Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Diskusjon om LED pærer


Anbefalte innlegg

En såkalt sparepære.

Det er lysrør inni plastkuppelen. Kuppelen er der for å likne en pære, og for å ha noe å henge lampeskjermen på.

 

Jeg ville ha testet en LED pære. Ikke en diode pære heller. Men tvilsomt om du finner en som du kan sette lampeskjermen på. Jeg vet Philips har en Master LED som halvveis ser ut som en normal pære. Men denne lager ikke noe lys bakover.

 

Denne: http://www.philips.no/c/led-light-bulbs/myambiance-5-w-25-w-normal-sokkel-varm-hvit-872790089912200/prd/

 

Philips har noen MasterLED spotpærer som for meg som elektrikker er det eneste jeg kan anbefale av spot pærer. Da både funksjon og lys er bra nok. Med funksjon så mener jeg at de kan dimmes kun ved hjelp av en vanlig dimmer, og ikke noe ekstra og dyr dimmeteknikk som mange av pærene må ha.

 

Denne jeg linket til skal fungere på samme metode. Testet en på kontoret, og lyset var bra. Nesten på linje med en vanlig 25w glødepære.

 

Men disse pærene koster. MasterLED selger vi for noe rundt 650,- stk. tror jeg det er.

 

EDIT: Den prisen på pæren har sunket en del etter at de er blitt mer normale. De er i hvertfall 150-200,- billigere i dag vil jeg tro, om ikke mer.

Endret av AndersT2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha testet en LED pære. Ikke en diode pære heller.

kan du utdype forskjellen?

LED = Light Emitting Diode

Diodepære = en pære med dioder som lyser(fritt definert av meg)

 

*tillegg*

det er vel forøvrig ikke pærene som krever dyr dimmerteknikk men det at spottene er på 12 volt og transformatorene som brukes trenger en annen type dimmer (dyrere) en vanlige 230 volt AC pærer kan klare seg med vel.

 

men hvordan de har håndtert dette i MasterLED pærene har jeg ingen ide om.

 

fant forøvrig to linker til butikker som selger denne typen pærer på nettet:

elektroimportøren:MASTER LED 7W (50W) 827 GU10 40gr. 230V Dimmbar

og

stikkontakten.no:MASTER LED 3W GU10 25GR.230V

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Jeg ville ha testet en LED pære. Ikke en diode pære heller.

kan du utdype forskjellen?

LED = Light Emitting Diode

Diodepære = en pære med dioder som lyser(fritt definert av meg)

 

*tillegg*

det er vel forøvrig ikke pærene som krever dyr dimmerteknikk men det at spottene er på 12 volt og transformatorene som brukes trenger en annen type dimmer (dyrere) en vanlige 230 volt AC pærer kan klare seg med vel.

 

Jeg vet at LED og Dioder i betegnelse er det samme. Men det er stor forskjell på de pærene som har "dioder" som lyskilder, mot de som har loddede mini dioder (LED) på ett kretskort.

 

Dette er det jeg kaller diode pære: http://www.reuk.co.uk/LED-Spotlights.htm

 

Mens dette er det jeg kaller LED: http://www.sg-as.no/no/products/5/68/1177/tellus-borstet-stal-7w-led-dim-827-230v

(Det er MasterLEDen fra Philips), de samme som du linket til.

 

 

Når det er 12v pærer som skal dimmes, så brukes ett potensiometer, en 0-10v eller 1-10v timmer. Denne styrer enn trafo. Selve trafoen her har listepris hos en av våre leverandører på 2500,-. Selve dimmeren er i samme prisleiet som andre dimmere. Og det finnes ingen annen måte å dimme det på.

Lenke til kommentar

AndersT2:

så vidt meg bekjent kan du da få dimmere beregnet for tranformatorer og dimmere som ikke er beregnet for transformatorer fra elko. helt vanlige brytere som kan monteres/ettermonteres og fungerer som dimmere for gammeldagse transformatorer og nymotens.

 

og ja jeg kjenner til systemet du snakker om.

 

ellers må jeg si at du definerer LED og dioder utrolig dårlig. begge disse er LEDpærer dog er den ene mer avansert en den andre.

hadde vært korrekt å si det er forkjell på LED og MasterLED pærer, da usnett hvordan du vrir og vender på ting så er begge deler LED og/eller diodebaserte lyskilder.

men uansett helt uvesnetlig stort sett.

Lenke til kommentar

Hvis det er forskjell på LED og Dioder, ville jeg, som forbruker, sette pris på en forklaring.

Og- ja, jeg vet at LED er lys-emitterende dioder.

vel vis du går ut ifra hva diode egentlig er så er det en komponent som kun slipper gjennom strøm en vei, men ikke lyser.

en lys-diode eller LED slipper strøm gjennom en vei og lyser mens den gjør dette.

vis elektronikk kunnskapen min fremdeles holder mål da.

 

men i denne diskusjonen så brukes diode om LED pærer mens AndersT2 (slik jeg forstår det) bruker diode pærer om div pærer og LED om Osrams Philips MasterLED pærer.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Som jeg sier så er LED og Dioder det samme. MasterLED er kun ett merkenavn.

 

Men selv om det er det samme, så skiller jeg de ved å kalle dem LED og Dioder. Dette fordi det er enorme forskjeller mellom dem i lyskvaliteten. Fiat og Ferrari er begge biler, men ytelsen er vidt forskjellig.

 

Var hos en kunde og testet 3 typer pærer for dem. Den ene var MasterLED, den andre en billig "diode" pære, og den tredje en spottpære av lysrørstypen. Alle 230v GU10 sokkel.

Den som kom best ut av det her var MasterLEDen. Vi monterte dem i en spotskinne som var va 1 meter over bordplaten den skulle lyse opp. Lysrørstypen lyste meget bra, men brukte evigheter på å få skikkelig lys (Kun anbefalt til utebruk etter min mening). MasterLEDen så å si like kjapt på som en normal lyspære. Med sine 7 watt, så lyste den bedre enn 50w 230v pæren som normalt satt der. "Diode" pæren lyste så vidt opp arbeidsområdet, med blåaktiglys (den skulle være varmhvit, samme som MasterLEDen). Når vi rettet den pæren mot veggen som var 4 meter unna, så nådde det ikke frem noe lys i det hele tatt.

 

Det er grunnen til at jeg liker å kalle de 2 typene for forskjellige navn, selv om prinsippet er det samme. Halogenpærer og normale lyspærer av også i bunn og grunn helt like, en glødetråd. Men de har fått hvertsitt navn for det.

 

 

En 12v LED/Diode pære, av samme hvilken kvalitet, må ha en spesial trafo for å kunne dimmes. De vil fungere med en normal trafo. Men da vil ingen dimmer i verden kunne dimme dem.

 

 

 

 

Vi i elektro bransjen kommer til å få mange klagesaker fremover når fobrukerene skal bytte pærene sine, og dytter i LED pærer. Selv om sokkelen er lik, så har det for det meste blitt brukt elektroniske trafoer de siste 10-15 årene. Disse må ha en minimums belastning. Den mest nromale typen er en 105va trafo, som minimum må ha 35 watt belastning. Når forbrukeren dytter i for små pærer så skjer 2 ting. Dimmeren funker ikke, og trafoen ryker. Har det blitt montert jernkjerne trafo, så ryker den ikke. Men dimmeren virker ikke. Heldigvis så ligger ikke dette problemet hos oss, så lenge kunden har fått korrekt info ed innstallasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Osram har kommet med en god del fine LED pærer. Finnes i ekstremt mange varianter , både spotter og som har samme form som tradisjonelle glødelamper som gjør at du kan sette lampeskjermen over dem. Til de fleste sokkelene fra E14, E27 til GU10. Kommer også LED baserte lysrør også etter hvert som man kan skifte ut lysrør med. Var på et kurs/ framvisning av nye LED teknologi fra osram. Ganske interessant egentlig. Kommer masse flere og enda bedre LED pærer i mot sommeren.

 

Her finner du noen av dem som er på markedet i dag fra OSRAM:

 

http://www.osram.com/osram_com/Consumer/Home_Lighting/LED_lamps/Product_overview/index.html

 

Gå inn på de forskjellige seriene med pærer for og se utførelser osv.

 

Noen av de 230V LED pærene kan dimmes men da var det noe med at de måtte være så så mange.. tror det var minimum 4 pærer koblet til en dimmer for at de kunne dimmes med brukbart resultat. Kunne dimme de med en normal ELKO GL dimmer.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Noen av de 230V LED pærene kan dimmes men da var det noe med at de måtte være så så mange.. tror det var minimum 4 pærer koblet til en dimmer for at de kunne dimmes med brukbart resultat. Kunne dimme de med en normal ELKO GL dimmer.

 

Det er riktig at det må være ett vist antall. Alle dimmere har ett maksimum belastning som vi har måtte forholde oss til i alle år. Men de har også en minimums belastning. De normale Elko dimmerene, slik som GLI som funker på Philips sin MasterLED, må ha minimum 40w belastning. Da altså seks 7 watt pærer. Elkos wireless dimmer krever minimum 20w.

 

Man kan komme rundt dette med en ekstra bunnlast. Elko har disse, som er på 12w. De gjemmer man i spotkassene eller lignende, og ligger da å bruker 12 w sammen med lyset. Prøvde en slik, og de ble så varme at jeg ikke kunne holde i dem en gang. Så det er nok bedre å gi den ekstra watten man trenger i brukbart lys i stedet. Heller flere spotter, og dimme de ned i stedet.

 

Men det kan være ett problem med Wireless dimmeren til Elko. På maks belastning, så starter den å flimre kraftig. Så vidt jeg vet har ikke Elko noen løsning enda. Men har ikke sjekket på en stund.

Lenke til kommentar

Noen av de 230V LED pærene kan dimmes men da var det noe med at de måtte være så så mange.. tror det var minimum 4 pærer koblet til en dimmer for at de kunne dimmes med brukbart resultat. Kunne dimme de med en normal ELKO GL dimmer.

 

Det er riktig at det må være ett vist antall. Alle dimmere har ett maksimum belastning som vi har måtte forholde oss til i alle år. Men de har også en minimums belastning. De normale Elko dimmerene, slik som GLI som funker på Philips sin MasterLED, må ha minimum 40w belastning. Da altså seks 7 watt pærer. Elkos wireless dimmer krever minimum 20w.

 

Man kan komme rundt dette med en ekstra bunnlast. Elko har disse, som er på 12w. De gjemmer man i spotkassene eller lignende, og ligger da å bruker 12 w sammen med lyset. Prøvde en slik, og de ble så varme at jeg ikke kunne holde i dem en gang. Så det er nok bedre å gi den ekstra watten man trenger i brukbart lys i stedet. Heller flere spotter, og dimme de ned i stedet.

 

Men det kan være ett problem med Wireless dimmeren til Elko. På maks belastning, så starter den å flimre kraftig. Så vidt jeg vet har ikke Elko noen løsning enda. Men har ikke sjekket på en stund.

 

Ahhh når du sier det kom jeg på at det har jeg jo sett hver gang jeg monterer på jobb at det står for eks, 40-300w belastning på en Elko 315GLE :thumbup: Ikke alt man kommer på bestandig :whistle:

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Jeg lurer da på:

Er 40 watt minimum maks belastning eller minimum belastning?

 

På en normal dimmer (i hvertfall Elko) som sitter i veggen. Så må det minst være 40w belastning på den for at den skal fungerer.

 

Er den under så virker ikke dimmingen riktig, eller i verstefall så vil dimmeren ryke.

Lenke til kommentar

Dere vet at det finnes LED drivere i dag som dimmes med vanlig fasesnitt dimmere!

For det gjør nemlig det både i 350mA og 700mA.

Man får også drivere som kan pulsdimmes og da holder det med en vanlig bryter med fjær som dimmer.

Driverne koster litt mere men ingen dimmer trenges.

Men joda LED belysning er noe dyrere i innkjøp i dag sammenlignet med vanlig glødetråd belysning men det spørs om ikke dette vil endre seg etterhvert som flere produsenter kommer med LED.

Lenke til kommentar

Ahhh når du sier det kom jeg på at det har jeg jo sett hver gang jeg monterer på jobb at det står for eks, 40-300w belastning på en Elko 315GLE :thumbup: Ikke alt man kommer på bestandig :whistle:

 

Det står nok 40-315w :D Derav 315GLE

 

Hehe ja hadde en 315 GLE liggende her.. der står det: Ohmsk last 40-315w halogen 40-300w og eletronisk trafo 40-315VA.

 

Monterer som regel halogen spotter :tease:

Lenke til kommentar

Dere vet at det finnes LED drivere i dag som dimmes med vanlig fasesnitt dimmere!

For det gjør nemlig det både i 350mA og 700mA.

Man får også drivere som kan pulsdimmes og da holder det med en vanlig bryter med fjær som dimmer.

Driverne koster litt mere men ingen dimmer trenges.

Men joda LED belysning er noe dyrere i innkjøp i dag sammenlignet med vanlig glødetråd belysning men det spørs om ikke dette vil endre seg etterhvert som flere produsenter kommer med LED.

 

Jepp. Vet om driverene, men når liste pris på mange av dem er 3-4 ganger eller mer enn en dimmer. Og de gode pærene som de kan drive ikke er så mye billigere heller, så er mindre elektronikk bedre. Mindre som kan gå galt. Og i lengden billigere for kunden.

Lenke til kommentar

I lengden vil nok kunden spare penger på de dyrere løsningene en f.eks. spotter med Philips 7W Led fordi problemet med sterkt lys og små pærer er varmen.

Led pærer utvikler ikke på langt nær like mye varme som halogen men Led brikken tåler ikke så høye temperaturer og varmen må ledes vekk.

Dedikerte LED spotter kan dermed lages med større kjøleribber som i lengden får Led brikkene til å vare lengere ettersom de får bedre kjøling.

Lenke til kommentar

Har du sett Philips sin MasterLED? De har store kjøleribber på toppen. Og etter lang tids bruk i verstefall blir litt lunkne hvis det er tett rundt dem.

 

Eneste fordelen med 12v LED er at selve trafoen sitter ett annet sted. Men for meg er det da kun en ekstra komponent som kan ryke. Jo ferre komponenter jo bedre, men det er min mening.

Lenke til kommentar

Må vel innrømme at jeg ikke har sett master LED i virkeligheten enda.

Var denne jeg tengte på og den har jeg montert sammen med SG Jupiter spotter.

http://www.litebulbs.co.uk/product/22615/philips--master-led-gu10-7w-dimmable--white-3000k-40d-50-watt-halogen-replacement--philips-master-led-gu10-7w-dimmable--white-40d.aspx

 

Det beste jeg har sett av LED spotter så langt er denne.

http://www.nordesign.no/content/view/758/2/

Pen, stilren, tilbaketrukke, opp til 3x3w effekt avhengig av driver og med spredning på 60 grader.

Har også montert sylvanias 4x3W spot med 700mA driver men lyset fra den var som en konsentrert lysstråle med 25 graders spredning.

Meget god punktbelysning men verdiløs for opplysning av rom.

Nebraska har jeg montert med både 350, 500 og 700mA driver og det er ingenting å si på fargegjengivelse ved noen av driveralternativene.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...