Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Folkflesk skrev (1 time siden):

Tror du det er bare jeg som har den ideen eller hva? Jeg har dette nesten utelukkende fra israelske kilder. Har nevnt tidligere leder av Shin Bet og tidligere statsminister Barak tidligere. Her fra en annen tidligere statsminister (POLITICO):

"Former Israeli Prime Minister Ehud Olmert said there was plenty of blame to go around — he described the attack as a collective failing — but put the courtship of Hamas squarely on Netanyahu.

“In the last 15 years, Israel did everything to downgrade the Palestinian Authority and to boost Hamas,” he told POLITICO. “Gaza was on the brink of collapse because they had no resources, they had no money, and the PA refused to give Hamas any money. Bibi saved them. Bibi made a deal with Qatar and they started to move millions and millions of dollars to Gaza.”

Jeg vet ikke hva du tror, du svarer ikke når jeg spør deg om du står inne for meningene i linkene du oppgir. Jeg har ikke hørt noen før argumentere for at det å tilby arbeid til palestinere på Gaza er det samme som å bygge opp Hamas. Jeg trodde det var en av de konstruktive prosessene som foregikk før krigen, men alt kan og vil bli tydeligvis bli brukt i heksejakten på Israel.

Man skulle jo også tro det var bra av Israel å forhindre en humanitær katastrofe på Gaza den gang (hvis det er rett).

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du tror, du svarer ikke når jeg spør deg om du står inne for meningene i linkene du oppgir. Jeg har ikke hørt noen før argumentere for at det å tilby arbeid til palestinere på Gaza er det samme som å bygge opp Hamas. Jeg trodde det var en av de konstruktive prosessene som foregikk før krigen, men alt kan og vil bli tydeligvis bli brukt i heksejakten på Israel.

Man skulle jo også tro det var bra av Israel å forhindre en humanitær katastrofe på Gaza den gang (hvis det er rett).

Heksejakt ja. Jeg hadde altså nøyaktig samme forklaring på dette som Ehud Olmert. Plukk nå opp telefonen og ring mannen i Israel: "I'm calling from Norway. This is a witch-hunt, Mr former Prime minister! Against... eh.. Israel.."

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (3 minutter siden):

Heksejakt ja. Jeg hadde altså nøyaktig samme forklaring på dette som Ehud Olmert. Plukk nå opp telefonen...


Tja, nå som Olmert har sluppet ut av fengsel, etter å ha blitt dømt for korrupsjon, så kan han i hvert fall plukke opp en telefon uten å måtte sitte bak et glass.
 

Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (10 minutter siden):

Heksejakt ja. Jeg hadde altså nøyaktig samme forklaring på dette som Ehud Olmert. Plukk nå opp telefonen og ring mannen i Israel: "I'm calling from Norway. This is a witch-hunt, Mr former Prime minister! Against... eh.. Israel.."

Hvorfor trenger vi å dele synspunktene til Olmert? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (36 minutter siden):

Hvorfor trenger vi å dele synspunktene til Olmert? 

Jeg sa at min ide om motivene bak politikken til Netanyahu er den samme som hans. Kanskje er han nå en korrupt olding, men for noen år siden var han så på innsiden av systemet som du kan få det. Du blir derimot bare en random observatør på sosiale medier i et land langt unna. Så bedre å vektlegge det han sier om saken enn det du sier. 

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (På 7.5.2024 den 9:15 AM):

Der har vi det igjen - noen henger seg opp i ord og begynner å telle. Kakkerlakker var et uttrykt jeg satt igjen med - jeg valgte å bruke dette ordet. Om det var brukt 1 gang eller 1000 ganger i denne tråden er ikke interessant, men det er mer de mange holdningene som kommer frem. Dersom en ser på debatten som helhet er det ikke tvil om at hatet som dyttes frem i tråden kommer i stor grad fra de som enten støtter Israel eller direkte legger frem hat mot Hamas eller indirekte mot palestinerere/arabere. De færreste legger frem direkte hat mot Israel i denne tråden. Mange kritiserer Israel, men det er ikke noe direkte hat som legges frem mot Israel. Sånn sett er hele denne tråden svært farget der man sitter igjen med inntrykket av at hatet kommer fra den siden som støtter Israel. Den andre siden er mer opptatt av de humanitære lidelsene for sivilbefolkningen og argumenter for at Israel bør stoppe sin krigføring som følge av dette.. Mao - de som sitter inne med sinne, hat og frustrasjon sitter i den pro israelske leiren og den andre leiren preges av smerte,tristhet over de sivile lidelsene. Kort fortalt bæres de onde følelsene frem av Pro Israelske innlegg i denne tråden. Jeg har vært innom denne tråden fra tid til annen og jeg finner det skremmende å se at mange sitter bak tastaturet og bærer frem slike onde følelser. Kan vi ikke kalle en spade for en spade og se på hvilke totale lidelser som utspiller seg og heller fokusere på hvilke grep som kan gjøres for å skape fred? Fred gjennom krigføring der hatet dyttes frem som drivkraft er ingen av sidene tjent med. Vi som står utenfor konflikten burde isteden lete frem argumenter for fjerne hatet - ikke bringe til torgs flere argumenter for mer hat.

What??

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Aviene skrev (18 minutter siden):

Det er jo historisk sett helt feil. Uttrykket ble brukt over 20 år før Hamas ble dannet:

 

"In the 1960s, the Palestine Liberation Organization (PLO) used it to call for an Arab state encompassing the entirety of Mandatory Palestine, which was initially stated to only include the Palestinians and the descendants of Jews who had lived in Palestine before 1947. This was later revised in 1968 to only include descendants of Jews who had lived in Palestine "until the beginning of the Zionist invasion", before being further revised in 1969 to include "all Jews resident in Palestine if they renounced Zionism"

Nå må ikke tyske myndigheter bli så ivrige etter å ha rope "Verboten!" und "Strafbar!" at de helt glemmer sin demokratiske forfatning

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (5 timer siden):

Han bidro iallefall bra til å svekke de palestinske selvstyremyndighetene. Og det var jo også den såkalte masterplanen hans. 

Palestinske selvstyremyndigheter??

Når skal palestinerne bli selvstyrte da. De er avhengig av donasjoner fra 100 vis av land. Palestinerne/hamas lever  av donasjoner og kalles så fint for selvstyre.

Hvor mange 1000 milliarder som har blitt pøst inn i palestinerne/hamas må Gud vite. Hamas ledere sitter på noen av milliardene. 

Skolene de driver lærer ungene hvordan drepe jøder, våpenbruk etc. Ungene indoktrineres i å hate jøder.

Folketallet i Gaza har økt fra 770 000 til 6-7 m på få tiår. Økt folketall i Gaza betyr flere palestinere og  MER PENGER  I DONASJONER FRA NAIVE LAND. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (19 minutter siden):

Det er jo historisk sett helt feil. Uttrykket ble brukt over 20 år før Hamas ble dannet:

"In the 1960s, the Palestine Liberation Organization (PLO) used it to call for an Arab state encompassing the entirety of Mandatory Palestine, which was initially stated to only include the Palestinians and the descendants of Jews who had lived in Palestine before 1947. This was later revised in 1968 to only include descendants of Jews who had lived in Palestine "until the beginning of the Zionist invasion", before being further revised in 1969 to include "all Jews resident in Palestine if they renounced Zionism".[6][7]

 Nå må ikke tyske myndigheter bli så ivrig etter å ha rope "Verboten!" at de helt glemmer sin demokratiske forfatning.

Jeg sliter litt med leseevnen i kveld, kan du hjelpe meg litt med å finne hvor i teksten til Bundesministerium det står noe som helst om historien bak sloganen? Jeg får bare lest at de skriver at det er Hamas sin slogan (som i, en slogan de har, ikke som i en slogan de er alene om). Beklager, lang dag, sliten.

Endret av Aviene
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Aviene skrev (8 minutter siden):

Jeg sliter litt med leseevnen i kveld, kan du hjelpe meg litt med å finne hvor i teksten til Bundesministerium det står noe som helst om historien bak sloganen? Jeg får bare lest at de skriver at det er Hamas sin slogan. Beklager, lang dag, sliten.

 

 

Det er ikke Hamas sin slogan når den er oppfunnet av PLO over 20 år før Hamas så dagens lys. Mulig de har prøvd å stjele den dog.

Uansett, så er det bekymringsfullt at Tyskland så lett henfaller til autoritære metoder. De tåler jo absolutt ingenting. Hadde man sagt ting som er greit i Norge så hadde man kunnet risikere å bli arrestert der nede. Det er skremmende å tenke på.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

FN justerer ned antallet drepte kvinner og barn i Gaza – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Dette viser hvor pålitelig hamas er når de skal rapportere antall drepte. 

NRK har ikke hat dette på tvnyheter som jeg har sett, må på nettsiden for å finne det.

Tidligere rapporteringer viser bare hvordan Hamas bruker palestinerne som offer.

Jeg undres når denne naiviteten Norge har for Hamas, PRIVIGELIERTE PALESTINSKE FLYKTNINGER som lever som konger. De har nok av penger, kan bo hvor de vil. 

Det er mer donasjoner for palestinere/hamas enn for noen andre, selv  spleisen til sparebank1 tigger folk om penger til å få palestinere til norge. Ligger titalls spleiser der til enhvertid bare for palestina.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (Akkurat nå):

Det er ikke Hamas sin slogan når den er oppfunnet av PLO over 20 år før Hamas så dagens lys.

Uansett, så er det bekymringsfullt at Tyskland så lett henfaller til autoritære metoder. De tåler jo absolutt ingenting. Hadde man sagt ting som er greit i Norge så hadde man kunnet risikere å bli arrestert der nede. Det er skremmende å tenke på.

Det er det jo, når det er en slogan de har, en slogan de står inne for. De er ikke alene om den, det er sant. Men det er en slogan de har.

Litt som at tredje riket ikke var de eneste til å synge "Deutschland, Deutschland über alles". Nasjonalsangen stammer fra den tid da Blücher samlet (nesten) alle de tyske statene til ett rike. Sangen handlet om det å sette Tyskland, ikke sitt "fylke"/"stat", som det en tjente først og fremst.

Det første vers i nasjonalsangen forbindes med det tredje riket. Derfor synges det ikke i Tyskland. Selv om nasjonalsangen er eldre enn nazismen. En god del eldre.

Det er vanskelig å forklare det tilsvarende med norske forhold.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (21 minutter siden):

Det er jo historisk sett helt feil. Uttrykket ble brukt over 20 år før Hamas ble dannet:

 

"In the 1960s, the Palestine Liberation Organization (PLO) used it to call for an Arab state encompassing the entirety of Mandatory Palestine, which was initially stated to only include the Palestinians and the descendants of Jews who had lived in Palestine before 1947. This was later revised in 1968 to only include descendants of Jews who had lived in Palestine "until the beginning of the Zionist invasion", before being further revised in 1969 to include "all Jews resident in Palestine if they renounced Zionism"

Nå må ikke tyske myndigheter bli så ivrige etter å ha rope "Verboten!" und "Strafbar!" at de helt glemmer sin demokratiske forfatning

PLO yasser arafats organisasjon

PLO dreiv også med selvmordsbombere og terrorangrep mot jøder.  Kaller det frigjøringsoranisasjon før palestinerne. 

Alle som en av de ville utslette alle jøder og det hvor de enn bodde/bor

  • Liker 3
Lenke til kommentar
anomys skrev (2 minutter siden):

FN justerer ned antallet drepte kvinner og barn i Gaza – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Dette viser hvor pålitelig hamas er når de skal rapportere antall drepte. 

NRK har ikke hat dette på tvnyheter som jeg har sett, må på nettsiden for å finne det.

Tidligere rapporteringer viser bare hvordan Hamas bruker palestinerne som offer.

Jeg undres når denne naiviteten Norge har for Hamas, PRIVIGELIERTE PALESTINSKE FLYKTNINGER som lever som konger. De har nok av penger, kan bo hvor de vil. 

Det er mer donasjoner for palestinere/hamas enn for noen andre, selv  spleisen til sparebank1 tigger folk om penger til å få palestinere til norge. Ligger titalls spleiser der til enhvertid bare for palestina.

Shhh shhh shhh shhh... Nå må du ikke stole på det pro-israelske propagandapparatet NRK da.

Rhabagatz skrev (16 timer siden):

Men igjen ser vi hvordan det pro-israelske propagandaaparatet blåser opp fliser til å bli store trær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...