Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Uttrykket "mansplaining". Hvorfor trenger vi dette? Hvis jeg skjønt det riktig så betyr det at en mann forklarer noe til en kvinne på en nedlatende måte. Er det liksom greit hvis en kvinne gjør det samme? Eller om en mann gjør det til en annen mann?

Fordi det er en ytterst reell problemstilling.

 

Nei, det er selvsagt ikke greit om en kvinne gjør det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er dumt. Er positivt forbauset over at det er blitt et tema, det er et bra tegn. Selv har jeg lett for å bli utsatt av den der fra både kvinner og menn. Men det er fordi de tror jeg skjønner lite, men det er bare at jeg som regel tenker et nivå eller mer over/lenger, og så virker det sånn for dem. Har lært å bære over med det.

Lenke til kommentar

Fordi det er en ytterst reell problemstilling.

 

Nei, det er selvsagt ikke greit om en kvinne gjør det samme.

 

Så hvorfor er det bare én av fire mulige veier det kan gå som har fått et navn? Det fremstår jo ganske sexistisk, som er ganske ironisk siden dette helt sikkert er ment å være en feminist-sak om likestilling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Antakeligvis fordi mye av samfunnet, spesielt i offentligheten, er eller i alle fall har vært ekstremt mannsdominert og man derfor opplevde mye av fenomenet feks på TV, i arbeidslivet osv? Altså at man prater til/over damer som om de var barn.

 

Jeg tror ikke jeg noen gang har opplevd en situasjon hvor jeg har blitt snakket ned av en kvinne fordi jeg er en mann. Hvilke situasjoner skjer det i? Om det er/blir et stort problem er det jo bare å begynne å bruke ordet womansplaining?

 

Jeg har blitt forklart ting nedlatende av andre (flest menn - flest sjefefolk) fordi de tror jeg ikke vet hva jeg prater om. Men det er jo settinger hvor kjønn ikke er relevant, og det trenger vel ikke et nytt ord?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg noen gang har opplevd en situasjon hvor jeg har blitt snakket ned av en kvinne fordi jeg er en mann. Hvilke situasjoner skjer det i? Om det er/blir et stort problem er det jo bare å begynne å bruke ordet womansplaining?

Skulle til å si at da har du vært griseheldig. Men når jeg tenker etter, er kanskje ikke snakke "ned" riktig å kalle det som ( hvertfall jeg) ofte har opplevd fra kvinner. Det går mer på når de ikke tar deg alvorlig, og avfeier det du gjør og mener som tull, og enten latterliggjør eller irettesetter deg mer eller mindre på et teit grunnlag.

 

 

Jeg har blitt forklart ting nedlatende av andre (flest menn - flest sjefefolk) fordi de tror jeg ikke vet hva jeg prater om. Men det er jo settinger hvor kjønn ikke er relevant, og det trenger vel ikke et nytt ord?

Enig der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nedlatenhet er neppe kjønnsspesifikk oppførsel. F.eks kvinner som gifter seg til penger og gutter/jenter som arver mye penger synes å ha legning for slikt.  Strengt tatt er det nok ikke den arrogantes økonomi som avgjør heller.

 

Jeg heller mot at det er dårlig selvbilde og lav egenverd som gjør at de trigges når de blir gitt anledning til å føle seg litt ovenpå. Pleier å være lett å dra av den rustningen der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle til å si at da har du vært griseheldig. Men når jeg tenker etter, er kanskje ikke snakke "ned" riktig å kalle det som ( hvertfall jeg) ofte har opplevd fra kvinner. Det går mer på når de ikke tar deg alvorlig, og avfeier det du gjør og mener som tull, og enten latterliggjør eller irettesetter deg mer eller mindre på et teit grunnlag.

 

Men mansplaining er altså et helt reelt problem som dessverre fortsatt eksisterer. Har du aldri vært i et styremøte, festlig lag eller lignende offentlig arrangement hvor en eller annen gubbe gjerne bryter inn, tar ei dame som prata på skulderen og sier "kjære lille deg, jeg tror du egentlig prøver å si..."? Eller FRP-politikere med styreverv som når de i årstalen på julebordet skal omtale den gode jobben en kvinnelig kollega har gjort utelukkende bruker adjektiver som går på utseende/kjønn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nnnnnei, tror ikke jeg har bevitnet noe særlig av det egentlig. Prøver å tenke etter .. :hmm:

 

DVS: Det forekommer helt sikkert, har bare ikke sett mye av akkurat den varianten du beskriver der i RL. Vel reelt problem og reelt problem, tror kanskje man har lett for å overdrive noe av det ( jfr mee-too o.l.), når det er blitt et trademark.
Men som sagt før, alt sånt er dumt. Absolutt, ikke misforstå.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Denne overskriften er igrunn litt morsom; "Slutt å gnåle"

 

Tror ikke det ER så mange som gnåler om kvinnefotballens kvaliteter egentlig. De fleste er fullstendig uinteressert - jfr antall publikummere på kamper og "superdagen". Unntaket er selvsagt sportsjournalister som gnåler med og mot hverandre - hver dag/uke sin mening - og en leksjon i hvordan man skamløst motsier seg selv.

 

Hegerbergs beslutning om ikke å være en del av landslaget er et godt eksempel. De samme "kommentatorne"/"journalistene"/"ekspertene" veksler mellom å hylle henne og være moralsk indignert over henne. Gjerne annenhver dag om det kreves for å holde klikkraten oppe. De melker henne for hva hun er verdt, drar frem saken i det evindige og nekter å la saken dø ut. Selvsagt ikke helt bra at hun snakker med Josimar - det blir ikke penger av det hos VG/DB...... Tipper saken hadde blitt lagt død forlengst av de reelle aktørene om pressen ikke hadde tatt aktiv del i både saken og polariseringen.

 

Fotballekspert har blitt et nytt yrke. Med noen få hederlige unntak (Bla Brattbakk/Løken som har skaffet seg ordentlige jobber det står respekt av) er det en ganske mye infantilt som blir synlig når de ikke lengre får lov til å trille kula. Nesten en konkurranse om å være mest banal og barnslig. Eksempler: Hulsker & Co, Jesper Mathiesen & Co, John Arne Riise ++++++++

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hører nesten aldri noen som tyner damelandslaget utenfor det som presenteres av "proffer" i media.

 

Så en damefotballandskamp som jeg syntes var bra. Mener det var VM 99 hvor Norge slo Sverige 3-1 og der Terje Dalby kommenterte.

Kampen var bra og god undeholdning, men Dalby - ikke jentene - spolerte kampen helt :) 

Lenke til kommentar

Sinker i trafikken. Greit nok at det også er irriterende med fartsfantomer som skal kjøre forbi og ligge helt i rævva på deg, men det kan ikke måle seg med folk som ligger både 20, 30 og 40 km/t under fartsgrensa.

 

Også de som kjører i byen og nesten stopper helt opp før de svinger.

Er de redd for at bilen skal rulle rundt på taket i hver eneste sving?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...