Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Audi S6?

Hadde vært skeptisk til rene M, AMG og RS biler, vedlikeholdet og deler har som regel en premium på de bilene. 

Noe annet enn tysk med de kriteriene hadde jeg iallefall ikke valgt, og jeg hadde valgt stasjonsvogn over SUV. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Heiti skrev (11 timer siden):

Jeg skal ha ny bil til neste år.

Krav: Ikke elektrisk(har allerede), plass til barnevogn i grei størrelse og minst 350hk.

Om det er diesel, så må den være v8. Om det er bensin, minst seks sylindre, men helst 8.

Ikke sedan eller coupe, helst firehjulstrekk. Årsmodell fra 2011 og oppover. 

Pris opp til 800k.

Hva ville du kjøpt, eller hva ville du styrt unna?

Jeg ville nok sett på tyskerne med AMG og RS i grillen. Får fine fem år gamle biler for under 800k. Går du vekk fra sylinderkravet ville jeg vurdert en Volvo med T8 motor.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
11 hours ago, Heiti said:

Jeg skal ha ny bil til neste år.

Krav: Ikke elektrisk(har allerede), plass til barnevogn i grei størrelse og minst 350hk.

Om det er diesel, så må den være v8. Om det er bensin, minst seks sylindre, men helst 8.

Ikke sedan eller coupe, helst firehjulstrekk. Årsmodell fra 2011 og oppover. 

Pris opp til 800k.

Hva ville du kjøpt, eller hva ville du styrt unna?

1. RS6

2. E63 AMG

Ellers kunne du fått en rimelig ny C43 AMG, som er veldig morsom, men bagasjeplassen er nok ikke best egnet for barnevogn. Da er GLC 43 et bedre valg.

Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (9 timer siden):

Hadde vært skeptisk til rene M, AMG og RS biler, vedlikeholdet og deler har som regelen premium på de bilene. 

Støtter opp under dette altså. I tillegg er det litt bortkasta penger her på berget.

Dog får du jo en 2018 C43 T eller GLC 43, 2017 X5 M50D, F-Pace V6, Cayenne E-Hybrid eller Audi S4 til under budsjettet ditt. 

Endret av RaptorStrike
Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (10 timer siden):

Audi S6?

 

 

Retroman skrev (37 minutter siden):

Jeg ville nok sett på tyskerne med AMG og RS i grillen. Får fine fem år gamle biler for under 800k. Går du vekk fra sylinderkravet ville jeg vurdert en Volvo med T8 motor.

 

liehen skrev (35 minutter siden):

1. RS6

2. E63 AMG

Ellers kunne du fått en rimelig ny C43 AMG, som er veldig morsom, men bagasjeplassen er nok ikke best egnet for barnevogn. Da er GLC 43 et bedre valg.

 

RaptorStrike skrev (30 minutter siden):

Støtter opp under dette altså. I tillegg er det litt bortkasta penger her på berget.

Dog får du jo en 2018 C43 T eller GLC 43, 2017 X5 M50D, F-Pace V6, Cayenne E-Hybrid eller Audi S4 til under budsjettet ditt. 

Litt morsomt at dere kommer frem til akkurat det samme som meg. 

 

Volvo er uaktuelt, desverre . Faren min har en xc90 og en xc60. Mye som ikke har tålt tidens tann noe særlig bra. Synes også 300+ hk på framhjula er en dårlig løsning. 

Mercedes har jo mye bra, både c43 og e43 har blitt vurdert. Samboer liker ikke interiøret, og er tildels enig. E-klassen har jo et gigantisk bagasjerom. Så mange av disse når vi var på europatur i 2019, fikk plass til ganske mye i de. GLC har jeg faktisk ikke vurdert, skal se litt nærmere på den. 

 

F-Pace har forsåvidt også blitt litt oversett. V6en til Jaguar er jo herlig. Skal se litt nærmere på den også. 

 

Har inntrykk av at Porsche er litt oppskrytt. Er basert på Audi sin plattform. Panamera GT virker jo veldig interessant, men synes de er for dyre og har ikke så godt bagasjerom. 

 

Noen formeninger Alfa Romeo Stelvio eller nye ford explorer? Noen grunn til at alle foretrekker mercedes og Audi over bmw? 

Lenke til kommentar
Heiti skrev (8 minutter siden):

 

Noen formeninger Alfa Romeo Stelvio eller nye ford explorer? Noen grunn til at alle foretrekker mercedes og Audi over bmw? 

Kjørt litt Ford Explorer, og det er en knakende god og behagelig bil. Enormt med plass, ikke noe problem for en barnefamilie på fem som vi er + barnevogn. Book prøvekjøring og test den selv. 😉

Endret av Randeboy
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ford Explorer virker jo som en knakandes god familiebil, men den er svær i norsk målestokk og det er jo en helt annen type bil enn f.eks. en C43, S4, F-Pace eller Stelvio. Uten å ha kjørt den personlig fremstår Explorer som en typisk ruvende amerikaner der man ikke kjenner godt på motorkraften, mens Stelvio beskrives som å kjøre en sedan i kjøreopplevelse.

Grunnen til at jeg ikke nevnte Stelvio er jo at den "kun" kommer i 280HK R4 og 510HK V6, og sistnevnte finner du ikke under millionen. Er selv Alfa-fan, så om lommeboka strakk til hadde jeg kjøpt den over en Audi, BMW eller Mercedes, selv om de sikkert totalt sett er bedre biler. Liker å ha noe ikke alle har.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Heiti skrev (13 timer siden):

Jeg skal ha ny bil til neste år.

Krav: Ikke elektrisk(har allerede), plass til barnevogn i grei størrelse og minst 350hk.

Om det er diesel, så må den være v8. Om det er bensin, minst seks sylindre, men helst 8.

Ikke sedan eller coupe, helst firehjulstrekk. Årsmodell fra 2011 og oppover. 

Pris opp til 800k.

Hva ville du kjøpt, eller hva ville du styrt unna?

Sett på Q7? 

2011 mod med 4.2 TDI feks. 

Vet at 4.2TDI og 3.0TDI til Audi er ganske uknuselige. Q7 karosseriet fra den tiden i seg selv har ingen store kjente feil eller problemer. Har kjørt en slik selv fra 160k til 215k km mellom EU og ble null feil på neste og. Ellers er det jo en stor og tung bil, men masse plass. 

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 time siden):

Ford Explorer virker jo som en knakandes god familiebil, men den er svær i norsk målestokk og det er jo en helt annen type bil enn f.eks. en C43, S4, F-Pace eller Stelvio. Uten å ha kjørt den personlig fremstår Explorer som en typisk ruvende amerikaner der man ikke kjenner godt på motorkraften, mens Stelvio beskrives som å kjøre en sedan i kjøreopplevelse.

Grunnen til at jeg ikke nevnte Stelvio er jo at den "kun" kommer i 280HK R4 og 510HK V6, og sistnevnte finner du ikke under millionen. Er selv Alfa-fan, så om lommeboka strakk til hadde jeg kjøpt den over en Audi, BMW eller Mercedes, selv om de sikkert totalt sett er bedre biler. Liker å ha noe ikke alle har.

Han har aldri spurt om en sportsbil. Det er vel en familiebil han er ute etter, med nok krefter. 
 

Hadde aldri brukt så mye penger på en Alfa. Det latterlig dårlige ryktet deres i henhold til kvalitet sitter igjen enda. 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (44 minutter siden):

Han har aldri spurt om en sportsbil. Det er vel en familiebil han er ute etter, med nok krefter. 
 

Hadde aldri brukt så mye penger på en Alfa. Det latterlig dårlige ryktet deres i henhold til kvalitet sitter igjen enda. 

Han har ikke påpekt det ene eller det andre, kun antall HK, men når folk påpeker dette så antar jeg de har lyst på noe der du føler de 350HK. Kan ikke se for meg at du virkelig føler dem i en Explorer som du ville gjort i en C43.

Vel, nå har jo Alfa Romeo utvidet til 7 års garanti fra januar 2018 for å hjelpe seg gjennom dette ryktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
RaptorStrike skrev (1 time siden):

Han har ikke påpekt det ene eller det andre, kun antall HK, men når folk påpeker dette så antar jeg de har lyst på noe der du føler de 350HK. Kan ikke se for meg at du virkelig føler dem i en Explorer som du ville gjort i en C43.

Tolket det på samme måte, motoren er på sett og vis redunant, må nesten ha såpass for at det i hele tatt skal bevege seg.
Nye Explorer hybrid gjør 0-100km/t på noe sånn som 8 sekunder? Knapt kjappere enn Audi Q5 2.0 TDI 190.

Så da blir det eventuelt kun for å si "hurr durr jeg har mer en 350HK i bilen".

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
IT-Henrik skrev (2 timer siden):

Tolket det på samme måte, motoren er på sett og vis redunant, må nesten ha såpass for at det i hele tatt skal bevege seg.
Nye Explorer hybrid gjør 0-100km/t på noe sånn som 8 sekunder? Knapt kjappere enn Audi Q5 2.0 TDI 190.

Så da blir det eventuelt kun for å si "hurr durr jeg har mer en 350HK i bilen".

Den har 460 hk, 830 NM og gjør det på 6 sekunder. 

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (5 timer siden):

Grunnen til at jeg ikke nevnte Stelvio er jo at den "kun" kommer i 280HK R4 og 510HK V6, og sistnevnte finner du ikke under millionen. Er selv Alfa-fan, så om lommeboka strakk til hadde jeg kjøpt den over en Audi, BMW eller Mercedes, selv om de sikkert totalt sett er bedre biler. Liker å ha noe ikke alle har.

Sjekka på finn, og så det nå. Får håpe de blir en del billigere over de neste årene, da er det et reelt alternativ. Hadde de lagd en Giulia stasjonsvogn hadde det vært et sikkert kjøp.

 

Darkbill skrev (5 timer siden):

Sett på Q7? 

2011 mod med 4.2 TDI feks. 

Vet at 4.2TDI og 3.0TDI til Audi er ganske uknuselige. Q7 karosseriet fra den tiden i seg selv har ingen store kjente feil eller problemer. Har kjørt en slik selv fra 160k til 215k km mellom EU og ble null feil på neste og. Ellers er det jo en stor og tung bil, men masse plass. 

Kan ikke si jeg har kikka så mye på de nei, men skal absolutt gjøre det nå. Fant denne kuriositeten på finn også: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=145514023

 


Og angående om bilen skal være sportslig eller ikke, så er ikke det helt avklart. Jeg vil i utgangspunktet ha en bil som kan trekke 3500kg, men det går jo ikke med de bilene som appellerer til meg, feks RS6. Vi hadde egentlig tenkt en Range Rover L405, men etter mye om og men så synes vi at det blir unødvendig. For dyrt, for stort og for tungt.  Jeg er heller ikke så veldig opptatt av 0-100 tider, men mer at den går bra fra 60 og opp. Sjeldent jeg finner behov for å gi jernet i by eller byggefelt.

 

Hver gang jeg tar denne evige runddansen med hvilken bil det burde bli, så ender jeg alltid opp med RS6 vs E43. Grunnen til jeg spurte her var for litt annen input, i tilfelle jeg overså noe. Har vurdert Porsche Panamera GTS og BMW F11 535i/550i, men slår de fra meg pga service på forhandlere i nærheten. Kunne gjerne kjøpt en S6 og en Discovery 3 på grønneskilt og brukt den til trekking av tilhenger, men da har jeg en ekstra bil som må godkjennes og vedlikeholdes.

Bilparken per dags dato er en BMW i3s, en E46 M3 og en e91 320d. Det er sistnevnte som skal byttes ut.

Endret av Heiti
Lenke til kommentar

Upopulær mening:

Når man får såpass mye mer for pengene i en Tesla Model S, så ser jeg ikke helt poenget med å gå for en Audi eller BMW for 800k. Lang rekkevidde og nok ladestasjoner for hurtiglading omkring, flott til turer rundt omkring i europa. På grunn av avgiftene er jo Tesla Model S på permanent salg i Norge. 0-100 på cirkus 3 sekunder. Ingen fossilbiler kan slå det for samme pris, teknologi, egenskaper etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...