Gå til innhold

Anbefalte innlegg

1200 RPM er hørbart i et studio eller i rolige omgivelser. Det er ikke hørbart i et hjem med en fugl som kvitrer utenfor vinduet, biler og fly som passerer, folk som prater eller støyer med radio/tv og tevann som putrer.

 

Ja, det er sant, har du PCen i støyende omgivelser, så er ikke det et problem. Men det er det altså ikke alle som har.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bråk kommer enten ifra att plastikken vibrerer og treffer noe, noctua vifter o.l. har myk plastikk det viften kommer i kontakt med kabinettet slik att det ikke skal lage noe lyd, ellers så er det nok HDD / GPU som bråker, evt en stock kjøler. Men kjøper du sikkelige komponenter så har du ikke behov for ett støydempende kabinett da det ikke er noe støy å dempe.

 

Det er ikke helt riktig, luft i bevegelse lager en ikke uvensentlig menge støy, og det er det som er hovedproblemet med de fleste vifter, ikke vibrerende plastikk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikke helt riktig, luft i bevegelse lager en ikke uvensentlig menge støy, og det er det som er hovedproblemet med de fleste vifter, ikke vibrerende plastikk.

 

AtW

 

 

Deltaviftene mine bråker vesentlig mye mindre ved 6000rpm om dem er omringet av myk plastik kontra når dem vibrerer inntill metall.

 

 

Det gjør de nok, men det motsier ikke på noen måte påstanden min.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

GPU-vifter er ikke sjenerende eller "hørbare" over bakgrunnsstøy hvis de opererer der de bør ligge @ 1200 RPM. GPU får lavere turtall i et kabinett med god sirkulasjon av lufta.

Vi har nok forskjellige oppfatninger av støy. Jeg er vant til å bruke en laptop jeg må legge øre inntil for å høre om den er på. Da hjelper det lite at en PC ikke lager mer lyd enn "biler og fly som passerer". Og det er før GPU-en begynner å jobbe.
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker passivt kjølte maskiner. Det er min vurdering og erfaring fra servicebrasjen som tilsier at grafikkort @ 1200 RPM ikke avgir sjenerende støy og som regel ligger under lyden fra kabinettvifter. Støy og frekvenskurver varier mellom produkter, men når jeg skal opprette en vifteprofil er det et godt utgangspunkt at man ikke skal over 1200 RPM ved moderat last. På dagens effektvennlige kort er viftene stort sett av og hvermansen har sjelden mye last på prosessor. Når det gjelder kjøling av prosessor kan de med en dugelig tårnkjøler sørge for at man holder seg på 300 RPM ved vanlig bruk og kun har høyere turtall etter behov.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker passivt kjølte maskiner. Det er min vurdering og erfaring fra servicebrasjen som tilsier at grafikkort @ 1200 RPM ikke avgir sjenerende støy og som regel ligger under lyden fra kabinettvifter. Støy og frekvenskurver varier mellom produkter, men når jeg skal opprette en vifteprofil er det et godt utgangspunkt at man ikke skal over 1200 RPM ved moderat last. På dagens effektvennlige kort er viftene stort sett av og hvermansen har sjelden mye last på prosessor. Når det gjelder kjøling av prosessor kan de med en dugelig tårnkjøler sørge for at man holder seg på 300 RPM ved vanlig bruk og kun har høyere turtall etter behov.

 

Ja, CPU er lettere, men dagens skjermkort er ikke spesielt effektvennlige i absolutt effekt, de produserer veldig mye effekt, og kan være problematisk å kjøre stille, de er også vanskelig å kjøre på moderat last i praksis, da de ofte spytter ut det de klarer av frames, selv om det skulle være mer enn nødvendig.

 

Det er såklart en individuell vurdering hvor mye man er plaget av det, men det støyer nok til at for noen er det hensiktsmessig å dempe.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, grafikkort kan produsere mye effekt i ytelsestester eller oppgaver som belaster kortet maks, eller hvis man ikke setter en verdi for max FPS, men til vanlig bruk så har man ikke 100% last på grafikkortet med en effekt på 250-300W.

 

Selv om man ikke har høy prosentvis last på grafikkortet kan det likevel være at man ønsker å ha mye å gå på slik at min FPS alltid er over ønsket terskel på samme måte som man ønsker 10000 kbps upload på nettlinja selv om man kun bruker 3500-4000 kbps.

 

Spiller de fleste PC-brukere spill som har ytelsesmessige krav noenlunde likt som feks LoL eller CS:GO eller skal de på liv og død spille et drittspill som ikke har noe annet å fare med enn tung grafikk?

 

Man kan alltid lage eksempler som strider mot hva folk flest gjør, men folk flest har ikke kontinuerlig 300W last på grafikkortet.

 

Hvis kortene spytter ut mer FPS enn hva som er nødvendig så er det stort sett en brukerfeil. Det har eksistert innstillinger for dette i over 20 år, kanskje på tide å begynne å bruke disse. Selv RivaTuner så dagens lys i 1997. Det finnes ingen unnskyldninger for å være en lat og dårlig PC-bruker.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

The Corporal virker midt i blinken for mitt bruk, i alle fall om jeg kunne fått den litt mindre. Jeg har aldri bygget selv, men som jeg har forstått det er det bare å velge et mini-ITX-HK (MSI B250I Pro) og en modulær strømforsyning (Fractal Design Integra M 450W), så skal alt fint få plass i et kabinett som Fractal Design Core 500. Er det noe i veien med dette oppsettet? 

 

Og vil jeg trenge noe mer kjøling? Ser at det anbefalte kabinettet kommer med to vifter, mens mitt valgte har en.

Dette var ikke lurt, bare sånn til advarsel. Grufullt støynivå. Skal følge anvisningen og gå for lydisolert kabinett neste gang.

 

Vet ikke hvilket kabinett du har landet på, men i tillegg til Agentspoons tips om å bytte CPU-kjøler og din egen påpekning om harddisk: Det finnes også strømforsyninger der viften ikke går ved lav last. Jeg har gode erfaringer med Core 500 for et stille oppsett, men da med en god prosessorkjøler, litt overdimensjonert strømforsyning som er vifteløs ved lav last (Corsair RM650x) og SSD-disk istedenfor harddisk (det siste kan så klart være dyrt hvis du har store behov for lagringsplass).

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilket kabinett du har landet på, men i tillegg til Agentspoons tips om å bytte CPU-kjøler og din egen påpekning om harddisk: Det finnes også strømforsyninger der viften ikke går ved lav last. Jeg har gode erfaringer med Core 500 for et stille oppsett, men da med en god prosessorkjøler, litt overdimensjonert strømforsyning som er vifteløs ved lav last (Corsair RM650x) og SSD-disk istedenfor harddisk (det siste kan så klart være dyrt hvis du har store behov for lagringsplass).

 

Er Core 500, og som du sier blir lagring en utfordring. ~2TB i form av SSD-er blir fort halvparten av hele The Corporal-budsjettet.

 

Etter litt tukling med vifteprofiler ble lydnivået mye bedre, men jeg ville fortsatt ikke spilt noe krevende uten hodetelefoner. Jeg tenker som så at når jeg skal leve med denne PC-en i lang tid, og spilling bare vil utgjøre en brøkdel av bruken, da er lydløshet verdt mye mer enn hva som helst av ytelse. Antar også at med et større ATX-kabinett vil det være enklere å oppgradere noe senere. 

 

Jeg tror rett og slett jeg så meg litt blind på ytelse per krone da jeg plukket deler. Selv tastaturet var av det billige slaget, og jeg merket fort hvorfor. 

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Baserte meg på 'The Corporal' for en mini-ITX-maskin. Måtte gå vekk fra SSD på PCI-E, og bytte hovedkort. Tenkte også at modulær PSU er greit i et så lite kabinett som det jeg valgte. 

 

https://www.prisguide.no/liste/165799

 

Virker det streit? Har ikke fulgt med noe særlig i det siste, så er ikke videre oppdatert. Er det veldig anbefalt å gå for RX580 fremfor et betydelig billigere 1050 TI? 

Lenke til kommentar

Baserte meg på 'The Corporal' for en mini-ITX-maskin. Måtte gå vekk fra SSD på PCI-E, og bytte hovedkort. Tenkte også at modulær PSU er greit i et så lite kabinett som det jeg valgte. 

 

https://www.prisguide.no/liste/165799

 

Virker det streit? Har ikke fulgt med noe særlig i det siste, så er ikke videre oppdatert. Er det veldig anbefalt å gå for RX580 fremfor et betydelig billigere 1050 TI? 

Det er ganske likt mitt oppsett, som blir diskutert herfra og nedover. Samme PSU og CPU, men forrige utgave av grafikkkortet (RX 480) og Core 500 kabinett, som er nesten akkurat samme størrelse. Basert på den feedbacken og min opplevelse av lydnivået vil jeg definitivt anbefale å erstatte stock CPU-kjøleren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...