Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (13 minutter siden):

Upopulær mening:

Når man får såpass mye mer for pengene i en Tesla Model S, så ser jeg ikke helt poenget med å gå for en Audi eller BMW for 800k. Lang rekkevidde og nok ladestasjoner for hurtiglading omkring, flott til turer rundt omkring i europa. På grunn av avgiftene er jo Tesla Model S på permanent salg i Norge. 0-100 på cirkus 3 sekunder. Ingen fossilbiler kan slå det for samme pris, teknologi, egenskaper etc.

Synes designet på model S er ganske bra, men de to andre ser ganske så trauste ut. Så har du dette med opplevd kvalitet og service hos tesla, som jeg ikke liker særlig godt. Vi vurderte seriøst en model 3 som bybil, men det ble ikke noe kjøp. Jeg har også et par kamerater som jobber på tesla sitt karroseriverksted. De er veldig lite imponert over Model 3, og mener det vil bli betydelige problemer med de når de har gått noen norske vintre. Er også en del som har hatt problemer med sprekker i deler på understellet på model S, som er veldig dyrt. Det er også vanskelig å gjøre noe selv på tesla, som jeg veldig i mot. Vi kjøpte en mye mindre elbil hvor jeg kan fikse det aller meste selv.  

Men jeg lurer litt på hvile egenskaper du mener ingen fossilbiler kan slå den på?

Retroman skrev (2 minutter siden):

Eneste aberet jeg har med Tesla er dårlig byggekvalitet og svingende ettermarkedsservice. Basert på egne erfaringer.

Har opplevd at de hos tesla gjør seg veldig vanskelig når jeg har vært innom for prøvekjøring, de tålte dårlig at jeg sammenlignet tesla med andre merker eller var kritiske til noen ting før jeg fleska ut ganske mye penger på en model X. Bestilte Cybertrunk reservasjon som en tulle-julegave til samboer. Det ble dårlig mottatt.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 minutter siden):

Gamle Model S hadde vel ikke tipp topp kvalitet og komfort på interiør heller. Dette har visstnok blitt bedre med senere modeller.

Ja, tenkte i utgangspunktet en ny modell man kan betale 800k for. Da har man 5 års garanti hvis det skulle oppstå kvalitetsproblemer, og enda litt lengre på batteriet. Model S er vel den mest modne modellen sånn sett, og har forhåpentligvis litt færre kvalitetsutfordringer. 

 

Verditapet vil heller ikke være så drastisk som en 4 år gammel fossilbil til 800kr. Om 5 år er ikke den bilen verdt mye. En 5 år gammel model S derimot. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Retroman said:

Men når han er inne på stasjonsvogn så jeg ikke poenget med å snakke om sedaner, el eller ei.

Tror ikke folk vet hvor mye plass det er i Model S selv om det ikke er stasjonsvogn.

6fbc082806e8c94aaddeac06ae46ffae.thumb.jpg.7ede2b6778c5567f5debee0fda0a7ad0.jpg

Og den har en del bagasjeplass under panseret og.

Frunk.jpg.3819b95118cb10089a014bb4cf308a03.jpg

(Mindre på modeller med firehjulstrekk)

Så er ikke akkurat liten bil selv om det ikke er stasjonsvogn.

Mangler dog krok som er veldig upraktisk for en del folk.

 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Gavekort said:

Av og til kan jeg sverge på at Tesla har salgsteamet sitt her på forumet. Selv om kriteriene var ikke elbil og ikke sedan, så er det fortsatt forsøk på å presse Tesla i det hullet også.

En av de største grunnene til at jeg ikke skal kjøpe noe sånt med det første. Plagsomme fanbois i enhver setting. Jeg bryr blanke i hva folk har, men gidder ikke å bli prakket på noe jeg ikke har interesse av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heiti skrev (3 timer siden):

Og angående om bilen skal være sportslig eller ikke, så er ikke det helt avklart. Jeg vil i utgangspunktet ha en bil som kan trekke 3500kg, men det går jo ikke med de bilene som appellerer til meg, feks RS6. Vi hadde egentlig tenkt en Range Rover L405, men etter mye om og men så synes vi at det blir unødvendig. For dyrt, for stort og for tungt.  Jeg er heller ikke så veldig opptatt av 0-100 tider, men mer at den går bra fra 60 og opp. Sjeldent jeg finner behov for å gi jernet i by eller byggefelt.

Hver gang jeg tar denne evige runddansen med hvilken bil det burde bli, så ender jeg alltid opp med RS6 vs E43. Grunnen til jeg spurte her var for litt annen input, i tilfelle jeg overså noe. Har vurdert Porsche Panamera GTS og BMW F11 535i/550i, men slår de fra meg pga service på forhandlere i nærheten. Kunne gjerne kjøpt en S6 og en Discovery 3 på grønneskilt og brukt den til trekking av tilhenger, men da har jeg en ekstra bil som må godkjennes og vedlikeholdes.

Det er jo ikke den letteste kombinasjonen av kriterier du har her, 3500 kg hengervekt og mange sylindere betyr fort stor og tung bil. Hva med en L320 Range Rover Sport da, er den også for dyr, for stor og for tung? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=198930819 
Går vel greit unna med en 5 liters kompressormatet Jaguar V8.

Lenke til kommentar
kremt skrev (13 minutter siden):

En av de største grunnene til at jeg ikke skal kjøpe noe sånt med det første. Plagsomme fanbois i enhver setting. Jeg bryr blanke i hva folk har, men gidder ikke å bli prakket på noe jeg ikke har interesse av.

Jeg ga folka her litt urettferdig behandling for en generell frustrasjon. Antallet ganger jeg har sett folk spørre "Ser etter liten elbil. e-golf eller leaf til 150k?" på Facebook, for å så bli svart med "ta opp lån og kjøp deg en Tesla, pleb. Koster bare 200k mer. Spis havregryn i noen måneder" er frustrerende ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke den letteste kombinasjonen av kriterier du har her, 3500 kg hengervekt og mange sylindere betyr fort stor og tung bil. Hva med en L320 Range Rover Sport da, er den også for dyr, for stor og for tung? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=198930819 
Går vel greit unna med en 5 liters kompressormatet Jaguar V8.

Har faktisk prøvd en sånn. Vanvittig god bil, men blir litt for gammel. En rask tur på finn ga meg imidlertid denne: https://www.finn.no/192892509

Får sjekke ut litt tester.

 

Gavekort skrev (36 minutter siden):

Av og til kan jeg sverge på at Tesla har salgsteamet sitt her på forumet. Selv om kriteriene var ikke elbil og ikke sedan, så er det fortsatt forsøk på å presse Tesla i det hullet også.

Og grunnen til at jeg ikke vil ha elbil, er for jeg allerede har. Jeg og samboer liker å ferdes med bil i Europa, og vi kan gjerne bytte på kjøringa så vi kommer langt på en dag. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Verditapet vil heller ikke være så drastisk som en 4 år gammel fossilbil til 800kr. Om 5 år er ikke den bilen verdt mye. En 5 år gammel model S derimot. 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her? Mener du en tesla vil holde seg mye bedre i verdi en en eldre bmw eller Audi? 

Er vell ikke mange biler som holder seg så godt i pris som en tysker med stor motor.

 

Lenke til kommentar

Enhver bil som er svartelistet av forsikringsselskaper er noe man bør ligge unna. Årlig verkstedregninger på rundt 100 tusen er ikke uvanlig på slike biler. Man bør absolutt tegne en superforsikring på en slik bil, hvis man finner noen som tilbyr det. "Bumper-to-bumper" warranty blir nok uansett vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
kremt skrev (17 minutter siden):

Finn en X6 50i 2015-2017? Smått med de i Norge men fins vel en del i tyskland. Syns X6 har holdt seg svært bra, denne bilen er over 10 år gammel og ser fortsatt fresh ut! https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=171398583

 

Gavekort skrev (14 minutter siden):

X6 er etter mitt syn alt som er galt med SUVer. Stor, tung, lite sportslig, stor motor for å kompensere, lite god offroad og overraskende trang inni. Om man liker utseende til en SUV er subjektivt da.

Enig med Gavekort. Har jo også x4, e-tron sport back og andre biler i den klassen. Dårlige til alt, selv om de ser lekre ut. 

 

kremt skrev (9 minutter siden):

Enhver bil som er svartelistet av forsikringsselskaper er noe man bør ligge unna. Årlig verkstedregninger på rundt 100 tusen er ikke uvanlig på slike biler. Man bør absolutt tegne en superforsikring på en slik bil, hvis man finner noen som tilbyr det. "Bumper-to-bumper" warranty blir nok uansett vanskelig å finne.

Hvordan vet jeg om en bil er svartelistet av forsikringsselskaper? Hvilke biler har årlige verksted regninger på 100k? Ferrari f40? Porsche 918?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...