Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjør på med 128 eller 256GB RAM og RAMdisk som dumper til PCIe SSD? :dribble:

 

Eller så kan faktisk bare kjappere RAM eller kjappere SSD hjelpe mye

Jo, jeg har har tenkpå ramdisk, men de slettes err restart vei

 

Angående loading så er jo det mere enn raske disker. Når jeg laster inn Spa og en lambo. Den infoen spillet trenger ligger på ssd så den kommer fort. Men det er mere som skjer. Banen må bygges og det er da det stopper opp. Hva kan man gjøre for å fikse det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg gikk fra pc til mac og konsoll for 9 år siden og i sommer gikk jeg tilbake. Kommer Forza Motorsport til Windows i fremtiden er det ikke sikkert det blir mere konsoll. Var møkka lei Apple :)

 

Men de har pene maskiner da.

Forza er allerede på windows, du får iaf spilt Horizon 3, muligens flere av dem også :D

 

Halo Wars 2 også, forsåvidt

 

iPhone sine plus modeller er egentlig ganske greie på batteri, spesielt siden de klarere å klemme så mye mer ut av batteriet enn android generelt får til, men det er så mange andre småting som irriterer meg med iPhone og iOS at jeg antagelig aldri kommer til å bytte, ikke før jeg får muligheten til å endre langt mer til sånn jeg liker å ha det, skulle jeg hatt iOS måtte jeg nesten jailbreaket, men da føler jeg store deler av poenget er borte.

 

Største problemet med "Plus" modellene er størrelsen, en S7 Edge eller Note 7 ligger så sykt mye bedre i hånda enn den helt firkantede iPhonen med svære "kanter"

 

Når det kommer til både laptop og desktop og alt som er, så står jeg ved det som står i signaturen, Linux > MacOS > Windows, Må dessverre fortsatt ha Windows for en del spill dog, og MacOS er ikke releaset til alle typer hardware uten en del knøling, og har heller ikke akkurat fantastisk spillstøtte...

 

Enig med S7 Edge. Elsker i grunn telefonen min. Det jeg imidlertid savner, er at den er helt smørjevn i responsen. Det er små ustabiliteter, som jeg får inntrykk av at ikke er hos naboen i nevneverdig grad. iOS kunne som du sier, veldig gjerne hatt godt av en oppgradering som gjorde at det tok mer nytte av en stor skjerm. Widgets-varianter av apper på startskjermen, hadde vært en utrolig god start!

 

Og angående batteri - ja, Apple er effektive. Desto mer irriterende at de ikke bare kan smekke inn et ordentlig høykapasitet batteri, mens de er i gang. Fordi vi kan vel alle enes om at batteritid for nye smart-telefoner, ikke er bra nok!  :grin2:

 

Tro det eller ei, så er cpu flaskehals i de fleste tilfeller av loading av spill. Hos meg når en ny BF1 bane loader så er det 100% last på 20 tråder med 6950x. Det kjekke er at jeg kommer først inn på ny bane i 99.9999% av gangene :) Mange kjerner og høy hastighet på cpu og minne er tingen. Selvfølgelig hjelper det med sm961nvme også, men det er ikkje den som får kjørt seg.

Dette var nytt for meg! Interessant å lese. Rettferdiggjør overhodet ikke et innkjøp av 6950X hos meg, men er jo nysgjerrig på hvorfor dette er tilfelle?  :dribble:

 

Edit: Lenge siden jeg har skrevet en konsepttråd nå. Er det stemning for en "Let's make Apple great again" tråd, der jeg tar for meg hva Apple burde gjøre med neste generasjon i sin portefølje? MacBook / Mac Pro / iPhone? :)

Lenke til kommentar

Det er det faktisk ingen som har. Apple tjener en liten industri-inntekt på kabler og tilbehør til iPhone og iPad. Imidlertid er USB-C såvidt jeg vet, en bedre standard, og Apple har behov for at enhetene deres samarbeider. Dette spesielt med tanke på frafallet av USB-A i deres nye MacBooks. Det ville gitt mening fra en lengre merkevare-perspektiv, men ikke kortsiktig i brutto inntjening.

Lenke til kommentar

Da jeg vet at Forza Horizon kom til windows nå og en liten bit av Forza motorsport. Horizon er artig for en joy ride feel good. Men det er Motorsport spillene jeg går etter. Kommer de til Windows så er det ikke sikkert det blir flere konsoller.

 

Limbeck har aldri eid noe fra nintendo hirrhirr

Lenke til kommentar

Ryzen, tror jeg er en god investering til sitt bruk. Blir spennende å se videre hvordan konkurrenten til i5, vil stille, og om vi får radikale forbedringer via BIOS-oppdateringer og tilsvarende, med tanke på spillytelse. :)

Det blir spennende å se markedet fremover. Med spill og annen software som optimaliseres. Når bios og firmware og drivere kommer seg på plass. Kan bli morro. De har jo ikke fått kjernene til å booste skikkelig enda. Noe som er the main feature

Lenke til kommentar

 

Yeah baby. Jeg elsker de spillene der. Håper forza motorsport får vr støtte også. Da skal jeg shoppe

 

Ps forza motorsport apex er ikke forza motorsport 6. Fm apex har bare noen få biler og baner.

 

Tipper turn ten ville ha en gjennomgang av programering til windows

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Ok, poster min nyeste spire, samtidig som innlegget og oppfølgere kan finnes i signaturen min fra nå. :)

 

Apple | 2017

0yZDTjL.png

 
Helt siden Tim Cook tok over roret hos Apple, har selskapet slitt med å fornye seg selv. Tre generasjoner med samme iPhone-design, og en kan lett innbille seg at Apple har blitt kjedelige.
 
Årsakssammenhengen er blandet, og på mange måter unik for hver produktgruppe. Kort forklart, kan en finne svakheter ved dagens portefølje i hvert eneste ledd:
 
FaDTLcb.jpg
 
 
iPad, har hatt samme funksjon og design over lengre tid, og sliter med å få nye kunder til å reinvestere, som generelt mener at de med Air 2, har noe som er bra nok
 
Mac Pro, ikke oppdatert innmat siden 2013. Dette er en deal-breaker for kundemassen som er helt avhengig av det siste og råeste av ytelse, til å drifte profitten i prosjektene deres. 
 
iMac, har blitt utkonkurrert i form og funksjon av Microsoft Studio Surface, som både kan tegne og bevege seg bedre enn stasjonære iMac.
 
MacBook Pro, har redusert batterikapasiteten, samtidig som de ikke har rukket å oppdatere til siste, mest energieffektive prosessor-arkitektur. Nyvinningen, Touch Bar, har stort potensiale, men Apple har så langt ikke funnet nyttig bruk til hvermannsen som gjør den uvurderlig.
 
iPhone, er fremdeles markedsleder når det kommer til strømlinjede iOS, men konkurrenter som Samsung har for lengst bevist at iPhone har et utdatert og begrensende design.
 
Watch, har ikke appellert til de motebevisste, som synes den er for klumpete i fasong. Har heller ikke overbevist markedet om sin dominans som fitness-klokke.
 

Entertainment (Ny!), Apple TV er et produkt som jeg ikke tok med i porteføljen, sammen med Mac Mini, fordi jeg ikke tror på deres videre eksistens. Når MacBook, iPhone osv. etter hvert kan kobles til og kommuniserer med Smart-TV via app, vil det være overflødig med en fysisk enhet for disse bruksområdene. Smart-TVer innehar allerede en god del av funksjonaliteten Apple-TV kan gi, samt kraftig prosessering. Entertainment er det jeg har valgt å kalle en ny universal satsing som baserer seg på Apples egne datasentre, og tjenesteutvalg til kunden. Den vil kombinere TV-kanalpakker, streaming, spill, musikk,  under en fellesportal tilgjengelig fra samtlige Apple-enheter. Det er renessansen til det lenge beryktede TV-prosjektet til Apple.

 
 

9uQK5Kf.jpg

 

Hver av fargene i den fargerike Apple, tilsvarer antall hovedprodukter i deres moderne portefølje. Dagens logo symboliserer det trauste og kjedelige det har blitt.   ;)
 
 

The cure for Apple is not cost-cutting. The cure for Apple is to innovate its way out of its current predicament.
 
Med dette planlegger jeg å starte en artikkel-serie, der jeg tar for meg kategori for kategori, hva som ville pustet nytt liv inn i Apple som selskap, og få både investorer og folkemengden til å bli spirituelt opprømt igjen.
 
Førstemann ut, er 1# MacBook Pro.
 

Ue1rmP4.png

MacBook Pro 2017

 


 

Oppsummering:

 

  • #1 Oppdatere til Kaby Lake for begge plattformer (U og H-serie).
 
  • #2 Utnytte tomt areal i chassis, til å øke batterikapasitet.
 
  • #3 Tilby rimeligere modell med kun Intel Iris-grafikk.
 
  • #4 Utnytte kombinasjonen av større touchpad og Force Touch, til å implementere støtte for Apple Pencil.
 
  • #5 Videreutvikle Touch Bar i følgende steg:
    • 100% konfigurerbart. Bruker bestemmer selv hva som skal være der til enhver tid.
    • Mulighet til å speile hele eller deler av docken, over til Touch Bar. Enkel åpning av programmer.
    • Gi snarvei til mapper under flere nivåer, og tillatte avanserte triggere fra programmer, som å starte videoopptak fra QuickTime, eller ringe kjæreste over Facebook Call.
    • Kontrollere andre enheter direkte via Touch Bar, enten individuelt eller som system. F. eks. lage knapp for "Movie Time", som slår på Netflix og smart-TV, samt stereoanlegget og dimmer Philips Hue-light.
    • Bidra til at det blir laget apper / widgets til de ulike enhetene, som best kan nås via Touch Bar.
 

 

Da ryktene først spredde seg om at det ville komme en helt ny MacBook Pro, var begeistringen stor hos de fleste. Folk ville ha et nytt moderne design, skjære ned på rammene, og gjøre maskinen enda mer kompakt. I tillegg ønsket en at Apple skulle oppdatere sin aldrende prosessor-plattform, som hadde vært den samme siden 2013. Alt sammen skjedde, men likevel ikke etter planen. Mens Apple kuttet ned på de ytre dimensjonene, fjernet de samtidig det meste som var av porter og tilkoblinger. MagSafe, den magnetiske ladeporten, ble erstattet av en ordinær USB type-C kontakt over Thunderbolt 3. Fire av dem, for å være eksakt. Og det var alt, ellers ble resten kuttet bort - bortsett fra minijack da, som fikk bli med i denne omgang. Ikke nok med det, men Apple reduserte også kapasiteten på batteriet fra 99,5 til 76,0 Whr.
 
Hadde Apple fått inkludert Intels nyeste, mest energieffektive prosessorer, hadde kanskje ikke den opplevde batteritiden blitt noe særlig forskjellig fra forrige generasjon. Men i stedet ble minstemann, 13-tommeren, hengende igjen med Skylake-U prosessorer, og 15-tommeren likeledes med Skylake-H. Sistnevnte kan neppe Apple klandres for, da dette er siste tilgjengelige prosessor-generasjon selv i dag. I praksis ble konsekvensen likevel reell for mange. Mens Apple tidligere har holdt løftene sine om 10 timers batteritid, har brukerrapporter om nye MacBook Pro, hevdet en klar forverring.
 
zHIHJuD.png
 
Det som er spesielt rart i denne sammenheng, er at dersom en går under panseret på MacBook Pro, så finner en at det er massevis av dødplass som kunne vært utnyttet til å utvide batteriet. I kombinasjon med nye prosessorer, kunne dette gjort at Apple tvertimot setter ny rekord for batteritid på en enkelt ladning. Spesielt dersom de også som før, kan tilby en rimeligere utgave, uten dedikert grafikk. Den trekker strøm, og Intels nyeste Iris-grafikk klarer fint å spille av 10-bit 4K-film uansett. Forhåpentligvis kommer nettopp dette til å skje med oppdateringen i 2017!
 
Touchpad og Touch Bar
Den neste tematikken, er en historie om underliggende potensiale. Foruten å stramme opp det ytre, gjorde Apple to til store design-endringer i sine nye maskiner. Begge har med styringsenheter å gjøre: Touchpad og Touch Bar.
 
Touchpad er noe Apple er spesielt flinke til. Spør hvem som helst, og de vil gi deg svaret at Apple har en unik presisjon og pålitelighet på sin styreflate, som ingen andre kan matche. Den har også unik Force Touch-teknologi, som blant annet lar styreflaten registrere hvor hardt du trykker, blant andre data. Det Apple gjorde denne gang, var at de nær doblet størrelsen på selve styreflaten. Du kan nå legge en iPhone 7 Plus på langs, og fortsatt være innenfor rammene. Dette stiller høye krav til såkalt thumb rejection, for å unngå ufrivillige klikk når en hviler håndleddet på kanten av tastaturet. Apple virker å ha løst dette tålelig greit, og rapportene fra de som har brukt den nye styreflaten en stund, er hovedsakelig positive.
 
Det jeg ikke forstår, er at Apple har latt en gylden mulighet gå forbi seg. De har gjort styreflaten enormt mye større, men ikke levert noen åpenbar grunn til forbrukeren at dette faktisk betyr noe. Faktum er, at det i praksis har hatt lite å si. Her vil jeg i stedet rette øynene mot konkurrentene, nærmere bestemt Microsoft Surface Pro.
 
neoIGL0.jpg
 
Jeg snakker selvfølgelig om pennen. Med et så klingende navn som MacBook, skulle en nesten tro at det var mulig å skrible i den. Det foreligger en helt annen debatt omkring at touch-skjerm er den optimale touch-løsningen for bærbare. Jeg er imidlertid på mange måter enig med Apple om at touch-skjerm har flere ulemper, slik som at skjermen vippes ut ifra utgangsstilling når du trykker på den, den står ikke i en ergonomisk god stilling i utgangspunktet, og skjermen blir uren og mer sårbar ved gjentatte trykk med en spiss gjenstand. Når en bruker skrivebøker til vanlig, er det naturlig at de ligger flatt ned langs overflaten.
 
Når Apple da har valgt å utvide styreflaten til et såpass stort format, så virker det opplagt, at dette er noe som implementeres. Tenk så brilliant det hadde vært å kunne ta notater og tegne direkte på selve flaten. Force Touch tillater allerede å registrere trykk, mens Apple derom igjen har utviklet Apple Pencil, som har tilegnet teknologi som passer. Dette ville vært en stor innovasjon for blant andre kunstnere, men også studenter og forretningsmenn, som ofte foretrekker fleksibiliteten ved håndskrevne notater, framfor skrevet på tastatur. Digitale notater, er på veien inn.
 
9OyfrKI.png
 
Det neste elementet, er Touch Bar. Apples store nyvinning, som ingen andre har forsøkt på i samme grad. Det blir feil å kritisere maskinvaren i dette tilfelle, fordi Apple allerede har gjort en god jobb med å designe den. OLED-skjerm, der hver piksel er dynamisk, og med egen ID-touch knapp i tillegg. Det som mangler fullstendig her, er implementering.
 
Implementering er i bunn og grunn noe Apple brukte å være selvskrevne mestere i. Faktisk på et slikt nivå, at de tidligere har nytt stor suksess av andres oppfinnelser, ved å integrere det på en optimal måte i egne produkter. Her har de imidlertid vært ganske idéfattige da de skulle finne måter å bruke den på. Da Apple demonstrerte teknologien med at en DJ remixet et halvdårlig stykke tekno på scenen, var det klart for de fleste at dette fortsatt var kun en gimmick. Potensialet var, derimot, ubestridelig alltid er.
 
Svaret på hvordan den burde brukes, er i grunn veldig enkelt. For det første - den må være helt brukerkonfigurert. Brukeren skal selv kunne velge akkurat hva han vil ha på touch bar'en, på samme måte som en kan definere hva som ligger på skrivebordet sitt. For det andre - den må tillate snarveier i nærmest uendelige plan.
 
Det første en må spørre seg, var hvorfor Apple i første omgang kvittet seg med den fysiske raden av knapper. Jo, det var fordi en del av spesialtastene, for å ikke snakke om majoriteten, sjeldent ble brukt. En har touchpad-snarveier til f. eks. Expose, som fungerer langt kjappere enn å finne F3.
 
I stedet ville det være intuitivt å se hva på skrivebordet som ligger nærmest selve Touch Bar - docken. Når jeg i dag skal åpne et program, kan jeg gjøre det på flere måter. Jeg kan presse Space + Cmd, for å få opp søk og skrive inn første bokstav på programmet, og det dukker da som regel opp. Eller jeg kan dra musepekeren ned mot kanten av skjermen, og vente på at docken dukker opp, og deretter ved hjelp av finmotorikken, selektere programmet jeg ønsker å åpne. Det ville vært svært tidsbesparende om en kunne legge programmet inn på fast plass på Touch Bar, alltid i syne og tilgjengelig. Da vil motorikken etter hvert også memorere ens egen konfigurasjon, og en kan enkelt starte opp programmer ved ett elegant trykk.
 
Neste punkt i funksjonaliteten, er detaljstyring. For eksempel muligheten til ta hvilken som helst mappe, uansett nivå i arkivet, og få den til å åpne umiddelbart med Touch Bar. Eksempel: jeg har en fotomappe fra et bryllup som jeg driver og redigerer. Den ligger flere nivåer ned i arkivet, stemplet med både lokasjon, dato og annet. Ved å lage snarvei på Touch Bar, kan jeg få åpnet mappen med et enkelt trykk. Tid spart.
 
Det kan bli mer avansert. Ved å tillate Touch Bar å gå ned i nivåer, kan en også styre funksjoner innenfor programmer. For eksempel skal en kunne få til å åpne Quicktime, og begynne å ta video-opptak av skjermen, med en eneste snarvei. Eller enda et nivå dypere, åpne Facebook Messenger, ringe over Facebook Call, direkte til kjæresten som er satt opp med fast plass på Touch Bar. Alt ved ett enkelt trykk.
 
3prTWw6.jpg
 
Neste steg blir deretter å la Touch Bar kommunisere med andre enheter i huset. Ved et enkelt trykk kan en f. eks. skru på Netflix via Apple TV på Smart-TVen, samtidig som stereoanlegget skrur seg på og Philips Hue-light justerer seg til filmmodus. En kan legge inn alle felles triggerne under en enkelt snarvei kalt "Movie Time" f. eks. Slik kan den være selve dirigenten i å styre smart-hjemmet. Dette vil videre utvikle et nytt app-marked for Mac OS, der en kan ha widget eller app-lignende programmer ment for å kun styre en annen enhet, f. eks. Hue-light.
 
Denne funksjonaliteten; flerlags snarveier, programfunksjoner, enhet- og systemkontroll, kommer i tillegg til det dynamiske menysystemet som nå er på plass. I dag har Apple såvidt dyppet tåen i vannet hva angår potensialet til Touch Bar, men med litt smart design og implementering, kan den bli det neste store.
Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor lager du ikke en egen tråd til Apple greiene? Det er jo omtrent så fjernt fra trådens tema som du kan komme..

 

Edit: Jeg var visst litt trøtt ja. Jeg leste det som om linken i signaturen gikk til denne posten. Det kunne jeg jo sjekket først om jeg hadde tenkt meg om.  :blush:

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som GTX 1080 Ti har kommet ut, vurderes det etter hvert å lage en VR-maskin. Den blir isåfall relativt dyr i forhold til alt som er i tråden så langt. Hva tenker folk om dette?

 

Er forøvrig ekstremt nervøs for om MacBooken jeg solgte på Finn har blitt "stjålet".  :tease: Hadde sporing på pakken, og den står registrert som utlevert. Brukte Finn sin Trygg-handel, men det eneste den gjør, er jo å gi muligheten for at kjøper må godkjenne varen før pengene blir satt på konto hos selger. Han kan med andre ord ta ut varen, og så kansellere Finn-avtalen. Nå har det snart gått et døgn siden kjøper tok ut pakken fra Posten, og vedkommende har ikke svart på mail enda. Jeg skal ringe i morgen, men hvis jeg ikke får kontakt, vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Hva er normalt i et slik tilfelle? Politiet? Kan jeg bevise at det som ble sendt var en MacBook, basert på tekstutveksling med kjøper og f. eks. vekt og mål på pakke? Fryktelig nervøs nå for at en nesten femsifret sum har gått i sluket.  :hm:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Nå som GTX 1080 Ti har kommet ut, vurderes det etter hvert å lage en VR-maskin. Den blir isåfall relativt dyr i forhold til alt som er i tråden så langt. Hva tenker folk om dette?

 

Er forøvrig ekstremt nervøs for om MacBooken jeg solgte på Finn har blitt "stjålet".  :tease: Hadde sporing på pakken, og den står registrert som utlevert. Brukte Finn sin Trygg-handel, men det eneste den gjør, er jo å gi muligheten for at kjøper må godkjenne varen før pengene blir satt på konto hos selger. Han kan med andre ord ta ut varen, og så kansellere Finn-avtalen. Nå har det snart gått et døgn siden kjøper tok ut pakken fra Posten, og vedkommende har ikke svart på mail enda. Jeg skal ringe i morgen, men hvis jeg ikke får kontakt, vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Hva er normalt i et slik tilfelle? Politiet? Kan jeg bevise at det som ble sendt var en MacBook, basert på tekstutveksling med kjøper og f. eks. vekt og mål på pakke? Fryktelig nervøs nå for at en nesten femsifret sum har gått i sluket.  :hm:

 

Høres interresant ut det,hvor mye over tror du det blir snakk om ? 

 

 

darnit Spoon! hadde jeg visst macen var til salgs hadde jeg kommet og plukket den opp selv! men men, la oss håpe på det beste. kontakt iallefall alle instanser og se hva som er mulig. Lykke til 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...