Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske enig at under 100k i verdi av bilen, hvorfor ikke. Jeg dokumentere alltid me kvitteringer av det jeg har gjort selv, å dette skriver eg også evt i en finn annonse viss jeg selger bilen. Da skriver eg at servicer er gjort på verksted frem til den og den datoen, etter det har bileier selv utført service årlig(med bilder av kvittering på olje og filtre i annonsen)

 

 

Men V70 min fra 2009, er en bil eg har bestemt meg for å beholde til den blir for dyr å fikse selv. Så den havner nok ikke på finn med det første.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Jeg tror ærlig talt at jeg kan gjøre en minst like god jobb med å skifte olje + filter som et verksted (der man jobber med tidspress og sikkert setter de minst erfarne på jobben uansett), så ville nok tatt over den delen av vedlikeholdsansvaret så fort man er klart og tydelig utenfor den delen av bilens levetid der det kan sies at forhandler/produsent har noen gjenværende ansvar for eventuelle motor-relaterte feil. Men ingen regel uten unntak. Enkelte typer gamle biler bør man vel kanskje ha forhandler/verksted-service-historikk på for at de skal holde verdien sin og være attraktive ved videresalg. Tenker da på gamle Porscher, Ferrarier og andre eksotiske "entusiast-biler" i øvre prisklasse. Og eier man en sånn bil, så har man vel såpass god råd at den økonomiske overheaden med å la verkstedet gjøre jobben, er en "dråpe i havet"

image.jpeg.7d93d65ea5329fd1f03dd1d28c5d06e8.jpeg

 

Endret av Hollabaloo
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Som kjøper så deler jeg forsåvidt @Salvesen. sin skepsis mot hobby-mek, men akkurat oljeskift ville jeg ikke vært bekymret for så lenge selger kunne fremvise kvitteringer for innkjøp av olje+ filter og en form for loggbok med km-stand og dato. Man får jo også et visst inntrykk ved å snakke med vedkommende som selger. Om det er en som vet hva han har drevet med eller om det er et surrehue

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (6 minutter siden):

Som kjøper så deler jeg forsåvidt @Salvesen. sin skepsis mot hobby-mek, men akkurat oljeskift ville jeg ikke vært bekymret for så lenge selger kunne fremvise kvitteringer for innkjøp av olje+ filter og en form for loggbok med km-stand og dato. Man får jo også et visst inntrykk ved å snakke med vedkommende som selger. Om det er en som vet hva han har drevet med eller om det er et surrehue

Ja Oljeskift er gjerne ikke deg verste, men bremser og slikt er jeg meget skeptisk til.

Lenke til kommentar

Bremser er som oftest super enkelt å skru på. Det er lurt å rengjøre og smøre opp dette hvert eneste år, da vil det aldri bli dårlige bremser eller fastrustede bolter. Nesten det eneste man ikke kan gjøre selv er vel hjulstilling, da må man ha maskin. Men jeg har skrudd på alt mulig siden jeg var rundt 5 år gammel og har ganske god mekanisk forståelse.

Det er masse dårlige mekanikere på diverse verksteder rundt omkring. De har ingen stolthet i jobben sin og gjør ofte et absolutt minimum av det som er forventet. Dette ser man spesielt hvis man skal rette opp og lakkere en bil. Selv større verksteder prøver seg på å utlevere biler med lakksig, appelsinhud osv. Man kan gjøre en svært god jobb selv hjemme i garasjen hvis man bare tar seg noen timer og gjør ting nøye. Man lærer underveis og det kan faktisk være ganske moro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke vært bekymret for å kjøpe bil av deg @kremt. Men er det første gang man skifter bremser så er det feller man kan gå i:

  • bruk av (altfor) billige jalla-deler
  • for dårlig rengjøring
  • smøring på feil steder
  • skader/rifter på gummimansjett ved tilbakepressing av kaliper-stempel
  • overflow av bremseveske i bremseveskebeholder (med påfølgende søl av lakk-skadelig bremseveske i mottorrom)  ved tilbakepressing av kaliper-stempel. 
  • Knekt bremseskive-skrue

Noe av dette er bagateller, men sånt som jeg irriterer meg over ihvertfall... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av det jeg har sett, og selv fått, utlevert fra verksted så vet jeg ikke om en bil som er vedlikeholdt av hobbymekkeren er så mye dårligere. Hovedforskjellen er at en skrur med tidsfrister og profitt i fokus og den andre enten fordi de genuint har lyst til å lære dette eller for å spare penger. I dagens samfunn har alle tilgang til informasjon og gode guider så det er lett å lære seg det normale vedlikeholdet. Selv samboer som tidligere fikk helt fnatt av å se en skralle og tanken på røre sin egen bil skrur og fikser mye selv. Hun er den faste go-to mekanikeren blant venninnene sine nå Begrensingene settes av verktøy tilgjengelig i garasjen nå i dag.

 

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (37 minutter siden):

Av det jeg har sett, og selv fått, utlevert fra verksted så vet jeg ikke om en bil som er vedlikeholdt av hobbymekkeren er så mye dårligere. Hovedforskjellen er at en skrur med tidsfrister og profitt i fokus og den andre enten fordi de genuint har lyst til å lære dette eller for å spare penger. I dagens samfunn har alle tilgang til informasjon og gode guider så det er lett å lære seg det normale vedlikeholdet. Selv samboer som tidligere fikk helt fnatt av å se en skralle og tanken på røre sin egen bil skrur og fikser mye selv. Hun er den faste go-to mekanikeren blant venninnene sine nå Begrensingene settes av verktøy tilgjengelig i garasjen nå i dag.

 

 

Problemet er vell oftest at folk tror de kan alt og dropper å lese dokumentasjon. Da kan en gjøre kritiske feil for en glemte å gjøre ting i forkant, skru til med rett moment osv. Og det er gjerne ikke merkbart før langt etterpå. Derfor hadde jeg aldri kjøpt hobby mekk som ikke var dokumentert med referanser til dokumentasjon. 

Men det er slik en blir etter å ha jobbet mer en 10 år med teknisk støtte og sett alt det rare som skjer.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Verksted er dessverre ingen garanti for skikkelig gjennomført arbeid.

Så lenge man får dokumentert oljeskift så er alt det andre bare en risiko man må ta med bruktbil, hobbymekk eller ei.

Joda, livet er ett gigantisk risiko prosjekt. Men det handler om å mittigere. Å bruke godkjent verksted er en form for dette, men har ingen absolutt garanti.

Lenke til kommentar

Ikke snauere enn et par uker siden så tok jeg arbeidshesten til et MECA-verksted for EU-kontroll, og kontrolløren gikk glipp av en foring som er totalt skutt og en revnet mansjett på bærekulen min. Fikk også en kommentar om at bremseskivene mine var feil størrelse, noe som bare er tull.

Det gir meg bedre tid til å ta disse drittjobbene, men det viser jo at selv ikke EU-kontrollen er noe kvalitetsstempel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål: Hvilke avgifter kommer på toppen av omregistreringsavgift når man omregistrerer en bil fra grønne til hvite skilter?

Det er snakk om en 13 år gammel varebil, reparasjonsobjekt til ca 20k, under 3,5 tonn tillatt totalvekt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Kjapt spørsmål: Hvilke avgifter kommer på toppen av omregistreringsavgift når man omregistrerer en bil fra grønne til hvite skilter?

Det er snakk om en 13 år gammel varebil, reparasjonsobjekt til ca 20k, under 3,5 tonn tillatt totalvekt.

Finner du ikke en kalkulator for dette på toll.no ?

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om import men bruktsalg i Norge. Jeg har lett meg grønn her:

https://toll.no/no/varer/bil-og-andre-kjoretoy/bilimport/

Så vidt jeg finner ut må det betales mva beregnet på faktisk kjøpesum dokumenter med kontrakt, pluss engangsavgift som jeg ikke finner ut hva blir, samt noen sjablong-beregninger av CO2 og NOx engangsavgifter. Men det virker uforholdsmessig dyrt for en bruktbil i den prisklassen. Men det virker som alt dette er basert på innførsel av utenlandsk bil, ikke omregistrering fra grønne til hvite skilter. Det er en norsk bedrift som eier den nå og jeg vil kjøpe den som privatperson.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...