Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da var mars-oppdateringen på plass! :thumbup:  Har byttet ut produsent på minne, skjermkort på Capital Offense, hovedkort på Black Refinery og skiftet SSD på samtlige bygg til Samsung 960 EVO 250GB. The Corporal bruker denne alene, mens de to andre byggene har i tillegg fått en WD Blue 2TB disk. Dette fordi jeg innser at 4K HDR-filmer og spill begynner å bli såpass store etter hvert, at 500GB blir for lite til majoriteten. Derfor prioriterer jeg heller en ekstremt høy-ytelse SSD som nå har blitt ganske rimelig, og sper på med en billig og støysvak HDD. :) 
 
Har også skiftet skjerm-anbefalinger på The Corporal og Capital Offense. Førstnevnte har fått en tilnærmet identisk model, bare 400 kr rimeligere, mens Capital Offense har oppgradert til 27 tommer 1440p skjerm med G-Sync og 144Hz fra Acer. Nedsiden ift. 24-tommer Asus som var der før, er 8-bit farger i stedet for 10-bit. Fargene er imidlertid likevel ganske gode på Acer-modellen, og størrelse samt oppløsning har blitt prioritert. 
 
Feirer samtidig at jeg har mottatt over 500 kr i donasjoner til nå! Tusen takk for støtten, folkens!  :w00t:  :w00t:
 
Du kan donere til tråden, enten ved å bruke PayPal til [email protected], eller bli en Patreon.

 Paypal-logo_zps3nmpj2zq.png f3rfxw.jpg

 

 

Det høres umiddelbart ganske høyt ut. Har du prøvd å legge på kjølepastaen på nytt? I denne testen er det en overklokket i7 6700K med 1,4V, som er ganske heftig. Selv ikke da når den temperaturen du forespeiler her.

 
Stilte på turbo mode på CPU-viften, men da ligger viften i nærheten av max hele tiden under spilling -> En jævlig viftestøy konstant. Selv ved kun nettsurfing ligger CPU-viften på 650 rpm og temp på rundt 40 grader, 28 grader idle. Noen som har AiO å anbefale? Har Fractal Design Define S kabinett.

Det høres ikke helt normalt ut.  :no:

 

Hvis du vil ha en stillegående AIO som yter veldig bra, samtidig som den ikke sprenger banken, ville jeg umiddelbart kikket på Cooler Master Seidon 240V til 795 kr.  Test her

Endret av Agentspoon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var mars-oppdateringen på plass! :thumbup:  Har byttet ut produsent på minne, skjermkort på Capital Offense, hovedkort på Black Refinery og skiftet SSD på samtlige bygg til Samsung 960 EVO 250GB. The Corporal bruker denne alene, mens de to andre byggene har i tillegg fått en WD Blue 2TB disk. Dette fordi jeg innser at 4K HDR-filmer og spill begynner å bli såpass store etter hvert, at 500GB blir for lite til majoriteten. Derfor prioriterer jeg heller en ekstremt høy-ytelse SSD som nå har blitt ganske rimelig, og sper på med en billig og støysvak HDD. :) 

 

Yaay :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Det høres ikke helt normalt ut.  :no:

 

Hvis du vil ha en stillegående AIO som yter veldig bra, samtidig som den ikke sprenger banken, ville jeg umiddelbart kikket på Cooler Master Seidon 240V til 795 kr.  Test her

 

Trodde automatisk at AiO var en bedre kjøleløsning (som jeg tipper mange automatisk tenker siden det er VANN og LUFT som kjøler, ikke bare luft.  :dribble:) men leste et par tester hvor Noctua NH-D15 kom ut som beste alternativ mtp. støy/kjøling. Fargen er ufyselig, så jeg kom frem til at Cryorig R1 Ultimate burde fungere som et godt andre alternativ. Noen som kan si om denne kjøleren passer med Vengeance LPX RAM-brikker? Leser at klaring under R1 er 30-35mm ved justering av viften oppover, og at LPX visstnok er 31mm? Er dette 31mm totalhøyde ferdig montert eller må man plusse på noen mm for festemekanismen på hovedkortet? Beklager virkelig om dette ikke hører hjemme i denne tråden her. 

Lenke til kommentar

 

Det høres ikke helt normalt ut.  :no:

 

Hvis du vil ha en stillegående AIO som yter veldig bra, samtidig som den ikke sprenger banken, ville jeg umiddelbart kikket på Cooler Master Seidon 240V til 795 kr.  Test her

 

Trodde automatisk at AiO var en bedre kjøleløsning (som jeg tipper mange automatisk tenker siden det er VANN og LUFT som kjøler, ikke bare luft.  :dribble:) men leste et par tester hvor Noctua NH-D15 kom ut som beste alternativ mtp. støy/kjøling. Fargen er ufyselig, så jeg kom frem til at Cryorig R1 Ultimate burde fungere som et godt andre alternativ. Noen som kan si om denne kjøleren passer med Vengeance LPX RAM-brikker? Leser at klaring under R1 er 30-35mm ved justering av viften oppover, og at LPX visstnok er 31mm? Er dette 31mm totalhøyde ferdig montert eller må man plusse på noen mm for festemekanismen på hovedkortet? Beklager virkelig om dette ikke hører hjemme i denne tråden her. 

 

 

Jeg mistenker fortsatt at den kjøleren du allerede har, enten er montert dårlig, eller at du påføring av kjølepasta ikke er utført godt nok. Hadde jeg vært deg ville jeg helt klart begynt der først. Avmontert kjøleren som du har, påført ny kjølepasta og montert igjen. For deretter å stress teste og sjekke temps med realtemp. 

 

6600K @ 4,1GHz er ikke veldig vanskelig å kjøle ned. Det klarer søren meg Intel stock kjøleren til og med hvis man ser bort fra at det bråker litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det høres ikke helt normalt ut.  :no:

 

Hvis du vil ha en stillegående AIO som yter veldig bra, samtidig som den ikke sprenger banken, ville jeg umiddelbart kikket på Cooler Master Seidon 240V til 795 kr.  Test her

 

Trodde automatisk at AiO var en bedre kjøleløsning (som jeg tipper mange automatisk tenker siden det er VANN og LUFT som kjøler, ikke bare luft.  :dribble:) men leste et par tester hvor Noctua NH-D15 kom ut som beste alternativ mtp. støy/kjøling. Fargen er ufyselig, så jeg kom frem til at Cryorig R1 Ultimate burde fungere som et godt andre alternativ. Noen som kan si om denne kjøleren passer med Vengeance LPX RAM-brikker? Leser at klaring under R1 er 30-35mm ved justering av viften oppover, og at LPX visstnok er 31mm? Er dette 31mm totalhøyde ferdig montert eller må man plusse på noen mm for festemekanismen på hovedkortet? Beklager virkelig om dette ikke hører hjemme i denne tråden her. 

 

 

Jeg er litt enig med mannen over som anbefaler å teste kjøleren etter ny montering. Jeg er ellers enig i at NH-D15 er et bedre valg enn vannkjøling, hvis du også er åpen for dette. Jeg synes det i tillegg er mye mindre styr enn vannkjøling. Men, jeg ville fortsatt argumentere for at Pure Rock er en god kjøler til 6600K under normale omstendigheter.  :wee:

 

Kjekk tråd. Donerte 30 kr her om dagen. :p

Tusen takk for støtten, Windoge! :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Hehe, tror det er litt min feil det med temperaturen. Gikk inn i BIOS og la merke til at CPU Vcore var stilt på auto, noe som gjorde at maks verdi kom på over 1.32v. Stilte den til 1,216v og kjørte Prime95 i 1 time = maks temp 80 grader, viften på 1400 rpm, noe som i seg selv ikke var så verst. Tror nok det er viftene på Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming som forårsaket mye støy når de lå på 2800 rpm, og ikke CPU-viften. Man lærer så lenge man lever.  :tease:(kommer nok til å bytte ut viften uansett etterhvert, mye vil ha mer )

Lenke til kommentar

Guise guise!! Begynte å sette sammen pcen min i dag. Satte inn hovedkort cpu osv. Satte på plass litt kabling. Ganske fornøyd med meg selv. Så leser eg crossfire ready midt på hovedkortet der eg står og nyter synet. Crossfire! Nvidia! Eg har nVidia skjermkort, ikke AMD. Krise? Eller har det bare noe å si om man skal kjøre dual?

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Guise guise!! Begynte å sette sammen pcen min i dag. Satte inn hovedkort cpu osv. Satte på plass litt kabling. Ganske fornøyd med meg selv. Så leser eg crossfire ready midt på skjermkortet der eg står og nyter synet. Crossfire! Nvidia! Eg har nVidia skjermkort, ikke AMD. Krise? Eller har det bare noe å si om man skal kjøre dual?

 

Sikker på at du ikke leste crossfire på hovedkort esken da? Ville vært ekstremt rart om det stod på skjermkort esken din hvis du har kjøpt nvidia kort.

 

Crossfire er en teknologi fra AMD som betyr å kjøre 2xAMD skjermkort linket sammen. For Nvidia så heter teknologien SLI. Noen hovedkort støtter begge teknologier, mens andre støtter kun en av delene.

 

Derav har bare noe å si hvis du planlegger multi-gup oppsett.

Endret av €tt@n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk for denne her:

 

https://www.prisguide.no/liste/165422

Men annet skjermkort. De hadde ikke det jeg gikk for på prisguide. Men det er ganske likt det som er listen der.

Nå har jeg imidlertid ett annet problem. Ser ikke ut til at kjøleren passer. Gikk for den som er anbefalt til mid-buildet som var for litt siden. Som er 1151 sokkel. Og på nettsiden står det at den skal passe, men det gjør den faktisk ikke. i manual står det att den bare passer til 1150 og 1155. Er det jeg som er dum her og gjør noe galt eller er det nett on net som har feilet?

 

 

Redigert: Bare jeg som er idiot. Ser ut til at det går. Litt rart at manualen ikke sier den støter 1151 dog.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Helt klart fin build det der da, bra balanse og kvalitetsdeler hele veien. Agentspoon er dyktig med denne tråden :)

Driver å handler inn deler selv nå til et nytt bygg. Klør i fingrene hehe men venter på å se am4 utvikle seg litt mer og at itx kortene kommer i salg :D

Endret av €tt@n
Lenke til kommentar

Jepps burde fungere fint. Cdon presterte å sende rambrikkene med post nord istedet for posten så får ikke startet opp før på mandag. Alle de andre delene de sendte i posten kom i dag. Så PCen er ferdig bygget så og si. Ser bra ut. Får se på mandag hvordan den kjører.

Lenke til kommentar

Veldig bra tråd!

 

Finnes det noen gode 27" IPS panel skjermer med (2k eller) 4k oppløsning som ikke kommer på ~8000?

I så fall, hvilke(n) er å anbefale?

Hvis det er 60hz og billig, så må du se på koreaskjermer :) Acer 1440p ips 165hz kosta nettop 6000kr? På cdon.

Lenke til kommentar

 

Veldig bra tråd!

 

Finnes det noen gode 27" IPS panel skjermer med (2k eller) 4k oppløsning som ikke kommer på ~8000?

I så fall, hvilke(n) er å anbefale?

Hvis det er 60hz og billig, så må du se på koreaskjermer :) Acer 1440p ips 165hz kosta nettop 6000kr? På cdon.

 

60hz er vel greit nok, hadde vært ok med 100hz+, men ikke nødvendig. 

 

Har sett litt på disse tre.

https://www.komplett.no/product/831741/datautstyr/periferiutstyr/skjermer/skjermer/acer-27-4k-led-s277hk#

https://www.komplett.no/product/900480/datautstyr/periferiutstyr/skjermer/skjermer/dell-27-led-4k-p2715q#

https://www.komplett.no/product/854103/datautstyr/periferiutstyr/skjermer/skjermer/benq-27-4k-led-bl2711u#

 

Tips til andre i den kategorien/prisklassen?

 

Hmm, etter å ha sjekket bittelitt må jeg si at den BenQ skjermen virker fristende.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

 

Veldig bra tråd!

 

Finnes det noen gode 27" IPS panel skjermer med (2k eller) 4k oppløsning som ikke kommer på ~8000?

I så fall, hvilke(n) er å anbefale?

Hvis det er 60hz og billig, så må du se på koreaskjermer :) Acer 1440p ips 165hz kosta nettop 6000kr? På cdon.

 

Noen bestemte koreanske modeller du tenker på? Hvordan er disse med tanke på bildekvalitet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

AMD 1600X listet foreløpig til 2749 kr og 1500X til 2079 kr. Det blir litt for høyt, etter min mening, når i5 7600K opplever en del bedre FPS (spesielt minimum) i ganske mange titler basert på DX11 f. eks. som fortsatt er høyaktuelle. Observerer også at hovedkort blir å koste tilnærmet det samme mellom Z270 og B350. 

 

Jeg er litt skuffet, da jeg trodde AMD skulle ta ordentlig innersving på verdi for pengene. Nå blir det å følge litt med på oppdateringer av BIOS og prisutvikling. I det minste er differansen blitt langt mindre, og AMD har med det en fot innenfor tråden igjen. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...