Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (20 timer siden):

Problemet er vell oftest at folk tror de kan alt og dropper å lese dokumentasjon. Da kan en gjøre kritiske feil for en glemte å gjøre ting i forkant, skru til med rett moment osv. Og det er gjerne ikke merkbart før langt etterpå. Derfor hadde jeg aldri kjøpt hobby mekk som ikke var dokumentert med referanser til dokumentasjon. 

Men det er slik en blir etter å ha jobbet mer en 10 år med teknisk støtte og sett alt det rare som skjer.

Dette er like gjeldende verksted dessverre. Å bedrive generelt vedlikehold av bil krever ikke mer kunnskap annet enn grunnleggende forståelse for Norsk/Engelsk for å finne informasjonen du trenger på nett eller i ei bok ala Haynes manualer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (2 timer siden):

Dette er like gjeldende verksted dessverre. Å bedrive generelt vedlikehold av bil krever ikke mer kunnskap annet enn grunnleggende forståelse for Norsk/Engelsk for å finne informasjonen du trenger på nett eller i ei bok ala Haynes manualer. 

Nå stilles det vell krav til godkjente verksted, så det er noe bedre men ingen sikkerhet såklart. Som nevnt tidligere, mittigering.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Simen1 said:

Kjapt spørsmål: Hvilke avgifter kommer på toppen av omregistreringsavgift når man omregistrerer en bil fra grønne til hvite skilter?

Det er snakk om en 13 år gammel varebil, reparasjonsobjekt til ca 20k, under 3,5 tonn tillatt totalvekt.

Ved ombygging fra varebil klasse 2 (grønne skilt) til personbil eller varebil klasse 1 (hvite skilt) betales engangsavgiften man ikke betalte da bilen var ny, minus bruksfradrag.

En så gammel bil har kanskje ikke avgift i det hele tatt ved omklassifisering fra grønne til hvite skilt.

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/bygge-om/regn-ut/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk! Der fikk jeg endelig svar og det var et fint svar. For varebil klasse 2 som har gått på norske grønne skilter i over 10 år og skal "bygges om" til varebil klasse 1 (hvite skilter), så koster det ingenting ekstra. :)

Men annonsen forsvant så jeg må nok se meg om etter en annen.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (13 minutter siden):

Hva tenker folket her inne om dette da? Er det rasering av klassiker eller tøft at de gjør slikt? 

Er det ikke litt av begge deler? Det er jo litt i vinden for tida å rasere gamle klassikere, jeg synes dette er bedre en hva Ford gjorde med Mustang eller VW gjorde med Transporter/Buzz.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Er det ikke litt av begge deler? Det er jo litt i vinden for tida å rasere gamle klassikere, jeg synes dette er bedre en hva Ford gjorde med Mustang eller VW gjorde med Transporter/Buzz.

Jeg er litt mer progressiv på den fronten. Å tenke nytt besudler ikke historien, og I.D Buzz synes jeg er en superspennende take på Type 2.

Mach-e får meg litt til å stille spørsmål rundt hva en Mustang skal være. I.D. Buzz er en frisk bris i et rom full av grå sinte SUVer som lukter fis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

Er det ikke litt av begge deler? Det er jo litt i vinden for tida å rasere gamle klassikere, jeg synes dette er bedre en hva Ford gjorde med Mustang eller VW gjorde med Transporter/Buzz.

Det er jo en forskjell på å lage ny bil basert på en klassiker, men med dagens filosofi i tankene kontra å ta en aktuell klassiker og klippe og lime.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (5 minutter siden):

Hva er noen ting en bør tenke på ved valg av bil og barn/baby, for oss som aldri har hatt barn før? 

Plass, spesielt i bagasjerom. Jeg hadde model 3, for noe herk med barnevogn! Derfor ble det Y med bedre luke. Ellers er vell iso fix og Plass til sete en viktig ting. Samt sikkerhetsscore...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drit i SUV mens dere er i barnevognfasen. Dypt bagasjerom fant vi ut var alfa og omega siden vi hadde armorert hundebur også. Baksetet bør også være stort. Vi prøvekjørte en Mazda6. Og med barnesete fikk ikke min samboer kjørt setet så langt bak at det var komfortabelt. Mazdan hadde for øvrig dårlig lastekapasitet baki også.

Se på Volvo V70/V90, Ford Mondeo/S-Max/Galaxy, eventuelt nyeste Opel Insignia. Ellers er vel de store stasjonsvognene fra Volkswagen og Mercedes også gode alternativer. Usikker på BMW.

Min våte drøm var å finne en 5-seters Caravelle. Men de har så fiktive høye priser så det kunne vi bare drite i.

Og kjøp for helvete en barnevogn som er lett å klappe sammen.

Endret av Sydvest
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...