Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Diskusjon om LED pærer


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

AudiA3: Jeg har ikke testet de, men har testet det meste her hjemme siden jeg pusset opp i 2007, blir aldri klok på hva jeg egentlig skal gå for. Problemet var at jeg pusset opp i det LED kom, og valgte derfor å gå for led for å slippe å bygge ned taket 15cm som var kravet til halogen.

 

Jeg har brukt 12v 3w pærer hittils (3x1W) (3500Kelvin), "Cree LED" som er det som gir mes lys, MEN det blir som om lyset er dimmet, iallefall i stuen hvor jeg har 4 og 2 spotter på hver sin vegg med ca 1 meter mellomrom mellom hver spot. I en vinklet gang har jeg 12 spotter med ca 1 meter mellomrom i lengden og 50cm mellomrom i bredden, der gir de bra lys.

 

Jeg har også testet siste mnd nå med 12v 5w Epistar (5x1w) (2700Kelvin). Epistaren fikk jeg noe gulere enn Cree Ledèn, men totalt sett gir de omtrent samme lysstyrke. Jo høyere Kelvin mer lys virker det som, ser det ut til (uten at jeg er noen lysekpert).

 

Begge pærene var oppgitt til å være Varm Hvit 2700 - 3500 K, så Epistaren er nok nærmere 2700, men s CREE er nærmere 3500K)

 

Fikk idag en pakke med 9W GU10 CREE LED (3x3w), kjøpte disse for å teste vs 12v, siden jeg begynner å bli møkkalei trafoer og drivere og fordi jeg ikke synes 3w pærene gir nok lys. Har satt de i en 3 veis spot lampe og må si at nå har jeg endelig funnet nok lys :) Testet disse på en Micromatic triac dimmer idag, som fungerte helt perfekt.

 

Cree generer en del mer varme enn Epistar, men gir mer lys pr oppgitt watt.

 

Nå ble det mye vissvass men det jeg egentlig ville frem til var at 2w pærene du har sett på vil nok ikke gi nok lys, eller lyset du er ute etter.

Endret av Ryv
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Lyser skikkelig svakt?

Det finnes highpower LED brikker i dag som kan gjøre permanent skade på ønene om man ser på den direkte.

Brukes i kamerautstyr og annet der det kreves sterkt lys med lav effekt.

Selv 9W LED spottene jeg har på badet lyser sterkere en 35W 12V halogen og i dag får man enda sterker LED spotter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Sånne LED pærer i lamper. er det standarer på de? Jeg mener at det alltid kan fås pærer som passer?

 

Skulle hatt noe opp bak et galleri over stuevinduene der det gamle greiene røyk.

 

Kikket litt på Jula og Biltema der var mye surr. Har aldri vært borti slikt. Men så på spesielt disse:

 

LED-pucker, 3 stk.

 

Jo de solgte pærer som passer til de sa de, men så ingen like. Men er noe sånt som det der brukende greier?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Når man skal kjøpe LED-pærer er det ikke da best å kjøpe en pære som har en gul diode i midten mens alle de andre er hvit? Med tanke på at lyset vil føles litt varmere da

 

Jeg har kjøpt Philips MasterLED E27 og E14 som du finner her: http://belysning1.no/categories/led-paerer

 

Begge opplyste kelvin på 2700k, som er det samme som den vanlige "huspæren". Var selvfølgelig skeptisk, så bestilte bare et en av hver i første runde for å teste. Heldigvis fungerte de perfekt og kjæresten trodde jeg hadde satt i vanlige halogenpærer igjen når hun så det.

 

Bestilte likesågodt til resten av lampene i huset også. Digg at de ikke genererer så mye varme om sommeren også :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når man skal kjøpe LED-pærer er det ikke da best å kjøpe en pære som har en gul diode i midten mens alle de andre er hvit? Med tanke på at lyset vil føles litt varmere da

Du får et lys som fremstår som varmere med en type pærer som ikke har gjennomsitktig glass, som denne er:

http://www.ledlyspærer.no/produkt/dim-led-e27-5w-2500k-hq eller denne: http://belysning1.no/products/philips-masterled-e27.

Blås i om chippen er gul eller hvit. Sjekk kelvin (fargetemperaturen). 2500-2800 er ok innlys. Også kan du sjekke fargegjengivelsen, CRI heter det, skal helst være 80 eller mere.

Endret av Illuminati-666
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Ser at denne tråden begynner å bli litt gammel, men hvis noen detter innom her på jakt etter informasjon, så kan jeg dele en elektrikers syn på LED lys:

 

Først og fremst, det mange misforstår med LED lys, er at effekt (antall watt) kan ikke sammenlignes mellom led og glødepærer, mellom led og sparepærer, og ei heller mellom forskjellige led pærer eller downlights.

Effekt, eller watt, var en gammel metode for å beskrive lysstyrke på pærer, men det er egentlig en måleenhet for hvor mye effekt en pære trekker, ikke hvor mye den gir ut!

 

Til eksempel vil en helt ordinær glødepære på 60W gi 54W varme, og 6W lys.

 

På bakgrunn av dette har bransjen gått over til en annen måleenhet; Lumen (l)

Lumen er kort fortalt hvor mye lys som kommer ut fra lyskilden.

 

En 60W glødepære tilsvarer ca. 800 lumen, avhengig av produsent, så skal du gjøre et bytte fra gamle 60W glødepærer, så kan det være greit å starte med LED på 800 lumen

 

 

Det neste store spørsmålet angående LED belysning er farge, også kalt fargetemperatur, og gjerne med betegnelsen "kelvin".

 

Enkelt forklart:

Vi mennesker elsker sola! Derfor bruker bransjen sola som utgangspunkt, hver gang vi snakker om "det perfekte lyset".

Lysstråler kan måles på et spekter der det går helt fra gammastråler, til infrarøde stråler.

Lysstråler som vi mennesker kan oppfatte ligger ca. på midten av dette spekteret, og kalles gjerne det synlige lysspektrum.

Color%20Temp%20Chart.jpg Sol lys er 2700Kelvin, så det er det "magiske" tallet!

 

De fleste LED pærer og LED downligths som selges idag, er rundt 2700-3000 Kelvin.

 

 

 

Den siste viktige tingen å vite før man løper til Clas Ohlson for å kjøpe billige LED pærer, er at det er noe som kalles farge-gjengivelse.

 

Nok en gang må vi tilbake til sola, som vi mener er det "perfekte lyset".

Si at man er ute i hagen, og har et knall rødt eple i hånda. Si at man deretter går inn i stua, der det er led lys med lav farge-gjengivelse. Da vil det knall røde eplet, plutselig bli for eksempel rosa.

 

Dette er et tema de fleste produsenter "glemmer" å informere om på embalasjen til produktene som gjerne er litt billigere.

 

Fargegjengivelse måles ut i fra sol lys, der sol lys er 100%. En god LED pære vill idag ligge på rundt 85-95% fargegjengivelse, eller RA: 85-95

RA er en fargegjengivelse indeks.

 

 

 

Til slutt en liten påminnelse om at det er ikke alle led pærer som kan dimmes, men det står som regel på embalasjen!

 

Hilsen elektriker :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...