Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sydvest skrev (1 time siden):

I tillegg er turboene sveiset sammen. Ryker den ene må alle skiftes

Jeg tror ikke det? Du får kjøpt hybrid turboer i løst format, så det tyder på at de ikke er sveist sammen. Men det er en del rør og eksos som ser relativt komplekst ut. Jeg tror heller ikke det er sveist sammen for det vil skape mye stress og sprekker relativt kjapt. M550D i g-serien har 4 turboer, kanskje det er den?
 

 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (9 minutter siden):

Rett i lomma på de som selger drivstoff.
Tviler på at diesel blir noe lavere enn 20 kroner. 

Sitat

Regjeringen øker omsetningskravet for biodrivstoff i veitrafikken fra 15,5 til 17 prosent. I tillegg innføres et nytt omsetningskrav for biodrivstoff til ikke-veigående maskiner, som settes til 10 prosent. Økt omsetning av biodrivstoff, til erstatning for fossile drivstoff, vil gi redusert utslipp av klimagasser og anslås mer enn å veie opp for effekten av avgiftsreduksjonene, opplyser regjeringen.

Så de gir med den ene hånden, og tar med den andre.
Billigere drivstoff, men vil bruke mer.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Dubious skrev (56 minutter siden):

Tviler på at diesel blir noe lavere enn 20 kroner

Jeg har ikke fylt til over 20 kr på lenge nå. Diesel ligger jevnt på rundt 18-19 kr her jeg bor.

Netto avgiftsreduksjon på drivstoff i veitrafikken blir i overkant av 600 millioner kroner.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/fjerner-drivstoffavgift-fra-1.-januar-2023/id2951315/

Dette er jo ingenting. Så mye som folk betaler i skatter og avgifter, inkl. bompenger, burde det ikke eksistert noen avgifter eller moms på drivstoff.

Jeg var nylig nede i Gran Canaria og der kostet bensin og diesel 12 kroner. Dette er jo et sted der de må importere drivstoff med båt fra lange avstander.

Lenke til kommentar

Toyotaen har stått fra Mandag 5. Desember til i dag (Fredag 16) uten å være i bruk. Fikk jo selvfølgelig ikke start i dag når jeg prøvde, som forventet egentlig. Driver nå å tenker på om det er på sin plass å skifte glødeplugger og dieselfilter. Hvor stor sjanse er det for at disse glødepluggene knekker her på gårdsplassen hvis jeg prøver? De er potensielt fra 2006.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Sydvest said:

Toyotaen har stått fra Mandag 5. Desember til i dag (Fredag 16) uten å være i bruk. Fikk jo selvfølgelig ikke start i dag når jeg prøvde, som forventet egentlig. Driver nå å tenker på om det er på sin plass å skifte glødeplugger og dieselfilter. Hvor stor sjanse er det for at disse glødepluggene knekker her på gårdsplassen hvis jeg prøver? De er potensielt fra 2006.

Er det en kjent sak at de lett knekker på din bil da?

Ble så skremt av internett når jeg trengte nye på min Mondeo MK3 at jeg ordna meg skriftlig fastpris på jobben hos ett verksted istedenfor 😅

Ford sitt verksted ville ikke gi meg fastpris, bare ett estimat da det kunne bli dyrere om det ble problemer. Å måtte ta av toppen ville nok øke kostnaden betraktelig antar jeg.

Men de som utførte jobben sa de var meget lett å løsne på min bil jeg kunne vel fint gjort det selv.

Har du målt at de er dårlige da?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Orker ikke å starte ny tråd da folk her sikkert vet:

Kan man hente ut skilt til en bil uten forsikring? Man kunne det vel ikke før men nå er det jo blitt nye regler rundt dette med skilter så blir litt forvirret av det jeg finner av info.

Bilen skal selges så vært greit å slippe å tegne forskring for sånn 2 dager før ny eier gjør det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Dubious said:

Det tviler jeg på, og uansett om det går, så vil du få dagbøter på 150 kroner. 

Slik var det vel før ja, men nå kan man jo avregistrere bilen men beholde skiltene. Da burde man jo kunne hente dem ut og la bilen forbli avregistrert?

En avregistrert bil trenger jo ikke Forsikring 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...