Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (4 timer siden):

Hva er noen ting en bør tenke på ved valg av bil og barn/baby, for oss som aldri har hatt barn før? 

Som nevnt. Type stor stasjonsvogn eller helst en slik MPV ala S-Max Galaxy. Da har man «uendelig» med plass. Skal man på bilferie med små barn trenger man all plass man kan få. 
 

Elbil du skal ha eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (2 timer siden):

Elbil du skal ha eller?

Nei, i utgangspunktet ikke. Tviler jeg finner noe innenfor budsjett som gir meg det jeg vil ha. Har kikket en del på Tesla S75D, men jeg er ikke så modig. Har polestar 2 nå, og den gir meg bare avsmak for elbil. Ser for meg at det blir elbil igjen rundt 2030, da er det nok en del gode brukt biler eller nye biler som frister.

Jeg har tidligere kikket en del på hybrid, men har slått det fra meg etter å ha prøvekjørt de fleste aktuelle kandidatene. Det blir et for dårlig kompromiss med pengene jeg har tilgjengelig.

Har derfor kikket mye på 5-serie, a6 og e-klasse av stasjonsvogner. Alfa Romeo har Stelvio og Giulia som frister veldig mye. De er utrolig vakre, men jeg tror det blir med det. Har også kikket litt på Macan og Panamera, men er litt skeptisk på plassen selv om de er helt rå å kjøre. Har også vurdert en 1-serie eller Mini, og bruke cayennen som barnebil. Men vil helst ikke det, siden den er relativt gammel. 

MPV og kassebil er totalt uaktuelt mener hun som skal bære barnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Sjørøver said:

Nei, i utgangspunktet ikke. Tviler jeg finner noe innenfor budsjett som gir meg det jeg vil ha. Har kikket en del på Tesla S75D, men jeg er ikke så modig. Har polestar 2 nå, og den gir meg bare avsmak for elbil. Ser for meg at det blir elbil igjen rundt 2030, da er det nok en del gode brukt biler eller nye biler som frister.

Jeg har tidligere kikket en del på hybrid, men har slått det fra meg etter å ha prøvekjørt de fleste aktuelle kandidatene. Det blir et for dårlig kompromiss med pengene jeg har tilgjengelig.

Har derfor kikket mye på 5-serie, a6 og e-klasse av stasjonsvogner. Alfa Romeo har Stelvio og Giulia som frister veldig mye. De er utrolig vakre, men jeg tror det blir med det. Har også kikket litt på Macan og Panamera, men er litt skeptisk på plassen selv om de er helt rå å kjøre. Har også vurdert en 1-serie eller Mini, og bruke cayennen som barnebil. Men vil helst ikke det, siden den er relativt gammel. 

MPV og kassebil er totalt uaktuelt mener hun som skal bære barnet. 

De første månedene med barn pakker man med seg halve huset når man skal noen plasser. Husker jeg fylte min Model 3 til randen for ett helgebesøk til bestemor.

Men etterhvert lærer man og nå reiser jeg med vognen og en liten bag, og har masse plass igjen i bilen.

Så er det bare ett barn så klarer du deg fint med Polestaren bare du går inn for at det skal gå.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (15 minutter siden):

Nei, i utgangspunktet ikke. Tviler jeg finner noe innenfor budsjett som gir meg det jeg vil ha. Har kikket en del på Tesla S75D, men jeg er ikke så modig. Har polestar 2 nå, og den gir meg bare avsmak for elbil. Ser for meg at det blir elbil igjen rundt 2030, da er det nok en del gode brukt biler eller nye biler som frister.

Jeg har tidligere kikket en del på hybrid, men har slått det fra meg etter å ha prøvekjørt de fleste aktuelle kandidatene. Det blir et for dårlig kompromiss med pengene jeg har tilgjengelig.

Har derfor kikket mye på 5-serie, a6 og e-klasse av stasjonsvogner. Alfa Romeo har Stelvio og Giulia som frister veldig mye. De er utrolig vakre, men jeg tror det blir med det. Har også kikket litt på Macan og Panamera, men er litt skeptisk på plassen selv om de er helt rå å kjøre. Har også vurdert en 1-serie eller Mini, og bruke cayennen som barnebil. Men vil helst ikke det, siden den er relativt gammel. 

MPV og kassebil er totalt uaktuelt mener hun som skal bære barnet. 

Gi a en S-Max en uke så ombestemmer hun seg. 😉 Overraskende god å kjøre. Og du finner nesten ikke mer praktisk bil for en barnefamilie.

Er BMW-mann selv og har en 5-serie. Det er god plass, men ikke den enkleste å ha barn ut-inn fra pga bilhøyde og ikke så stor døråpning som på mer praktiske biler. Det er det faktisk ikke mange som tenker over når de handler bil.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
Complexity skrev (47 minutter siden):

Så er det bare ett barn så klarer du deg fint med Polestaren bare du går inn for at det skal gå.

Polestaren skal vekk uansett, verken jeg eller samboer liker bilen. Den er trang, sluker strøm og har masse bugs og claims.

 

Randeboy skrev (37 minutter siden):

Gi a en S-Max en uke så ombestemmer hun seg. 😉 Overraskende god å kjøre. Og du finner nesten ikke mer praktisk bil for en barnefamilie.

Onkelen min har en. Vi har brukt den litt. Jeg synes den ser lekker ut, til å være en MPV. Og det hadde vært kult med 2.5l turbo utgaven. I følge hun er det en bil for gamle folk, selv om vi nesten havner i den kategorien selv:p

 

Randeboy skrev (43 minutter siden):

Er BMW-mann selv og har en 5-serie. Det er god plass, men ikke den enkleste å ha barn ut-inn fra pga bilhøyde og ikke så stor døråpning som på mer praktiske biler. Det er det faktisk ikke mange som tenker over når de handler bil.

Jeg har aldri sett på det som ett problem, men det er faktisk et problem på polestaren. Må nesten spenne folk inn bakdørene. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (46 minutter siden):

 

Jeg har aldri sett på det som ett problem, men det er faktisk et problem på polestaren. Må nesten spenne folk inn bakdørene. 

Nei selvfølgelig har du ikke det når du ikke har hatt barn før. Jeg har tre.😅

Lav høyde på bil+tak og liten døråpning er et stort irritasjonsmoment når man skal ha barnet ut og inn X-antall ganger. 

Endret av Randeboy
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Sjørøver said:

Alfa Romeo har Stelvio og Giulia som frister veldig mye.

Giulia er vel ganske trang, mer som en 320. Litt utradisjonelt forslag, men hvis du har sett på Stelvio kan du jo vurdere en Maserati? Mer eller mindre samme bilen som Stelvio men litt annen styling og interiør. Jeg vil tro disse bilene kan forhandles veldig mye ned, minst 100 tusen. Definitivt et valg som har høyere risk enn snittet, men de som eier bilene sier de har relativt god kvalitet selv om interiøret kan virke litt billig. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=279483777

Lenke til kommentar
kremt skrev (7 timer siden):

kan du jo vurdere en Maserati?

Det blir en prisklasse som gjør at jeg hadde kjøpt en RS6, derfor uaktuelt. Jeg la fram forslag om Quattroporte, men hun la ned veto. https://www.finn.no/187777389

kremt skrev (7 timer siden):

Jeg vil tro disse bilene kan forhandles veldig mye ned, minst 100 tusen

Opplever at folk er utrolig vanskelige med dyre biler og pruting. Prutet cayennen ned nesten 30%, men det var en helt annen prisklasse. 

 

Randeboy skrev (21 timer siden):

Lav høyde på bil+tak og liten døråpning er et stort irritasjonsmoment når man skal ha barnet ut og inn X-antall ganger. 

Kom på at jeg har håndtert onkelbarn i en Mazda 6 noen ganger. Det blir akkurat som du sier, irriterende. Jeg ender opp med at macan eller kanskje x3 er det som blir det beste kompromisset. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (8 timer siden):

Hva med Macan turbo?

Det frister det, men jeg vil egentlig ikke bruke så mye penger på bil. Har også en Cayenne turbo, så det blir smør på flesk. Men diesel macan er interessant. De går ganske godt med litt tuning også. 

 

Gavekort skrev (8 timer siden):

Maserati hadde jeg styrt langt unna. Elendige biler som lever på et historisk navn.

Yolo

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 timer siden):

Maserati hadde jeg styrt langt unna. Elendige biler som lever på et historisk navn.

Ikke ser jeg sjarmen med dem heller. Den skriker "Jeg har sjampisfest på kreditt".

 

Nydelig bil, nydelig motor og et spesielt interiør. Virkelig kult, og jeg er glad for at det finnes entusiaster som tar vare på det gamle italienske. Hadde ikke fått gleden av Italienske biler om vi ikke hadde hatt folk med ekstrem teknisk innsikt og tålmodighet.

Det er det direkte omvendte av å være kjedelig. Om jeg ser en slik som er i relativ orden er det et langt større blikkfang enn 7seriene eller Sklassen fra samme årstall. Alt som er spennende og 20 år gammelt er rakkelverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo nitriste holdninger i bilnorge, så at folk synes italienske sportsbiler er kjipt er ikke veldig overraskende. Det er ikke alle som kjøper bil eller farge etter hva som er populært, og det er utelukkende bra. Til og med farge har folk blitt redd for nå, og vegrer seg for å velge det de selv vil ha fordi neste eier kanskje vil trekke deg 5000 kroner for det. 

Jeg synes den tankegangen rundt bilvalg er ganske kjedelig. Jeg husker en podcast med Chris Harris for noen år siden, hvorpå Chris mente at den feteste bilen han noensinne hadde eid var en shabby Rolls Royce de fikk sånn halveis stand på. Jeg er enig.

300 000 for en ekte Ferrari V8, 2+2 og et helt sjukt interiør. På hvilken klode er dette ikke fett?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=272017178

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (17 minutter siden):

Er jo nitriste holdninger i bilnorge, så at folk synes italienske sportsbiler er kjipt er ikke veldig overraskende. Det er ikke alle som kjøper bil eller farge etter hva som er populært, og det er utelukkende bra. Til og med farge har folk blitt redd for nå, og vegrer seg for å velge det de selv vil ha fordi neste eier kanskje vil trekke deg 5000 kroner for det. 

Jeg synes den tankegangen rundt bilvalg er ganske kjedelig. Jeg husker en podcast med Chris Harris for noen år siden, hvorpå Chris mente at den feteste bilen han noensinne hadde eid var en shabby Rolls Royce de fikk sånn halveis stand på. Jeg er enig.

300 000 for en ekte Ferrari V8, 2+2 og et helt sjukt interiør. På hvilken klode er dette ikke fett?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=272017178

 

Jeg vurderte en sånn en faktisk. Men det som skremte meg er jo at deler og mekanikere med kompetanse på maserati er mangelvare deluxe. Da hjelper det ikke at bilen er stilig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stelvio er en bil jeg med glede kjører omveier med (selvfølgelig). Giulia'en er trang som en 3-serie, og er best på bane fordi du i laidback, komfortabel sittestilling har hodet nesten ved siden av b-stolpen. Men bevares for en positiv oppmerksomhet du får rundt om fra fotgjengere og bilister. Og Giuliaen er dritmorsom å kjøre, selv med 280 hesteren - Stelvioen er mykere og snillere.

 

PS. Det kommer en facelift på begge disse i løpet av året så det kan nok tenkes at du kan snakke til deg en god pris, ihvertfall på Stelvio.

IMG_6971.jpeg

Endret av Retroman
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (49 minutter siden):

Jeg vurderte en sånn en faktisk. Men det som skremte meg er jo at deler og mekanikere med kompetanse på maserati er mangelvare deluxe. Da hjelper det ikke at bilen er stilig. 

Det hjelper jo maksimalt. Hadde den ikke vært det hadde du ikke vurdert den?

Jeg sier ikke løp ned butikken for å kjøpe en gammel italiensk luksusbil med V8, men jeg synes ikke bilen er kjip bare fordi den er lesset med problemer. Du må ha en kunnskap utover vanlig bilhold skal du eie denne eller noe annet som er interresant og 20 år gammelt. Jeg tipper at de som plukker på gamle Lancia Deltaer ikke akkurat eier den fordi den er så teknisk god, kanskje de er sjuuuuke i huet - eller bare elsker bilen de kjører mer enn de hater å skru.

Om du ser en Maserati som er 20 år gammel og tenker "se på han wannabe`en" forstår jeg virkelig ikke at du en gang er fan av biler. Det siste han trenger som eier den er mer mostand nå, han er sliten og trenger støtte.

Hadde jeg skullet vurdere noe slikt ville jeg hatt litt mer kunnskap om både bil og vedlikehold, et skikkelig sted å ha bilen, jevnlig sjekk av ting som går galt samt muligheten å ha den stillestående de gangene den trenger pleie. Du kan sikkert kjøpe tilsvarende plass, ytelser og luksus i noe fra Tyskland uten alt stresset, men da har du ikke en Maserati med Ferrarimotor i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...