Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Retroman skrev (På 29.11.2022 den 17.10):

DET forklarer hvor annenhver Tesla blender meg både bak og foran. Jeg har alltid trodd at det har vært designfeil, men nå skjønner jeg at det er inkompetanse i tillegg.

Set er slik man ser det er en tesla som kommer mot deg eller bak deg. Et av front lysene lyser alltid feil. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (20 timer siden):

Set er slik man ser det er en tesla som kommer mot deg eller bak deg. Et av front lysene lyser alltid feil. 

Det rullet en Tesla 3 her som har et slikt oppsett. Vanvittig irriterende å møte den bilen, noe jeg heldigvis slipper mer siden de har solgt bilen.

Endret av oOF
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, oOF said:

Det rullet en Tesla 3 her som har et slikt oppsett. Vanvittig irriterende å møte den bilen, noe jeg heldigvis slipper mer sidene de har solgt bilen.

Det er litt sånn når man ser en bil langt unna: Er det en volvo 240 med xenon? Så passerer man og sier bare - nei det var en tesla 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oOF skrev (På 21.12.2022 den 20.29):

Det rullet en Tesla 3 her som har et slikt oppsett. Vanvittig irriterende å møte den bilen, noe jeg heldigvis slipper mer siden de har solgt bilen.

Jeg har flere videoer av det samme, det er ting som rister ut av posisjon og det er kjipt for føreren også. Får en god del beskjeder med fjernlysblink langs veien, men dette er som hjulopphenget - dette må ha årlig/sesongsjekk og detter ifra hverandre om du ikke reagerer.
 

Gode kjørelys er utrolig behagelig nå på vinteren, så det er jo bare noen mnd av året man sliter med dette. Sikkert en liten pris å betale for en så teknisk overlegen bil.

Endret av DrAlban3000
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

For de som er interesserte så legger jeg ved litt info fra kvitteringen som forklaring på hvorfor det er så dyrt.

 

Skift av motorolje + filter = 920kr

Mobil Super 3000 XE1 5w-30 BIB (7 liter) = 2026kr

Oljefilter = 301kr

Tappeplugg = 86kr

Lovpålagt kildesortering = 86kr

 

Total = 3496kr

  • Liker 1
Lenke til kommentar

7 liter er mye, er motoren 6-sylindret? Du får 5 liter av den olja for 800 hos autodoc ser jeg. Pluss på 330 så har du 7 liter. Det er nesten ingen vanlige motorer nå som tar over 4-5 liter. Pluss på filter og diverse og jeg tipper du hadde endt på 1500 fra autodoc og gjort jobben selv. Dette er som regel svært enkelt og man trenger kun basic verktøy. Kanskje man trenger oljefiltertang, varierer. Så mulig besparelse ved å gjøre jobben selv blir 2 tusen kroner. For 1 times arbeid. Ganske bra det. Byttet selv et hjullager, tok 20 minutter og sparte 1500.

Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

7 liter er mye, er motoren 6-sylindret? Du får 5 liter av den olja for 800 hos autodoc ser jeg. Pluss på 330 så har du 7 liter. Det er nesten ingen vanlige motorer nå som tar over 4-5 liter. Pluss på filter og diverse og jeg tipper du hadde endt på 1500 fra autodoc og gjort jobben selv. Dette er som regel svært enkelt og man trenger kun basic verktøy. Kanskje man trenger oljefiltertang, varierer. Så mulig besparelse ved å gjøre jobben selv blir 2 tusen kroner. For 1 times arbeid. Ganske bra det. Byttet selv et hjullager, tok 20 minutter og sparte 1500.

Ja, det er rekkesekser (BMW 7 serie F01)

 

Jeg har byttet olje og filter selv tidligere og innser at det egentlig er lurest. Men jeg har ikke garasjeplass akkurat nå og da gidder jeg ikke ligge på bar bakke i -10 og fikle med sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (56 minutter siden):

Det var et vanvittig påslag på oljeprisen, med mindre XE1 er noe annet enn X1.

Super 3000 X1 koster 137kr/literen på Europris.

Super 3000 Xe1 5W-30 koster 144kr litern på Skruvat  (ordinær pris 169 kroner.)

Selv med fullpris så blir det nesten dobbelt så dyrt på verksted, når det egentlig skal være billigere da de har stor fortjeneste på oljen.

Hadde vært en ok pris om de ikke tok ekstra betalt for arbeidet.

Fra produktteksten så har XE1 lavt askeinnhold.
Står ikke noe om det på X1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...