Gå til innhold

Ytre høyre bølge i EU valget....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Ørjanø said:

https://www.nrk.no/urix/emmanuel-macron-skriv-ut-nyval-i-frankrike-1.16918198

https://www.tv2.no/nyheter/brakvalg-for-ytre-hoyre-i-frankrike-og-tyskland/16753094/

Ser ut til at både Frankrike, Tyskland og Østerrike befolkning går mot ytre høyre. Og flere andre EU land.... 

Jeg kan ikke så mye om dette, men synes det virker en smule skummelt. 

Definitivt skummelt ja. Ikke minst siden yttre høyre i Europa (og USA) er mer brunt enn det er blått 🤔

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (13 minutter siden):

Det er nok masseinnvandringen og strammere økonomiske utsikter som har blitt de tradisjonelle partienes bane. 

Pluss at ytre høyre virker å være flinkere på TikTok, merkelig nok. 

Manipulering gjennom sosiale medier og apptjenester burde forbys i fremtiden.

Nå er det den høyrekonservative EPP som inneha ledelsesrollen i EU-parlamentet, og CSU/CDU har blitt det største partiet i Tyskland med 29,5 %, selv om AfD gjort en "braksuksess" med 16,5 %, av dette 27,1 % i Øst-Tyskland. EPP kan samarbeide med andre koalisjonsblokker uansett politisk orientering, det er sett at AfD og Frankrike RN misliker hverandre - stundom intensivt. For det er et problem med ytre høyre-partier; de kunne gjerne samarbeide mot ytre felles fiender - men kan ha meget store og til dels uoverkommelige samarbeidsproblemer av ganske naturlige årsaker. Orban i Ungarn er ikke uten seriøse utfordrere. 

Europe Decides: Live updates of the 2024 European Parliament election – Euractiv

Far-right shift shows 'business as usual cannot continue' - Union chief

European Trade Union Confederation (ETUC) General Secretary Esther Lynch has called on EU policymakers to address the social and economic causes of the surge in support for far-right parties at the European elections.

"These preliminary results... make clear that business as usual cannot continue," Lynch said in a statement.

 

"Europe needs to urgently resolve the economic and social insecurity that lies behind growing anger and fear in our society," she added.

However, Lynch said that she welcomed the fact that non-extremist pro-EU groups will still form a majority in the next European Parliament.

"[This] means there is no need, or excuse, for backroom deals with any part of the anti-worker far-right," she said. 

The ETUC represents roughly 45 million workers across Europe

Hun har rett. Det er åpenbart at de økonomiske og sosiale problemene må løses, og da forutser det at man må starte på nytt for å berge EU. Innvandringen som utløser meget alvorlige sosiale spenninger, kan ikke lenge tolereres samtidig som det er klart at den europeiske klimapolitikken som har vist seg fordyrende og lite hensiktsmessig, må revurderes og omformeres. Dessuten må EU gjenopplive den indre europeiske fellesøkonomien mot ytre trusler som Kina og indre trusler som røverkapitalisme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Jarmo said:

Belgias statsminister går av etter nederlag i EU-valget, skriver avisa La Libre.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ytre-hoyre-parti-nest-storst/81522526

Hvis jeg husker riktig kan vel det svekke støtten til Ukraina: Belgia har vel vært på linje med Nederland m.t.p. støtte til Ukraina? Hvis yttre høyrekrefter med brune nyanser og putler-sympatier tar over stuper vel støtten til Ukraina er jeg redd 🤔

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

 

Solid fremgang for ytre-høyre, men sentrum kan holde, mener EU-forsker

https://www.nrk.no/urix/eu-valget_-sentrum-hoyre-er-storst_-men-stor-fremgang-for-ytre-hoyre-1.16918024

 

Håper moderate krefter klarer å samle seg og danne flertall, men at disse valgene likevel kan tjene som en vekker for de tradisjonelle partiene langs hele den politiske aksen. Jeg kan vanskelig se for meg at slike partier ville hatt på langt når så stor oppslutning uten en til dels hodeløs innvandringspolitikk og problemene de har medført, og dette er svært uheldig i en tid der Europa og Vesten burde samle seg i kampen mot totalitære stater.

Jeg tror likevel mye av oppslutningen til disse partiene vil forsvinne om en tar velgernes problemer og bekymringer på alvor, og kanskje toner ned noen av de mest påtrengende "kampene". En ny tilnærming til innvandring og nedtoning av "identitetspolitikk" og "kulturkrig" vil forhåpentligvis bidra til å gjøre ytre høyre ganske tannløse.

Endret av herzeleid
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan knapt kalles noe bølge dette, en liten skvulp kanskje, med knappe 12 ekstra manadater. EPP blir største parti og de moderate sentrumspartiene er sikret flertall for å fortsette å styrke unionen og tette integreringen mellom EU landene som flertallet av befolkningen ønsker.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (8 minutter siden):

Håper moderate krefter klarer å samle seg og danne flertall, men at disse valgene likevel kan tjene som en vekker for de tradisjonelle partiene langs hele den politiske aksen. Jeg kan vanskelig se for meg at slike partier ville hatt på langt når så stor oppslutning uten en til dels hodeløs innvandringspolitikk og problemene de har medført, og dette er svært uheldig i en tid der Europa og Vesten burde samle seg i kampen mot totalitære stater.

Jeg tror likevel mye av oppslutningen til disse partiene vil forsvinne om en tar velgernes problemer og bekymringer på alvor, og kanskje toner ned noen av de mest påtrengende "kampene". En ny tilnærming til innvandring og nedtoning av "identitetspolitikk" og "kulturkrig" vil forhåpentligvis bidra til å gjøre ytre høyre ganske tannløse.

Men er det mulig? Grovt sett har man jo to fraksjoner i politikken, også i Europa, de idealistiske og de realistiske. EU, og resten av Europa, har vært idealismens høyborg de siste tiårene. I slik grad at alle realister har blitt skjøvet vekk eller fortrengt. Tror ikke det går an å ro seg vekk fra dette ryktet. Velgerne er smartere enn man tror. Hva skal de få til med innvandringen for at velgerne skal bli overbevist? Fadesen i Ukraina kommer man rett og slett seg ikke unna og økonomien begynner muligens å bli museumsverdig! Alle kan lese wikipedia-siden over hvor mange indiske og kinesiske byer som hvor det bygges nye tbanesystemer, og mye tyder på at EU ikke kan henge med i svingene mot slike sivilisasjonsstater. Den eneste skikkelige tiltrekningskraften i Europa er vel statlige utbetalinger? Dårlige tegn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

Hvis jeg husker riktig kan vel det svekke støtten til Ukraina: Belgia har vel vært på linje med Nederland m.t.p. støtte til Ukraina? Hvis yttre høyrekrefter med brune nyanser og putler-sympatier tar over stuper vel støtten til Ukraina er jeg redd 🤔

Kommer til å se bra ut i historiebøkene.

"Den europeiske befolkning hadde muligheten til å stå opp mot monsteret i Kreml. Men deres agiterte frykt for innvandrere var sterkere enn deres vilje til å knekke en blodtørstig diktator."

Bank i bordet for at den spådommen ikke går i oppfyllelse.

Spørsmålet for fremtiden er nå om den delen av hjernene våre som trigger oss til å være redde for innvandrere er noe vi kan kurere, temme og gjøre immun mot fryktbaserte populister som får oss til å ignorere andre politiske saker. Eller om den frykten alltid vil være en tilstedeværende akilleshæl for demokratiet vi alltid må gi omsorgspleie.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...