Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har noen bekjente i Harley miljø, og det skal absolutt ikke snakkes eller idet heletatt vedkjennes at det finnes elektriske motorsykler. Og nevner man Harley sine elektriske modeller risikerer man å få seg en på tryne 😅

Så det blir vel å være litt lyd på MC enda en stund, iallefall for kjørerne som bruker sort skinnvest med logo på ryggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Har noen bekjente i Harley miljø, og det skal absolutt ikke snakkes eller idet heletatt vedkjennes at det finnes elektriske motorsykler. Og nevner man Harley sine elektriske modeller risikerer man å få seg en på tryne 😅

Så det blir vel å være litt lyd på MC enda en stund, iallefall for kjørerne som bruker sort skinnvest med logo på ryggen.

Ja motorsyklister generelt, og DEN gruppen spesielt, er svært konservative når det kommer til drivlinje. Personlig ser jeg fordelen med begge deler, men ser at det er et stykke opp og fram til det blir naturlig å bytte til el-mc. De ligger for langt bak når det kommer til rekkevidde og ladehastighet. Men det blir! Det er helt sikkert. Det bare tar litt mer tid.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Har noen bekjente i Harley miljø, og det skal absolutt ikke snakkes eller idet heletatt vedkjennes at det finnes elektriske motorsykler. Og nevner man Harley sine elektriske modeller risikerer man å få seg en på tryne 😅

Så det blir vel å være litt lyd på MC enda en stund, iallefall for kjørerne som bruker sort skinnvest med logo på ryggen.

Elektrisk motorsykkel blir vanskelig. De må enten bli veldig tunge, veldig aerodynamiske eller har elendig rekkevidde. Har prøvd ett par Zero, og det er veldig enkelt å kjøre. Merkelig når det blir så ekstremt stille, nesten som en trøsykkel. Men det er også veldig skummelt, opplevde at flere ikke fikk med seg at jeg kom kjørende.

Lenke til kommentar

Prøvekjørte en Panamera og en 530xd i går. Panamera var fine greier det, men så ble vi sittende i kø og forbruket snek seg opp på 2l/mil. Jeg trodde faktisk at 4.8L motoren skulle ha lavere forbruk. Det er jo direkte innsprøytning. Ble akutt uaktuelt.

530xd er fantastisk som alltid, men det var masse feil og tull med den bilen så det ble ikke kjøp. Ettermontert varme i setet uten at det er informert om det var en nedtur. Tror egentlig det står mellom en sånn og en Macan.

325141216_1205405793401452_1590820988858901647_n.jpg

Lenke til kommentar
Deechon skrev (2 minutter siden):

@Sjørøver har du kjørt s-klasse, 7 serie/A8?

 

Jeg spør fordi mange sier at panamera gjerne har mer sportslig preg og mindre grad av komfort enn disse konkurrentene. Vil du si det stemmer?

Panamera er jo en tung bil, men vesentlig lettere enn de virkelig store sedanene. Panamera med bensin har PDK, som er ganske mye råere og mindre rafinert sammenlignet med girkassene du finner i luksus sedaner. Understeller er ganske stivt i forhold også. Du må kjøre ganske sakte over humper i forhold til en S-klasse, det blir mer som du sklir avgårde på en sky. Det er to helt forskjellige redskap til forskjellige jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (50 minutter siden):

Panamera er jo en tung bil, men vesentlig lettere enn de virkelig store sedanene. Panamera med bensin har PDK, som er ganske mye råere og mindre rafinert sammenlignet med girkassene du finner i luksus sedaner. Understeller er ganske stivt i forhold også. Du må kjøre ganske sakte over humper i forhold til en S-klasse, det blir mer som du sklir avgårde på en sky. Det er to helt forskjellige redskap til forskjellige jobber.

Hvor gammel var den Panameraen du kjørte?

Lenke til kommentar

Finnes det noen generelle regler for hva man har lov å gjøre selv på en bil uten å bryte garanti? Har nybil hvor jeg tenker å gjøre noen mindre og muligens noen større modifikasjoner. Er det helt ufarlig? F.eks. bytte interiørlys til kraftigere lys, installere elektrisk lift-gate på frunk. Muligens også installere ekstra infotainmentskjerm som kobles mellom eksisterende infotainmentskjerm.

Lenke til kommentar

Du bryter nok garantien på det du bytter, men bilen ellers skal være dekt av garantien så sant ikke det er en direkte sammenheng mellom det du har montert og skaden. 

 

 

Hadde et par mindre garantisaker på en bil jeg hadde tidligere som var betydelig modifisert uten problemer. 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Dette må da være en ypperlig familiebil, men tipper bensinforbruket fort havner på rundt 1,5 liter på mila:

Toyota Sienna

Deechon skrev (På 11.2.2023 den 21.11):

Får se hvor lang tid det tar.

Med den prisen er nok kundegrunnlaget snevret kraftig inn. Jeg trodde slike biler vanligvis ikke havnet på Finn men ble meglet i private rikmannsmiljø. Men morsomt for oss "vanlige" mennesker å se på.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Toyota skal nå satse mer på elbiler

Og det er helt greit, men for meg er det ikke så viktig at de satser på elbiler, men at de har et bredt utvalg av biler med forskjellige drivlinjer som kan passe alle og enhver. Jeg synes det var trist den dagen de sluttet med dieselbiler, men bensin og hybridbilene de har hatt de siste årene har vist seg å være ganske så holdbare.

Det er ingen som kjøper Toyota fordi de skal ha siste skrik innen teknologi, luksus eller design. Man kjøper Toyota fordi man vil ha en driftsikker bil som ikke står langs veien og som bruker minst tid på verkstedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...