Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagens ungdom...

 

FY svarte å korttenkte, historieløse og faktaløse så mange av de er.

Har de blitt fullstendig ødelagt av twitter, youtube og såkalte influencers?

 

Veldig mange klarer jo ikke komme med et eneste fornuftig resonnement, og tror at det å lire av seg påstander er å argumentere.

Ytterst få kan sette sine tanker inn i en historisk kontekst og vurdere sine meninger opp mot dette.

Å sette fakta opp mot hverandre, og å vurdere for og i mot er fullstendig ukjente begreper.

 

Det finnes hederlige unntak, men veldig mange er ekstremt idealistiske med et veldig svart/hvitt bilde av verden som ville gitt grusomme utslag hvis de ble satt ut i virkelig politikk.

 

Har prøvd å høre på Thunberg, og det er jo bare masse skremselspropoganda...

Ingen løsninger, ingen refleksjoner over fordeler og ulemper ved tiltak.

 

Uansett hvor "rett" hun måtte ha, er dette kun propaganda uten noe mer innhold.

Dette er IKKE løsningen om vi skal få ting på rett kjøl.

 

Begynner å skjønne hvordan det var mulig for Hitler å komme til makten. (Uten sammenligning forøvrig. Tenker kun på ift massesuggesjon som mekanisme).

Jeg er oppriktig bekymret for hvor enkle og ensporete dagens ungdom er.

Jeg er oppriktig bekymret for samfunnet mine barn vil vokse opp i.

 

(Jeg trodde det bare var "gamle gubber" som tenkte slik :) )

 

Sånt har vel alltid ungdommer vært ( med noen unntak). De vil og mener veldig mye, og tror de er noe. Pluss alt det tullet de driver med. Når de blir eldre, så går det opp for dem hvor unge og dumme fjols de var.

 

Det er også en av grunnene, til at vi burde få stoppet den groteske samsare ynglekarusellen. Mer eller mindre holde opp med å få barn i verden, få befolkningsantallet til å synke, og heller sette mye mer alvorlig inn på å gjøre noe med aldring. Slik at eldre heller kan forstette å være "unge" mye mye lenger.

Det ville være en vennetjeneste for verden på mange måter.  

Lenke til kommentar

Å lire av seg unyanserte påstander uten å ha satt seg inn i fakta først (litt som det vi gjør her nå) gjelder ikke bare ungdommer skal jeg si deg. Foreldregenerasjonen er en av de mest fordomsfulle og kunnskapsløse generasjonene vi har. Uvitenhet kommer i alle aldre og folkegrupper.

Endret av Skosåle
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Idéen om en "kjernefamilie" er i seg selv noe jeg ikke klarer å relatere til. Å se på "gullrekka" og spise taco på fredagskvelden er det siste jeg vil gjøre i livet mitt. Egentlig så appellerer ingen ting av familie-underholdning til meg i det heletatt.

I likhet med mye annet i samfunnet vårt, er vel den modellen et derivat av innføring av kristendommen. Man skal gifte seg, få barn, være sammen med ektefellen til døden skiller en ad. Noe som resulterer i at en familie må bestå av 1 mann, 1 dame og X antall unger, og bo sammen under samme tak. Å bryte med "kjernefamilien" er noe som før var uaktuelt, men i dag mer og mer vanlig. Det er noe som ligger i folkesjela, på samme måte som "kvinneyrker" og "mannsyrker", kjønnsroller, hierarki og egentlig alt som avviker fra "normalen". Jo mer man bryter med religion, jo friere blir folk og samfunnet. Modellen i dag er en hybrid av gamle og nye normer og regler, men heldigvis går det fremover. Iallefall i "first world countries".

Endret av Pliscin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å lire av seg unyanserte påstander uten å ha satt seg inn i fakta først (litt som det vi gjør her nå) gjelder ikke bare ungdommer skal jeg si deg. Foreldregenerasjonen er en av de mest fordomsfulle og kunnskapsløse generasjonene vi har. Uvitenhet kommer i alle aldre og folkegrupper.

 

Det er sant, men alt er relativt. Man skal gjennom flere faser av dumskap før man slutter å være dum.

Blir feil på en måte å kalle det dum, for det er bevissthet det egentlig dreier seg om. Barn er ikke dumme de, men blir "dummere" senere, før de blir visere igjen. Så eldre og barn går ofte godt sammen og forstår hverandre bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sånt har vel alltid ungdommer vært ( med noen unntak). De vil og mener veldig mye, og tror de er noe. Pluss alt det tullet de driver med. Når de blir eldre, så går det opp for dem hvor unge og dumme fjols de var.

 

Det er også en av grunnene, til at vi burde få stoppet den groteske samsare ynglekarusellen. Mer eller mindre holde opp med å få barn i verden, få befolkningsantallet til å synke, og heller sette mye mer alvorlig inn på å gjøre noe med aldring. Slik at eldre heller kan forstette å være "unge" mye mye lenger.

Det ville være en vennetjeneste for verden på mange måter.  

 

Ikke helt enig i at dette betyr at vi bør stoppe opp med reproduksjon av den grunn.

At man evt. bør gjøre dette synes jeg først og fremst er av andre grunner (f.eks. miljø)

 

Men at det alltid har vært slik, har du nok rett i.

 

Og "skylden" er vel egentlig på oss voksne som ikke gidder å diskutere med våre barn.

 

 

Det som kanskje er litt forskjellig nå er at man nå er enda mer redd for å "såre" de unge sine følelser/krenke dem, og dermed er alt for forsiktig med å stille kritiske spørsmål. Man skal være så fordømt forståelsesfull.

 

Barn må få motstand, både psykisk og fysisk hvis de skal klare seg i det virkelige liv.

 

Og nå lever de fleste et veldig beskyttet liv, uten å få noe motstand. Da blir det fort mange selvgode prinser og prinsesser.

 

Nesten så jeg håper at Norge går litt på trynet snart.

Kanskje folk våkner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd å høre på Thunberg, og det er jo bare masse skremselspropoganda...

Ingen løsninger, ingen refleksjoner over fordeler og ulemper ved tiltak.

 

Uansett hvor "rett" hun måtte ha, er dette kun propaganda uten noe mer innhold.

Dette er IKKE løsningen om vi skal få ting på rett kjøl.

 

 

Gretas mål har vel også bare gått på å opplyse om hvor prekært det er at man begynner å forholde seg til klimaendringer.

Løsningen hun foreslår er vel ikke mer enn at man må legge press på de som faktisk styrer.

Du sier jo selv hun 'kan ha rett', er det propaganda om det er sant?

 

At hun har økt oppmerksomheten rundt dette er da en stor seier, og en del av en løsning.

Som du sikkert også har merket deg, er det et svært komplekst problem, å anerkjenne problemet er første skritt.

 

Greta utgir seg ikke for å være en politiker, hun er en varsler.

At Greta ikke svarer til dine forventninger om hvem Greta skal være, er vel ikke hennes skyld.

 

Utover dette har jeg ingen kommentarer på resten, kanskje 'dagens ungdom' er på den måten, ikke vet jeg..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagens ungdom...

 

FY svarte å korttenkte, historieløse og faktaløse så mange av de er.

Har de blitt fullstendig ødelagt av twitter, youtube og såkalte influencers?

 

Veldig mange klarer jo ikke komme med et eneste fornuftig resonnement, og tror at det å lire av seg påstander er å argumentere.

Ytterst få kan sette sine tanker inn i en historisk kontekst og vurdere sine meninger opp mot dette.

Å sette fakta opp mot hverandre, og å vurdere for og i mot er fullstendig ukjente begreper.

 

Det finnes hederlige unntak, men veldig mange er ekstremt idealistiske med et veldig svart/hvitt bilde av verden som ville gitt grusomme utslag hvis de ble satt ut i virkelig politikk.

 

Hadde du ikke nevnt dagens ungdom skulle man tro du hadde vært innom oldisfacebook/kommentarfelt for bompengeartikler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens ungdom...

(...)

Veldig mange klarer jo ikke komme med et eneste fornuftig resonnement, og tror at det å lire av seg påstander er å argumentere.

Ytterst få kan sette sine tanker inn i en historisk kontekst og vurdere sine meninger opp mot dette.

Å sette fakta opp mot hverandre, og å vurdere for og i mot er fullstendig ukjente begreper.

(...)

Dette gjelder da veldig mange voksne også.

 

Gretas mål, som jeg er helt enig i, er at politikerne våre (og folk flest) bruker alt for snille ord når de snakker om klimakrisen.

 

Personlig trur jeg ikke vi kommer til å gjøre noe for å hjelpe situasjonen. Har egentlig gitt opp. Det er alt for mye penger i å forurense, og det er konsumet vårt som styrer dette. Ingen er villig til å konsumere mindre. En gjennomsnittlig nordmann forurenser over 10 ganger så mye som en gjennomsnittlig verdensborger. Vi kommer ikke til å ta grep før hundrevis av millioner av afrikanere og arabere vandrer inn i Europa fordi det har blitt umulig å bo der de er nå. Det er dette politikerne våre burde bruke til å skremme folk. De som ikke trur på klimaendringer (eller som benekter den av økonomiske grunner) befinner seg tross alt nesten uten unntak på den nasjonalistiske høyresiden i politikken. Kanskje de hadde engasjert seg om de ble klar over at klimatiltak er den desidert beste metoden å dempe innvandring på.

Endret av Skurupu
  • Liker 4
Lenke til kommentar

t politikerne våre (og folk flest) bruker alt for snille ord når de snakker om klimakrisen.

 

Personlig trur jeg ikke vi kommer til å gjøre noe for å hjelpe situasjonen. Har egentlig gitt opp. Det er alt for mye penger i å forurense, og det er konsumet vårt som styrer dette. Ingen er villig til å konsumere mindre. En gjennomsnittlig nordmann forurenser over 10 ganger så mye som en gjennomsnittlig verdensborger. Vi kommer ikke til å ta grep før hundrevis av millioner av afrikanere og arabere vandrer inn i Europa fordi det har blitt umulig å bo der de er nå. Det er dette politikerne våre burde bruke til å skremme folk. De som ikke trur på klimaendringer (eller som benekter den av økonomiske grunner) befinner seg tross alt nesten uten unntak på den nasjonalistiske høyresiden i politikken. Kanskje de hadde engasjert seg om de ble klar over at klimatiltak er den desidert beste metoden å dempe innvandring på.

 

Syns det er noen feil vinklinger her.

1. Har vi noengang sett en overbevisende dokumentajon på at klimaendringene er menneskeskapt?

2. Nordmenn flest forurenser ikke mye.

3. Afrikanere og arabere har mest seg selv å takke, de yngler alt for mye og skaper seg trengsel og konflikter.

 

Syns vi gjør mye klimatiltak jeg, vi hører om engasjement og tiltak støtt. Senest i dag var det en svær artikkel i lokalavisa, om hvordan kommunene nå planlegger nye sorteringssytemer. Nå skal det bli flere dunker til alt mulig. mat, plast og metall skal få egne dunker. Nå er det 3, en for rest, en for spesialavfall, og en for pappir.

Hvor skal vi få plass til 3 - 4 nye? Skal vi bruke halve dagene til å plyndre og sortere på alt mulig?

Så lenge det ikke er farlige stoffer, kan jeg ikke se at det er så veldig skadelig og forurensende, når søppel graves godt ned under jorden.

 

Man burde fokusert mye mer på havet, for der er det nok virkelig mye dritt. Så i samme avis i dag, så var det noe dykkere som rydder havet utenfor Espevær, som finner hauger med skrot hver uke. Forrige uken hadde de dratt opp hele mopeder, masse bildekk og annet skrot. Og man kan tenke seg hva som befinner seg ute på verdens havbunner, alt mulig som er dumpet. 

Jeg tror det er en av grunnene til at det har økt så mye med kreft, fordi man får dritt fra havet i seg gjennom sjømat. Har merket og notert meg i flere år, at de som spiser spesielt mye sjømat får oftere kreft.

Det snakkes ikke for mye om sånt.

 

Lenke til kommentar

Syns det er noen feil vinklinger her.

1. Har vi noengang sett en overbevisende dokumentajon på at klimaendringene er menneskeskapt?

2. Nordmenn flest forurenser ikke mye.

3. Afrikanere og arabere har mest seg selv å takke, de yngler alt for mye og skaper seg trengsel og konflikter.

1. Ja.

2. Jo, det gjør vi. Enorme mengder.

3. Dette har ingenting med overpopulasjon eller konflikter å gjøre, men geografi.

Endret av Skurupu
  • Liker 6
Lenke til kommentar

1. Ja.

2. Jo, det gjør vi. Enorme mengder.

3. Dette har ingenting med overpopulasjon eller konflikter å gjøre, men geografi.

 

Storfe bidrar ganske mye med all den prompinga si, og jordbruk generelt:

 

https://miljostatus.miljodirektoratet.no/tema/klima/norske-utslipp-av-klimagasser/klimagassutslipp-fra-jordbruk/

 

post-522615-0-69337100-1561642872_thumb.jpg

 

post-522615-0-21777600-1561643679_thumb.jpg

Metan:

https://miljostatus.miljodirektoratet.no/tema/klima/norske-utslipp-av-klimagasser/metan-ch4/

 

 

Endret av Billie_bad_boy
Lenke til kommentar

1. Ja.

2. Jo, det gjør vi. Enorme mengder.

3. Dette har ingenting med overpopulasjon eller konflikter å gjøre, men geografi.

 

1. Kilde?

2. Nordmenn flest har god skikk på miljø, i forhold til mange andre.

3. Det sydlige Usa feks, ligger på samme geografiske breddegrad. Hvorfor er det ikke samme problem der? 

Det har nok mest med kulturer å gjøre. Man skal helst ikke si noe om folkeslag, men det er å feie sannheten under teppet.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

1. kan du finne selv. Vil ikke finne noe til deg, da mitt ståsted kan farge hva jeg finner frem. Et enkelt google-søk vil vise til svært mange kilder.

 

2. Nordmenn er blandt verdens største forurensere på grunn av vårt høye konsum av varer. Vår egen industri og kraftproduksjon forurenser kanskje ikke så mye som andre, men det hjelper lite når vi importerer enorme mengder varer fra land som driter i sånt. Det ser ut til å være en direkte korrelasjon mellom hvor rikt et land er, og hvor mye utslipp det bidrar til.

 

3. De har samme problem der, det stemmer. Men de vil mest sansynlig ikke utvandre til Europa, men andre steder i Amerika.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...