Gå til innhold

Bredbånd fra Get blir dyrere – og raskere


Anbefalte innlegg

 

VDSL fra telenor, 50/10 (på speedtest ligger jeg stort sett rundt 55/12) for 379,- mnd... Føler ingen trang til å bytte til GET nå nei

 

Hvordan fikk du den lave prisen? På Telenor.no er prisen 599/mnd.

 

 

Det er noe som heter utroskap som kunde. Og det kan være et virkemiddel som gir deg lavere priser, som "du spesiellt" er tiltenkt om du gidder å drive med sutring om at jeg vil ha mer for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan bidra med en liten saksopplysning her, ettersom ingen av dere ser ut til å ha nevnt det så langt i diskusjonen.

 

Årsaken til at Get ikke tilbyr symmetriske linjer, er at mesteparten av nettet deres er bygd opp som en hybridfiberløsning (omtalt som HFC i bransjen). Dette betyr at koaksnettet overtar der hvor fiberen slutter.

 

Utviklingen i HFC-teknologien er svært interessant, men foreløpig har den likevel ikke kommet så langt at den uten videre kan tilby symmetriske hastigheter, slik rene fiberlinjer kan. Se for øvrig Gets omtale av teknologien på http://www.get.no/hjem/nomu/gigabit.

 

Jeg har selv sett en demo hvor HFC-teknologien ble presset til å levere nesten 1 Gbit/s, da ved hjelp av et digert prototypemodem fra Cisco. Men dette er i nedlasting - på opplastingssiden viste Get meg at de klarer rundt 200 Mbit/s. Demonstrasjonen ble gjennomført i juni i fjor.

 

Snart, sannsynligvis i 2015 en gang, vil vi dessuten få stifte bekjentskap med Docsis 3.1. Docsis er benevnelsen på standarden (Data-Over-Cable Service Interface Spesification) som benyttes av kabel-tv-operatørene. Med versjon 3.1 snakkes det om nedstrømskapasiteter på 10 Gbit/s og oppstrømskapasiteter rundt 1 Gbit/s.

 

Fremdeles ikke symmetrisk, altså, men likevel mer enn nok til ditt og mitt forbruk slik dette er i dag.

Lenke til kommentar

Jeg kan bidra med en liten saksopplysning her, ettersom ingen av dere ser ut til å ha nevnt det så langt i diskusjonen.

 

Årsaken til at Get ikke tilbyr symmetriske linjer, er at mesteparten av nettet deres er bygd opp som en hybridfiberløsning (omtalt som HFC i bransjen). Dette betyr at koaksnettet overtar der hvor fiberen slutter.

 

Utviklingen i HFC-teknologien er svært interessant, men foreløpig har den likevel ikke kommet så langt at den uten videre kan tilby symmetriske hastigheter, slik rene fiberlinjer kan. Se for øvrig Gets omtale av teknologien på http://www.get.no/hjem/nomu/gigabit.

 

Jeg har selv sett en demo hvor HFC-teknologien ble presset til å levere nesten 1 Gbit/s, da ved hjelp av et digert prototypemodem fra Cisco. Men dette er i nedlasting - på opplastingssiden viste Get meg at de klarer rundt 200 Mbit/s. Demonstrasjonen ble gjennomført i juni i fjor.

 

Snart, sannsynligvis i 2015 en gang, vil vi dessuten få stifte bekjentskap med Docsis 3.1. Docsis er benevnelsen på standarden (Data-Over-Cable Service Interface Spesification) som benyttes av kabel-tv-operatørene. Med versjon 3.1 snakkes det om nedstrømskapasiteter på 10 Gbit/s og oppstrømskapasiteter rundt 1 Gbit/s.

 

Fremdeles ikke symmetrisk, altså, men likevel mer enn nok til ditt og mitt forbruk slik dette er i dag.

Forsåvidt sant, men de kan levere mer enn 5Mbps upload om de vil.

Betaler man nok, så man man få 20Mbps upload fra GET. De burde i det minste gi 'alle' 20Mbps opp.

Lenke til kommentar

 

 

Kan ikke se at dette er negativt for noen andre enn de som trenger bare littegrann mer enn 4 eller 5Mbit/s, og nå blir nødt til å velge 20 istedenfor 10. Ellers er det priskutt over hele linja. I motsetning til Canal Digital der folk fikk mindre for pengene.

 

Dette er jo ikke et priskutt. Med mindre man går ned i hastighet øker prisen på hastighetene som er mest aktuelle for folk flest.

 

 

Billigere pr Mbit/s er jo priskutt uansett hvordan man ser på det.

 

Og ja, for de som ikke trenger eller ønsker økt hastighet så kan/må man eventuelt gå ned. Ser ikke problemet med det. Med mindre den gamle hastigheten var NØYAKTIG det du måtte ha. De fleste har ikke et nøyaktig tall de trenger og har litt å gå på opp og ned. De nye hastighetene kan like gjerne passe deg bedre enn dårligere.

 

 

Det som er problemet er at man ender opp med å betale mer. Dermed settes prisen opp for kundens del. Det er altså ikke et priskutt fordi man ender opp med å betale mer for samme abonnement.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det som er problemet er at man ender opp med å betale mer. Dermed settes prisen opp for kundens del. Det er altså ikke et priskutt fordi man ender opp med å betale mer for samme abonnement.

Nei, man ender ikke opp med å betale mer for samme abonnement. Man betaler litt mer for et oppgradert abonnement.

Man har jo eventuelt mulighet til å gå ned til et billigere abonnement og spare penger mot å få litt lavere hastighet.

Lenke til kommentar

 

Det som er problemet er at man ender opp med å betale mer. Dermed settes prisen opp for kundens del. Det er altså ikke et priskutt fordi man ender opp med å betale mer for samme abonnement.

 

 

Det meste går vel opp i pris. Her får man iallefall noe igjen for at det går opp i pris, det er sjeldnere.

Lenke til kommentar

 

http://yousee.dk/Bredbaand/Overblik.aspx

Her kan dere se hva det koster med internett via kabek i Danmark..

Legg merke til opplastingshastighetene, setter GET sine priser i ett grellt lys..

Nå har disse også begrensninger for hvor mye du kan laste ned.

 

Og med trussel om oppsigelse pga overforbruk. :eek:

Fair use pr. måned: 15/3 Mbit: 200 GB, 30/6 Mbit: 600 GB, 60/12 Mbit: 1000 GB, 100/20 Mbit: 2.000 GB. Ved gentagne overskridelser kan vi opsige abonnementet.

Lenke til kommentar

 

LIKER IKKE!

JEg trenger ikke raskere nedlasting. Og ihvertfall ikke høyere pris.

Men da kan du vel gå ned til et billigere abonnement? Jeg har L70 nå som blir L100, men vurderer sterkt om jeg skal gå ned til den nye M50.

Ja det kan jeg, men da går jeg ned til 5/1 som derimot er for lite. Så Get gav meg ikke mye valg, og det vet de veldig godt. De visste nok at dette knepet ville øke omsetning, garantert også profitten.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan bidra med en liten saksopplysning her, ettersom ingen av dere ser ut til å ha nevnt det så langt i diskusjonen.

 

Årsaken til at Get ikke tilbyr symmetriske linjer, er at mesteparten av nettet deres er bygd opp som en hybridfiberløsning (omtalt som HFC i bransjen). Dette betyr at koaksnettet overtar der hvor fiberen slutter.

Ja, HFC har noen begrensninger, men la oss være ærlige. De kan lett tilby langt mer opphastighet i dag, men det gjør de ikke. Hvorfor? Fordi de har monopol. Med HFC så fører opphastighet til mye trafikk i nettet og så lenge de ikke har noe konkurranse, så vil de ikke tilby noe mer enn absolutt nødvendig.

For jeg tror ikke jeg er den eneste som ikke har noe valg, det er GET eller en 4mbit adsl linje på kobber fra etterkrigstiden.

Lenke til kommentar

Jeg har L70, men har i realiteten fått L100 allerede.

 

Har ekstra opplasting, og synes egentlig det er litt skuffende at ikke vi som betaler for ekstra fart opp kan få mer enn 10. I nye L100 burde fart opp vært 10 som standard, og 20 for alle som ønsker å betale mer.

 

3384762129.png

Lenke til kommentar

 

 

LIKER IKKE!

JEg trenger ikke raskere nedlasting. Og ihvertfall ikke høyere pris.

Men da kan du vel gå ned til et billigere abonnement? Jeg har L70 nå som blir L100, men vurderer sterkt om jeg skal gå ned til den nye M50.

 

Ja det kan jeg, men da går jeg ned til 5/1 som derimot er for lite. Så Get gav meg ikke mye valg, og det vet de veldig godt. De visste nok at dette knepet ville øke omsetning, garantert også profitten.

 

Ja, for de som har S10 så er jo endringene størst. Valget ditt er jo å halvere både ned- og opphastighet for å spare kr 60 pr mnd, eller å doble uthastighet for kr 40 ekstra pr mnd.

 

Men spørsmålet er litt hvordan du ser det; Du kan klage over at prisen øker med kr 40, eller glede deg over at du får 100% øking av hastighet for bare 11,1% prisøking...

 

 

 

 

Jeg har også fått den nye hastigheten:

3385382503.png

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...