperaturen så langt dette lar seg gjøre.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Nei, man får i liten grad dempet viftesus fra inntak og eksos. Hvis luftflyten i et kabinett med støydemping er lavere må enten turtallet opp på inntak/eksos eller så må turtallet opp på CPU/GPU og da får man støy som sjenerer mer enn kabinettets dempefunksjon. Harddisker avgir støy i form av lyd og vibrasjon, begge lar seg dempe i et tilpasset kabinett.

 

Det er ikke kabinett-viftene som bråker mest i et greit oppsett, det er som regel GPU-vifter som er den største kilden til bråk (og kanskje eventuelt CPU), og de må ikke kjøre fortere i er kabinett med støydemping på panelene.

 

AtW

Lenke til kommentar

GPU-vifter er ikke sjenerende eller "hørbare" over bakgrunnsstøy hvis de opererer der de bør ligge @ 1200 RPM. GPU får lavere turtall i et kabinett med god sirkulasjon av lufta.

 

Det finnes andre kabinetter med demping, men de som det som regel snakkes om i denne tråden er ikke optimalisert for luftflyt. Fractal Design Define har feks monteringsbrakett i hele fronten, støtter ikke store vifter, har ikke optimal rute på den interne luftflyten. Da blir det mer støy og dårligere boost på maskinvaren enn hvis man velger et optimalt kabinett.

 

Det er ikke dempinga som er problemet men at folk velger kabinett med middelmådig luftflyt og ser seg blind på at støydempet er nevnt som egenskap.

 

Det er dempematter i de kabinettene jeg bruker også, men jeg har valgt kabinettene pga luftflyten.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

GPU-vifter er ikke sjenerende eller "hørbare" over bakgrunnsstøy hvis de opererer der de bør ligge @ 1200 RPM. GPU får lavere turtall i et kabinett med god sirkulasjon av lufta.

 

Det finnes andre kabinetter med demping, men de som det som regel snakkes om i denne tråden er ikke optimalisert for luftflyt. Fractal Design Define har feks monteringsbrakett i hele fronten, støtter ikke store vifter, har ikke optimal rute på den interne luftflyten. Da blir det mer støy og dårligere boost på maskinvaren enn hvis man velger et optimalt kabinett.

 

Det er ikke dempinga som er problemet men at folk velger kabinett med middelmådig luftflyt og ser seg blind på at støydempet er nevnt som egenskap.

 

Det er dempematter i de kabinettene jeg bruker også, men jeg har valgt kabinettene pga luftflyten.

 

1200 rpm er fint hørbart, om det er sjenerende er en diskusjonssak, men for noen er det viktig nok til å vurdere dempet kabinett.

 

Det er alltid en vurdering av forskjellige egenskaper som ligger til grunn, men det er som sagt ofte ikke kabinettviftene som er hovedproblemet mtp støy. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Bråk kommer enten ifra att plastikken vibrerer og treffer noe, noctua vifter o.l. har myk plastikk det viften kommer i kontakt med kabinettet slik att det ikke skal lage noe lyd, ellers så er det nok HDD / GPU som bråker, evt en stock kjøler. Men kjøper du sikkelige komponenter så har du ikke behov for ett støydempende kabinett da det ikke er noe støy å dempe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...