Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Diskusjon om LED pærer


Anbefalte innlegg

 

 

Når jeg slår på lyset og dimmeren står på et lavt nivå, blinker alle lysene noen sekunder før de slås helt på. Står dimmeren på maks, slår de seg på uten noe blinking, men de slår seg ikke på samtidig.

 

Er det noe som skulle tilsi at disse pærene ikke skal fungere så bra sammen? Det elektriske anlegget (og huset) er fra 2010.

Har du dimmer som er beregnet for LEDs? Jeg satte inn GU10 LED dimmbare i en takskinne med 5 spotter, og da fikk jeg ikke dimmet skikkelig ned, og lampene kom og gikk helt tilfeldig når jeg forsøkte. Byttet ut til en LED-dimmer, og alt funker perfekt. Leste et sted at alle LED-pærene burde være av samme type og styrke.

 

Når du slår på lysene med dimmeren på "lavt" så er det ikke nok strøm som går igjen til alle pærene på engang, derfor blinker dem, men når du slår på fult, så må forstatt strømmen gå igjennom alle pærene men den begynner med den nærmeste også videre og videre ;) Det er det jeg tror... 

 

 

Nei, det som ofte er problemet er faktisk dimmeren selv! Før hadde du en lampe som hadde høyere effekt og dermed var minsteeffekten gjennom dimmeren høyere enn ved den nye lampen. Dimmere får problem og klarer ikke å levere riktig når den kommer under en viss terskel. Det er på grunn av de interne komponentene i dimmeren. Derfor er det lurt å bytte LED-pæren med en som har tilsvarende effekt når det er snakk om så lave effekter!

 

 

2700K er helt horribelt rødt/gult. Forstår ikke hvorfor folk er så fryktelig glad i denne fargetemperaturen. Går ut fra at det er fordi de er vant med flamme fra peis og halogenpærer, og dermed passer seg som litt "koselys" som føles varmere (fordi man er vant med høy mengde strålevarme når man ser dette lyset). 

I mine (tydeligvis) spesielle øyne, så er dette en av nedsidene til halogenlyspærer, og ikke noe man skal strekke seg etter. Og som Simen1 nevner, så er det langt fra noe sollys. Ja, er du i et rom med 2700k-lys så ser selv den bleikeste karen gyllenbrun ut. Og bort sett fra å øke selvetilitten så er ikke det noen fordel.

 

Ikke er det bra å lese i, ikke bra å jobbe i, og i hvert fall ikke bra å pynte seg eller sminke seg i (gjelder spesielt kvinner og de som ønsker å se hvordan man ser ut i et realistisk scenario). Et sted mellom 3000-4000K er en god mellomting, og skal man kombinere praktisk lys med koselys så er nok noe nærmere 3000K et solid valg. 

 

Men i arbeidsrommet så går det altså i 4200K og 5500K. 

 

Det fine er at det nå har kommet LED downlight på markedet som endrer fargetemperatur etter som man dimmer: http://www.sg-as.no/produkt/3200759/

 

De kunne nok greit hatt enda litt høyere Kelvin på det høyeste. QI har en type som går enda levere i fargetempen (De var først på det norske markedet med denne typen for ett par år siden).

 

Personlig så er jeg av de som liker ca 2700K hjemme. Høyere K syntes jeg ser for sterilt ut.

 

 

Fargetemperaturer fra 2700-4000K får kroppen til å slappe av mer og er også derfor brukt i områder der hovedoppgavene ikke er å arbeide eller du ikke trenger å konsentrere deg. 4000+ er bra for områder som krever mer konsentrasjonm, holder deg mer våken, fargegjengivelse og kontraster (ekstremt viktig i operasjonsrom f.eks., CRI 90+ og høy R9 verdi (selv om disse systemene er på vei til å bli byttet ut med nye systemer som egner seg bedre for LED)). Generelt på markedet nå vil "alle" LED-pærene du kjøper endre fargetemperatur til en lavere verdi under dimming (det er oftest ikke tilsiktet), men dette kommer til å endre seg de neste årene.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt noen ledstriper fra Ikea som jeg har montert under noen akustikkplater.

 

Problemet er at disse ikke kan dimmes, og jeg vil gjerne ha svakere lys enn det de gir nå.

 

Finnes det en lur løsning som senker lyset på dem uten at det koster mye? Har forsøkt med uklar teip, men det ga ikke veldig stor effekt.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Her har det ikke vært så mye aktivitet på en stund, men jeg tar sjansen og spør likevel - vet noen om en butikk eller to i Oslo som har LED lyskilder med E27-sokkel, som har noe kaldere lys enn 2700K? Kanskje helt opp i over 6000?

 

IKEA har bare 2700K lyskilder (som jeg har sett), og siden jeg er litt usikker på hvor hvitt lys (hobbyrom) jeg trenger, vil jeg gjerne ha noe å velge i.

Lenke til kommentar

Anbefaler også 4000-4500k lys for arbeidslys. Prioriterer tungt en ra over 85. Under dette så kan det være vesentlige "blindsoner". Du tenker ikke over det, men til tross for god belysning så vil det være vanskelig å se detaljer i visse farger. Med høy ra indeks så vil den dekke større deler av fargespekteret.

 

Har spotter fra elektroimportøren (helt ok), og et par LED lyskastere fra jula og biltema. (Av de litt dyrere) Mest for å få god dekning av lys.

 

Har også en 150w HID pære fra philips. Kjøpt på jula. Ekstremt mye bedre enn den originale til HID lampa på jula. Mye bedre ra indeks, selv om de er mye dårligere enn gode LED. Og bruker lang tid på å skru seg på. Men kurant for mye billig lys som ikke er halogen (siste halogen jeg hadde var en billig sak som tok fyr/smelta...) og som har meget god effektivitet.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Mest sannsynligvis går det helt fint.

 

Er det bare armaturet som sier 11w? Og er det 230v eller 12v? Er det dimming eller annen elektronikk som styrer lampa?

 

Om det er 12v eller dimming i lampa, så er nok 11w maks av hva som kan leveres, og gåe du over dette så vil du overbelaste elektronikken litt. Som igjen vil kunne senke levetiden.

 

Er det 230 og bare armatur så er det satt kravet med tanke på varme, og da bør det gå helt fint. Da marginene er ganske store.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har akkurat gått til innkjøp av Philips Hue Led Strip.

 

Planen var å montere den under nedre kjøkkenskap ved sokkellisten mot gulvet. Denne er utført i en metall-look som gjør at den reflekterer hver diode i ledstripen. Finnes det en måte å «viske ut» denne effekten?

 

Dette er det jeg vil oppnå:

How-To-Install-Philips-Hue-Light-Strips-

 

Dette vil jeg unngå (selv om mitt problem er sokkellisten og ikke gulvet):

bbb535bb306b5bb60bddd8005d08b5b9--led-ki

Lenke til kommentar

En diffusor kan redusere problemet. Diffusoren må være tilstrekkelig langt unna LED-ene til at den blir ganske jevnt opplyst. Hvis LED-lista er utført med en klar glass-skjerm f.eks noen centimeter unna LED-ene kan du prøve sånn diffusiv folie man bruker på baderomsvinduet. Hvis det er en LED-list uten glass-skjerm eller med veldig kort avstand fra LED til glasskjermen så blir du nødt til å bygge et avstandsstykke som du kan ha diffusoren på.

En annen mulighet er å bruke en kantlist under skapdørene og montere LED-stripa sånn at den lyser opp på undersiden av skapene. Da vil undersiden av skapbunnplata fungere som diffusor. NB. Den bør være matt og ikke blank.

Lenke til kommentar

Monterer alltid LED strips i aluminiums profil med frostet front som hjelper for å dempe eller få vekk effekten.

Et par cantimeter mellom strips og frostet front visker ut diodene helt.

Her kan du se hva nordesign har av profiler for å se hva som passer ditt behov.

http://www.nordesign.no/main.aspx?page=articlelist&gid=1027&gidlevel=2

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Har aldri forstått det med LED problemet med led er overspenning, led tåler ekstremt lite varme\strøm før de brenner, er vel ofte 3 volt per diode? Og 0.03 amp eller noe slikt så hadde man hatt kraftig strømforsyning med lynvern og overbelasting\kortsluttningsvern hadde levetiden blitt mye lengere. Det finnes ikke motstand på LED så gir man får mye strøm blir lyset kraftigere men levetiden kortere. Så man kan overdimme de.

 

For det finnes mye dårlig som SMD led som omtrent er like bra som sparepære på levetid ofte 50 000 timer hvis man er heldig.

Diode kan holde 500 000 timer hvis man er heldig. Eller en tiendel hvis man har billig type eller feil motstand.

 

filement led er jeg mere usikker på tror kanskje de holder lengere?

Største problemet er LED ofte er seriekoblet med forskjellig kvalitet har noen forklaring på hvorfor?

 

For jeg merker ofte kina led fra ebay og dx.com ofte er billig typen man kan være heldig å finne noe som holder i 5 år men som regel holder de 1-2 år eller kortere.

 

For vi kan vel si 90% sikkert ved overspenning i strømnettet lynnedslag etc er det LED lys og sparepære de første som ryker? Glødepærer\halogen skal mere å gå i stykker. da de ikke har finelektronikk.

 

Usikker på philips\osram etc er bedre beskyttet mot slikt?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet er at man aldri kan vite hva slags strømforsyning det er i LED-pærer. Med mindre man kjøper én først for å ta i fra hverandre.

 

Alle LED-pærer har en strømforsyning siden LEDs ikke skal ha mer enn rundt 3V (pér LED). De enkleste har da bare en kondensator og en diode. Typisk for de billigste av de billigste fra ebay/dx/abilaba etc. Disse kan ryke av noe så absurd som en dårlig strømbryter.

 

De bedre LED-pærene har switchmode-strømforsyninger og regulerer konstant spenningstilførselen til LED-chippene. Disse fungerer ofte over et bredt spenningsområde (80V-250V f.eks.) og er vanskelige eller umulige å dimme uten ekstra elektronikk.

 

De enda bedre har i tillegg ekstra filtrering, overspenningsbeskyttelse og andre fancy funksjoner.

 

Man har også de som kun bruker motstand men det er så godt som bare på kjip juledekorasjon og lignende.

 

Og i tillegg har man kvaliteten på fosforet. Det som får de til å lyse hvitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk Simen1 og perpyro for tips! Skal definitivt sjekke ut aluminiumslistene.

 

Planen er å utvide Hue-systemet med GU10 LED pærene. Disse er oppgitt med 6.5 W. Jeg har allerede en takspot fra Ikea av denne typen som enda ikke er montert opp:

0533998_PE648818_S5.JPG

 

Denne er imidlertid oppgitt med maks 6W og jeg tenker umiddelbart at jeg må finne en annen type. Men er jeg nødt eller finnes det et slingringsmonn her? Pærene trekker jo mer enn det spotten er oppgitt til å gi (hvis jeg har forstått det riktig), så jeg regner jo med at dette er en dårlig kombinasjon.

Endret av Liquidkey
Lenke til kommentar

Jeg stusser over at oppgitt lumen utfra watt-styrke på LED-pærer og LED-lamper er så forskjellig.

 

Jeg ser at for led-pærer tilsvarer 11 W 1055 lumen:

 

https://megaflis.no/osram-led-star-classic-a75-11w-e27.html

 

Men så ser jeg at lamper med innebygget LED på 12 W bare er oppgitt til 780 lumen:

 

https://www.lysbutikken.no/innebelysning/taklamper/takbeslag/lomo-p2932-plafond-34-led-dimbar-belid

 

Har lamper med innebygget led mye svakere lys per W enn lyspærer?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...