Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Diskusjon om LED pærer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begrensingen er vel ikke hvor mye strøm lampen gir (pærene er vel rett på 220V), men hvor mye varme den tåler. Kan ikke tenke meg at de ekstra 0.5 wattene utgjør noe problem i praksis.

Ja, sånn sett så bør det jo gå fint. Vanskelig å se for seg at en halv watt skal utgjøre noen fare som du sier, men ettersom utstyret koster litt ville jeg være helt sikker.
Lenke til kommentar

Det betyr at det er ikke alle typer dimmere en dimmbar lampe fungerer mot.

Et kjent problem der resultatet kan bli flimring, ikke rett dimmekurve eller at lyset ikke slår seg helt av selv om dimmeren er av.

Man vet rett og slett ikke før man har testet lyskilde mot aktuell dimmer.

Personlig kjører jeg rundt med Micromatic uniled dimmer som er en allround dimmer som spiser det meste og kan endre karrakteristikk vha. dipswitcher.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

 

Det er en del forskjell ja. Jeg har sett vanlig 806 lm E27 Led med alt fra 6 til 9,5 watt.

Her tror jeg nok produsenten smører litt tjukt på angående lysstyrken.

 

Godt mulig, selv om de er fra samme produsent, begge har 2700K, samme sokkel, samme levetid og samme Ra-rating. Den mest energieffektive kan riktignok dimmes, noe som normalt skulle vært en ulempe for energieffektiviteten. Jeg antar det er klart vs matt glass som utgjør størsteparten av forskjellen.

 

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/lyspaerer/led-paerer/normalparer/dimbar-normalpare-led-421443

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/lyspaerer/led-paerer/normalparer/normalpare-led-002814/

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
De bedre LED-pærene har switchmode-strømforsyninger og regulerer konstant spenningstilførselen til LED-chippene. Disse fungerer ofte over et bredt spenningsområde (80V-250V f.eks.) og er vanskelige eller umulige å dimme uten ekstra elektronikk.

 

Og i tillegg har man kvaliteten på fosforet. Det som får de til å lyse hvitt.

Har åpnet:

https://www.ebay.com/itm/E27-E14-7W-9W-12W-15W-20W-25W-5730-SMD-LED-Corn-Bulb-Lamp-Light-Bright-110-220V/272312520370?hash=item3f67174eb2:m:mBDpWFELWj4FWYbTkBcUlLw

 

47uF-400V-Aluminum-Electrolytic-Capacito

hva kan du si om noe slik? Er de gode\dårlige kapasitor? For det virker omtrent slik og en motstand som er på pærene og et lite kretskort. Antakelig dimmerkrets eller noe slikt. Usikker på om det er dårlig eller bra?

 

For finner ikke ut om hva som gjør levetiden er så dårlig, vet de er seriekoblet.

For har aldri hatt problem med dårlig kapastor, den buler aldri eller noe slik. Men får kun liten svart prikk på gule fosforet på en av LED filament enheten. Usikker på hvor mye volt en serie tar 12 volt?

 

For usikker om diode LED eller Filament er de de beste LED pærene.

Fordel når pæren er i plast, men en del er vanskelig å reparere.

En del er enkel å åpne som denne men vanskelig å finne feilen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg ser at for led-pærer tilsvarer 11 W 1055 lumen:

Men så ser jeg at lamper med innebygget LED på 12 W bare er oppgitt til 780 lumen:

 

Har lamper med innebygget led mye svakere lys per W enn lyspærer?

Gå etter lumen tallet, watt sier kun hvor mye strøm antakelig pæren tar men er forskjell på smartpærer og dimmbare de kan ta mere strøm siden det ikke måles. Så er det teknologi, LED diode får mere lys ut av hver watt en annen type LED.

 

 

Noen som har testet denne fra Clas? Er spent på kvaliteten da den forrige typen de hadde fikk dårlige tilbakemeldinger.

Kjøper du de billigste LED pærene fra clasohlson\jula og biltema må du regne med kort levtid og den blir tilsvarende masseproduksjon som ebay og dx.com antakelig dårlig kvalitetsikring og kort levetid. Tåler vel lite før den ryker.

 

Men er ikke sikkert Philips\Osram pærene er så mye bedre, de tar ofte mye for merke.

Hjelper lite hvis de tilby 10 års reklamasjontid\garanti om clasohlson gir kun 1 år og du må betale frakt og toll til kina for å få ny pære og vente 1-2 måned på det. Har hørt det er slik med batterier.

 

Noen som vet om: Bright Power Semiconductor (BPS) in China. The chip, dubbed BP2812, incorporates a 600-V MOSFET. The spec sheet lists the chip operating current at 200 µA.

 

Hvis det er noe slikt så tåler LED pærene mye og kan holde 5 år eller mere? For er noen LED lys som bruker PR kabel av den stive verianten.

Home-EVER-PCB-view.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...
Sheldon C skrev (13 timer siden):

2 spm:

1)  Har to baderomslamper med G9 sokler. Har brukt Halogenpærer....er det trygt å dytte inn LED i disse?

2)  Lamper har dimmer på lysbryter....hva skjer hvis jeg bruker pærer som ikke er dimbare?

1. Ja. Det blir faktisk tryggere siden LED utvikler mindre varme. Alle G9 sokkel-pærer er 230V vekselspenning så kompatibiliteten skal være i orden.

2a. Det enkle svaret er: bruk dimbare LED og se om det fungerer. Hvis dimmeren er av kompatibel type skal det gå helt fint. Dersom den ikke er kompatibel kan det blli mye blinking eller varmgang i pæra som får den til å ryke unormalt raskt.

2b. Men for å svare litt mer direkte: Det som mest sannsynlig skjer er at pæra kun fungerer når dimmeren står på 100%. I dimmet tilstand kan den blinke og få kort levetid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da vil jeg foreslå å bytte ut dimmeren med en vanlig bryter.

Hvis ikke de to baderomslampene har spesiell verdi for deg, eller er kostbart å bytte så ville jeg også vurdert å kjøpe nye baderomslamper med integrert LED. Det kan bli billigere i lengden ettersom G9 Led er ganske dyre og ikke har spesielt bra levetid pga størrelse og effekt (= de blir ganske varme til LED å være og LED tåler som kjent mye mindre temperatur enn halogen).

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Prøver meg i denne tråden da det ser ut som det er en del her som har peiling.

Hvis dere ser på vedlegget så ser dere hvilken lampe jeg har på badet i dag. Den har lysstoffrør, noe som ikke egner seg i kampen om lavest strømforbruk som jeg har med svigerfar. Har forstått at jeg ikke kan erstatte røret med LED, så lurer derfor på om dere har anbefaling til ny enhet. Det må være med integrert stikkontakt 

 

la ved bilde av røret også. Det beste hadde jo vært om jeg kunne byttet bare det

761CBA81-277A-42B1-852F-C0E839487822.jpeg

7391AFE3-29D1-4376-9A56-1444835F5647.jpeg

Endret av Killer Queen
Lenke til kommentar

Her er et forslag: Namron ca tilsvarende med stikkontakt, 17W LED. Ca 1200 kr + elektriker ettersom ikke-elektrikere ikke har lov til sånt arbeid selv. Eller denne fra SG på 16W.

Det bruker altså mer strøm med LED enn med lysrøret, men du får antagelig også mer lys. Det kan jo være litt ubehagelig når man vimser inn der på natta og risikerer solblending. Eller du kan vise LED-armaturene til svigerfar og spørre hvorfor den bruker mer strøm enn lysrøret og nøye deg med å slå av lyset når du ikke bruker badet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Killer Queen skrev (På 31.5.2022 den 22.24):

Prøver meg i denne tråden da det ser ut som det er en del her som har peiling.

Hvis dere ser på vedlegget så ser dere hvilken lampe jeg har på badet i dag. Den har lysstoffrør, noe som ikke egner seg i kampen om lavest strømforbruk som jeg har med svigerfar. Har forstått at jeg ikke kan erstatte røret med LED, så lurer derfor på om dere har anbefaling til ny enhet. Det må være med integrert stikkontakt 

 

la ved bilde av røret også. Det beste hadde jo vært om jeg kunne byttet bare det

761CBA81-277A-42B1-852F-C0E839487822.jpeg

7391AFE3-29D1-4376-9A56-1444835F5647.jpeg

https://lysimport.no/produkt/substitube-t8-em-pro-5-4-w-840-438-mm-19433/

Lenke til kommentar

Hei, jeg fikk kaffe i halsen når jeg leste hvor dyrt det er å skifte halogen spotter til led spotter. Jeg har 12 spotter i stua som har sluttet å virke, så jeg vurderte å bytte ut disse til led. Men ellers i huset har jeg også mange spotter, i samme stue har jeg også en annen serie med spotter 5 stk. På badet har jeg 4. Og et annet rom har jeg 10. Altså 31 spotter og 4 dimmere. Ser noen elektrikere har priser på rundt 700 for hver spot, noe som ville blitt nesten 22000! 😰 Det er en ganske heftig pris å betale. I det lange bilde kan jeg aldri se for meg at jeg kan spare inn et slikt beløp på å bytte til led. Er veldig usikker på hva jeg burde gjøre. Finnes det noen andre rimeligere løsninger? Kommer halogen spotter til å forsvinne? 

Lenke til kommentar
omp9 skrev (2 timer siden):

Hei, jeg fikk kaffe i halsen når jeg leste hvor dyrt det er å skifte halogen spotter til led spotter. Jeg har 12 spotter i stua som har sluttet å virke, så jeg vurderte å bytte ut disse til led. Men ellers i huset har jeg også mange spotter, i samme stue har jeg også en annen serie med spotter 5 stk. På badet har jeg 4. Og et annet rom har jeg 10. Altså 31 spotter og 4 dimmere. Ser noen elektrikere har priser på rundt 700 for hver spot, noe som ville blitt nesten 22000! 😰 Det er en ganske heftig pris å betale. I det lange bilde kan jeg aldri se for meg at jeg kan spare inn et slikt beløp på å bytte til led. Er veldig usikker på hva jeg burde gjøre. Finnes det noen andre rimeligere løsninger? Kommer halogen spotter til å forsvinne? 

Ja halogen forsvinner. Eneste som fungerer uten å måtte bytte spottene er å bruke led pærer istedenfor. 

En annen ting å tenke på er at hullet sansynligvid må utvides om du bytter til led spotter. 

700kr er det inkludert arbeid? Også inkl eller eks mva?

Endret av Ephrus
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...