Gå til innhold

Ytre høyre bølge i EU valget....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Medlem skrev (15 minutter siden):

Godt Norge har holdt oss utenfor EU-søpla. Det er kun Ja-siden og deres antinorske holdninger som ønsker oss inn. Veldig ofte er det de samme som vil avskaffe det norske kongehuset og flytte demokratiet bort fra velgeren. Altså, helt i tråd med de mørkeblå kreftene som stadig blir sterkere i Brussel

EU-tilhengere vil flytte makt til nordmenn ved å gi oss stemmerett og innflytelse slik at vi kan påvirke utviklingen i EU blant annet gjennom EU-valg som ble holdt igår i EU. Idag sitter vi på gangen med lua i hånda uten å kunne påvirke, det fungerer dårlig for Norge og skader våre interesser gjennom demokratisk underskudd, tollmurer og handelshindringer vi ville sluppet som fullverdige medlemmer. Nasjonalistene skader Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (7 minutter siden):

 

For å presisere, jeg snakker i konstekst av valgresultatene. Der vil jeg anta at mange velgere tenker følgende.

1. Det er for mange ikke-vestlige innvandrere.

2. Det er for mye forholdsmessig kriminalitet blant ikke-vestlige.

 

Det er ikke gitt at det skilles mellom hva slags type innvandrere det er snakk om, snarere at folk blir mer skeptiske til innvandring totalt. Det er selvsagt urettferdig, jeg har ikke noe imot redelige arbeidsinnvandrere selv, men når myndighetene ikke tar tak i folkets kvaler så stemmer de deretter.

God forklaring, skjønner hva du mener 👍 dette tror jeg nok dessverre du har rett i og 😟

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, BadCat said:

1930 blir til 2030. Vi må aldri gjenta historien, sa folk. Så slutt med elendig rikspolitikk.

"Those who cannot remember the past are condemned to repeat it"

At vi lever i en historieløs tid er svært sannsynlig ettersom tiktok vel er eneste informasjonskilde for flere og flere.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (19 timer siden):

"Den europeiske befolkning hadde muligheten til å stå opp mot monsteret i Kreml. Men deres agiterte frykt for innvandrere var sterkere enn deres vilje til å knekke en blodtørstig diktator."

Hva med en dose motstand/skepsis til begge deler..?

Eller som politikere elsker å si, "det går an å ha to tanker i hodet samtidig."

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det er to stikkord for Norge. Ta sin del men slutt å forsøke å redde hele verden. Slutt å sette eksterne folk (de uten tilknytning  til Norge) foran egen befolkning.

Ikke er det en mørk mot hvit-situasjon heller. Det er nordmenn som har stått fast i flere tiår i navsytsemet, med livet på vent, mens draftunnvikere fra Ukraina. Les: menn i 20-30 årene, er på norske kjøpesentre og fyller handlevogna for vår regning. Jeg påtraff en gjeng slike som satt på en benk og nøt alkohol inne på senteret. Det er ikke lov og jeg har aldri sett en nordmann nyte alkohol inne på senteret de 35 årene senteret har eksistert. Ingen av serveringsstedene har skjenkebevilling. Jeg kjenner ikke deres historikk og kanskje er de ansvarsmennesker for barn og fritatt fra krigstjeneste. Likevel tenker man ett og annet. At ansvarsfulle mennesker hadde vært med kone og barn og ikke på kjøpefest med kompiser.

For meg er det ingen overraskelse at nasjonalisme og ytre høyre gjør et byks.

Endret av BadCat
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, ps5 said:

"Those who cannot remember the past are condemned to repeat it"

At vi lever i en historieløs tid er svært sannsynlig ettersom tiktok vel er eneste informasjonskilde for flere og flere.

Fokuset har vært å si nei til nazisme. Det er ikke der skoen trykker. Nazismen kommer ikke ut av det blå. Den er ikke forbeholdt et fåtall grusomme mennesker mens resten har sitt på det rene.

Samfunnet blir ikke friskmeldt av å rette en knyttneve mot noen nynazister som vil ødelegge for fellesskapet. Det er omtrent der var man har vært i 30+ år nå. "Samfunnet er ok bortsett fra disse fåtall farlige som ødelegger for resten."

Endret av BadCat
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Som en motvekt til veksten hos ytre-høyre er føderalistene i Volt Europa inne med 5 mandater som ikke ønsker reversering til nasjonalisme og egoisme, men få gjennomført overgangen til en føderalstat slik flertallet av europeere også ønsker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (12 timer siden):

Hvis du ser på deg som moderat og disse folkene som "høyreekstremister", hva sier det da om deg og din politikk når "høyreekstremister" er foretrukket over deg? Hvor mye mer søppel er din politikk, dine verdier, dine posisjoner i forhold til disse "ytre høyre" du så konstant klager og syter over?

Hva sier det om folk som stemmer på dem?

Hvis du undersøker disse individene, så vil de være i snitt være mer uniformerte, lavt utdannede, historieløse og folk som disinformerte og grovt uniformerte.

Som Trump-supportere og Russland-supportere.

De tjener ikke sakene de tror de tjener;

Ved å få frem høyreradikal politikk vil økonomien lide, disinformasjon og korrupsjonen øke så mye at problemene relatert til innvandring blir gode minner i forhold.

Det er som å forsøke å sette fyr på huset fordi man er uenige med foreldrene sine, og skylde på dem fordi de tar valg man ikke forstår fordi man er en umoden navlebeskuende bortskjemt drittunge som tror man har arvet landet sitt, uten å ta hensyn til verdiene til dem som bygget det og ga oss standardene vi har, inkludert etikken og moralen.

...

Kunnskapsløshet og mangel på innsikt er radikale høyre sin skinnende rustning mot kritikk, disinformasjon og mangel på selvinnsikt deres våpen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (30 minutter siden):

Din forakt for vanlige folk

Du snakker ikke for vanlige folk, og det er grovt uærlig og nedsettende ovenfor vanlige folk å påstå at det er normalt å for vanlige folk å være grovt desinformerte, historieløs, kunnskapsløs, umoralsk og navlebeskuende slik du vitterlig gjør.

Jeg mener at vanlige folk er langt bedre, og at det fremdeles er uvanlig å være et regelrett dårlig nok menneske til å stemme på disse partiene.

Mangel på utdannelse er ikke det viktigste elementet, men det bidrar gjennom mangel på kunnskap, som gjør det lettere å fylle tomrommet i samfunnskunnskap med løgner. Problemet starter nettopp når tomrommene i kunnskap fylles med søppel.

Som er et økende problem.

Men bare for folk som lar seg narre.

Hvis man har lav utdannelse men integritet, tar til seg kunnskap, og evner kildekritikk, så er jo det flott, og jo åpenbart bedre enn å være høyt utdannet og høyreradikal.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (6 minutter siden):

Jeg mener at vanlige folk er langt bedre, og at det fremdeles er uvanlig å være et regelrett dårlig nok menneske til å stemme på disse partiene.

Hvilke partier er det snakk om her, bare for å få det på det rene?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å føle den store frykten enda. Ja, en del usmakelige kommentarer og påståtte ønsker kan det komme fra ytre høyre, men som regel modererer de fleste seg når de kommer i mer relevante posisjoner. Ihvertfall ser det ut til at innspill det lukter brunt av normalt blir mer blått jo nærmere makt man kommer. Til og med lyseblått. Og når man i Norge ser en økning for Rødt og SV så blir det kanskje en balanse nærmere midten uansett?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Hvis man har lav utdannelse men integritet, tar til seg kunnskap, og evner kildekritikk, så er jo det flott, og jo åpenbart bedre enn å være høyt utdannet og høyreradikal.

Hva med venstreradikale da?

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...