Gå til innhold

Bredbånd fra Get blir dyrere – og raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen spesiell grunn til at GET ikke øker opplastingshastighetene? Nå har de vel stort sett fiber mellom alle sentraler så det er korte distanser mellom husstander og sentral som er COAX, er dette så begrensende at de må stoppe opp å 10mbit opp?

 

Er selv GET-forhandler og fikk grei pris på XL men det var ikke så utrolig interessant når jeg ikke en gang kunne legge på "ekstra opplastingshastighet" på XL og XXL da 10mbit opp var maks som GET kunne levere fikk jeg beskjed om. Jeg tror nok de færreste har behov for synkrone nettlinjer men å ha et tak på 10mbit i 2014 virker temmelig halvveis, spesielt når du kan tilby 200mbit ned. De som har interesse av mye opplastning, streaming via Twitch.tv osv burde jo ha minimum 15mbit om de skal ha ambisjoner om stabil og god 1080P og skal du gjøre litt av hvert samtidig så er det greit å ligge på 20mbit. Det å ha en nettlinje på 150/10mbit virker rimelig ulogisk spør du meg.

 

 

Hovedproblemet jeg dog hadde med GET var at du ikke nødvendigvis kunne forvente å ha tilgang på full båndbredde under "peak hours" så når nettet ble belastet som mest her jeg bor så ville jeg fort bare ha 60-70mbit istedenfor de 120mbit jeg betaler for da og da syntes jeg prisen, selv med forhandlerrabatter blir temmelig høl i hue og de 10mbit fikk jeg stortsett aldri mer enn maksimalt 8mbit av og det var veldig, veldig skuffende. De skal ha skryt for at de kan levere rene Cisco modem til kunder så du kan styre med eget utstyr selv uten å måtte mase om at ISP skal gå inn å aktivere Bridge Modus for deg da dette er låst i 99% av alle routere som Internettleverandører har en lei tendens til å prakke på deg. Men det hjelper jo lite når både hastighet, og ikke minst responstider varierer veldig fra tidspunkt på døgnet.

 

Ved lav belastning var det ikke noe problem å få 120/8mbit og type 10-20ms ping til norske nettsider, men under peak hours så gikk jo plutselig ting ned til 60-70/8mbit og ping føyk opp til 50-80ms til norske nettsider noe jeg syntes er alt for dårlig og veldig overraskende tatt i betraktning at GET stort sett skal bruke fiber mellom alle sentraler og ut på nettet så det er kun mellom kunde og sentralen som baserer seg på COAX. Trodde ikke dette i seg selv skulle ha så store negative innvirkninger på ytelsen og opplevelsen.

 

 

Nå er jeg heller på fibernett fra Homebase som hovedsakelig betyr fibernett fra GET da de har kjøpt opp Homebase og lagt alt over på sitt eget nett, men nå har jeg da fiber helt hjem i veggen og da har man 90/90mbit uten problemer, aldri dropp i hastighet og aldri mer enn 1-5ms ping til norske nettsider uansett belastning og tidspunkt på døgnet. Og jeg betaler vel bare ca 50 kr mer for denne 90/90mbit nettlinjen enn jeg gjorde for 120/10mbit fra GET så det syntes jeg er helt greit. Det at de ikke tilbyr høyere enn 90/90mbit over fiber når de kan tilby hele 200mbit over COAX som tydeligvis går til de samme sentralene og nettene finner jeg dog litt merkelig men det oppgraderes vel med tiden. For 6 mnd så var jo 50/50mbit det høyeste de hadde å tilby via fiber.

 

 

 

EDIT:

 

Ellers så må jeg si at dette er en litt drøy måte å sikre seg høyere inntjening på, man kan selvsagt argumentere med at hastighetene økes men når de da samtidig tvinger opp prisen for såpass mange kunder som garantert vil bety en masse penger strømmende inn i kassa så kan jeg ikke si at jeg er noen videre stor fan. De burde klare å øke hastighetene uten å øke prisen, her virker det økte hastighetene mer som et skalkeskjul for "vi kan med dette garantere økt inntekt".

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisene til GET er rett og slett ran.

 

Når canal digital gjorde prishoppet sitt ifjor var det det som skulle til for at vi fikk med sameiet her jeg bor til å bytte til Altibox.

 

100/100 linje til 499,-

 

Benytt sjansen du også, få med vel'et eller sameiet og hent inn priser, det er enklere enn du tror å gi disse antikvariske monopolleverandørene fingern!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Du men er vel 40/40 som mine søsken og far har? Lyse har 80(40/40,120(60/60),200(100/100)+ mere som ikke er aktuelt.

 

 

Pluss 50/50 for borettslag og hvis du har 40/40 pluss telefoni.

Lenke til kommentar

 

Hvordan kan de ta 900 kr for 150 ned og 10 opp? Hadde det vært likt skulle jeg forstått det litt mer, blir spesielt forundret med tanken vi betaler for 100/100 som er 598.

 

For 100 kr mer en det Get tar får man i Sverige 1000 ned og 100 opp og for 100/100 koster det 400 kr.

er det kun 10 mbit opp hos GET ? det er jo latterlig lite. jeg får 50/30 mbit på en gammel kobberlinje. det er jo mye bedre en 100/10 hos GET i såfall

 

Man kan ikke sammenligne Fiber\Coax-linjer med kobberlinje.. :) Kobber er søppel i forhold.

 

Men ja, kjipt at GET leverer kun 10 i opplastning.. Blir nok endret så fort de får mer konkurranse.

Nå fremover så blir det jo mye mer 4K materiale på nettet, hvor folk vil gjerne laste opp 4K til youtube osv.. Da får man nok bruk for større upload.

 

Men pr dags dato er 10Mbps "godt nok" for hvermannsen.. selvom jeg gjerne skulle hatt noe mer. Download er absolutt viktigst for meg hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt noe av det mest elendige nettet fra Get. Mest ustabile og trege nettet jeg har prøvd. Også får man ikke noe i nærheten av det man betaler for. Selv etter en tekniker hadde vært på besøk å prøvd å se om han kunne gjøre noe, så har det forsatt vært ustabilt og ikke vært i nærheten av de hastighetene man betaler for.

 

Hjelper lite om det blir raskere, når de uansett ikke kan levere et stabilt nett som ikke blir tregt eller slutter å funke i det hele tatt. Uansett om det blir raskere, vil man ikke merke det siden det er uansett ikke i nærheten av det man betaler for...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan kan de ta 900 kr for 150 ned og 10 opp? Hadde det vært likt skulle jeg forstått det litt mer, blir spesielt forundret med tanken vi betaler for 100/100 som er 598.

 

For 100 kr mer en det Get tar får man i Sverige 1000 ned og 100 opp og for 100/100 koster det 400 kr.

er det kun 10 mbit opp hos GET ? det er jo latterlig lite. jeg får 50/30 mbit på en gammel kobberlinje. det er jo mye bedre en 100/10 hos GET i såfall

 

Man kan ikke sammenligne Fiber\Coax-linjer med kobberlinje.. :) Kobber er søppel i forhold.

 

Men ja, kjipt at GET leverer kun 10 i opplastning.. Blir nok endret så fort de får mer konkurranse.

Nå fremover så blir det jo mye mer 4K materiale på nettet, hvor folk vil gjerne laste opp 4K til youtube osv.. Da får man nok bruk for større upload.

 

Men pr dags dato er 10Mbps "godt nok" for hvermannsen.. selvom jeg gjerne skulle hatt noe mer. Download er absolutt viktigst for meg hvertfall.

 

 

vil vel ikke si at kobber er "søppel" når en kan få 50/30 linje, men så er kansje du litt sær hva vet jeg.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvordan kan de ta 900 kr for 150 ned og 10 opp? Hadde det vært likt skulle jeg forstått det litt mer, blir spesielt forundret med tanken vi betaler for 100/100 som er 598.

 

For 100 kr mer en det Get tar får man i Sverige 1000 ned og 100 opp og for 100/100 koster det 400 kr.

er det kun 10 mbit opp hos GET ? det er jo latterlig lite. jeg får 50/30 mbit på en gammel kobberlinje. det er jo mye bedre en 100/10 hos GET i såfall

 

Man kan ikke sammenligne Fiber\Coax-linjer med kobberlinje.. :) Kobber er søppel i forhold.

 

Men ja, kjipt at GET leverer kun 10 i opplastning.. Blir nok endret så fort de får mer konkurranse.

Nå fremover så blir det jo mye mer 4K materiale på nettet, hvor folk vil gjerne laste opp 4K til youtube osv.. Da får man nok bruk for større upload.

 

Men pr dags dato er 10Mbps "godt nok" for hvermannsen.. selvom jeg gjerne skulle hatt noe mer. Download er absolutt viktigst for meg hvertfall.

 

 

vil vel ikke si at kobber er "søppel" når en kan få 50/30 linje, men så er kansje du litt sær hva vet jeg.

 

Vel, bruker du en brøkdel av linjen, så er hele linja ubruklig til feks online spilling. mens med coax\fiber så kan du bruke opp nesten hele nettlinjen, uten at det påvirker pingen (online spilling) i det heletatt.

 

Kobber er også veldig ustabil på lengre strekkninger. Farten varierer veldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

LIKER IKKE!

JEg trenger ikke raskere nedlasting. Og ihvertfall ikke høyere pris.

Men da kan du vel gå ned til et billigere abonnement? Jeg har L70 nå som blir L100, men vurderer sterkt om jeg skal gå ned til den nye M50.

 

 

I min blokk har jeg ikke valg, get har monopol.

Jo, du kan vel få via mobilnett eller xDSL via kobbernett. Når man velger å bo i blokk får man ofte fellesavtaler på godt og vondt...
Lenke til kommentar

Kan ikke se at dette er negativt for noen andre enn de som trenger bare littegrann mer enn 4 eller 5Mbit/s, og nå blir nødt til å velge 20 istedenfor 10. Ellers er det priskutt over hele linja. I motsetning til Canal Digital der folk fikk mindre for pengene.

 

Når det gjelder borettslagsavtaler så suger det med mindre man trenger nøyaktig det avtalen inkluderer. For min del så er det noe drit uansett fordi jeg blir tvunget til å betale for tv i husleien som jeg aldri bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke se at dette er negativt for noen andre enn de som trenger bare littegrann mer enn 4 eller 5Mbit/s, og nå blir nødt til å velge 20 istedenfor 10. Ellers er det priskutt over hele linja. I motsetning til Canal Digital der folk fikk mindre for pengene.

 

Dette er jo ikke et priskutt. Med mindre man går ned i hastighet øker prisen på hastighetene som er mest aktuelle for folk flest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...