Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Sendte inn søknad om barnehage for junior for en stund siden. Tenkte jeg skulle sjekke hvordan det lå an, og nesten samtlige opplysninger er annerledes enn jeg la inn. Det har dukka opp et fasttelefonnummer mine foreldre hadde som ikke har eksistert på mange år (og mitt nummer er borte), og til tross for at jeg er alenepappa og registrerte det står hans mor (som vi ikke har noen kontakt med) som medsøker. Står oppført på en midlertidig adresse, som ikke stemmer da vi bor fast i min leilighet som ligger et annet sted. Linkene hos kommunen fungerte heller ikke ved søknad, så det hele virker svært uproft.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sendte inn søknad om barnehage for junior for en stund siden. Tenkte jeg skulle sjekke hvordan det lå an, og nesten samtlige opplysninger er annerledes enn jeg la inn. Det har dukka opp et fasttelefonnummer mine foreldre hadde som ikke har eksistert på mange år (og mitt nummer er borte), og til tross for at jeg er alenepappa og registrerte det står hans mor (som vi ikke har noen kontakt med) som medsøker. Står oppført på en midlertidig adresse, som ikke stemmer da vi bor fast i min leilighet som ligger et annet sted. Linkene hos kommunen fungerte heller ikke ved søknad, så det hele virker svært uproft.

 

Dette er sikkert et problem i 99% av alle norske kommuner.

Hvorfor tvinges ikke kommunene til å lage 1 (kanskje 2 for konkurransens skyld) felles løsning(er) for dette + alle andre vanlige kommuneoppgaver?

Det må jo bli mye bedre og billigere enn et lappeteppe av dårlige løsninger, hvor hver kommune må finne opp hjulet på nytt...

 

KommuneNorge.... :(

Lenke til kommentar

Det er ganske latterlig, med tanke på hvor vanskelig det faktisk er for unge å komme seg inn på boligmarkedet i dag. Det er også vanskelig for unge å få jobb uten utdanning, som fordrer at flere må ta opp studielån, som gjør det enda vanskeligere igjen. De fleste jobbene er også i byer, hvor boligprisene er høyest. Samtidig er det vanskelig for mange å få seg fast jobb, eller nok inntekt i ung alder til at man får lån. Man kan jo selvsagt leie i stedet, men mange vil kanskje ikke si at man er "etablert" hvis man ikke eier noe selv. Så har vi jo det med at man må ha en make å etablere seg sammen med, og i 2019 har ikke unge jenter et kappløp om å finne seg en mann og stifte familie. Karriere, utdanning og selvrealisering er noe som setter kjepper i hjula for at det etableres typiske kjernefamilier i dag.

...si meg:

Har dette på noe tidspunkt vært anderledes? La oss si etter at fradragene ble redusert fra 40% og inflasjonen havnet på et behagelig nivå?

 

Kan ikke se at dette er nytt på noen som helst måte. Det er slik livet er; Først må man tjene penger - som man sparer en ikke ubetydelig andel av. Så kan man kjøpe bolig. Leiekostnader som forhindrer sparing er også urgammelt nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...si meg:

Har dette på noe tidspunkt vært anderledes? La oss si etter at fradragene ble redusert fra 40% og inflasjonen havnet på et behagelig nivå?

 

Kan ikke se at dette er nytt på noen som helst måte. Det er slik livet er; Først må man tjene penger - som man sparer en ikke ubetydelig andel av. Så kan man kjøpe bolig. Leiekostnader som forhindrer sparing er også urgammelt nytt.

I prinsippet er mye likt, og har vært det lenge. Men slik utviklingen er i dag, og kommer til å bli fremover, så ligger det an til mer og mer sentralisering, som tvinger folk inn til byene, samtidig så vil arbeid som er fysisk og som krever lite utdanning bli mer og mer dominert av utenlandsk arbeidskraft. Hvor i landet finnes det ikke polske arbeidere og kebabsjapper? Samt at jobber som krever veldig høy utdanning fort kan bli mer og mer aktuell for utenlandsk arbeidskraft også, spesielt innen helse og IT. IT-jobber kan like gjerne outsources også. Byggbransjen og sjåførbransjen er også to bransjer som i i dag og i fremtiden er truet av utenlandsk arbeidskraft. Så har vi også en stat som legger alle offentlige arbeidsprosjekter på anbud, som igjen fører til det samme, siden norske selskaper ikke kan konkurrere på pris...

 

Så klart kan man ta en "lettere" vei til etablering gjennom å kjøpe bopel der det er billig, f.eks i Nord-Norge eller utenom byer, og være heldig å få en bra jobb der, men unge i dag vil ofte se på det som uattraktivt, da den største utviklingen skjer i byer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som en fin plass å bo der, helt ved svenskegrensa, og nei, en trenger ikke pass for å kjøre til Sverige

Du får snike deg over til Flötningen uten da - og satse på at innreise til Norge uten gydlig ID går greit.

Eneste gyldige ID for for nordmenn er pass. Grensekontroll mellom Nor/Sve/Dk til november 2019.

 

Rekrutterer Sverigedemokratarna bare svensker, eller er innvandrere velkommen også?

Lenke til kommentar

I prinsippet er mye likt, og har vært det lenge. Men slik utviklingen er i dag, og kommer til å bli fremover, så ligger det an til mer og mer sentralisering, som tvinger folk inn til byene...

Sentralisering har også foregått lenge. Befolkningsveksten i Oslo har foregått over lang lang tid.

Lenke til kommentar

Sentralisering har også foregått lenge. Befolkningsveksten i Oslo har foregått over lang lang tid.

Nå er vel bildet litt mer nyansert enn som så.

Den innenlandske netto flyttingen til Oslo har vært negativ ganske lenge. Dvs at innad i Norge, flytter folk ut av Oslo.

 

Det som "redder" befolkningsveksten i Oslo er innvandring fra utlandet.

 

Edit:

Kilde: https://www.ssb.no/flytting

Se tabell 1:

Netto innenlandsk utflytting fra Oslo er på 1360 personer.

Til sammenligning var innenlandsk innflytting til Akershus på hele 5590.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Gitt at det aktuelle temaet er bolimarkedet og ungdommens muligheter til å kjøpe selv, så er det kanskje trygt å si at veksten som følge av innvandring nok ikke gjør det enklere, om man tenker seg at en ikke ubetydelig andel av innvandrerne nok holder til i de lavere prisskiktene. I tillegg har meg bekjent antall studenter est ut slik at mange boenheter er forbeholdt lukrativ utleie. Hvor mange leiligheter eier Hammersborg i Oslo?

Endret av 1J7HHBGW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sentralisering har også foregått lenge. Befolkningsveksten i Oslo har foregått over lang lang tid.

Ja det har det, og i mer eller mindre grad siden tidenes morgen. Men nå som drivstoffprisene er rekordhøye, og sjukehus og skoler blir for alvor lagt ned, for å bygge fellessjukehus bla.a så er kurven for urbanisering i hvertfall i teorien eksponentiell.'

 

I tillegg så satses det uhorvelig mye på urban infrastruktur og kollektivtransport, og tilrettelegging for elbiler, mens nå kommer det forslag om kvote på flyreiser, og utbygging av jernbanen er på langt nær god nok for å støtte rural infrastruktur.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Gitt at det aktuelle temaet er bolimarkedet og ungdommens muligheter til å kjøpe selv, så er det kanskje trygt å si at veksten som følge av innvandring nok ikke gjør det enklere, om man tenker seg at en ikke ubetydelig andel av innvandrerne nok holder til i de lavere prisskiktene. I tillegg har meg bekjent antall studenter est ut slik at mange boenheter er forbeholdt lukrativ utleie. Hvor mange leiligheter eier Hammersborg i Oslo?

I Oslo er det primært innvandringen som har ført til befolkningsveksten og dermed økte boligpriser.

Den massive økningen I innvandring vi hadde for litt siden hjalp ikke på.

Nå har det roet seg litt, og potensielt kan man faktisk bygge for mye fremover:post-11095-0-86049500-1560968157_thumb.jpg

Lenke til kommentar

I Oslo er det primært innvandringen som har ført til befolkningsveksten og dermed økte boligpriser.

Den massive økningen I innvandring vi hadde for litt siden hjalp ikke på.

Nå har det roet seg litt, og potensielt kan man faktisk bygge for mye fremover

Boligbyggingen utføres av en stor andel innvandrere.

Lenke til kommentar

Ja det har det, og i mer eller mindre grad siden tidenes morgen. Men nå som drivstoffprisene er rekordhøye, og sjukehus og skoler blir for alvor lagt ned, for å bygge fellessjukehus bla.a så er kurven for urbanisering i hvertfall i teorien eksponentiell.'

 

I tillegg så satses det uhorvelig mye på urban infrastruktur og kollektivtransport, og tilrettelegging for elbiler, mens nå kommer det forslag om kvote på flyreiser, og utbygging av jernbanen er på langt nær god nok for å støtte rural infrastruktur.

Det legges til rette for at det skal være mulig å jobbe sentralt og bo litt mer perifert ja. Når det gjelder utbygging minner situasjonen meg litt om den "Smuglere" av Arthur Omre tar utgangspunkt i. Det er noen som tjener uhorvelig mye penger på å bygge kott/hybler som er tilnærmet lik celler. De som kjøper får håpe på at den minimalistiske trenden fortsetter, og at de har råd til å spise ute hele tiden også om noen år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligpriser1/boligpriser-da-og-na

 

Midt på siden her så ser man at kvm prisen var langt over det dobbelte i forhold til inntekt i 2015 mot i 1980. Den er nok enda høyere nå i dag. Så kom ikke her å si at det var like vanskelig å komme seg inn på markedet da som nå. For ikke å snakke om at de som kjøpte hus på den tiden fort har 10-20doblet verdien på huset sitt. Fortsetter det sånn så kan jeg selge huset mitt for 30-40 millioner om 30-40 år, noe jeg neppe tror vil skje.

Endret av Skosåle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://dnbeiendom.no/altombolig/kjop-og-salg/boligpriser1/boligpriser-da-og-na

 

Midt på siden her så ser man at kvm prisen var langt over det dobbelte i forhold til inntekt i 2015 mot i 1980. Den er nok enda høyere nå i dag. Så kom ikke her å si at det var like vanskelig å komme seg inn på markedet da som nå. For ikke å snakke om at de som kjøpte hus på den tiden fort har 10-20doblet verdien på huset sitt. Fortsetter det sånn så kan jeg selge huset mitt for 30-40 millioner om 30-40 år, noe jeg neppe tror vil skje.

Renten er patetisk lav, så hva forventer du egentlig? 1980 var om jeg ikke husker feil ganske tidlig i en oppgangsperiode som varte frem til kollapsen i rundt 86-87, og i 83-85 var vel renten rundt 16,5%. Fallet stanset rundt 1989 og renten sank gradvis - til den nå driver boligprisene i været. Anbefalt belåning lå på rundt 2,5 x inntekt og om man lånte 4 x inntekt ble det ansett som MYE:

 

Jeg er ikke helt overbevist om at det er så om å gjøre for unge med minimal egenkapital å låne store beløp til patetisk lav rente nå. De lånene der kan fort bite huet av nokså mange. Skal aldri si aldri eller når (det er noen galninger på toppen internasjonalt som kan få ting til å ramle ufattelig fort), men en gang kommer både boligmarked og arbeidsmarked til å snu og en postkasse full av skjegg er ikke noe å trakte etter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rentene var mye høyere, ja. Men skal ikke lenger enn 10-15 år senere så var årslønna like høy som mange av husene kostet et 10-år tidligere. Bestefar snakker ofte om hvor mye hus de fikk da de bygde for 200 000kr på 80-tallet. Dette huset er nå verdt rundt 3millioner å de har ikke hatt lån på mange mange år. Hverken bestemor eller bestefar har tjent spesielt godt iløpet av livet. Sier ikke at det er umulig nå heller, men man må bo litt landlig til for å ikke låne seg opp til pipa. Er vi også kravstore til jobb og boplass nå i forhold til det de var før? Definitivt! Så ingen ting er svart-hvit

Endret av Skosåle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...